Når kunderne er i kontrol over egne data

Dine kunder er den bedste kilde til rige, relevante, opdaterede og sande data om dem selv. I stedet for at indsamle dem fra alle mulige kilder bag deres ryg, kunne man give kunderne kontrollen over egne data, hjælpe dem med at arbejde med deres data og dele de mange fordele med dem.

Datakontrol

. En gruppe virksomheder giver data tilbage til deres kunder. Data lagres sikkert, og et fællesskab af udviklere og organisationer skaber værktøjer, så brugerne styrkes og kan drage fordel af egne data. Foto: Getty Images

Dataetik: Der er et spændende eksperiment i gang i Frankrig, når det handler om den attraktive nye ressource; persondata. En gruppe virksomheder giver data tilbage til deres kunder.

Data lagres sikkert, og et fællesskab af udviklere og organisationer skaber værktøjer, så brugerne styrkes og kan drage fordel af egne data. Imens følger forskere processen. Håbet er, at virksomhederne i sidste ende ikke kun får bedre data (sande, opdaterede og relevante), men også at de dermed har udviklet en bæredygtig dataetisk forretningsmodel.

Det er visionen bag projektet MesInfos , og nogle af de første resultater tyder på, at personlig datakontrol er fornuftig set fra alle parter.

Ifølge Fabien Coutant, projektchef i Enedis, den franske elselskab, som deltager i  MesInfos, siger 40% af deres kunder, at data fra deres smart elmåler har fået dem til at mindste forbruget.

- At give sine kunder deres data tilbage betyder, at de bliver styrket og er i kontrol. De begynder at forstå, hvad deres forbrug betyder. En ud af ti tjekkede det hver eneste dag, forbandt det med deres egne daglige vaner, og nogle af dem ændrede adfærd. I løbet af få vil endnu flere gøre det samme, lyder det fra Fabien Coutant.

Blandt de andre deltagere i MesInfos projektet er forsikringsselskabet Maif, teleselskabet Orange, byen Lyon, gas-og elektricitetsfirmaer og et kreditselskab. Persondata fra virksomhederne lagres i en personlig sky hos virksomheden cozy.io, en fransk rollemodel indenfor datasikkerhed. Kunderne kan så tilføje flere data til såsom fotos eller sociale medie opdateringer og bruge deres data med de værktøjer, som bliver udviklet.

MyData-bevægelsen
Fabien Coutant var en af 800 deltagere i en tre-dages konference i Tallinn/Helsinki i begyndelsen af september 2017. MyData konferencen, som også er en bevægelse ledet af Finland og Estland med hjælp på indholdet fra Frankrig, handler om, hvordan man kan sætte mennesket i centrum og give dem kontrollen over egne data fremfor den nuværende forretningsmodel, hvor big tech virksomheder og stater er i fuld kontrol over dine data og dermed primært selv har gavn og indtjening af vores data.

-I årevis har vi fået at vide, at vi skal indsamle så megen data som muligt. Men det er kunden, der er den bedste kilde til rige, releante, opdaterede og personaliserede data om dem selv, sagde Stuart Lacey, keynote taler og stifter af Trunomi, en platform for styring af samtykker.

En anden deltager på MyData var Thijs Turèl fra det hollandske selskab Alliander, hvor han arbejder med smart city og energiteknologier for Amsterdam. Han leder et projekt ‘Democracy by Design’ om fair brug algoritmer i smarte byer. 

- Hvad betyder transparens i en smart by? spurgte han i en session om netop transparens: 

-For mange mennesker hedder det open data, men det er svært at forstå. Vores mål er at designe en ladestation som bliver prototype på ægte transparens.

Den transparent smarte ladestation bliver lanceret ultimo september, og er en algoritme sat sammen af offentlige data såsom adgang til el fra solpaneler og el-priser samt private data såsom hvornår brugeren skal af sted, hvor fyldt batteriet er og hvad den næste destination er. Det er den første ladestation nogensinde, som bliver designet med at formål, at brugerne skal kunne forstå de automatiserede beslutninger.

Ifølge  Democracy by Design projektet er der mange etiske dilemmaer i en smart city infrastruktur såsom; hvis et energisystem går ned og der er midlertidig mangle på el, hvem skal så have uafbrudt elforsyning? Og hvis der er en ulykke på e motorvej og mulighed for at komme forbi en ad gangen, hvem skal så have første prioritet?

Danske Energinet var også med på MyData.

- Vi kan også være med i det danske, fx med Seas-nvs’ app Watts, siger André Bryde Alnor fra Energinets Markedsanalyse og Design.

-Én af de helt store elementer i værdiskabelse via energidata findes dog i erhvervet, inklusive kommuner og stat, der står for totredjedele af samfundets energiforbrug. Her virker det ikke til at MyData bevægelsen er ret skarp. Den dagsorden tænker jeg godt, man kan slå et slag for.

Daniel Kaplan, der leder MesInfo, taler på en konference om dataetik i København  29. september.

Hold dig opdateret ...

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få værdiskabende artikler, værktøjer og inspiration til, hvordan du forankrer den digitale transformation i din virksomhed – direkte i din indbakke.