4 ting, it-cheferne kæmper med, når de overvejer at gå i skyen

Sikkerhed, opbevaring af data, nye arbejdsopgaver og gamle, der forsvinder. Det er 4 udfordringer, de fleste virksomheders it-afdelinger står over for, når de vil i skyen. Vi har snakket med Mikael Mikkelsen, divisionschef hos Microsoft Danmark, om, hvordan man får styr på dem.

Mikael Mikkelsen, Divisionschef og Business Group Lead for Cloud og Enterprise Business i Microsoft Danmark

Billedtekst: Mange virksomheder går lige nu og tumler med en række spørgsmål om cloud, fortæller Mikael Mikkelsen, divisionschef hos Microsoft Danmark.

At flytte sin it-infrastruktur fra lokale servere og op i skyen er ofte et stort projekt, som kræver nøje planlægning. Men ofte kommer nogle helt grundlæggende bekymringer i vejen for virksomheden, før den overhovedet kommer i gang. Derfor tog vi en snak med Mikael Mikkelsen, divisionschef og Business Group Lead for Cloud og Enterprise Business i Microsoft Danmark, om, hvilke udfordringer it-cheferne kæmper med.

Sikkerhed
Sikkerhed står højt på agendaen i it-afdelingen – uanset platformen. Men i lang tid har der blandt virksomheder været en opfattelse af, at sikkerheden i cloudmiljøer var lavere. En opfattelse, som er opstået, fordi cloudservices ofte netop er blevet brugt til at omgå virksomhedens sikkerhedsregler:

"Problemet er, at når du har afdelinger, som pludselig begynder at bruge cloudservices uden om it-afdelingen, så er de ikke dækket ind af virksomhedens sikkerhed. Og så ender du for eksempel i en situation, hvor du pludselig har personfølsomme data liggende i en personligt oprettet Dropbox – og du ved ikke, hvilke og hvor mange, eller om tidligere medarbejdere har adgang til den. Og det er ofte i sådan en situation, at uheld kan ske".

Men tager du en strategisk beslutning om at anvende skyen, er der ikke flere problemer med sikkerheden, end hvis du opbevarer data lokalt, forklarer Mikael Mikkelsen:

"Du får utrolig høj sikkerhed i skyen, hvis du ved, hvad du laver, og følger de samme regler, som hvis du havde data lokalt. Det er blandt andet bevist, at sikkerheden i Microsofts datacentre for det meste er væsentligt højere end den, du selv kan opbygge eller finder hos den lokale hostingleverandør. Og specielt hvis man kigger på cyberangreb, som eksempelvis DDoS-angreb, er sikkerheden i større clouddatacentre langt højere".

Opbevaring af data
En anden ting, som tit skaber usikkerhed, er, hvilke data der må opbevares hvor:

"Det viser sig faktisk, at der i langt de fleste tilfælde ikke er restriktioner på, hvor data må ligge. At du skal sikre dine data, har ikke noget særligt med cloud at gøre. Det har noget at gøre med, hvordan du sikrer data generelt. For mange virksomheder betyder den nye EU-persondataforordning, at de skal til at tænke over, hvordan de håndterer persondata. Eksempelvis skal mange til at undersøge, hvordan de vil sikre, at de kontakter alle berørte personer inden for 72 timer, hvis et system indeholdende deres persondata er blevet hacket. Men det er faktisk lige meget, om du har det on premises i kælderen, hoster det i et hostingcenter, eller har det hostet i udlandet", forklarer Mikael Mikkelsen.

Læs mere om, hvilke data der ikke må lægges i skyen.

Det vigtigste er at skabe en forståelse af, hvordan du sikrer data generelt, og hvordan du lever op til de forskellige krav. Der er en lang række basisprocedurer, som virksomheden skal have styr på for at leve op til EU's persondataforordning, som træder i kraft den 28. maj 2018.

"Eksempelvis skal du vide, hvor dine personfølsomme data er, og du skal kunne redegøre for, at de er sikkert opbevaret og hvordan. Og med de nye stigninger i bøder er det ikke længere kun noget, it-afdelingen siger – det kommer ofte helt fra toppen. Men det er ikke det samme, som at man ikke kan have personfølsomme data i skyen – det er et generelt spørgsmål om datadisciplin".

Nye opgaver i it-afdelingen
En af de største ukendte faktorer ved at skifte til et cloudsetup er de nye arbejdsopgaver, som følger med. For hvilke opgaver lander pludselig i skødet på it-afdelingen? Og har medarbejderne de nødvendige kompetencer til at kunne udføre opgaven?

"Ofte handler det simpelthen om at få fingrene ned i det og røre ved det, så man får en fornemmelse af, hvordan et cloudsetup fungerer. Og for de fleste er det overraskende tæt på det, de har i forvejen".

Opgaverne ligner ofte også i overvejende grad det, som man kender fra sit eget datacenter:

"Det handler langt hen ad vejen om de samme ting. Har vi en høj oppetid? For ellers kommer brugerne løbende. Så man skal sætte sig ind i, hvordan man får det samme indblik. Maskinerne er selvfølgelig virtuelle, men ellers er det jo bare maskiner på fuldstændig samme måde, som hvis de stod nede i kælderen eller hos hostingcentret. Så det handler om at få opbygget de tilsvarende værktøjer", siger Mikael Mikkelsen og fortsætter:

"I lidt større virksomheder har man ofte allerede et sæt værktøjer på plads – og så handler det om at undersøge, om man kan bruge det på tværs af platforme og gøre transitionen så simpel som muligt med så få tilpasninger som muligt. Har man ikke eksisterende værktøjer, eller er man en mindre virksomhed, kan det være en god ide at få en rådgiver på banen. Og langt hen ad vejen – i hvert fald med Microsofts værktøjer – er det præcis de samme værktøjer, som klassisk blev brugt til dit datacenter i kælderen, som nu bliver løftet til skyen. Så det er vigtigt at danne sig et overblik eller at få hjælp til det, så man præcist ved, hvad der fungerer, som det altid har gjort, og hvilke ændringer der betyder noget for den daglige drift", siger Mikael Mikkelsen.

Opgaver, som forsvinder
Til sidst vil der nødvendigvis være nogle opgaver, som ikke skal udføres længere, når man ikke har hardwaren placeret i virksomheden. Og her bliver man nødt til at kigge på, hvordan man enten skal ændre sammensætningen blandt medarbejderne eller videreuddanne de eksisterende til at arbejde i det nye setup.

"Ofte ved personerne, der arbejder med hardware, hvor pilen peger hen. De fleste hardwareleverandører har i forvejen skåret ned på mængden af vedligeholdelse, og langt de fleste klassiske hardwarefolk er begyndt at bevæge sig i retning af en eller anden form for operations. Det vil sige styring af virtuelle maskiner frem for fysiske. Men der vil selvfølgelig være nogle få, hvor man bliver nødt til at overveje, hvad man kan gøre for at hjælpe dem videre. For de personer, der lever af kun at supportere hardware ude i virksomhederne, vil mængden af arbejde forsætte med at blive mindre og mindre".