CEO for REMA's nye indkøbsapp: Direktionen skal have fingrene ned i den digitale verden

Mange direktioner vil være med på den digitale bølge. Men uden forståelse for, hvordan den digitale verden og de sociale medier virker, bliver digitaliseringen ofte et mål i sig selv. Og så fejler den, forklarer Jesper Bove-Nielsen, CEO i Vigo, REMA 1000's nye deleøkonomiske platform.

Vigo

Digital Transformation. Disruption. Industry 4.0. Alle sammen buzzwords, som er nået ind i direktionslokalerne og bestyrelsesmøderne. Men selvom mange har forstået vigtigheden af de digitale bølger, som i disse år skyller ind over erhvervslivet, kniber det med forståelsen af, hvad det helt konkret drejer sig om.

"Hvis man skal udnytte mulighederne i det digitale, bliver man nødt til at sætte sig ind i, hvordan den digitale virkelighed fungerer. Du bliver nødt til at have forståelse for, hvad det er, der gør, at en person som Donald Trump kan gå fra at være en Reality-stjerne til at eksplodere på de digitale medier og skabe oprør mod Obama, og på den baggrund lancere en præsidentkampagne. Det var aldrig sket for 10 år siden. Og det er netop det, du bliver nødt til at forstå," siger Jesper Bove-Nielsen, CEO for Vigo, REMA 1000's nye deleøkonomiske indkøbsapp.

Du bliver nødt til at tage digitaliseringen alvorligt
For at få den nødvendige indsigt, bliver du derfor nødt til at tage digitalisering dødalvorligt:

"Det hjælper ikke at sende direktørgruppen på studietur til Silicon Vally, og så tro, at man er klar til at indtage den digitale verden. For så ender man i en situation, hvor der pludselig står en direktion og siger "Vi skal have digital innovation!", uden at have et mål eller en ide om, hvor det skal hen. Og så fejler det."

Jesper Bove-Nielsen har heller ikke meget til overs for en af de andre strategier, som virksomheder ofte benytter, når de vil skyde genvej til digitaliseringen.

"Alt for mange tror, at de bare kan ansætte digital natives – altså unge mennesker, som bruger sociale medier – men selvom de ved, hvad de selv bruger, så betyder det ikke, at de har digital forståelse eller kender teknologien bagved. For at opnå forståelse for teknologien, bliver du nødt til at få fingrene ned i det. Interesserer du dig ikke for det, så kan du se det på resultatet."

En integreret del af virksomheden
Hvis du vil have en effektiv, digital strategi, er der ingen genvej.

"Digitalisering er ikke bare endnu et afsnit i virksomhedens strategi. Det skal være en integreret både strategisk, operationelt og praktisk. En digital strategi har indflydelse på hele forretningen og skal tages uhyggeligt alvorligt. Og det kan du kun, hvis der på øverste niveau ikke bare er en accept, men også en forståelse af, hvad digitalisering er og kan," slutter Jesper Bove-Nielsen.

Annonce

3 medier om teknologi, du bør læse

Wired magazine:
Wired Magazine er magasinet, for alle som vil holde sig opdateret på den digitale udvikling. Hvis du vil tage dig selv seriøst som digital, så er Wired mindst lige så vigtig som Børsen."

Quartz - Qz.com:
Quartz er et rigtig godt medie, som holder dig opdateret på tech-fronten. Sammen med Wired holder det dig opdateret på alt, du behøver vide."

Tech chrunch:
"Selvfølgelig er Tech Crunch også på listen. Det er et medie, som alle i branchen kender, og som man som minimum bør besøge engang imellem."

Annonce