Drop ROI, hvis du vil have succes med digital innovation

Vil du sikre, at din virksomhed får succes med digital innovation? Så skal du ifølge den digitale transformationsekspert Jonas Skovkonge til at måle virksomhedens succes på andre parametre.

At sætte kunden i centrum er det vigtigste i digital innovation

Digital innovation handler ikke om at tjene penge. Men at tjene penge er til gengæld en positiv bivirkning ved at skabe værdi for kunden. Sådan bliver du, groft sagt, nød til at anskue din forretning, hvis du vil lykkes med at innovere eller disrupte din forretningsmodel, fortæller Jonas Skovkonge, digital transformationsekspert.

"Du bliver nød til at finde en ny måde at måle din succes. Succes i en virksomhed med ægte kundefokus kan ikke have return on Investment som hovedmål. Det handler i langt højere grad om den involvering og den værdi du skaber for kunden. Så vi skal væk fra at måle os på salgstal og i stedet kigge på andre parametre. Eksempelvis NPS-scoren – hvordan får vi det bedste omdømme? Hvilken værdi får vores kunder ud af det? Og hvordan skaber vi noget nyt, som måske kan give kunderne endnu mere værdi?"

Ejere og ledelsen skal vise vejen
Historiske forhold i virksomheden kan dog vise sig at have stor indvirkning på, hvor nemt denne omstilling vil være for den enkelte virksomhed.

"Hos etablerede, ældre firmaer er der en tendens til, at forskellige afdelinger arbejder meget uafhængigt. Her skal skabes en kultur for at arbejde sammen på tværs af kompetencer med kundens bedste i fokus. Og det er svært. Det kræver, at man gør det helt fra topniveau og viser vejen," forklarer Jonas Skovkonge og fortsætter:

"Det lyder meget simpelt, når man siger det, men man skal turde satse – og det betyder at man skal turde fejle for at levere øget værdi til kunden. Alt sammen for at kunderne skal have et forhold til dig og din virksomhed som et brand, der sætter dem først. Det kræver ejere og ledere, der tør satse og tabe penge for at skabe mere værdi for kunden. Og det skal øjensynliggøres for medarbejderne, så de forstår, at det er okay at tage en chance."

Kundeværdi er målestokken for vellykket innovation
Det kræver ikke bare, at man begynder at italesætte det. Ændringerne skal helt ind, der hvor det skaber grundlæggende ændringer i virksomheden og måden man opererer på.

"Det kræver, at man flytter pengene ud af de traditionelle kasser, gør tingene på en anden måde, og også måler på en anden måde. For du kan sagtens sige, at du vil skabe innovative, nye produkter, men hvis du måler på salgstal af eksisterende produkter – ja, så får du solgt de eksisterende produkter, ikke udviklet nye. Så simpelt er det."

Så hvad skal du holde virksomheden op imod, når du ikke skal måle den på salgstal? Det er muligvis det vigtigste spørgsmål, du som leder kan stille dig selv, forklarer Jonas Skovkonge. For det afhænger af den værdi, du skaber for kunden.

"Der findes ikke længere en facitliste for, hvad det giver mening at måle på – for det er ud fra den værdi, du skaber for dine kunder – så mål på den værdi, du vil skabe hos dem – så ved du, hvornår du er en succes. Hvem er det, I er som virksomhed? Og hvad er det, I vil bidrage med? Når du kan svare på de spørgsmål, så ved du også, hvad du skal måle på."