El-markedet: 4 trin til succes

Læs anden del af El-handlerguiden

Elhandel, utility som handelsvara

4 trin til succes på el-markedet. Foto: Getty Images.

El-marked eksperten Axel Sundström giver sit bud på, hvilke fire trin som er afgørende for succes på el-markedet.

Konkurrencen på el-markedet bliver hårdere og hårdere. Er man ikke i stand til at imødekomme kundernes krav, er risikoen for at blive fravalgt stor. Men hvad skal man gøre for at få succes på el-markedet?

I anden del af Elhandlerguiden fortæller Axel Sundström, Electricity Trade Expert i EG, hvad der kræves for at være førende inden for el-handel.

Kunderne stiller højere krav til deres el-levarandør


- Kunderne stiller højere krav til deres el-leverandører. Det gør de, fordi de sammenligner din forretning med andre industrier, hvor de er vant til målrettet service. Kunderne ønsker at blive mødt af personlig kommunikation og målrettede tilbud, siger EG´s ekspert i el-handel, Axel Sundström.

- Desuden er det ikke nok at vinde kunderne, du skal kunne holde på dem i det lange løb. Derfor skal kundeoplevelsen konstant udvikle sig. I dag ser vi en tydelige kløft mellem kunderne og virksomhedernes opfattelse af, hvad en god kundeoplevelse rent faktisk er, bemærker Axel Sundström.

4 trin til succes på el-markedet


1. Begynd med markedsføringsstrategien 

Axel Sundström anbefaler, at el-leverandørerne begynder at udvikle en marketingstrategi. El er et generisk produkt med lave margener og hård konkurrence fra andre udbydere af præcis samme "vare". Derfor er man nødt til at skille sig ud og definere, hvad det unikke man kan tilbyde sine kunder er? 

Hav modet til at tænke anderledes


- Hav modet til at tænke anderledes, det betaler sig. Startvirksomheden Verve er et godt eksempel på en forhandler, der adskiller sig fra sine konkurrenter. Verve arbejdet med lokalt produceret, klimavenligt el i lille skala. De har blandt andet taget miljøproblemet til næste niveau ved at tilbyde vedvarende energi fra gårde i nærheden af forbrugerne, fortæller Axel Sundström.

2. Udvikl en kundeoplevelsesstrategi

Kundeoplevelsen skal gennemsyre alt, hvad du gør. Definer hvordan du vil fastholde dine kunder på lang sigt. Bestem, hvordan din virksomhed skal interagere med sine kunder – og hvordan I vil sørge for, at de løbende blive positivt overrasket over nye spændende tilbud og services.

Ellers risikerer du korte kunderelationer med store salgsomkostninger til følge. Overvej også, hvordan du aktiverer personalisering, målrettede tilbud og personlig appel. Det er ikke muligt at nå alle, så det er vigtigt at have et veldefineret publikum, som du kan få adgang til via målrettet kommunikation. 

Ved at være proaktiv øger man chancen for at fastholde kunden


- Er du tæt på dine kunder, har du mulighed for at vende en potentielt negativ oplevelse til en mersalgs-mulighed. For eksempel ved at forklare årsagen til en kundes usædvanligt høje regning og tilbyde en ny løsning, før kunden selv opdager det og reagerer ved at skifte leverandør. Ved at være proaktiv øger man chancen for at fastholde kunden, konkluderer Axel Sundström.

3. Sørg for at have de rette kompetencer

El-markedet er komplekst, hvilket stiller store krav til at have de rette kompetencer. Du kan enten dække behovet internt eller ved at ansætte en ekstern partner, der kan støtte din virksomhed. For at opnå succes som el-leverandør, skal man have styr på de rette medarbejdere, processer og teknologiske redskaber i forhold til markedsføring, salg, digital markedsføring og kundeoplevelser. Har man ikke ressourcerne selv til at håndtere de administrative opgaver, skal der også vælges en partner til dette. Du skal også sikre administrationen af administrative opgaver, medmindre du har en partner med ansvar for dette. 

Fokuser på det, du er bedst til


- Overvej hvilke kompetencer du har eller kan udvikle internt. Og hent så resten eksternt. Fokuser på det, du er bedst til, er rådet fra Axel Sundström.

4. Vælg det rigtige system og tjenester

For at komme i gang med el-handel og for at kunne prissætte og modtage betalinger, har du brug for et kundesystem og et faktureringssystem. Derudover har man brug for en stabil IT-platform, der reducerer manuelle arbejdsgange og generelt styrer processerne på en omkostningseffektiv måde og dermed frigør tid til værdiskabende indsatser.

 

Vælg den rette partner


- En partner som EG kan hjælpe dig med at styre IT, processer og el-leverancen, så du kan fokusere på udvikling og vedligehold af værdiskabende tiltag som kundeoplevelser, produktudvikling og marketingstrategi. Det er især vigtigt, hvis du er et start-up med begrænsede ressourcer, slutter Axel Sundström.

3 råd fra el-handelseksperten

  • Start med udviklingen af den unikke ide og marketingstrategien for den
  • Udvikl en kundeoplevelsesstrategi: Giv kunderne en ny oplevelse – og bliv ved med det
  • Brug dine ressourcer på hvad der skaber mest værdi for kunderne – og lad eksterne partnere om resten

Læs også: Elhandlerguiden del 1.

Hent det gratis whitepaper: Indfri dit digitale potentiale

Læs også: Sådan giver du dine kunder købsoplevelser i topklasse