Før du kan transformere din virksomhed digitalt, skal du have styr på data

Organisatorisk parathed er den største udfordring for digital transformation. Men it-arkitektur og datakvalitet er mindst lige så vigtigt.

Data Governance

Foto: Colourbox

Mange virksomheder er som udgangspunkt ikke gearet organisatorisk til digital innovation. Men ved at arbejde med kultur og målsætninger kan man ændre en virksomheds tilgang. Der er dog et vigtigt, stort førsteskridt, som mange virksomheder mangler at tage, når det drejer sig om at innovere med it – og det er implementeringen af en struktureret og fælles datamodel.

Digital transformation har 3 hovedelementer: 1) Skarpt fokus på forretningsmodellen og et indgående kendskab til  kunder og kundesegmenter, 2) Styr på  datamodellen og datakvalitet, samt en IT-arkitektur, som sikrer den tekniske eksekvering og 3) det organisatoriske setup og kulturen til at kunne realisere den digitale transformation.

- Du kan godt prøve nogle nye digitale løsninger af – men hvis du ikke har styr på ovenstående, eller en plan for hvorledes der kommer det, så bliver udbyttet meget begrænset, fordi data er usammenhængende, teknikken ikke effektiv og organisationen ikke gearet til at eksekvere, forklarer divisionsdirektør i EG, Henrik R. Møller.

Digital innovation handler netop om at sætte kunden i centrum, forstå deres life-cycle fra "pre- til post purchase", samt at forstå forskellene på de enkelte kundesegmenter og kunder, så deres kunderejse kan optimeres med de relevante digitale kanaler og touch-points, forklarer han. Derfor er det vigtigt at tage udgangspunkt i den viden, du har om dem og dine produkter, samt de tilgængelige officielle data om kunderne, som findes tilgængelig på sociale medier osv.

- Du har kundedata, informationer fra supporten og produktionsdata liggende forskellige steder, som aldrig rører hinanden. Derfor går du glip af en masse viden, som vil kunne skabe super relevante ledelsesmæssige beslutningspunkter. Og dermed finder du aldrig frem til de informationer, du allerede ligger inde med, om kunders købscyklus, deres feedback, trends i markedet og meget andet. Du bliver nød til at vente, til andre skriver om det – og der har dine konkurrenter måske haft den viden længe, forklarer Henrik R. Møller.

Uden fundament falder huset fra hinanden
It-afdelingen er i dag presset fra to sider. På den ene side er it kun blevet mere og mere centralt i virksomhedens drift. Dermed er det vigtigere end nogensinde før, at it-systemerne kører gnidningsløst. På den anden side kigger ledelsen i virksomheden på de nye, teknologiske trends, og venter utålmodigt på, at kunne komme i gang med at udnytte de nye muligheder.

- Problemet er dog, at man ikke bare kan begynde at arbejde med avancerede analysemetoder, machine learning og gennemgribende analyser af kundernes kunderejse på tværs af platforme, før man har basis på plads. Og basis består i et grundlæggende sundt it-setup, opdateret til de nyere standarder, som sikrer agile integrationer og med en fælles datamodel, men kardinalpunktet er datakvalitet og datagovernance, siger divisionsdirektøren og fortsætter:

- Derfor ser vi også, at virksomheder der har investeret i at få styr på masterdata, da det stadig var et ret nørdet og usexet emne, nu står langt bedre end konkurrenterne, forklarer Henrik. R. Møller og bakkes op af Anders Bonde, Solution Architect Manager i Microsoft:

- Du kan ikke bare starte med machine learning og Internet of Things. Det giver ikke mening, før du har styr på det grundlæggende: Value proposition til de enkelte kundesegmenter, datamodel og datakvalitet, samt det at gøre platformen klar og få det på plads – så kan forretningen efterfølgende slå sig løs med kunstig intelligens, Hadoop-Kubernetes og alt muligt andet. Men starter vi der, så falder det hele fra hinanden, før vi overhovedet kommer i gang.

Fra ide til udførsel
Derfor bliver virksomheden nød til at starte oprydningen og få en samlet digital strategi. Og selvom det kan virke som en besværlig udgiftstung proces, så er det ofte her, de første fordele dukker op. Et godt eksempel er detailhandlen, hvor mange virksomheder samler tonsvis af data om deres kunder, men ikke formår at skabe sammenhæng.

- I mange virksomheder har man kundeinformationer fra mange forskellige steder, som websitet, nyhedsbrevet, app'en og medlemskortet, der bruges i butikken, men de samles aldrig ét sted. Dermed får du reelt aldrig et retvisende billede af, hvordan kunden interagerer med din virksomhed. Dine systemer skal kunne genkende dine kunder og vide, hvordan de har ageret på andre platforme. Kun på den måde kan du i butikken informere kunden om, at den taske hun har kigget på, men aldrig har købt, nu er på tilbud. Eller lokke fritidsfotografen med et ekstra batteri eller en ny zoomlinse gennem målrettede bannerannoncer, fordi du ved, at han kun købte standardlinsen i butikken, forklarer Henrik R. Møller.

Og dermed kræver det heller ikke kæmpe investeringer i nye, digitale løsninger at komme i gang med den digitale transformation. For ofte kan det være nok bare at finde ud af, hvordan du samler den viden, I allerede har og så starter små pilot projekter op, men som er en del af en samlet vision og plan.

- For de fleste vil der ligge et kæmpe vækstpotentiale i at samle informationerne og at få overblik over de åbenlyse sammenhænge, som eksisterer i de data som allerede finde i virksomhederne. Det kræver faktisk ikke ny eller mere dataindsamling at komme i gang. De indsigter, du får, skaber grundlaget for at forbedre arbejdsgange og optimere tilgangen til kunder – og det er også det bedste udgangspunkt for at beslutte, hvor man skal investere sine digitale innovations-kroner efterfølgende, slutter Henrik R. Møller.

Tilmeld dig nyhedsbrev

Få værdiskabende artikler, værktøjer og inspiration - direkte i din indbakke.