Højdepunkterne fra conneXion Madrid

Cloud, customization, teknologi, data og omnichannel. Det hele er nødvendigt for at kunne tilbyde en god kundeoplevelse. TransformationTools.dk har besøgt retailkonferencen conneXion Madrid, og i denne artikel kan du læse en opsummering af de vigtigste pointer.

conneXion Madrid

Retailkonferencen ConneXion Madrid tiltrak over 450 besøgende fra detailbranchen fra hele verden. I løbet af to travle dage i den spanske hovedstad stiftede vi bekendtskab med de nyeste detailløsninger og ikke mindst de nyeste tendenser i detailhandlen. På talerlisten var bl.a. navne som HP, Adidas og selvfølgelig LS Retail, der havde arrangeret konferencen. Vi tog fem hovedpointer med hjem fra konferencen. Og alle angriber de det samme hovedspørgsmål fra forskellige vinkler: Hvordan skaber man den ultimative kundeoplevelse?

#1: Cloud
Magnus Nordahl fra LS Retail åbnede konferencen ved at beskrive cloud som "den hvide elefant i rummet", som ingen rigtigt har lyst til at tale om, selvom de fleste er meget fortrolige med både de risici og muligheder, som cloudmigration kan medføre. Virksomheder, der ikke migrerer til skyen, er i fare for at forsvinde i fremtiden. Det er altså ikke et spørgsmål om din virksomhed skal migrere til cloud, men i stedet hvornår og hvordan det skal gøres.

#2: Customization
Detailhandlen gennemgår en forandringsproces væk fra masseproduktion og i retning af masse-customization. At være i stand til at tilbyde en personlig kundeoplevelse bliver vigtigere end nogensinde, både for kunne at lykkes med e-handel og motivere kunderne til besøg i fysiske butikker. I dag vil kunderne føle sig særligt udvalgte og specielle, ellers er der stor risiko for, at de vælger en konkurrent i stedet for dig. Brad Tracy fra HP fremhævede i sin keynote, at kunderne er villige til at bruge op til 20 procent mere, hvis en forhandler kan tilbyde en personlig kundeoplevelse. Det er værd at tage alvorligt.

#3: Teknologi
For at kunne levere den ultimative kundeoplevelse, er du nødt til at udstyre dine medarbejdere ordentligt. Under konferencen præsenterede Petur Thor Sigurdsson fra LS Retail og Dominik Meier fra Adidas, hvordan sidstnævnte har udstyret deres butikker med mobile kasser ude på gulvet. På den måde behøver personalet ikke opgive kunden, hvis det ønskede produkt er ikke tilgængeligt i butikken. I stedet kan sælgeren interagere med kunden, mens en kollega henter det rigtige produkt fra lagret. Selv prøverummene kan forbedres med ny teknologi, f.eks. gennem smarte skærme, hvor man kan kontakte personalet digitalt, hvis man har brug for en anden størrelse el. lign. Alt sammen for at øge konverteringen af køb i de fysiske butikker.

#4: Data
Vellykket detailhandel handler om at være der, hvor kunderne er, og få indblik i deres adfærd. For at kunne målrette kampagner og skabe præcise anbefalinger til dine kunder, skal du have de rigtige data på plads. Retailprofet og forfatter Doug Stevens understregede betydningen af at lade data følge kunden under hele købsprocessen. På denne måde kan man overraske og inspirere på en helt ny måde via individualiseret kommunikaton.

#5: Omnichannel
Omnichannel har karakteriseret detail i mange år, men det betyder ikke, at emnet er uaktuelt, snarere det tværtimod. Tom Bevan fra K3 Retail var en af mange talere på ConneXion Madrid, som understregede vigtigheden af at realisere omnichannel. Han sagde, at 73 procent af alle kunder kan nås med omnichannel. Jo flere berøringspunkter og kanaler, vi har til rådighed, i desto højere grad kan du sælge og skabe relationer. Derfor er det vigtigt at bruge teknologien rigtigt i kontakten med kunderne. Hvordan kan du skabe merværdi i din kundeoplevelse, uanset kanal?