Microsoft Inspire: Fuld fart frem mod digital transformation

På den årlige partnerkonference havde Microsoft tre klare budskaber: Skab værdi for kunderne, hav fokus på deres branche og tag udgangspunkt i cloud.

Satya Nadella

Microsofts CEO, Satya Nadella, holder sin keynote på Microsoft Inspire 2017. Foto: Microsoft

17.000 deltagere havde i juli måned fundet vej til Walter E. Washington Conference Center i Washington D.C. til Microsofts årlige partnerkonference, som i år havde skiftet navn fra Worldwide Partner Conference (WPC) til Microsoft Inspire. Navneskiftet blev annonceret tilbage i december 2016 og skulle signalisere Microsofts forstærkede fokus på digital transformation, og det løfte blev mere end indfriet i løbet af den uges tid, konferencen varede.

Helt fra første færd, da Microsofts topchef Satya Nadella holdt sin indledende keynote på konferencens første dag, og efterfølgende under de mange møder, præsentationer og workshops, der udgjorde det egentlige program for Microsoft Inspire, blev vægten lagt på tre overordnede temaer, som tilsammen udgør hjørnestenene i Microsofts forståelse af den digitale transformation: Branchefokus, cloud og kundeværdi.
Samtidig stod det også klart, at den nye strategi får stor betydning for, hvordan Microsoft i fremtiden kommer til at arbejde med både kunder og partnere.

Branchefokus
Det tætteste, man kommer på en egentlig definition af digital transformation i Microsoft-termer, er "Industri + teknologi = Digital transformation". For så vidt angår den del, Microsoft kalder industri, indebærer det, at softwaregiganten fremover vil tage udgangspunkt i virksomheders branche fremfor deres størrelse som grundlag for kunderelationen. Det gælder ikke blot for salg, men kommer til at gennemsyre hele virksomheden og vil blive afspejlet i alle funktioner, herunder marketing og udvikling. Microsoft har således defineret seks industrier (financial services, manufacturing, retail, education, health og government), som med hver deres type af forretningsmodeller og -processer har vidt forskellige behov og derfor også vil skulle på meget forskellige rejser hen imod digital transformation.

Cloud
Den teknologiske platform for den digitale transformation er i Microsofts optik intelligente cloudløsninger, hvilket bl.a. inkluderer kunstig intelligens (AI og machine learning) og det, som Seattle-firmaet kalder Intelligent Edge, men som i virkeligheden dækker over et Internet of Things (IoT) baseret på smarte objekter. Samtidig er den integrerede Microsoft 365-løsning, der blev præsenteret på konferencens første dag, en central forudsætning for transformationen. Med Microsoft 365 samles Office 365, Windows 10 og Microsofts Enterprise Mobility + Security-produkt til én løsning, som skal sikre, at alle virksomhedens brugere er opgraderet til den nyeste teknologi, ikke mindst hvad angår sikkerhed og beskyttelse af kundedata, og dermed er klar til skyen.

I skrivende stund er der allerede 64.000 partnervirksomheder i Microsofts såkaldte Cloud Solution Provider-program, og ifølge softwarefirmaet kommer der 6.600 nye partnere til netværket hver måned. Microsoft Dynamics 365 er platformen for softwaregigantens cloudsatsning på forretningssystemer, og i løbet af konferencen kunne deltagerne stifte bekendtskab med, hvordan cloudteknologien i Dynamics 365 kombineret med kunstig intelligens og analyse af data i fremtiden vil kunne give kunderne helt nye muligheder.

Det gælder bl.a. Microsoft Relationships Sales, der fremover bliver en del af Dynamics 365.
Det har muligvis undret mange, da Microsoft sidste år købte det sociale netværk LinkedIn for næsten 170 milliarder kroner, men efter Microsoft Inspire giver det hele pludselig mening. LinkedIn Sales Navigator bliver nemlig integreret med både Office 365, Azure og altså Dynamics 365 (for Sales), og med den nye samlede løsning, førnævnte Microsoft Relationship Sales, indvarsler Seattle-firmaet en ny form for salg, såkaldt social selling, hvor de mange data, brugerne selv lægger på LinkedIn, bl.a. kan hjælpe sælgerne med at identificere og komme i kontakt med beslutningstagere i relevante virksomheder. Desuden kan Relationship Sales proaktivt komme med forslag til salgsleads. Det kunne fx være virksomheder, som på parametre som industri, vækst og omsætning minder om den virksomhed, en given sælger lige har solgt et produkt eller en løsning til.

