Opfyld kundens forventninger med smartere sortimentsstyring

Forudse nye trends, fokuser på lokalt sortiment, og skab bedre forudsætninger for internt samarbejde. Har din virksomhed, hvad der skal til for at opnå en velfungerende sortimentsstyring?

Opfyld kundens forventninger med smartere sortimentsstyring

Globalisering og digitalisering er med til at skabe stadig hårdere konkurrence i branchen. Forbrugerne har større forventninger end nogensinde til detailhandlere. Derfor gælder det om at tilbyde dine kunder det sortiment, der efterspørges, og finde nye markeder, som virksomheden kan indtage.

Smartere planlægning giver din virksomhed bedre forudsætninger for at tilbyde den rigtige vare på det rigtige sted og det rigtige tidspunkt. På den måde mindskes kompleksiteten i en branche, som er ved at drukne i data, samtidig med at du kan øge effektiviteten og levere til tiden. Du skal have styr på tre ting, for at opnå en velfungerende sortimentsstyring:

1. Minimér afstanden mellem catwalk og butik 
Tidligere bestod modeåret af fire tydelige sæsoner. De er nu for alvor ved at blive udfaset, og afstanden mellem catwalk og butik vil kun blive kortere i de kommende år. Forbrugerne forventer at kunne få adgang til de seneste trends, så snart de er blevet præsenteret. Derfor gælder det om at forudse, hvilke trends der vil slå igennem, så du ikke risikerer, at dine kunder vælger konkurrenterne i stedet for dig.

2. Fokusér på lokalt sortiment 
Det kan sjældent betale sig at tilbyde de samme varer på forskellige markeder og i forskellige lande. Du risikerer at stå tilbage med en stor mængde varer og et alt for stort lagerbehov. Derfor er det vigtigt, at du foretager en lokal tilpasning af dit sortiment. For at komme tættere på kunderne og give dem, hvad de vil have, skal man forstå det lokale marked og tilbyde produkter, som er tilpasset de forskellige lande og markeder. Her gælder det om at udnytte det potentiale, der ligger i dine kundeoplysninger. 

3. Få styr på dit team
For at styrke konkurrenceevnen er du også nødt til at optimere effektiviteten på de indre linjer. De interne roller i virksomheden vil ændre sig markant i de kommende år. Værdifuld viden kan komme fra uventede sider og samarbejdskonstellationer. For at få succes på markedet skal man være indstillet på, at det er i konstant forandring. Det er vigtigt at skabe transparens mellem forskellige afdelinger og sørge for, at medarbejderne har adgang til de rigtige data. Ellers risikerer man at gå glip af interne synergieffekter og samarbejdsmuligheder.