Big Data: 1/5 af medarbejderes tid går med at finde informationer, de allerede har

Big data er fyldt med muligheder – men den menneskelige hjerne er ikke en analytisk motor – og derfor kan de mange informationer, som skabes og lagres hver dag, betyde, at medarbejdere bruger op imod en hel dag om ugen bare på at finde informationer frem.

Big Data

Mange virksomheder er opmærksomme på, at sociale og digitale medier kan være en stor tidsrøver på arbejdspladsen – men medarbejdere, som ikke kan finde informationer, kan vise sig at være et lige så stort problem. For imens mængden af anvendelige informationer hele tiden stiger, bliver de sjældent organiseret, så de er nemme at finde igen.

Medarbejdere får "Information Overload"
Når ledelsen i virksomheder fokuserer på, hvilke forretningsfordele der kan opnås ved at anvende data, bliver de nødt til samtidig at overveje den trussel mod produktiviteten, den stigende mængde information repræsenterer. Den almindelige informationsmedarbejder er nemlig ikke i stand til på samme måde som analyseværktøjer at gennemsøge og finde relevante informationer på et splitsekund.

Derfor betyder det større udbud af informationer ganske simpelt, at mange medarbejdere lider af "Information Overload". Mængden af informationer er simpelthen for stor til, at de kan håndtere den effektivt. Fænomenet kan ledes direkte tilbage til fordoblingsraten for data. De fleste udregninger viser, at mængden af data, som produceres af virksomheder, fordobles hver 18. måned. Eller sagt på en anden måde: Hvis du ved starten af årtusindet havde nok information i din virksomhed til at fylde 100 bøger, vil du i 2017 have mere end 200.000 bøger stående i samme reol.

Det betyder ifølge Google, at medarbejdere spilder op imod 9,5 timer om ugen på at genfinde informationer. De kan ganske simpelt ikke huske, om informationerne ligger i den ene eller anden mappe, om det var en e-mail fra en kollega eller en PowerPoint-præsentation fra et oplæg til en konference.

Informationshåndtering bliver et konkurrenceparameter
Langt de fleste virksomheder vil fortsætte med at producere flere data – digitaliseringen er kommet for at blive. Så hvordan sikrer du, at dine medarbejdere kan navigere effektivt igennem informationsstrømmene og samtidig formår at hjælpe virksomheden med at høste gevinsterne af den øgede indsigt?
Det bliver en af de helt store udfordringer for virksomheder, der vil overleve i en verden, hvor det ikke er manglen på viden, men i stedet hvordan du håndterer og arbejder med den, som kan vise sig at blive det afgørende konkurrenceparameter.

 

Informationsmængden overvælder medarbejderne

  • Mængden af data fordobles hver 18. måned.
  • Informationsmedarbejdere bruger hver uge op til 9,5 timer på at søge efter informationer.
  • De samme medarbejdere bruger op til 8,3 timer på at samle informationer.
  • Derudover bruger de cirka 3 timer om ugen på at genskabe indhold, som allerede eksisterer.

Kilde: Google, IBM.

Annonce

...gå ikke glip af:

updates fra os!

Vi vil gøre vores bedste for at levere værdiskabende artikler, værktøjer og inspiration til, hvordan du forankrer den digitale transformation i din virksomhed – direkte til din indbakke.

 

Annonce