5 ting, du ikke kan bruge big data til

Big data

Big data giver dig nærmest uendelige muligheder for at strukturere dine informationer. Du kan øge din indsigt i din kundegruppe og i dine arbejdsprocesser og få viden om en lang række emner, som har betydning for din virksomhed eller organisation. Men der er nogle ting, som big data, i hvert fald i de kommende år, ikke kan hjælpe dig med. 

 

1. At fortælle dig "hvorfor" 
Big data kan aldrig fortælle dig, hvorfor noget er, som det er – men kun fortælle dig, at sådan er det. Big data kan fortælle, at salget af yoyoer er steget, og at antallet af yoyoreklamer er steget – men dataene kan ikke fortælle dig, hvorfor piger i alderen 11 til 15 pludselig elsker yoyoer. På samme måde kan data fortælle dig, at smartphones er mere udbredte end for 10 år siden – men at det skyldes, at smartphonen ikke var opfundet dengang for 10 år siden, kan en dataanalyse ikke fortælle dig. 

 

2. At svare på spørgsmål uden statistikker 
I tæt relation til overstående punkt kan big data ikke svare på spørgsmål uden statistikker. Big data kan skabe indsigter, som du aldrig selv kunne overskue i mængder af data, men vil aldrig kunne fortælle dig, hvorfor din kones yndlingskjoler altid er de blå (fordi den fremhæver hendes øjne), selvom hun dekorerer alt andet med lilla (hun elsker bare lilla). 

 

3. At forudsige fremtiden 
Medmindre du har alle data, vil big data aldrig kunne bruges til 100 % præcise forudsigelser. Din analyse viser måske, at du igennem de sidste 10 år har solgt 100 is om dagen, og du derfor sandsynligvis igen i år vil sælge 100 – men har du ikke inkluderet vejrdata, udregninger for, hvordan nyåbnede konkurrenter påvirker etablerede isbutikkers salg eller tilbudsrejser til alle andre destinationer i hele verdenvil deres påvirkning af resultatet ikke blive inkluderet. 

På samme måde kan en onlineboghandel også sandsynliggøre, at du vil købe flere bøger af den samme forfatter eller type. Men den ved ikke, at din ven måske allerede har lånt dig bogen eller har sagt, at den er forfærdelig, og du aldrig skal læse den. 

I en verden, hvor alt (endnu) ikke bliver registreret og omformuleret til tal, er dine forudsigelser baseret på big data et estimat ud fra de data, du har udvalgt. Og derfor vil du aldrig være i stand til at forudsige fremtiden med 100 % sikkerhed. 

 

4. Big data-analyser kan ikke komme med nye ideer 
Digital intelligens er stadig i sin spæde begyndelse. Vi kan lære en computer at genkende ting, analysere ting og komme med konklusioner baseret på den opgave, vi har stillet den. Men den kan ikke selv opfinde nye former for konklusioner og koncepter, som vi ikke i forvejen har programmeret. 

Det betyder ikke, at big data ikke hjælper med at komme med ideer – for big data er fantastisk til at sammenholde data og vise, hvor datasæt afviger og falder sammen. Men computeren kan endnu ikke selv komme derfra til konklusioner, som den ikke på forhånd er kodet til at kunne træffe. 

 

5. At træffe dine beslutninger for dig 
Analyser af big data er fantastiske som faktuelt grundlag, når du skal træffe en beslutning – men du kan ikke lade analyserne træffe beslutningerne selv. For når computeren foretager en dataanalyse, kan forskellige datasæts ligheder og forskelligheder lede til konklusioner, som for et menneske er fuldstændig ulogiske, men som for en computer giver god mening. 

Eksempelvis ville en computer kunne konkludere, at den amerikanske stat skulle nedjustere investeringerne i videnskab, rumfart og teknologi for at forhindre selvmord, hvor blokerede luftveje er dødsårsagen, fordi graferne korrelerer. Eller at Nicolas Cage ville dukke op i flere film end året før, fordi antallet af drukneulykker i pools var steget. Eller at antallet af ikke-kommercielle rumopsendelser på verdensplan hang sammen med antallet af doktorater i sociologi i USA. Alt sammen eksempler, som vi som mennesker synes er så meget til grin, at vi laver hjemmesider om det, men som for en computer er lige så sammenhængende, som at mængden af mad, du spiser, hænger sammen med, hvor meget du tager på

Annonce