Brugervenlighed er digitaliseringens oversete hemmelighed

At skabe et it-system, som kan håndtere stigende kompleksitet i mængden og arten af opgaver, men som samtidig skal kunne anvendes af flere brugere med minimal it-erfaring, kan være en svær nød at knække. Ikke desto mindre er det præcis, hvad de fleste udviklere af it-systemer i dag stiler efter – for den, der vinder kampen om brugervenlighed, vinder brugeren.

Brugervenlighed er digitaliseringens oversete hemmelighed

Rygraden i virksomheders it-systemer, ERP-systemerne, er som en supertanker på åbent hav. Når først du har sat en kurs, holder du den. Ellers kommer du ingen steder. Og igennem lang tid har kursen været klar: At skabe systemer, som kan håndtere den stigende kompleksitet, som fulgte med den øgede digitalisering.

På den positive side er missionen lykkedes. Lige meget hvilket segment du befinder dig i, efter størrelse eller industri, findes der er system, som kan håndtere dine krav. På den negative side er kompleksiteten blevet så høj, at almindelige brugere bliver udfordret på deres it-kundskaber.

Men nu ser det endelig ud til, at der sker et kursskifte. I de kommende år bliver brugervenlighed nemlig det altoverskyggende kodeord i udviklingen af it til virksomheder.

 

Overvældende mængder af muligheder

Det er et par år siden, at vi så de første tegn på, at noget nyt var undervejs. Så hvad skete der? Hvis du spørger mig, så var startskuddet kombinationen af to store trends:

1. En voksende gruppe af nye brugere, som blev stillet over for et sæt af systemer, der hele tiden steg i kompleksitet.

2. Smartphonen og tablettens skift fra fritidsgadget til værktøj på arbejdspladsen.

 

Demokratiseringen af it-systemerne

I takt med at flere og flere processer bliver koblet op med it-systemet, bliver en større gruppe medarbejdere nødt til at lære, hvordan de interagerer med det. En øvelse, som ofte fejler, fordi medarbejderne hverken har tid eller lyst til at sætte sig ind i komplekse systemer og ofte glemmer, hvad de skal gøre, når der går for længe imellem, at de anvender systemet.

I mange tilfælde betyder det yderligere pres på it-afdelingen, der nu pludselig har 500 og ikke 50 brugere, som ringer ind med spørgsmål – og som ikke har de nødvendige it-kundskaber.

Helt simpelt sat op: For den uerfarne bruger, som kun anvender systemet engang imellem, er mængden af knapper, menuer og skemaer komplet uoverskuelig. Der er alt for mange muligheder i systemet, som ikke giver logisk mening i forhold til den enkeltes hverdag, og det skaber forvirring, som i sidste ende leder til fejl.

Vil du have en simpel ERP-platform, som er nem at anvende? Den nye Dynamics AX er det mest ambitiøse forsøg på at skabe en platform med brugeren i centrum. Læs mere om mulighederne her.

 

Tablettens indtog på arbejdspladsen

Tablets og smartphones er fantastiske værktøjer for medarbejdere, som ikke bare kan tage en computer under armen, når de arbejder. I stedet for at opsamle informationer og efterfølgende indtaste dem i systemet, kan du gøre det, imens du står med kunden eller ved maskinen. Det styrker blandt andet agiliteten og forbedrer reaktionstiden på tværs af afdelinger, og derfor har mange virksomheder taget de nye enheder til sig.

Men der er en ting, som er nærmest umulig på de nye enheder – og det er at navigere i tunge, komplekse installationer som Business Analytics- eller ERP-systemer. Og indtil for få år siden var det ikke engang muligt, selv hvis du ville. Platformene, som systemerne bygger på, kan ganske simpelt ikke bruges på andet end en Windows-computer.

 

Så hvad kan du forvente af fremtiden?

Tiden, hvor udviklere kunne tilføje en ny funktion i ERP-systemet og se køberne stille sig i kø, er forbi. Evnen til at implementere, registrere, overføre eller analysere store mængder data er ikke længere et salgsargument, men derimod grundlæggende egenskaber i ethvert system. Og snart vil vi alle tage det for givet, at vi kan indtaste oplysninger fra alle vores enheder – ellers kan vi simpelthen ikke leve op til de krav, digitaliseringen stiller til os.

Derfor bliver udviklerne nødt til at tænke i nye baner – og her handler det om at synliggøre funktioner og gøre dem lettilgængelige, så de rent faktisk anvendes og ikke bare bliver til endnu en besværlig linje på to-do-listen, som skaber større ressourcetræk end værdi.

Vi ser det allerede i de nyeste platforme som eksempelvis Microsofts nye Dynamics AX, der har taget store skridt imod en platform, som kan tilgås overalt og fra alle enheder, eller business analytics-platforme, hvor den indledende databehandling, som tidligere krævede dyb ekspertise, nu behandles automatisk, og brugeren kan koncentrere sig om at fortolke resultatet.

I fremtiden kommer vi til at se mange geniale tiltag og andre, som vil falde helt til jorden. Det nye fokus på brugervenlighed vil trods alt være et nyt område for mange virksomheder. Men i sidste ende vil det mere brugerrettede it-fokus betyde, at mange af de gevinster, som i dag går tabt i kompleksitet og manglende ekspertise, pludselig bliver tilgængelige for den almindelige it-bruger. For ligesom med alle andre digitale produkter er "teknisk muligt" bare en nødvendig forudsætning – den egentlige bevægelse sker, når det også bliver praktisk anvendeligt for den almindelige bruger.

Annonce