Microsoft Dynamics 365 nedbryder barrieren mellem ERP og CRM

I efteråret 2018 stopper Microsoft supporten af ERP Dynamics AX 2009. Det er en god grund at se nærmere på Dynamics 365 cloudløsning. Her får du blandt andet en fleksibel løsning, der altid er opdateret og dermed et langtidsholdbart fundament for din digitale transformation.

Microsoft Dynamics 365 nedbryder barrieren mellem ERP og CRM

I sommeren 2016 lancerede Microsoft cloud-løsningen Dynamics 365. Med cloud-versionen af Dynamics forretningssystem ændrede it-giganten samtidig den måde, ERP-systemer leveres. Her er nogle af de største ændringer:

  • Med Dynamics 365 tager Microsoft ansvar for den løbende udvikling og opdateringer af løsningen
  • Med Dynamics 365 har Microsoft oprettet en platform, hvor data kan udveksles mellem forskellige systemer og løsninger - ikke kun inden for forretningssystemet
  • Barrieren mellem ERP og CRM nedbrydes.

At flytte sit forretningssystem til skyen er en forudsætning for, at virksomheden kan foretage en vellykket digital transformation.

Kun ved at bruge data på tværs af virksomheden kan der skabes nye, innovative tjenester. Microsoft direktør Andreas Dolven


Det behøver ikke at være kompliceret at starte overgangen fra for eksempel Dynamics AX 2009 til Dynamics 365 cloud-platformen. Herunder er en liste med de vigtigste punkter for at tage din virksomhed fem trin tættere en cloud-løsning og dermed et fremtidssikret grundlag for en kraftfuld digital transformation.

Læs også: 7 fordele ved ERP som cloudløsning

Trin 1: Prøv Dynamics 365 gratis!

Prøv den gratis testversion i 30 dage. Testversionen omfatter adgang til alle de apps, der følger med Dynamics 365: Salg, kundeservice, support, projektserviceautomatisering, drift og finans. 

Trin 2: Køb og administrer et abonnement

Dynamics 365 vokser med din virksomhed. Du behøver kun starte med de værktøjer, du har brug for i dag. Du kan hele tiden løbende tilføje yderligere funktionalitet i form af flere apps i takt med at din virksomheds behov udvikler sig. Der er fire måder at abonnere på: Opgrader en prøveversion, køb direkte fra Microsoft, køb gennem volumenlicens eller køb via en partner.

Trin 3: Planlæg din implementering – eventuelt med FastTrack

Microsoft FastTrack for Dynamics 365 hjælper dig nemt og sikkert med Dynamics 365, gerne i samarbejde med en partner. Deltagere i FastTrack-programmet får den bedste support og opfølgning, herunder tips til oprettelse og implementering af en plan, der sætter dine brugere godt i gang med den nye løsning. I denne fase er det en stor fordel at arbejde med en partner med erfaring med implementering.

Trin 4: Få organisationen med

Microsoft har en detaljeret liste over, hvordan du får hele organisationen med på rejsen. Dynamics 365. Her et par eksempler på centrale punkter på listen:

  • Få kendskab til dit abonnement
  • Indtast brugere og definer sikkerhedsniveauer for alle brugere
  • Opsæt et datalagringsprogram og en "sandkasse", hvor du kan eksperimentere.

I Dynamics 365 cloud definerer du også systemindstillinger for hele organisationen, herunder hvordan løsningen importerer og eksporterer data. Derudover skal du lave en aftale om, hvordan Dynamics 365 kommunikerer med telefoner, tablets og outlook samt hvordan løsningen skal arbjede sammen med Skype, SharePoint-dokumentstyring og eventuelt Yammer.

Trin 5: Få brugerne om bord

Som nævnt i trin 1, har Dynamics 365 mange separate apps til fx salg, kundeservice og en lang række andre funktioner. At have funktionerne som separate apps gør, at brugerne kun skal forholde sig til de apps og funktioner, som de er vant til at bruge. Samt at de i en periode med stor travlhed forsat kan bruge det tidligere system. Denne fleksibilitet sænker den traditionelle modstand mod nye systemer og gør dermed overgangen til Dynamics 365 lettere. 


Guide: Sådan finder du den rette ERP-partner


Dynamics 365 Nyheder foråret 2018 

Da Dynamics 365 leveres som en cloudløsning løbende de nyeste opgraderinger og funktionalitetsforbedringer. I foråret har der været en række store og mindre opgraderinger. Her ser du de vigtigste nyheder. 

(Bemærk, at forskellige applikationer har forskellige opgraderinger.)

  1. GDPR: Microsoft har udviklet mere funktionalitet i løsningen, hvilket gør det lettere for virksomheden at opfylde kravene til GDPR. 
  2. Mere samlet funktionalitet i forretningsapps så brugerne af de forskellige apps kan arbejde problemfrit sammen. 
  3. Bedre integration mellem Dynamics 365 og Outlook, Teams, SharePoint, Stream, Azure og LinkedIn. 
  4. Dynamics 365 kører nu på samme platform som Office 365, og med de nyeste forbedringer får brugerne en endnu stærkere kombination af Power BI, PowerApps, Microsoft Flow, Microsoft Stream og Common Data Service til både Apps og Analytics. 


Ovenstående er blot en meget kort oversigt over de vigtigste nyheder i foråret 2018. I linket herunder finder du en 222 sider lang pdf med ALLE forbedringerne i Dynamics 365.

Se videoen: Sådan realiserede Verdo sin væksstrategi ved at skifte til MS 365 CRM-porteføljen

Hent det gratis whitepaper: Indfri dit digitale potentiale