Omnichannel-værktøjerne er endelig ved at indhente visionen

One size fits all? Ikke, hvis du spørger Johan Hallgårde, Senior Omnichannel Advisor hos Avensia. Hvis du vil være foran i detailhandlen, handler det om at få de rigtige værktøjer på plads og fokusere på det, der gør dit brand unikt.

Omnichannel handler om at skabe den rette købsoplevelse, fortæller Johan Hallgårde, Senior Omnichannel Advisor hos Avensia

Omnichannel fortsætter med at være en hjørnesten, når man taler om indkøbsoplevelse i detailhandlen. Men selvom det efterhånden er en del år siden, vi hørte udtrykket første gang, er mange virksomheder endnu ikke i gang. Så hvad skal du gøre for at lykkes med en succesfuld omnichannel-strategi? Vi har spurgt Johan Hallgårde, Senior Omnichannel Advisor hos Avensia.

Hvad er den vigtigste trend, du ser i detailmarkedet lige nu?
- Der er større fokus på købsoplevelsen end nogensinde før. For at overleve i et konkurrencepræget marked må detailhandlere være lige så hurtige til at fange nye trends som kunden. Det er et problem med mange facetter og en udfordring, man skal tage alvorligt. Ellers er risikoen for at komme bagefter både konkurrenter og kunder stor.

Hvordan skal detailhandlere ændre deres processer for at gøre kunden glad?
- Forbrugernes købsadfærd har aldrig ændret sig hurtigere end nu. Derfor må detailhandlere øge tempoet for at leve op til de stigende krav. Det er i særklasse den største udfordring, som branchen står overfor. Det gælder både, hvordan man opfattes af kunderne, og i hvor høj grad man kan leve op til kundens ønsker ved hjælp af de bagvedliggende systemer og gennem sin proaktive udvikling af virksomheden for at matche kundens ønsker nu og i fremtiden. Her gælder det om at være agil, men samtidig fokusere på at holde fast i den høje kvalitet, som forbrugerne forventer.

Hvad er den største udfordring for traditionelle detailhandlere, som vil i gang med omnichannel?
- Det er en kæmpe udfordring for traditionelle murstensbutikker at omstille virksomheden til at tilbyde en flydende omnichannel-oplevelse på tværs af kanaler. De mange valgmuligheder kan virke overvældende. Jeg ser ofte, at mange virksomheder har høje ambitioner, men fejler, så snart det kommer til den praktiske udførelse. Derfor er mit bedste råd at lave et realistisk roadmap og dele rejsen op i mindre dele, som tages en ad gangen.

Hvordan har den tekniske udvikling påvirket arbejdet med omnichannel?
- Da begrebet omnichannel gjorde sin entré, fandtes der rent faktisk ikke et system, som kunne håndtere udviklingen. Omnichannel var mere en vision om fremtidens detailhandel end et konkret værktøj, man kunne bruge. Nu begynder man at tale om 'unified commerce'-modeller, og der begynder at dukke systemer op, som kan imødekomme udviklingen på den rigtige måde. Det betyder, at den tekniske udvikling endelig er ved at nå op på samme niveau som visionerne for omnichannel.