Er din arbejdsplads klar til de digitale indfødte?

Der tales meget om dem, og de er for alvor begyndt at komme ud på arbejdsmarkedet. De har masser af ressourcer, men er også vant til at gøre tingene på en anderledes måde end dig. Hvem er de digitale indfødte, og hvordan håndterer du dem på arbejdspladsen?

Digitale indfødte sådan vil de have deres arbejdsplads

Digitale indfødte stiller store krav til virksomhederne, men de byder også på store ressourcer. Foto: Getty Images

Når man taler om de digitale indfødte, menes der som regel unge mennesker fra starten af 1990-erne og frem. De er vokset op med mobiltelefoner, computere og sociale medier som en naturlig del af hverdagen, hvilket betyder, at de kan tilbyde en stor mængde kompetencer, som er værdifulde og nødvendige for langt de fleste virksomheder.

Men der findes også kulturelle forskelle mellem de nye og de ældre generationer, som giver en række udfordringer, man som arbejdsplads er nødt til at forholde sig til og håndtere, hvis man vil gøre sig attraktiv overfor de unge.

Det handler om at forstå deres verden

De digitale indfødte er vokset op i en virkelighed, der er meget anderledes end din. De er vant til at skifte ubesværet mellem livet i den fysiske og virtuelle verden, og det kan føre til en række misforståelser.

Læs også: Digital transformation er ikke it – det er HR

For de digitale indfødte er det uhøfligt ikke at besvare en sms straks


De fleste kender situationen, hvor man taler med en ung, som midt i samtalen tager telefonen op af lommen og begynder at svare på en sms. Det handler ikke om, at den unge er uhøflig ved pludselig at rette koncentrationen mod telefonen, men simpelthen om, at hun eller han opfatter en sms på linje med et prik på skulderen og føler, det er uhøfligt ikke at svare omgående.

Nye krav til ledelse

I forhold til ledelse er det vigtigt at forstå betydningen af, at skellet mellem fysisk og virtuel tilstedeværelse er udvisket. Den fysiske tilstedeværelse på en arbejdsplads, som traditionelt er blevet set som en grundpille i arbejdsforholdet, opleves ikke som vigtig for de unge. Man kan jo arbejde lige så effektivt alle mulige andre steder – og derfor kan de ikke se formålet med at sidde bag skrivebordet dagen lang.

Skellet mellem fysisk og virtuel tilstedeværelse eksisterer ikke


Det kan let tolkes som dovenskab, men sådan forholder det sig ikke. Omvendt ser de unge nemlig tilgængelighed – stort set døgnet rundt – som et helt naturligt livsvilkår. Også når det gælder arbejdet. Arbejdslivet og privatlivet smelter sammen, og man kan sagtens lige tage et telefonopkald og svare på en e-mail i weekenden. Det betyder så samtidig, at de unge forventer at kunne komme i kontakt med deres ledere, når behovet er der.

Man kan sige, at tilstedeværelse er skiftet ud med tiltideværelse, og det har stor betydning for, hvordan man som leder agerer i forhold til de unge.

Sociale medier er også en del af arbejdslivet

I forlængelse af, at skellet mellem job og privatliv forsvinder, forventer de unge også, at sociale medier har en naturlig plads i virksomheden og ledelsen. Søren Schultz Hansen som er erhvervsforsker, ekstern lektor på CBS og ekspert i at forstå de digitale indfødte forklarer:

- De digitale indfødte forventer, at en virksomhed har en professionel inddragelse af sociale medier. Det i en sådan grad, at de oplever det som helt uforståeligt – og direkte uprofessionelt – hvis virksomheden ikke har inddraget de sociale medier i ledelsen.

It er en væsentlig årsag til jobskifte

Hvor tidligere generationer har lært at slå op i et alfabetiseret leksikon og regne regnestykker på ternet papir, har livet også her været helt anderledes for de digitale indfødte. De har siden fødslen været omgivet af digitale hjælpemidler og et alvidende internet, hvor de kan finde svar fra tusindvis af mennesker, hver gang de står med et spørgsmål. Det smitter af på de krav, de stiller til arbejdspladsens it-systemer. Søren Schultz Hansen fortsætter:

Det er en skrøne at alle digitale indfødte er gode til it. Søren Schultz Hansen, erhvervsforsker, lektor på CBS.


- Det er en skrøne, at alle digitale indfødte er gode til it. Men de er en generation, som ser it som noget naturligt, hvorfor det opleves som et need to have på en arbejdsplads. Ikke et nice to have. Men det er ikke nok at implementere en tilfældig intranetløsning for at tilfredsstille det behov. De unge er vant til, at IT skal være nemt og intuitivt at bruge, og har en lav tolerancetærskel, hvis systemerne ikke er brugervenlige.

Læs også: Fasthold dine vikarer via Digital Vagtplanlægning 

Kort sagt byder de nye generationer af digitale indfødte på store ressourcer, men også udfordringer, for virksomhederne. At blive udfordret på den traditionelle ledelsesform og tvunget til på nogle områder at revidere den, kan vise sig at være rigtigt sundt i længden. Samtidig er det vigtigt at forstå, at digitale værktøjer, som sociale medier og brugervenlige it-løsninger er krav, hvis I vil gøre jer attraktive i jagten på de bedste, unge medarbejdere.

Som leder er det ikke nok bare at ansætte digital natives – se hvordan REMA tænker digitalt hele vejen rundt

Hent whitepaperet Indfri dit digitale potentiale her

Sådan gør du de digitale natives til dine kunder

Søren Schultz Hansen

Søren Schultz Hansen er forfatter, foredragsholder, erhvervsforsker og ekstern lektor på CBS med fokus på digital transformation og digitale indfødte. Han bygger sin viden på omfattende kvalitative studier udført gennem en periode på ni år. Læs mere på www.aargang2012.dk