DI Digital Årsdag 2018 - sådan fastholdes digitaliseringens gevinster

Paneldebatten gav flere svar. Her får du de centrale pointer.

Bardram DI 2

CEO for EG, Mikkel Bardram, uddyber sit indlæg fra paneldebatten på DI Digital Årsdag 2018

Som en del af Dansk Industri Digital Årsmøde 2018 var Country Managing Director Philip Wiig, Accenture, Country Director Lise Karstensen, Nokia Denmark, direktør Thomas Fredenslund, Styrelsen for It og Læring, og CEO Mikkel Bardram, EG, inviteret til at debattere, hvordan man som offentlig og privat kunde bedst muligt udnytter de muligheder, som digitalisering og en eventuel fuld digital transformation giver.  

Paneldeltagerne leverede flere interessante vinkler og perspektiver, men alle var enige om, at lange kravspecifikationer og trusler om bod ikke er vejen til et godt resultat, og at tilliden mellem kunde og leverandør skal være til stede, ellers bruger man energien på at overvåge og kontrollere i stedet for at samarbejde og udvikle. 

Læs og se: Digital Årsmøde 2018 – livlig debat og skarpe konklusioner 

Hvordan fastholdes gevinsterne? 

En ting er at udnytte mulighederne, som digitaliseringen og en fuld digital transformation giver. Noget andet er at fastholde gevinsterne over tid. Hvad gør man? Og er det overhovedet muligt? Derfor var det oplagt at spørge paneldeltagerne:  

Hvordan kan man som leverandør bedst være med til at fastholde gevinsterne?

Igen var der flere forskellige bud fra paneldeltagerne, men alle var enige om, at det er afgørende at se digitaliseringsprojekter eller en fuld digital transformation som et projekt, der ikke afsluttes. For at fastholde gevinsterne af investeringen skal man blive ved med at udvikle og udnytte de muligheder, som opstår, i takt med at løsningen tilvejebringer nye og flere data.  

Philip Wiig fra Accenture havde desuden en skarp formuleret pointe om KPI'er inspireret af den tidligere tennisspiller og internationale topleder i blandt andet Novo Nordisk og SmithKline Beecham, Jan Leschly:

If you are not keeping score, you are only practising. Jan Lechly, tidligere topchef for bl.a. Novo Nordisk og SmithKline Beecham

Det vil sige, hvis man ikke opstiller klare mål og forfølger dem, så når man ikke i mål.  

Mikkel Bardram fra EG mente, at præmissen for at fastholde gevinsterne er todelt. Det er ikke nok at have den rette it-løsning – man skal også sikre sig, at man konstant bliver udfordret:

"Det handler om at have en it-platform og en leverandør, som kan sikre stabile og lave it-omkostninger, og som samtidig sikrer en evnen til at være på forkant med sin branche innovations- og effektivitetsmæssigt." 

EG's CEO uddyber sit svar i videoen her: 

Læs flere inspirerende konklusioner og indlæg fra debatten. 

Du kan også læse flere artikler om udvikling og fastholdelse af gevinsterne ved digitalisering og en digital transformation. 

Eller læs mere på Indfri dit digitale potentiale.