System og organisation er vigtige våben i kampen om kunderne

For at vinde kampen om kunder på et stadig mere konkurrenceudsat elmarked, skal du være hurtig på fødderne og skabe de rette rammer for succes. Har du både den rette organisation og de rigtige systemer, som skal til for at komme i førertrøjen?

Fremtidens el-handelsvirksomhed

En ny elhandels-centrisk forretningsmodel er hastigt ved at ændre det svenske elmarked -  helt fra grunden. Samtidig gennemgår branchen - som så mange andre brancher - en digital transformation, som bare går hurtigere og hurtigere. Forbrugernes voksende forventninger stiller desuden helt nye krav til din virksomhed.

For at komme helt i front gælder det derfor om at være opmærksom på både den interne organisation og de værktøjer, som du anvender. Det mener utility-ekspert Axel Sundström, Senior Manager, Zynergy EG.

I denne artikel, kan du læse, hvordan du får skabt de rette forudsætninger for succes på elmarkedet.

Optimer organisationen og styrk innovationskulturen
Det nye marked ændrer måden, du møder den digitale forbruger. Det gælder om at indrette organisationen, så den matcher et stadigt mere konkurrenceudsat elmarked.

Handel med el er kompliceret og kræver medarbejdere med spidskompetencer på området. Derfor er det sårbart, hvis man har for få ansatte, men ufleksibelt og omkostningstungt, hvis organisationen er for stor.

"I takt med digitaliseringen gør nye aktører, deres entre på markedet. De store giganter får selskab af start-ups, som tænker i nye baner. De etablerede virksomheder har ofte en større organisation og mange medarbejdere, mens de nye iværksætterdrevne virksomheder er nødt til at outsource i større omfang og at fokusere på de prioriterede opgaver internt", siger Axel Sundström.

Sørg for, at dine medarbejdere har forudsætningerne for at kunne arbejde effektivt med digitale systemer og processer. Sæt fokus på automatisering og fokuser på udvikling fremfor at bruge tid på administration. Det er også vigtigt at holde styr på tallene. Har du fx styr på afkastet på dine investeringer i markesføring?

Axel Sundström understreger også vigtigheden af at skabe en fælles innovationskultur i virksomheden.

"For at få succes med innovation skal du have fat i virksomhedskulturen, medarbejderne og ledelsen. Det er ikke nok at ansætte en enkelt innovator, som får ansvaret for hele virksomheden. Tankegangen er nødt til at gennemsyre hele organisationen. Sørg derfor for, at du har opbakning fra alle medarbejdere, især de nøglepersoner, som kan stikke en kæp i hjulet og bremse udviklingen. Flere af de store virksomheder skaber nye, selvstændige brands netop for at udnytte resuserne og slippe for de kulturelle udfordringer", siger Axel Sundström.

Betydningen af de rette processer og systemer 
En god it-løsning er grundlaget for at kunne levere den ultimative kundeoplevelse.

Det rigtige system kan hjælpe dig med at minimere administrationsomkostningerne og skabe effektive og mere enkle arbejdsgange. Du skal også sikre dig, at systemet gør det let at få adgang til valide data. For hvis du vil være i front, er det vigtigt at kunne agere hurtigt, når der skal udvikles nye tilbud og produkter. Hvis man vil gå fra ide til virkelighed, handler det for alvor om at have det rette system på plads.

"Håndteringen af de centrale kundeprocesser kræver et grundsystem, der kan håndtere fx fakurereing og prissætning. Desuden har du brug for en række støttesystemer til digitale salgskanaler som apps og hjemmesider.  Husk på, at du også skal kunne møde kunderne sammen med samarbejdspartnere, der sælger dine produter. Måske ønsker du at tilbyde dine kunder et loyalitetsprogram med bonuspoint ved at samarbejde med et luftfartsselskab? Det stiller krav til dit system om, at det kan integreres med andre systemer, hvis du vil undgå at administrationsomkostningerne eksploderer på gurnd af en større mængde manuelt arbejde. Hele innovationstanken lider ganske enkelt, hvis det samlede system-setup er for langsomt og for dyrt at tilpasse", siger Axel Sundström.

 Der er ingen tvivl om, at fremtiden elhandelsvirksomhed i Sverige kommer til at se anderledes ud end i dag. Det er lige så sikkert, at hvis du ikke handler tilstrækkeligt hurtigt og holder kundefokus, så risikerer du at kompromittere virksomhedens fremtid på markedet.