Automation er ingen mirakelkur – det hele starter i processerne

De fleste danske virksomheder har indset, at automation og digitalisering er kommet for at blive. Men bare at investere i en robot, kan vise sig at være en kæmpe fejl. Det handler om at starte det rigtige sted.

"Nogle vil kalde det en kedelig Lean-agtig tankegang, når vi nu snakker om digitale muligheder og robotter, men det vigtigste er faktisk at starte med dine arbejdsprocesser. For det hjælper dig med at identificere de lavthængende frugter og giver dig et godt billede af, hvor du står i forhold til der, du gerne vil være," fortæller Frank Faurholt, formand for Dansk Automationsselskab (DAu).

Frank Faurholt er netop blevet genvalgt som formand for DAu, og derfor kunne man godt tro, at han havde travlt med at promovere Automation og robotter. Men automation hjælper ikke noget, hvis du ikke bruger det der, hvor det giver størst værdi. Så det er her du starter, fortæller han.

"Jo større transparens og indsigt du skaber omkring dine processer, jo større chance er der for, at du får identificeret de rigtige steder til at løfte din virksomhed teknologisk. Det er en rigtig god øvelse for mange virksomheder, og det kræver som udgangspunkt ikke en kæmpe investering. Til gengæld viser erfaringen, at det giver rigtig gode resultater. Og den gevinst kan du så bruge, når du har identificeret de områder, hvor du vil få mest ud af din investering i en ny maskine eller robot."

De mindre virksomheder er kommet bagud
Frank Faurholt ser på en dansk produktionsindustri, hvor der hovedsageligt er to overordnede lejre, når det kommer til automation. De store virksomheder, der i forvejen er en del af den globale konkurrence, og dermed også den automationsbølge som er skyllet ind over industrien. Og så de små og mellemstore virksomheder, hvor det til gengæld ser lidt sværere ud for en stor gruppe.

"Det kan være svært for den ejerledede virksomhed, hvor mester på et tidspunkt har set en mulighed for en god forretning og har haft stor succes med det – men så er nået til et nyt niveau med dramatisk vækst, højere kundekrav og stigende kapitalkrav tæt forbundet med en accelererende digitale udvikling. Her kan det ofte betale sig at starte med starten. Hvad har ændret sig, og hvordan kan vi tilpasse vores processer? Kig på dit materiale-flow. Få produktionsplanlægningen i fokus. Og når du ved, hvordan din virksomhed skal agere i fremtiden, så er du også klar til at kigge på, hvordan du skal investere i ny teknologi."

De rigtige folk skal ombord
En måde at starte processen er at få de rigtige folk ombord, som kan være med til at forme virksomheden på den lange bane.

"Du kan sagtens have midlerne, viljen og den store vision, men uden de rigtige medarbejdere til at realisere dine mål, kommer du ingen vegne. Det har faktisk også været et argument bag, når nogle virksomheder outsourcer. Ikke at få billigere arbejdskraft, men simpelthen at få adgang til den kvalificerede arbejdskraft de ikke kunne finde i Danmark."

Et vigtigt element er at få digitalt indfødte med ombord, forklarer Frank Faurholt. De er opvokset i en verden, hvor digitale løsninger er en selvfølge, og det giver dem et helt andet syn på, hvordan virksomheden bør agere.

"Unge mennesker kommer ind med et nyt perspektiv og stiller alle de spørgsmål, som gør ondt: Hvorfor gør vi sådan der, når man med ny teknologi kan gøre sådan her? Det er ineffektivt. Hvorfor laver vi ikke bare lave en app? – Det er noget, der er med til for alvor at udvikle en virksomhed og sætte retning. Og det er den vej vi skal, for at komme helt ind i kernen og ændre de fastlåste processer vores til tider ret konservative produktionsbranche."