Google: 6 trends, som vil påvirke fremtidens modebranche

Derfor bliver personlig tilpasning stadig vigtigere i modebranchen.

fremtidens motebransje

Personlig tilpasning bliver stadig vigtigere i modebranchen. Foto: Colourbox

Fremtidens forbruger vil have inspiration og personlige tilbud. Det sagde Michael Haswell fra Google på en forelæsning arrangeret af Dansk Mode & Textil. Han præsenterede desuden seks digitale trends, som påvirker modebranchen.

Michael Haswell fra Google var for nylig gæst på en konference arrangeret af Dansk Mode & Textil. Han lagde ud med en meget sigende udmelding om, at "we are never not shopping", hvilket modebranchen i stadig stigende grad er nødt til at forholde sig til for at få succes med personlig tilpasning. 

Takket være enheder som smartphones og tablets har den moderne forbruger altid butikken lige ved hånden. Det betyder dog ikke, at man er nødt til at tilbyde et væld af valgmuligheder. Man skal i stedet arbejde med personlig tilpasning, som er afstemt efter den enkelte forbrugers præferencer. Det kræver, at man har et indgående kendskab til kunden.

– Internettet giver kunderne mulighed for at shoppe, men det kan ikke genskabe den rent fysiske købsoplevelse, som er personlig og interaktiv. Den største udfordring for modebranchen er at genskabe den service, som en butiksansat eller en stylist kan tilbyde. Derfor gælder det om at fokusere på inspiration og personlig tilpasning, fortalte Michael Haswell på konferencen.

Vigtigt at inspirere dine kunder 

Det er svært at inspirere kunden udelukkende ved hjælp af tekst og et billede af et stykke tøj. Kunden har brug for inspiration og vejledning undervejs på købsrejsen, og her spiller influencers en vigtig rolle.

– Ved at udnytte deres gennemslagskraft får man nemmere ved at nå ud til den ønskede målgruppe. Samarbejder man ikke med influencers i dag, går man glip af et væld af muligheder, fortalte Michael Haswell på konferencen.

Michael Haswell sagde også, at internettet skal gøres mere købevenligt, og at man som modevirksomhed skal nå ud til kunden via alle platforme. Læs videre for at se de vigtigste trends, som Haswell fortalte om på sin forelæsning.

6 trends, som påvirker modebranchen – personlig tilpasning får større og større betydning 

Michael Haswell præsenterede seks digitale trends, som er relevante for modebranchens digitale markedsføring:

Ubiquitous – Takket være moderne teknik som smartphones, tablets, digitale assistenter og smartwatches er butikken altid åben og tilgængelig. Købsrejsen kan begynde derhjemme, fortsætte dagen igennem og afsluttes i løbet af aftenen i en fysisk butik.

Aware – Fysiske butikker skal have indblik i kundernes onlinehistorik for at kunne tilbyde bedre service og en mere personlig tilpasning. Statistik fra Sales Force viser, at hele 52 procent af forbrugerne i Storbritannien ønsker, at fysiske butikker skal have adgang til disse informationer. Det er utrolig vigtigt i et omnichannel-perspektiv.

Natural – Før i tiden måtte kunderne tilpasse sig efter teknikken, men nu ser vi, at teknikken i stedet tilpasser sig efter kunderne. Interaktionen mellem kunde og butik skal være lige så personlig, som den er i den fysiske butik.

Ambient – Teknikken baner vejen for nye måder at handle på. I dag kan kunderne bruge digitale assistenter til at skabe indkøbslister og på den måde forenkle deres hverdag.

Experimental – Ny teknik som Machine Learning er ved at finde fodfæste i modeverdenen. Via Google Photos kan du tale til din smartphone og bede den om at vise specifikke billeder. Denne teknik kan være yderst interessant at bruge til at forbedre købsoplevelsen i modebranchen.

Voice/Visual – Værktøjer som Google Lens gør det muligt at få information om seværdigheder eller interessante bygninger, som man passerer. Det kan man for eksempel anvende til at aflæse, hvor et produkt kommer fra, hvad det koster m.m. 

Vil du vide mere om, hvordan du får succes med personlig tilpasning? 

Her kan du se hele forelæsningen.

Hold dig opdateret ...

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få værdiskabende artikler, værktøjer og inspiration til, hvordan du forankrer den digitale transformation i din virksomhed – direkte i din indbakke.

 

Annonce