Reportage fra conneXion Madrid: Detailhandlens transformation – en pind til ligkisten eller nye muligheder?

Kan detailbranchen vende nedskæringer og automation til noget positivt? Eller er udviklingen den sidste pind til deres ligkiste? Global Retail Manager Brad Tracy fra HP var gæstetaler på conneXion Madrid. TransformationTools.dk var til stede på konferencen og er klar med en reportage.

Connexion

I takt med at byerne vokser, gælder det om bedst muligt at drage fordel af de ressourcer, man har. Såkaldte Smart Cities vokser frem flere steder, og i USA har man lanceret mikrohuse i syv byer, som alle har begrænset plads til boligareal. I et mikrohus kan værelserne konverteres til andre funktioner efter behov, f.eks. fra køkken til soveværelse. I Kina bygges den såkaldte Great City, som vil få plads til 80.000 beboere. Biler bliver totalt forbudt, og al mad til beboerne skal produceres lokalt.
 
Detailhandlen bliver nødt til at tilpasse sig de nye miljøvenlige og kompakte samfund. Hvordan leverer man f.eks. varer i en by, som har forbudt al biltrafik? Hvilken tilgang er nødvendig, når der skæres kraftigt ned på antallet af fysiske salgssteder?
 
Udviklingen er noget, detailhandlen bør tage alvorligt, da branchen kæmper med stramme marginer og hård konkurrence. Det kan f.eks. gøres ved hjælp af pop-up-butikker, dvs. mindre butikker, der kun slår dørene op i en begrænset periode. På denne måde er det muligt at agere hurtigt, styrke brandet og være til stede der, hvor kunderne er. Det sikrer også omkostningseffektivitet, og at man drager fordel af tilgængeligt butiksareal på den mest effektive måde. For at kunne følge med udviklingen skal man være mobil, hurtig og fleksibel. Den rigtige teknologi er også nødvendig for at kunne gøre visionen til virkelighed.
 
- Leverancer og Supply Chain forandrer sig for at kunne tilpasse sig udviklingen. Men ikke alle detailhandlere kommer til at kunne have deres egen Supply Chain. Derfor ser vi, at en række interessante samarbejder dukker op, som sikrer en infrastruktur, der kan levere hurtigere til kunderne, sagde Brad Tracy, som er HP's globale retail manager, på conneXion Madrid.
 
Automation - slut med menneskelig arbejdskraft?
Tendensen bevæger sig væk fra menneskelig arbejdskraft og i retning af automation. Men hvordan kommer det til at påvirke os, når antallet af jobs mindskes? Bliver vi helt betydningsløse som mennesker? Vi er nødt til at forberede os på problemstillingen, mener Brad Tracy. Selv butikkerne kommer vi til at indrette på en ny måde, eftersom robotterne får brug for at kunne bevæge sig rundt på butiksgulvet og i gangene sammen med kunderne.
 
- Vi mennesker kommer ikke til at mangle noget at lave, men vores arbejdsopgaver vil forandre sig, når automation bliver alment udbredt. Enten kan vi prøve at forhindre udviklingen, eller også så tager vi udfordringen op og finder ud af, hvor vi passer ind, og hvordan vi kan tjene penge, siger HP's retailekspert.
 
Den amerikanske byggemarkedkæde Lowe's har skabt en "Lowebot", som med indbygget kamera har mulighed for at pege, se og tale. Kunden kan stille spørgsmål til robotten, der kan vise vejen til den hylde, hvor det ønskede produkt befinder sig.

Et andet firma, Personas, benytter hologrammer, der kan kommunikere på forskellige sprog og både kan fremstå som menneske og som en animeret figur. Hologrammet er baseret på en kunstig intelligens (AI) og kobles op til CRM-systemet. Via anvendelse af kundedata er det muligt at give kunden en personlig og skræddersyet købeoplevelse.

Alt bliver personligt
Alle vil gerne føle sig helt unikke, uanset er vi unge eller ældre. Brad Tracy påpeger, at forbrugerne er parate til at betale 20 procent mere for et customized produkt eller oplevelse. Forhandlerne skal derfor fokusere på at skabe unikke købeoplevelser for kunderne.

- Google og H&M har sammen med varemærket Ivy Revel introduceret en personificeret kjole, som designes baseret på kundedata. Hos HP har vi sammen med Nike og Superfeet lanceret en løsning, hvor vi producerer et par sko specielt tilpasset dig baseret på 3D-billeder af dine fødder. Det løser et problem, de fleste mennesker har: At den ene fod er større end den anden. Sådanne muligheder motiverer kunderne til at besøge de fysiske butikker, understreger Tracy.

Udviklingen kommer til at gå fra masseproduktion til massetilpasning, hvilket giver detailhandlen store muligheder for at skabe nye produkter, der imødekommer kundernes individuelle behov.

Forbedret købsoplevelse med Augmented Reality og Virtual Reality
Ny teknologi bliver mere og mere udbredt i detailbranchen og vil gøre det muligt for fysiske butikker til at konkurrere med e-handel. Virtual Reality og Augmented Reality kan hjælpe detailhandlere at drive trafik til butikker og skabe relationer til forbrugerne på en helt ny måde.

- Hele 70 procent af forbrugerne opfatter de detailhandlere, som anvender den nyeste teknologi, som innovative. Og det er vigtigt, at man som forhandler opfattes som unik, og at man sørger for at bygge bro mellem online-anbefalinger og den fysiske butik, påpeger Brad Tracy.

3 teknologier, der kan anvendes i butikken

  • Smart mirrors som genkender forbrugeren, skaber personlige tilbud og anbefalinger, og som gør det muligt at kontakte personalet.
  • Digitale modeshows bliver mulige ved hjælp af Virtual Reality. Nu kan du tilbyde dine kunder at sidde på første række!
  • 3D-scanning i butikken gør det lettere for kunden at finde tøj i den rigtige størrelse og få databaserede forslag, som passer til kropstype og stil.