
Apple's privacy branding er ikke kun markedsføring. Deres budskaber hænger tæt sammen med en dataetisk forretningskultur.
Et af de bedste eksempler på en virksomhed, der har skabt sig et brand, som rimer på privacy, er Apple.
Apple's privacy branding er ikke kun markedsføring. Deres budskaber hænger tæt sammen med en dataetisk forretningskultur.
En række virksomheder markedsfører sig på deres tilgang til kunders data og privatliv og differentierer sig dermed fra de multinationale datagiganter.
Et af de bedste eksempler på en virksomhed, der har skabt sig et brand, som rimer på privacy, er Apple. En af verdens rigeste virksomheder har et særligt godt argument for at skille sig ud som en privacy-bevidst tech-virksomhed. Dens forretningsmodel bygger nemlig på at sælge fysiske produkter, hardware, og ikke på at kapitalisere på data ved at sælge adgang til deres kunder til tredjeparter som fx markedsføringsvirksomheder.
Apple er samtidig kendt for et notorisk fokus på privacy internt i selve virksomhedens organisation, hvor et hold af privacy-eksperter er involveret i alle processer og har direkte adgang til Tim Cook.
Apple har det, man kan kalde en dataetisk forretningskultur
Apple's øverste chef Tim Cook holdt sig ikke tilbage. Som hovedtaler til en middag i Washington DC i midten af 2015 gav han sine største konkurrenter en ordentlig opsang.
"Vores privatliv bliver angrebet fra alle sider", sagde han.
"Silicon Valleys største virksomheder har bygget deres succes ved at lokke persondata ud af deres kunder. De opsluger alt, hvad de kan om os og kapitaliserer på den viden. Det synes vi er forkert. Det er ikke sådan en virksomhed Apple ønsker at være."
Cooks ord var tydeligvis henvendt til Google, Facebook og andre datadrevne forretningsmodeller, som leverer ‘gratis’ services, men hvor kunderne betaler en ukendt pris med deres data.
Hvordan er Apples praksis dataetisk?
Apple's privacy branding er ikke kun markedsføring. Deres budskaber hænger tæt sammen med en dataetisk forretningskultur.
Apples Senior Director af Global Privacy, Jane Horvath beskrev denne i begyndelsen af 2017:
Se Jane Horvath fortælle om Apples dataetiske tilgang her.
Hvad kan europæiske virksomheder gøre?
I dag oplever mange borgere, at de mangler overblik og kontrol over de data, de fodrer online-tjenester med. Det handler om personlige data som navn og adresse, sygdomme og lidelser, behov og drømme, om vores familie og vennenetværk, vores bevægmønstre og vaner data, der danner vores digitale identitet. Derfor vokser skepsissen og bekymringen. Specielt efter afsløringerne i 2013 af den amerikanske efterretningstjeneste NSAs indsamling og overvågning af data fra større amerikanske internetvirksomheder er det begyndt at gå op for forbrugerne, at web 2.0. ikke kun er big data, det er også big brother.
De europæiske virksomheder og organisationer har et godt argument for at følge amerikanske Apples eksempel. Mange private og offentlige virksomheder efterlever i forvejen den europæiske lovgivning, som er noget skrappere end den amerikanske. Samtidig har mange en grundlæggende respekt for privacy og lagrer ofte data på europæisk grund uden for NSAs rækkevidde. Mange vil derfor kunne gøre Apples dataetiske forretningskultur efter.
En dataetisk tilgang skaber tillid og tryghed blandt ens kunder. Hvis en virksomhed har en dataetisk tilgang, så bør den fortælle sine kunder det klart og tydeligt. Fx tror 8 ud af 10, at alle virksomheder sælger data videre til 3. part. Det gør de færreste. Men tag intet for givet og fortæl kunderne det. Hav en klar og tydelig privatlivspolitik, der fortæller, hvad virksomhede gør og ikke gør med data, hvordan data bruges, beskyttes og skaber værdi for brugerne og virksomheden selv. Erhvervsstyrelsens privacykompasset.dk kan være et først skridt.
Af: Hanna Engström
Af: LS Retail
Af: Effektivitet.dk