"Ikke på lager" – sådan undgår du at skuffe dine kunder

Læs løsningsforslagene og hent rapporten fra Microsoft - "Plugging Out of Stock Gaps in Consumer Goods"

"Ikke på lager", Lagerstyring, Kundeoplevelse, Detailhandelen

Foto: Colourbox

"Ikke på lager" er et fælles og dyrt problem, som mange detailhandlere kæmper med. Her kan du læse om, hvilke værtøjer de dygtigste bruger for at undgå problemet.

Hvert år mister virksomheder milliarder af dollars på grund af dårlig lagerstyring. Derudover lider kundeoplevelsen og brandet tager skade. Se de mest almindelige årsager til udsolgt, hvilke virkninger det kan have for din virksomhed og hvordan man gør det for at undgå problemet. 

I dagens retail-landskab hvor omnichannel er normen, er det nødvendigt at have en proaktiv strategi for lagerstyring. Ellers kan man ikke levere det rigtige produkt på det rigtige tidspunkt og sted – og det er afgørende for at skabe loyalitet og tilbyde en konkurrencedygtig kundeoplevelse.  

Kun 15 procent af forbrugerne er villige til at udskyde deres køb, indtil produktet er tilbage på lager.


Den største udfordring er at skabe strategier, der overvinder kløften mellem bestilling, opdatering og lagerfornyelse i dagens detailhandel. En detailhandel der er kendetegnet ved salg og distribution via flere kanaler; multi-site og multi-tier. Det fremgår af Microsofts rapport "Plugging Out of Stock Gaps in Consumer Goods". I denne artikel giver vi dig de vigtigste pointer fra rapporten. 

Kun 30% af forbrugerne søger efter et erstatningsprodukt, når det ønskede produkt er udsolgt. De øvrige 70 % går videre til en anden leverandør.

 

De mest almindelige årsager til "ikke på lager"

Manglende eller dårlig lagerstyring er en akilleshæl for mange forhandlere. Men hvad skyldes det? Ifølge rapporten er der flere forskellige årsager:  

  • Fraværet af et præcist værktøj til prognoser for efterspørgslen 
  • Forkert datahåndtering. Det kan fx resultere i, at nye produkter lanceres før de ældre versioner er solgt helt i bund 
  • Systemet til løbende lager har for store marginfejl 
  • Hyldeområdet i butikken tildeles forkerte produkter 
  • Planogrammet (skema over produkter på hylderne) er utilstrækkeligt i forhold til kundernes efterspørgsel.  

 

Sådan påvirker "ikke på lager" din virksomhed 

På grund af mangelfuld lagerstyring kæmper mange detailhandlere med problemer relateret til Supply Chain og salg, intern processtyring samt – og ikke mindst - med indtægtstab, dårlige kundeoplevelser og negative brandopfattelse. 

Helt konkret resulterer dårlig lagerstyring i ekstra ordrehåndtering, hvilket både er tidskrævende og reducerer effektiviteten af ​​din Supply Chain. Dette har også en negativ indvirkning på nøjagtigheden af ​​salgsprognoser, hvilket kan føre til en ubalance i vareforsyningen og faldende kundeloyalitet på grund af negative købsoplevelser. 

De syv mest innovative detailtendenser 

Sådan undgår man "ikke på lager" 

Rapporten præsenterer flere handlinger, som du kan implementere i din virksomhed. Fx at udnytte Machine Learning samt segmenteret og predictiv dataanalyse for din Supply Chain. 

"Ikke på lager" skyldes i 47 procent af de undersøgte tilfælde utilstrækkelige prognoser relateret til efterspørgslen.


Robotter i de fysiske butikker vinder også frem. Robotterne kører rundt i gangene og er i stand til både at registrere tomme hylder og fejlplacerede varer. Er du endnu ikke klar til at slippe robotter løs i dine butikker, så er det at udstyre sine butiksmedarbejdere med en app med billedgenkendelse kombineret med analytics en anden effektiv måde at reducere sandsynligheden for "ikke på lager".  

Et andet bud på en løsninger er at kigge på kommunikationsvejene. I rapporten arbejder flere detailhandlere med stemmeaktiverede Wi-Fi-enheder, der muliggør sømløs kommunikation fra medarbejderen på gulvet til hovedkvarteret og eksterne partnere. 

Endelig kan du drage fordel af Internet of Things, hvor Wi-Fi, indbyggede produktfølere, smart-tv'er og andre digitale enheder konstant udveksler information og identificerer forbrugerens behov og derigennem tilbyder de rigtige produktbeskeder og tilbud. 

 

Herunder finder du inspiration og mulige løsninger til at undgå "ikke på lager". 

Vælg det rigtige system til at undgå "ikke på lager" 


Sådan for du bedre forecasting af dit salg og lager med Statistisk Baseline Forecast 


Hent hele rapporten: Microsoft: "Plugging Out of Stock Gaps in Consumer Goods". 


Gratis whitepaper om digital transformation og strategi: Indfri dit digitale potentiale 

Annonce
Annonce