Alibaba: Sådan reagerer vi, når 90 procent af forbrugerne vil handle fra mobilen

90 procent af de kinesiske forbrugere foretrækker at shoppe fra deres mobil. Er du klar til at møde dem?

Alibaba: Sådan reagerer vi, når 90 procent af forbrugerne vil handle fra mobilen

Markedspladser og mobilen dominerer det kinesiske marked. Foto: Colourbox.

Alibaba er e-handelsgiganten fra Kina, som har taget verden med storm. I løbet af det seneste år havde virksomheden 466 millioner aktive kunder, og hver dag sender koncernens eget logistikfirma mere end 42 millioner pakker afsted til forbrugerne. Selskabet er desuden til stede på et marked, hvor 90 procent af kunderne foretrækker at handle via mobilen. Og med 731 millioner aktive internetbrugere i Kina er potentialet enormt.

Den skandinaviske detailhandel kan lade sig inspirere af de omfattende forandringer i det kinesiske retaillandskab, som en kæmpe ekspansion på det kinesiske detailmarked har bevirket. Det sagde Mei Chen, chef for International Business Development hos Alibaba, på detailkonferencen Dansk Mode & Textil Topmøde 2017.

Kina forandrer sig hurtigere og hurtigere, og landets middelklasse vokser fortsat. Det indebærer et stort potentiale for detailbranchen – sågar for virksomheder fra Vesten, forklarede han.

Kinesiske forbrugere ønsker i stigende grad at lade deres indkøb udtrykke deres personlighed, og der er stor interesse for europæiske og amerikanske trends blandt kunderne, som er hurtigere til at opfange de nyeste tendenser inden for mode, kosmetik og luksusvarer.

- Kinesiske forbrugere er meget sociale og under stærk påvirkning af ”key opinion leaders”. Købsoplevelsen er mere social end i den vestlige verden, og man har også betydeligt flere kanaler at vælge imellem, forklarede Mei Chen.

Social shopping – vejen til kinesernes hjerter

Alibabas platform drives i høj grad af forbrugerne og social shopping. For at få forbrugernes opmærksomhed bruger man bl.a.:

- Nyhedsflow med guides til shopping, livsstilsindhold og de nyeste trends inden for mode
- Community, som er interessebaseret og direkte involverer forbrugerne
- Live streaming af modeshows, talkshows og andre events med lanceringer af nye produkter
- Deling via sociale medier og anbefalinger fra kunder.

Nu har vi en halv milliard kunder. I løbet af de kommende år skal Alibaba nå op på 2 milliarder forbrugere via vores markedspladser. Mei Chen, chef for International Business Development hos Alibaba


Markedspladser og mobilen dominerer

Kinesiske forbrugere starter ikke deres købsproces via en søgemaskine. I stedet går de direkte til markedspladser som Alibaba. Mange vestlige virksomheder, som overvejer at give sig i kast med det kinesiske marked, gør den fejl, at de udelukkende laver en mobiltilpasset version af deres webside på kinesisk, men det er langt fra nok, understregede Mei Chen.

- For at nå kineserne må man have et helt nyt mindset, eftersom 90 procent af kunderne foretrækker at købe tøj via mobilen. I de vestlige lande er det tal i bedste fald 50 procent. Det bør man have med i tankerne, hvis man planlægger at gå ind på det kinesiske marked, forklarede Mei Chen.

På det kinesiske marked handler alting om mobile first. Hele 90 procent foretrækker at købe tøj på mobilen. Det er der, du når de kinesiske forbrugere. Mei Chen, chef for International Business Development hos Alibaba


Kortbetalinger? – Nej tak!

E-handelsgiganten har også satset på andre aktiviteter inden for andre brancher, såsom rejser, logistik og cloudtjenester. Måske mest interessant i forhold til mobilanvendelse er Alipay, som er den mest udbredte betalingsløsning i Kina.

- Ingen betaler med kort længere. Det er for gammeldags. I stedet bruger kinesiske forbrugere deres mobil til at betale med. Det gælder, uanset om man skal betale elregningen, købe ind i supermarkedet eller spise på en restaurant, afsluttede Mei Chen.

Today is difficult. Tomorrow is much more difficult. The day after tomorrow is very beautiful. Jack Ma, grundlægger og bestyrelsesformand, Alibaba

Der hersker ingen tvivl om, at det kinesiske marked rummer et gigantisk potentiale. Men for at nå i mål er du nødt til at forstå, at kinesiske forbrugere skal mødes på en måde, der adskiller sig væsentligt fra det, vi kender fra den vestlige verden. Er du klar til at møde det kinesiske marked?