Elhandlerguiden del 1

Er du klar til at møde kunderne på fremtidens elmarked?

Elhandel

Du skal forberede dig nu, hvis du vil have succes på fremtidens elmarked. Foto: Getty Images

Den svenske energibranche står over for de største forandringer siden de-reguleringen i slutningen af 90' erne. Lige rundt om hjørnet venter det elhandler-centrerede marked og DataHubben. 

Elhandel: I de kommende år vil der blive sat spotlight på elhandlen. Når den elhandlercentriske model og DataHub slår igennem, forandres spillereglerne for energiselskaberne, lige som det allerede er sket i Danmark.

I første del af artikelserien "Elhandlarguiden" fortæller Axel Sundström, elhandelsekspert i EG om, hvad det nye marked kommer til at betyde for svenskerne – og hvorfor det er på tide at agere, inden det bliver en realitet.

Ændret marked åbner for innovation og nytænkning

I fremtiden skal elkunder i Sverige træffe et aktivt valg af leverandør, da man ikke længere er tvunget til at benytte én bestemt leverandør.

I dag får forsyningsselskaberne i Sverige henvist en række kunder, som ikke selv har truffet et aktivt valg om leverandør. Denne mulighed vil forsvinde i fremtiden, hvilke ændrer spillepladen fuldstændig, forklarer elhandelsekspert Axel Sundström, EG.

Det gælder om at have et stærkt brand

For at overleve på det nye marked, gælder det om at øge sin kendskabsgrad og at have et stærkt brand. Ellers er der stor risiko for at blive valgt fra af de stadigt mere krævende kunder.

- Det nye marked lukker op for innovation og nytænkning, og vi kommer til at se mange virksomheder, som forsøger at komme ind på markedet. Samtidig oplever de etablerede virksomheder udviklingen som en trussel, siger Axel Sundström.

Øget konkurrence fra start-ups, niche-virksomheder og andre brancher

Mange selskaber vil gerne vækste inden for elhandel, og derfor er konkurrencen trappet gevaldigt op. Selv de etablerede selskaber bliver stadigt mere offensive, mens der hele tiden dukker nye udfordrere op i form af iværksættere med innovative idéer. Desuden har mange af de store aktører startet nye innovative underselskaber for at tiltrække nye målgrupper.

- Fordelen for start-ups er, at de har frie tøjler til at finde på helt nye ting. De etablerede selskaber kan tage ved lære af det, så de bliver mere agile og tør teste nye muligheder. Samtidig kan iværksætterne med fordel lade sig inspirere af de store giganters evne til at holde fast i det, som fungerer, siger Axel Sundström.

Start-ups har frie tøjler til at finde på helt nye ting

Men det handler ikke bare om at have styr på iværksætterne og de etablerede selskaber. Axel Sundström forudser også, at elhandlerne vil komme til at opleve konkurrence fra uventet hold.

- Sandsynligvis vil selv etablerede aktører fra andre brancher bevæge sig ind på elmarkedet. Det er tænkeligt, at selskaber med høj troværdighed og store kundegrupper som fx dagligvarekæder og benzinselskaber vil tilføje el som en del af deres varesortiment. Måske vil man samfakturere forskellige tjenester og tilbyde pakkeløsninger, mener elhandelsekperten.

EG kan hjælpe dig med at starte din egen elhandels-virksomhed. Læs mere her

Selskaber på forkant

Tibber er et eksempel på en nytænkende startup. Virksomheden har en tydelig grøn profil og hjælper sine kunder med at holde styr på forbruget ved hjælp af data. På den måde bliver det fx muligt at lade sin elbil, når prisen er lavest.

- Tibber har fundet frem til et helt nyt koncept med en digital tilgang, hvor stor brugervenlighed og transparens er i fokus. Virksomheden sælger el, men al kundekommunikation foregår via en app. Tibber skiller sig ud og når en helt ny målgruppe, fortæller Axel Sundström.

- Også Utellus har haft held med at vinde kundernes hjerter med sit fokus på vindkraft, solenergi og solcelle-paneler. Virksomheden har ifølge SKI 2017 opnået en høj kundetilfredshed ved at være tydelige for det kundesegment, der brænder for vedvarende energi, siger elhandelseksperten.

Læs mere: Fremtidssikrede og fleksible løsninger for energiselskaber

Voksende forventninger – uanset branche

På samme tid, som konkurrencen øges, vokser kundernes forventninger. 

Axel Sundström mener, at det for en stor del handler om, at man sammenligner virksomheder, selv om de arbejder inden for forskellige brancher. Derfor er man nødt til at tilbyde noget, som giver kunderne en oplevelse af merværdi i stedet for kun at konkurrere om at tilbyde den laveste pris.

- Konkurrencen og tilbuddene på prisammenligningssider er rettet mod en kundegruppe, som kun interesserer sig for prisen. Det skaber ingen langsigtet loyalitet, for kunderne skifter selskab, så snart de finder et bedre tilbud.

Derfor ser vi mange selskaber satse på at skabe merværdi for kunderne. GodEl er et godt eksempel. De donerer penge til velgørenhed. Enkla Elbolaget har også haft held med at skille sig ud med en profil, som slet ikke fokuserer på pris, siger Axel Sundström.

Fremtidens elmarked: Hvad kendetegner vinderne og taberne?

Efterhånden som kundernes opmærksomhed øges, er det vigtigt at gennemgå den måde, man arbejder på. For hvis kunderne ikke er tilfredse, skifter de selskab.

Ifølge SCB  øgedes antallet af svenske hjem, som skiftede elleverandør med 4,9 procent fra februar 2017 til samme måned i 2018. Men hvad adskiller egentlig vinderne fra taberne på fremtidens elhandelsmarked?

- De virksomheder, som taber kunder, begår ofte den fejl, at de ikke kommunikerer nok. Det er afgørende at være pædagogiske ved fx at forklare dyre fakturaer, ellers er der stor risiko for, at kunden bliver utilfreds og skifter leverandør. Mange selskaber fejler også, fordi de har en alt for dyr administration med mange manuelle arbejdsgange, siger Axel Sundström.

- De virksomheder, som ligger i front lige nu, har været aggressive i forhold til markedet. Men der findes ingen fællesnævner, hvilket er ganske sigende. For at få held med elhandel i dag, gælder det nemlig om at være unik og finde sin egen vej. Måske handler det om at være enkel, lokal eller at tilbyde pakkeløsnininger. Men uanset hviken niche man vælger, må man agere hurtigt og være i gang, når det nye marked træder i kraft, slutter Axel Sundström.

Lad os hjælpe dig med at indfri dit digitale potentiale