Big Data og den digitale infrastruktur: Demokratisk og menneskecentreret?

Big tech-kritiker Andrew Keen har rejst verden rundt for at finde løsninger, der kan forvandle den digitale infrastruktur til at blive demokratisk og menneske-centreret. Læs om hans nye bog, hvor han forklarer, hvorfor danske Margrethe Vestager kan kan gøre hele forskellen.

Big data og den digitale tillidskrise

Big data og den digitale infrastruktur har uden tvivl betydning for fremtidens samfund. Men hvad vej peger pilen? Foto: Colourbox

Big Data: Fremtidens demokratiske digitale infrastruktur findes hverken i USA, hvor big data monopoler hersker, eller i Kina, hvor big data diktaturet har magten. Den findes i Europa mener den Silicon Valley- baserede forfatter og tech-kritiker Andrew Keen, som har skrevet bogen, How To Fix The Future.

Han har besøgt blandt andre Estland, Singpore, Berlin, Bruxelles og USA for at finde alternativer til big tech’s "overvågnings-kapitalisme".

Den estiske regering har ifølge Andrew Keen udviklet et ID-system og en platform, der er det modsatte af Orwells Big Brother. Det mener han, fordi dem, der har magten i Estland, sikrer gennemsigtighed overfor borgerne:

"I Estland har borgerne adgang til at se, hvad regeringen kan se og gør. Og selv om regeringen kan se på folks data, skal den underrette borgerne, når den gør det," skriver han.

Intet kan gøres hemmeligt. Det er et gennemsigtigt system designet til at beskytte individuelle rettigheder og til at skabe tillid mellem borgere og regering.


Data i det estiske ID-system kan ikke ændres, medmindre ejeren af dataene bliver advaret. De medicinske, økonomiske eller kriminelle journaler i systemet er derfor med garanteri troværdige. Endvidere er databasen designet som en slags økosystem, der er et sikkert offentligt alternativ til private platforme som Facebook, da det er designet til gavn for borgere frem for til gavn private virksomheder.

Skal vi beskytte dine data?


Andrew Keen er opmærksom på, at nogen synes, at Estland går for langt, og at en regering ikke bør have så gennemgribende adgang til borgernes data. Hans svar lyder:

"En af de uundgåelige konsekvenser af den digitale revolution er den massive eksplosion i persondata. Om du vil det eller ej, disse data vil kun vokse eksponentielt med udviklingen af smarte hjem, smarte biler, smarte byer. Vi har ikke noget valg. Men hvad vi har af valg er at sikre fuld gennemsigtighed fra de regeringer eller virksomheder, der har adgang til vores data.”

Læs også: Smart City: Hej bil, lad os tale sammen

Tyskerne kan vinde anden halvleg

Ifølge Keens kilder i Tyskland står der 1-0 til Sillicon Valley over Tyskland, når vi taler digitalisering. Men han mener, at Tyskland kan vinde anden halvleg:

"Svaret ligger sandsynligvis i landets historiske tradition for succesfuld re- engineering af teknologiske innovationer, der påbegyndes andetsteds."

Det var tyske bilproducenter, der genopfandt deres produkter og markedsføring for at imødekomme en ny efterspørgsel efter sikrere biler.


Big Data og disruptive platforme 

Andrew Keen peger på tyske start-ups som browseren Cliqz, samt AdblockPlus som mulige disruptive platforme.

AdblockPlus, der i dag bruges af langt over 600 millioner brugere, har for eksempel inspireret Apple til at indbygge en adblocker i sin nyeste version af Safari, mens Google er begyndt at sortere nogle annoncer fra sin Chrome-brower - dog kun så længe reklameindustrien er enig i Googles sorteringskriterier.

CEO for Cliqz, Al-Hames, forklarer hvorfor tyskerne vil vinde anden halvleg. Han mener ikke, at Silicon Valley er forberedt til fremtiden. Som de kortsynede Chevrolet-ledere i 1960'erne, der troede at de kunne fortsætte for evigt med at sælge ‘ligkiste-biler’ til intetanende forbrugere, tager amerikanske big tech-virksomheder det for givet, at den nuværende ‘gratis’ digitale infrastruktur forbliver intakt.

Det nuværende system, som overvåger brugerne minutiøst, er ude af kontrol, og brugerne vil simpelthen ikke finde sig i det


Google kan have mødt sin overmand i Margrethe Vestager 

Andrew Keen mener, at Google ikke kun forsøger at blive både kirke og stat i den digitale verden, men også at spille Gud. At det store søge-monopol ønsker total kontrol over alle online platforme, tjenester, produkter og butikker i netværksøkonomien. Men som Keen skriver: "Gud kan dog have mødt sin overmand i en 49-årige dansk mor til tre fra en lille by i Vestjylland."

Han taler om EU's konkurrencekommissær Margrethe Vestager, der ønsker at regulere Google, Apple, Facebook og andre Tech-giganters muligheder.

Hvis markederne er fuldstændig uregulerede, så får du en “winner takes it all”-kultur Margrethe Vestager, EU konkurrencekommisær


En løsning er at få folk til igen at betale for aviser og andre former for online-indhold, siger hun. En anden løsning er for iværksættere at arbejde på digitale produkter, der har særlig fokus på privatlivets fred, nemlig privacy-by-design.

Læs mere om privacy-by-design

Og endelig er der EUs privatlivslovgivning, GDPR, som ifølge Keen sikrer, at privatliv fremfor overvågning er normen, når det gælder persondata på nettet:

“Så er data vores. Vores alene,” som han skriver.

Ansvarlige virksomheder udnævner GDPR-chefer

Andrew Keens, How To Fix The Future, kan købes som tekst eller lyd.

Hold dig opdateret...

Få værdiskabende artikler, værktøjer og inspiration til, hvordan du forankrer den digitale transformation i din virksomhed – direkte i din indbakke.