Hvis du tror, at digital innovation handler om teknologi, fejler du

At skabe innovation med digitale værktøjer handler ikke om at implementere teknologiske løsninger. Det handler om kunderne og deres ønsker og om at finde ud af, hvordan du opfylder dem, siger den digitale transformationsekspert Jonas Skovkonge.

Hvis du tror, at innovation handler om teknologi, så fejler du

"Det kan lyde paradoksalt for en, som lever af at arbejde med teknologi, men teknologierne er ikke det, der er vigtigt. Det vigtige, når du arbejder digitalt, er det mindset, du går ind med, og dit kundefokus," siger Jonas Skovkonge, da vi fanger ham på telefonen til en snak om, hvordan man udnytter de digitale muligheder til at transformere sin virksomhed.

Det er nemlig en vigtig pointe, at digitalisering i sig selv ikke skaber nogen værdi. Det hele handler om at undersøge, hvad dine kunder gerne vil have, og så finde ud af, hvordan du kan hjælpe dem med at opnå det.

"Du skal kigge på, hvad der er værdi for dine kunder – hvad er det, der gør dem glade eller hjælper dem. Kunderne skal have et forhold til dig og din virksomhed som brand – de skal se, at du er der for dem – og ikke føle, at de er der, for at vi kan tjene penge på dem."

Værdi over teknologi
Et af de bedste eksempler på nogen, der har forstået at give værdi til brugerne, er ifølge Jonas Skovkonge Apple. Når de sælger deres produkter, fokuserer de på værdien og følelsen, kunden får, fremfor hvor godt produktet er rent teknisk, forklarer han.

"Hvad er iPod'en egentlig? Det er 2000 sange, du kan have i din lomme – og som er nemme at finde rundt Jonas Skovkonge, Digitaliseringseksperti.  Producenterne af de oprindelige MP3-afspillere snakkede hele tiden om, hvor meget plads der var, og hvor lidt den fyldte i lommen. Men det var virkelig irriterende at skulle bladre igennem alle sangene uden at kunne se dem. Med iPod'en fik du nemt overblikket – og du havde 2000 sange med overalt. Det kan du forstå. Det er konkret kundeværdi, og det er en løsning på en udfordring, som mange har haft – at have mange sange med på farten, nemt og overskueligt. Du havde ikke brug for at vide, hvor mange megabyte plads der var på enheden – du skulle bare trykke Play."

Men selvom Apple i lang tid har været noget nær mestrene i at sælge en følelse fremfor teknologi, skal selv de dygtigste også passe på.

"Vi har set en del negativ opmærksomhed omkring iPhone 7. Og det hænger sammen med, at folk føler, at de er blevet en pengemaskine for Apple. Vi har lige fået en iPhone 6S, og så kommer der en 7'er lige bagefter. Det er ikke fordi, teknologien i 7'eren ikke er ny og innovativ – men der er ikke brug for, at der kommer en ny iPhone endnu – heller ikke selvom teknologien har rykket sig. For det har kunderne ikke."

I sidste ende handler det om at bruge teknologien til at gøre kunderne glade.

"Innovation handler om det output, kunden oplever. Og det er blandt andet her, det digitale kommer ind. For gennem digitale kanaler kan du få bedre indsigt i dine kunder og i, hvad de gerne vil. Der er så meget data, du kan samle op, som du skal bruge til at hjælpe kunden – ikke dig selv. For det kan godt være, at du kan samle noget data nu, som kan øge dit salg på den korte bane – men på den lange bane skal du overleve på den værdi, dine kunder oplever, at du giver dem."