ERP: Standardiseret metervare eller skræddersyning

ERP-ekspert Bo Hjort Christensen svarer

Bo Hjort Christensen Handelshøyskolen BI.jpg

Metervare eller store tilpasninger? Bo Hjort Christensen kommer med et bud. Foto: Colourbox. Foto: Leif Håvar Kvande

Skræddersyning og omfattende tilpasninger af forretningssystemet – eller metervare og softwareproducenternes standardiserede opsætning?

ERP-ekspert Bo Hjort Christensen anbefaler at standardisere "alt, som er fornuftigt" og tilpasse processerne til kunderne der, hvor man adskiller sig fra konkurrenterne.

Med Dynamics 365, som Microsoft lancerede i sommeren 2016, flyttede it-giganten ERP-systemet i skyen, og det cloudbaserede Dynamics 365 indeholder mange, større ændringer i forhold til tidligere versioner af Dynamics.

En af disse er, at Microsoft har overtaget kontrollen med kernen i forretningssystemet. Softwaregiganten har altså taget ansvar for, at teknologien virker, og for fremtidige opdateringer.

Tidligere havde Microsofts partnere, udviklere og konsulenter fuld adgang til at konfigurere, ændre og tilpasse Dynamics efter kundernes behov. I dag er kerneprocesserne standardiserede og umulige at ændre for eksterne aktører. Har man brug for funktionaliteter, som ikke findes i Dynamics på forhånd, må de udvikles som et tillægsmodul, en ”extension”, eller man kan købe et færdigt modul eller en færdig app fra AppSource, Microsofts appbutik.

Med andre ord kan hverken partnerne eller kunderne længere tilpasse kernen i systemet til deres egne processer.

Så med cloudbaserede ERP-systemer er den gamle diskussion om ”metervare” eller ”skræddersyning” igen blevet aktuel.

Læs om Microsoft Dynamics 365 her.

Nervesystemet

ERP-systemet er kernesystemet, nærmest nervesystemet, i mange virksomheder. Det kontrollerer selskabets allermest kritiske forretningsprocesser – muligvis processer, som virksomheden selv har udviklet gennem mange år, og som adskiller den fra konkurrenterne i samme branche.

Og derfor opstår diskussionen om, hvor meget man skal tilpasse ERP-løsningen. Skal man vælge en såkaldt metervare og dermed softwareleverandørens standardopsætning for forskellige processer? Eller skal man tilpasse forretningssystemet, således at man kan beholde nogle eller de fleste af ens etablerede processer?

Kundetilpasninger af ERP-systemet har været et fyord. Grunden er, at man har været inde at rode i selve koden og ødelagt kernen i ERP-løsningen. Bo Hjort Christensen, ERP-ekspert


Opgraderingsmareridt

- Kundetilpasninger af ERP-systemet har været et fyord. Grunden er, at man har været inde at rode i selve koden og ødelagt kernen i ERP-løsningen. Det har blandt andet ført til, at de store opgraderingsprojekter har været et mareridt for alle, både kunder, partnere og softwareproducenterne, siger Bo Hjort Christensen, ERP-ekspert og lektor ved Handelshøjskolen BI i Oslo.

- Men er det ikke alligevel en selvmodsigelse i så høj grad at tale om standardisering af ERP-systemer?

- Jo, det er en meget stor selvmodsigelse, siger Christensen, før han nuancerer svaret:

- Vi må tænke begge dele på én gang. Vi må tænke standardisering, hvor det er fornuftigt og muligt, og så må man være smart og tænke anderledes på andre områder. Man er nødt til at være kreativ i forhold til nye måder at komme i kontakt med kunderne på. Nytænkning og innovation harmonerer ikke med standardisering.

Har du brug for hjælp til digitalisering? Læs om, hvordan EG kan hjælpe dig.

Tredelt forretningssystem

Christensen opdeler forretningssystemet i tre med dataplatformen som fundamentet og processer knyttet til de ansatte og processer mod kunderne som henholdsvis lag to og tre.