En anden LinkedIn-baseret løsning, som bliver en del af Microsofts cloudplatform, hedder Dynamics 365 Talent, og den bruger LinkedIn-brugernes profiler til at hjælpe virksomhedernes HR-afdelinger med rekruttering.

Kundeværdi
Alt i alt betyder det nye fokus på brancher og cloudbaserede løsninger, at Microsoft bevæger sig væk fra den klassiske licensmodel og over til en ny afregningsmodel, der har fokus på værdiskabelse for kunderne. Helt konkret vil Microsofts partnere i fremtiden modtage betaling med udgangspunkt i brugernes anvendelse af løsningerne, ikke som førhen for salg af et bestemt antal licenser. På den måde er det altså, når en løsning skaber direkte værdi for kunden, at det klinger i partnernes kasseapparater. For Microsofts partnernetværk betyder det, at også de må gentænke deres forretningsmodel, og partnervirksomheder, som allerede i dag har et stærkt branchefokus, vil have de bedst mulige forudsætninger for at understøtte deres kunders digitale transformationsrejse.

Skandinavisk partner står stærkt
En af Microsofts største partnere i Skandinavien er EG A/S, som også er blandt de første til at levere Microsoft Dynamics 365 cloudløsninger til deres kunder, herunder for ganske nylig Nordens hidtil største retailløsning til den norske Apotek 1-kæde, som har 4.000 medarbejdere og en markedsandel på 40 % i Norge.

EG's Microsoft Alliance Director, Oscar Tolstrup, var med på Microsoft Inspire som en del af en større delegation fra EG, og han mener, at Microsofts fokus på digital transformation kommer til at betyde, at hans egen virksomhed kommer til at stå stærkt i de kommende måneder og år:

- Hos EG er et dybtgående vertikalt branchekendskab en del af vores DNA. Især inden for industrierne retail, manufacturing og financial services har vi omfattende viden og indsigt, og vi har allerede gennem en længere periode været på en rejse, som går imod at være kundeorienteret og værdiskabende med udgangspunkt i et 360-graders fokus på kundernes komplette behov. At Microsoft har øget deres fokus på kundernes digitale transformation, kommer til at styrke vores partnerskab fremover, det er jeg sikker på, siger han og fortsætter:

- EG er nemlig en af meget få partnere, som allerede i dag er i stand til at levere 360 grader fra alle hylder i forhold til den nye Microsoft-strategi. Uanset om vi taler om business intelligence, Dynamics 365, Microsoft 365 eller de mange andre digitale transformationsløsninger fra Microsoft, kan kunderne få hjælp fra EG. Det gælder bl.a. vores mange nuværende kunder, som har on premises-løsninger med Dynamics AX og Dynamics NAV og gerne vil på en rejse mod skyen. Vi ser frem til at hjælpe dem med at skabe mere værdi for deres kunder ved hjælp af nye cloudbaserede værktøjer og indsigter, afslutter han.

Fakta om Microsoft Inspire
Tidligere kendt som Microsoft Worldwide Partner Conference (WPC) er Microsoft Inspire en årlig konference for Seattle-firmaets partnervirksomheder. Konferencens fokus er Microsofts roadmap for det kommende år og muligheden for at netværke og kommunikere med Microsoft og de mange partnere indbyrdes.

Konferencen blev afholdt første gang i 2002, og igennem årene har den fundet sted i byer som Toronto i Canada, Orlando i Florida, Los Angeles i Californien og som i år i USA's hovedstad Washington D.C. I 2017 havde Microsoft Inspire 17.000 deltagere. Du kan læse mere om konferencen her.

Annonce

Hold dig opdateret ...

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få værdiskabende artikler, værktøjer og inspiration til, hvordan du forankrer den digitale transformation i din virksomhed – direkte i din indbakke.