Retail Institute Scandinavia: 4 vigtige trends i kampen om generation Y

I mandags bragte vi historien om 4 trends i detailhandlen fra verdens største retail-messe. Derfor var det næste naturlige skridt Børsens Retail-konference, som slog dørene op i København i onsdags. Vi tog afsted for at høre, hvilke trends detailhandlen skal være opmærksomme på i kampen om generation Y.

retail

Unge forbrugere konsumerer, træffer beslutninger og søger information på helt andre måder end deres forgængere. Hvor generation X havde et stærkt fokus på individualisme og materialisme, har generation Y gjort sin entré som de første, der har levet hele deres voksenliv i en digital verden – de såkaldte digital immigrants. Den yngste del af generationen kan endda ikke huske tiden før det digitale, og udgør derfor den første bølge af de efterhånden eftertragtede digital natives.

Generation Y kendetegnes ved en høj grad af kollektivisme, viljen til at arbejde for fællesskabet og at have et rigt, socialt liv. Den yngre generation er mere åben, risikovillig og glad for at afprøve nye ting – det betyder dog også, at de er mere illoyale og krævende. Og det er den nød retailere og marketingfolk i hele verden lige nu forsøger at knække.

"Den yngre generation vil være en del af et større sammenhæng. De ved, at det ikke er regeringen eller de offentlige institutioner, der kommer til at redde verden. De forstår at de selv må være med til at påvirke hvordan sammenholdet udvikles. Derfor bliver det vigtigere og vigtigere for detailhandlere at lægge vægt på det sociale engagement," siger Dorte Wimmer, direktør for Retail Institute Scandinavia.

The hot four
På Børsen Retail-konference i København præsenteres 4 trends, som skandinaviske detailhandlere skal interessere sig for i 2017, hvis de vil være med i kampen om opmærksomheden fra Generation Y.

1. Smart shopping
Vores hverdag bliver mere stresset, og det mærkes især blandt yngre forbrugere. Hele 69 procent af generation Y siger, at de har en stresset hverdag. Iblandt generation X'ere er det tal 47 procent. Derfor er "return on time" et vigtigt element at huske på for dagens detailhandlere.

Det kan blandt andet gøres ved at optimere købsprocesserne, så der går mindst mulig tid med at vente og fokus er på at finde det rigtige produkt. Det kan også gøres ved at tilføre merværdi til opholdet i butikken, så købsoplevelsen får større værdi for kunderne, og dermed får "mere for tiden".

Læs de 4 hotteste globale retailtrends fra verdens største retailmesse: NRF

2. Interaction
Forbrugere vil gerne være sociale i købsoplevelsen og lære nyt. Edutainment, det vil sige at udvikle og underholde forbrugeren, er en stærk trend i detailhandlen. Kunderne vil gerne lære og er mere ivrige efter at bruge deres penge på oplevelser frem for produkter. Derfor gælder det ikke bare om at sælge din vare, men også at tilføre merværdi til oplevelsen. Personalet i butikken skal vide mere end kunden om et givent produkt og kunne tilbyde ekstra viden for at opbygge relationer. Ellers risikerer du, at kunden får en dårlig oplevelse.

For at lykkes gælder det om at knytte emotionelle bånd til målgruppen og transformere sine butikker til eksempelvis et hybridkoncept, hvor du både kan købe varer men også få en oplevelse, der knytter sig til produktet.

3. Brand Intensity
Tal til hjertet, ikke til hjernen. Det er noget, som kommer til at adskille de succesfulde detailhandlere fra resten, forklarer Dorte Wimmer. Rationelle argumenter er noget de fleste butikker bruger, men i virkeligheden er det den følelse, som kunderne får, der er den afgørende faktor. Storytelling er et centralt element, hvor du igennem historien om varen og din butik giver merværdi til produktet.

At skabe det helt rigtige indhold, som matcher både din butik og dit udvalg bliver derfor et vigtigt element fremadrettet. Af samme grund ser man også mange e-handlere, som er begyndt at åbne fysiske butikker for at komme tættere på kunden og give dem en oplevelse. Shopping skal være mere end bare en dankorttransaktion.

4. Responsibility
Den sidste trend handler om at tage ansvar. Det omfatter områder som madsvind, men også hvordan varer produceres og bortskaffes. Det handler i bund og grund om transparens: Hvordan skaffer du dine varer og hvordan afskaffer du dem igen? Hvis du vil have succes overfor generation Y, handler det om at indarbejde bæredygtighed og social ansvarlighed i din historie.