Vi må tænke standardisering der, hvor det er fornuftigt og muligt, og så må man være smart og tænke anderledes på andre områder. Bo Hjort Christensen, ERP-ekspert


- Der er ingen tvivl om, at processerne i bunden sagtens kan være standardiserede. Vi ved, hvad en god logistikproces er, eller hvordan regnskabet skal se ud. Digitalisering handler om at tage fat i nye, smarte tjenester i relation til kunderne eller medarbejderne. Der er en fin balancegang mellem det innovative og nytænkende og så at bruge standarder, hvor det giver mening, fortsætter Christensen og kommer med et eksempel fra sin egen arbejdsplads:

- I bunden har vi gamle systemer. Vi adskiller os ikke fra de andre højere læreanstalter i forhold til, hvilket økonomisystem vi har valgt, men i processerne på toppen – dem, som handler om kunderne, studenterne – er vi unikke. Og der syder og bobler det med nye løsninger og tjenester. Enkelte af dem er så specielle, at vi må udvikle vores egne tjenester.

ERP-eksperten mener, at det samme gælder for mange virksomheder i dag – at det er teknologien, der er tættest på kunderne, som er genstand for de fleste af de aktuelle digitaliseringsprojekter.

Fremtidens ERP

Bo Hjort Christensen mener, at begrebet ERP er ved at have nået sin udløbsdato.

- Er det interessant fortsat at benytte begrebet i ERP i 2018, spørger han.

- Det, der vil ske fremover, er, at man køber sig adgang til et katalog over tjenester og processer – ikke moduler eller systemer. Man køber en arbejdsproces.

Han mener, at ”på langt sigt vil hele ERP-systemet blive leveret som en ægte cloudtjeneste/SaaS-løsning” (se faktaboks).

- Fremtidens ERP-partner vil blive en broker – en mægler, som sammensætter forskellige tjenester og apps fra forskellige leverandører. Man har sit primære ståsted inden for en platform, såsom SAP eller Microsoft, og så er man broker i den betydning, at man finder gode, værdiskabende tjenester inden for eller beslægtet med dette økosystem, siger Christensen.

- I forhold til hvordan det var for 20 år siden, vil ERP-systemet blive mere som en black box med en høj grad af automatiserede processer. Brugeren kommer til at overvåge og analysere processerne samt håndtere afvigelser. Man vil i langt mindre grad komme til at arbejde i selve systemet med registreringer af transaktioner, fortsætter Christensen.

Kvantespring

Han mener, at Microsoft har taget lidt af et kvantespring med udviklingen af Dynamics 365, som med Common Data Service som fundament er forberedt til fremtidens ERP-arkitektur.

- De seneste 15-20 år er der sket meget på ERP-fronten, men primært omkring brugergrænsefladen. Det nye er nu, at ændringerne ikke bare er overfladiske, men derimod ret fundamentale – arkitekturen, kildekoden og datamodellen ændrer sig. Der sker meget med selve arkitekturen, og her er det vældig interessant, at Microsoft er kommet med platformen Common Data Service (CDS), forklarer ERP-eksperten.

CDS er en platform til udveksling af data og informationer, som danner et fælles fundament for ERP-systemet og tilknyttede apps og tredjepartsløsninger.

EG Norge blev kåret til Norges bedste Microsoft Dynamics 365-partner i 2017. 

Her kan du læse mere om, hvordan EG kan hjælpe din virksomhed med Dynamics 365.

Læs mere om, hvorfor Åhléns valgte EG som Dynamics 365-partner.

Hvad kendetegner en ægte SaaS-løsning?

  1. Er meget hurtigere at levere
  2. Tilbyder et procesbibliotek
  3. Tilbyder hyppige opdateringer
  4. Tilbyder gode API'er
  5. Tilbyder en Multi-Tenant-model – flere kunder lejer/anvender samme ressourcer og kodebase
  6. Tilbyder værktøj og metoder til kundespecifikke udvidelser
  7. Er nemmere at skalere end en on premises-version
  8. Er mere sikker end en on premises-version
  9. Er et økonomisk attraktivt alternativ
  10. Har en mere intuitiv og selvforklarende brugeroplevelse.