Din app dør på en uge, hvis ikke den giver brugeren værdi

Forbrugeren er rykket over på de digitale platforme, og især smartphonen stiger i popularitet, når folk køber ind på nettet. Det har skabt et kapløb i detailhandlen om at blive klar med en app. Men når hovedparten af brugerne forsvinder efter en uge, bliver det en dyr engangsfornøjelse.

Din app dør på en uge, hvis ikke den giver brugeren værdi

Vil du lave en app? OK. Hvorfor? Ikke hvorfor, som I hvorfor vil du ramme potentielle kunder på deres smartphone. Det siger sig selv, når 78% af alle danskere har en smartphone og 80% hopper på nettet. Men hvorfor vil du lige præcis have en app? Hvad er det, du kun kan opnå gennem en app, som gør den unik, og som tilfører dine kunder noget, der får dem til at vende tilbage igen og igen?

Det spørgsmål kan være svært at besvare, men ikke desto mindre kan det være forskellen på succes og en dyr fejlinvestering, når spørgsmålet, om hvorfor virksomheden ikke har en app, dukker op. Og det gør det oftere og oftere i et presset marked, hvor 45 pct. af medlemmerne fra Dansk Erhverv fået konkurrence fra brancher og kanter, som de ikke havde forventet for blot to år siden.

»Pludselig kommer der nye konkurrenter ind på et område, som virksomhederne troede, de havde for sig selv,« siger markedsdirektør for Handel og Transport hos Dansk Erhverv, Henrik Hyltoft.

Svaret vil derfor ofte være at tage kampen op på de digitale platforme. Det kan dog vise sig at være en dyr omgang, forklarer Henrik Hyltoft.
"Det er meget kostbart at være til stede på alle platforme. Mange hopper med på at have en ny hjemmeside og mobil-løsninger, men de færreste tjener på kort sigt penge på det."

Hvorfor skal dine kunder fravælge din tilbudsavis to gange?
Et af de største problemer med apps er, at virksomheder ofte gør det samme, som de gør på andre platforme. Derfor ser vi mange af de største detailkæder, hvor deres app i virkeligheden er en digital version af deres tilbudsavis.

"I dag ser vi virksomheder, der udgiver online-tilbudsaviser til deres webshop, som man så kan bladre igennem, som var det et printblad. Ingen interaktivitet – bare en layoutet version af det, man i forvejen kan finde på siden. Men forbrugerne har allerede fravalgt tilbudsaviser i fysisk form. De får allerede et bedre alternativ online – så hvorfor tvinger du dem til at fravælge den samme model igen, når du kan udvikle et helt nyt koncept? Et der udnytter de unikke muligheder på platformen og tilpasses kunden," siger Martin Nørballe, Vice President, Retail, Media & Fashion i EG.

I stedet skal du fokusere på, hvordan du kan tilføje brugeren yderligere værdi, forklarer han.

"Kan du give dem særlige tilbud, der matcher deres tidligere indkøb? Ekstra informationer om nye økologiske varer i sortimentet, hvis de er interesserede i økologi? Eller har du måske mulighed for at tilbyde særlige, digitale produkter eller oplevelser? Du bliver nød til at tilføre værdi til samtalen med kunden. Ellers spotter de hurtigt, at du bare vil sælge dem mere af det samme."

Den første uge er kritisk
En af de største udfordringer ved apps er at fastholde brugerens interesse. En download er nemlig ikke det samme, som at kunden rent faktisk bruger appen. Faktisk forsvinder 77% af alle brugere indenfor de første 3 dage, efter de har downloadet appen. Efter en måned ligger det tal på 90%. Og efter 3 måneder, er du nede på 5% af de brugere, der oprindeligt downloadede appen.

Ifølge Ankit Jain, Director of Engineering i Google, skyldes det, at,
"brugere tester rigtig mange apps, men beslutter sig for, hvilke de stopper med at bruge indenfor de første 3-7 dage. For 'hæderlige' apps vil størstedelen af brugerne, der holder ved efter 7 dage, blive hængende I længere tid. Nøglen til succes er, at få brugerne 'hooked' de kritiske første 3-7 dage."

Derfor kan det også betale sig at kigge mod de apps, som har størst succes på det område: Mobilspil. Måden hvorpå spiludbyderne opbygger en fortælling og oplevelse af et univers, der hele tiden udvider sig og belønner spilleren, kan nemlig være koden til at fastholde brugeren, forklarer Malin Sundström, handelsforsker på Swedish Institute for Innovative Retailing.

"Hvis man virkelig vil skabe stærke relationer til sine kunder gennem en app, skal den byde ind til spil og leg. I mange onlinespil udfordres brugeren til at låse nye karakterer og verdener op, ved at blive bedre til spillet. Man belønner spilleren ved at give dem mere for deres fortsatte indsats. Og den udfordring, dygtighed og de gevinster spilleren opnår, giver en positiv følelse, som opmuntrer folk til at holde ud og engagere sig – og det opbygger loyalitet. Det kan detailhandlen lære af," forklarer hun.

Udnyt potentialet eller bliv udkonkurreret
I sidste ende vil vinderen være den, der bedst forstår spillereglerne på de nye platforme, og forstår at tilpasse sin virksomhed til dem, forklarer Per Østergaard Jacobsen, detailhandelsekspert, ekstern lektor på CBS.

»Det er lidt på samme måde med den digitale udvikling og den klassiske darwinisme med arternes udvikling. I den digitale darwinisme gælder det, at det ikke er dem med de største systemer, der overlever, men dem der kan tilpasse sig en ny virkelighed, som forbrugerne agerer i.«