Sådan sælger du supply chain management til topledelsen

Læs her hvorfor strategisk fokus på værdikæden er en smart idé, og hvad de største barrierer for, at du som supply chain leder får topledelsens opmærksomhed, er.

Sådan sælger du supply chain management til topledelsen

Værdikæden forvalter ofte op til 80 procent af omkostningerne i en virksomhed, og erfaringstal viser, at intelligent ledelse af værdikæden kan skabe forbedringer på top- og bundlinjen med 5-20 procent inden for 24 måneder. Hvis værdikæden får strategisk fokus. Det gør den bare sjældent.

De to største barrierer for, at værdikæden kan få strategisk fokus og blive omdannet til en seriøs konkurrenceparameter for virksomheden, er: 1) Direktion og bestyrelse savner både viden i og interesse for ledelse af værdi- eller forsyningskæden, og 2) supply chain ledere er dårlige til at kommunikere den værdi, kæden skaber. Det slår professor Kai Hoberg fra Kuehne Logistics University sammen med McKinsey-konsulenterne Knut Alicke og Markus Leopoldseder fast i artiklen ”Time to Get Supply Chain Management to the board” fra Supply Chain Management Review, juli/august 2015.

Deres konklusion er helt i tråd med bogen ”Den stærke værdikæde – sådan skaber du konkurrencekraft” fra oktober 2016 af professor Jan Stentoft, SDU, partner Einar Scholte, BDO Advisory og NewCore samt undertegnede. I bogens introduktion lyder det: ”Det handler om, at værdikæden ikke får den opmærksomhed, den fortjener, når bestyrelse og direktion lægger strategien… Men det handler også om, at supply chain ledelserne ikke er klædt på til at styre arbejdet, så supply chain funktionen gør de rigtige ting. Supply chain funktionerne ender alt for ofte med at være en ”kugle i et flipperspil”, der ikke selv sætter dagsordenen og styrer prioriteringen af drift/udvikling, tiltag, ressourcefordeling, kompetenceudvikling etc.”. Bogen udfolder dernæst på de næste knap 200 sider rammeværket CTF Lab, der en fremgangsmåde til at ændre på disse to forhold.

 

Mangler sexappeal

Det kan være svært for supply chain ledere at forstå, men det er et faktum, at flertallet af deres kollegaer og ledere er temmelig ligeglade med lageromsætningshastighed, plukeffektivitet eller kapacitetsudnyttelsesgrad. Supply chain management bliver anset for at være alt andet end sexet. Sådan er det bare. Når supply chain ledere i bestræbelsen på at fange deres kollegaers og bossers opmærksomhed samt opbakning foreslår tiltag som forecast-forbedring, stamdatastandardisering, ERP-implementering eller dobbelt ABC-analyse på vareflowet, bliver de mødt med blanke øjne. I overført betydning – og sommetider også i bogstavelig betydning.

Hånden på hjertet – det er vel egentlig ikke så uforståeligt, er det? Tiltagene og koncepterne er meget tekniske, og forståelsen af hvordan tiltagene vil påvirke andre dele af forretningen kræver dyb indsigt. Det er samtidig svært at vurdere og kvantificere gevinsterne.

Supply chain lederne er derudover ikke de eneste, der kæmper om direktionens og bestyrelsens opmærksomhed. Stamdatastandardiseringstiltag er oppe mod mere sexede emner som markedspenetrering, potentielle opkøb eller lancering af nye produkter. Der er selvfølgelig undtagelser og virksomheder, der seriøst arbejder på at gøre værdikæden til en faktor, som hæver virksomheden fra midterfeltet til en førerplads på markedet. Men de er netop undtagelser. Supply chain ledere peger generelt på, at de har mere end svært ved at få taletid hos topledelsen, og at det også gælder meget aktuelle emner som big data og hjemtagning af produktion fra lavomkostningsområder.

Men sagen er jo, at markedspenetrering, potentielle opkøb og lancering af nye produkter er utænkelige uden en værdikæde i topform, der kan støtte op om den valgte strategi. Reduktion af lagerbinding er ikke blot en beslutning, der bliver taget af finansafdelingen. Det kræver en masse konkret forandringsarbejde på gulvet mange steder i værdikæden for, at det kan blive en realitet.