Teknisk gæld: Forældet teknologi bremser hele virksomheden

Teknisk gæld i form af forældet teknologi gør det langsommeligt og dyrt at bringe nye services og produkter på markedet og hæmmer dermed virksomhedernes mulighed for innovation og udvikling. EG's norske landechef Morten Sælemyr giver sine bedste råd til, hvordan man undgår teknisk gæld.

technical debt

Forældet teknologi gør det langsommeligt og dyrt at bringe nye services og produkter på markedet. Foto: Colourbox

Forældet teknologi, manglende opdateringer og manglende vedligeholdelse kan under et betegnes som virksomhedens "tekniske gæld" – og kan være lige så forretningskritisk for en virksomhed som at være tynget af traditionel gæld.

"Problemet med teknisk gæld er, at det forhindrer virksomheden i at følge med kundernes skiftende krav og behov, fordi forældet teknologi gør det til en langsommelig proces at udvikle og bringe nye produkter og services på markedet", uddyber Morten Sælemyr.

Teknisk gæld er udbredt

I en norsk undersøgelse svarede over halvdelen af virksomhederne, at hele eller væsentlige dele af deres systemportefølje er forældet. Flere rapporterede om gamle systemer, som hyppigt resulterer i fejl og problemer på grund af outdatede løsninger.

"Årsagen til den tekniske gældssætning er ofte, at dengang man udviklede sit forretningssystem, blev det udviklet som en lille tilpasning vedrørende et specifikt behov og derefter lagt ind i virksomhedens overordnede system. Dermed kunne man holde udgifterne nede. Men som tiden går, stiger følgeomkostningerne, fordi alle senere opgraderinger og tilpasninger til både forretningssystemet og virksomhedens overordnede system skal tilpasses denne struktur", forklarer Morten Sælemyr.

Quickfixes skaber leverandørafhængighed

Undersøgelsen understøtter Morten Sælemyrs erfaring. Store dele af virksomhederne kæmper med ældre virksomhedskritiske systemer. Tidligere etablerede genveje og quickfixes på presserende udfordringer og behov skaber nu store problemer.

Følgeomkostningerne af selv små tilpasninger kan være enorme

"Oveni dette betyder denne type løsninger ofte, at man samtidig gør sig afhængig af enkeltpersoner hos leverandøren og dermed reelt ikke har mulighed for at skifte teknologileverandør", siger Dan Vigeland, direktør i managementvirksomheden Acando, som står bag undersøgelsen.

Cloudløsningerne får gælden til at forsvinde

"Man kan løse sin udfordring på to måder: Enten ved at opgradere sine gamle systemer – eller ved at vælge en cloudløsning. Men reelt set er det ikke et valg. Vælger man at opgradere sin eksisterende løsning, vil det på sigt være en langt dyrere løsning end én gang for alle at vælge at migrere til skyen", fortsætter Morten Sælemyr, inden han uddyber: "Cloudtjenester gør det muligt at arbejde agilt, så man hurtigt kan teste og evt. videreudvikle nye services og produkter. Samtidig sørger leverandøren for, at kernesystemet altid er opgraderet og umuligt for tredjeparter at ændre. Desuden er tilpasninger og ekstra funktionaliteter fra dag ét tilgængelige via godkendte eksterne apps og mikrotjenester. Fordelene ved dette er, at disse ekstratjenester udvikles via standardiserede formater, såkaldte API'er, og dermed kan integreres i kernesystemet uden at sænke hverken ydelse eller hastighed", slutter Morten Sælemyr.

Symptomerne på teknisk gæld

  • Lav kodekvalitet, ufuldstændige koder og "fix me"-kommentarer
  • "Spaghetti-integrationer"
  • Besynderlige parameternavne
  • Misfornøjede kunder
  • Vedligholdelsesefterslæb
  • Forældet teknologi
  • Mange ansvarlige
  • Quickfixes
  • Kompliceret kode
  • Uddøende kodesprog
  • Manglende upgrades
  • Kode, som ingen tør røre
  • Afhængighed af enkeltpersoner eller leverandør.

 

Læs, mere om hvordan du undgår gammel teknologi, der bremser innovationen