3 teknologitrends, som gør din butik smartere og styrker købsoplevelsen

Har du styr på, hvilke muligheder virtual reality, kunstig intelligens og augmented reality indebærer for detailhandelen? Edward Bjurström, der er direktør for Retail & Distribution i EG, fortæller, hvordan detailhandlere kan skabe smartere butikker og tilbyde en stærkere købsoplevelse ved hjælp af innovativ teknologi.

retail

Virtual reality, kunstig intelligens og augmented reality. Der findes flere innovative teknologitrends, som detailhandelen kan anvende til at skabe en bedre købsoplevelse. Vi har snakket med Edward Bjurström, direktør for Retail & Distribution i EG Sverige, som besøgte NRF Retails Big Show i New York, der er årets mest indflydelsesrige messe inden for detailhandelen.

Motivér til besøg i fysiske butikker med virtual reality
Det er nok de færreste, der ikke har opdaget, at virtual reality er en trend. Det tydeligste tegn på, at fænomenet er slået igennem, er, at HUI udpegede virtual reality-briller til årets julegave i 2016. Ved at udnytte trenden er det muligt at placere dit produkt i en sammenhæng og skabe en købsoplevelse, som motiverer forbrugerne til at besøge fysiske butikker. Sportsmærker som Nike og Adidas er nogle af de aktører, som ligger helt i front.

 - Nike anvender virtual reality ved sine løbebånd for at skabe en følelse af, at man er udendørs og løber rigtigt. Et andet eksempel er Adidas 360° Concept Store, som er Europas første interaktive virtual reality-butik. Konceptet gør det muligt for kunden at få en shoppingoplevelse sammen med kendte sportsstjerner. Det giver en merværdi, som man ellers kan have svært ved at skabe i fysiske butikker, siger Edward Bjurström.

Bedre service i e-handelen med kunstig intelligens
En af de sværeste udfordringer for e-handelen er at skabe en personlig købsoplevelse og at opretholde et højt serviceniveau. Kunden møder ikke personalet fysisk og kan dermed ikke få glæde af deres viden og kompetencer. Men med kunstig intelligens kan du bruge data til at yde kunden en bedre service. The North Face og Macy's er to aktører inden for modebranchen, som er gået fra idé til virkelighed.

- The North Face har skabt en interaktiv købsoplevelse, som er baseret på IBM Watson. Med kunstig intelligens bliver kunden guidet fra startside til kasse. Forestil dig, at du skal på skitur og har brug for en ny jakke. Den virtuelle shoppingassistent kan gennem parametre som vejrdata, køn, størrelse, lagersaldo og smagspræferencer komme med træfsikre forslag, som hjælper dig i købsprocessen. Et andet eksempel er varehuset Macy's, som tilbyder personlig shopping ved hjælp af en virtuel assistent. Ved at gøre brug af trenden kan du yde god service, også som e-handelsudbyder, siger Edward Bjurström.

Styrk omnichannel-oplevelsen med augmented reality
En anden toneangivende trend inden for detailhandelen er augmented reality, dvs. at styrke oplevelsen af virkelige miljøer. Det kan fx handle om at anvende det interaktive prøverum, hvor du kan prøve tøj, tilkalde personalet eller tjekke lagerbeholdningen digitalt via en skærm. New York-designeren Rebecca Minkoff er en af de aktører, der har anførertrøjen på og skaber en omnichannel-oplevelse ved hjælp af augmented reality.

- Rebecca Minkoff er et godt eksempel på, hvordan man bygger bro mellem fysisk og digital handel. Når kunden hænger tøjet op i prøverummet, dukker det op på den digitale skærm, som erstatter det traditionelle spejl. Herefter er det blandt andet muligt at tjekke, hvilke størrelser der er tilgængelige, og angive, hvor varen skal leveres. Hvis den ikke er på lager, kan man i stedet bestille den og få den leveret til døren på et senere tidspunkt. På den måde skaber du en positiv købsoplevelse, også selvom du ikke kan tilbyde varen med det samme, slutter Edward Bjurström af.