Teknisk gæld: Forældet teknologi bremser hele virksomheden

Teknisk gæld i form af forældet teknologi gør det langsomt og dyrt at bringe nye services og produkter til markedet. Og hæmmer dermed virksomhedernes mulighed for innovation og udvikling. EG´s norske landechef Morten Sælemyr giver sine bedste råd til, hvordan man undgår teknisk gæld.

technical debt

Forældet teknologi gør det langsomt og dyrt at bringe nye services og produkter til markedet. Foto: Colourbox

Forældet teknologi, manglende opdateringer og vedligehold kan under ét betegnes som virksomhedens "tekniske gæld" – og kan være lige så forretningskritisk for en virksomhed som at være tynget af traditionel gæld.

"Problemet med teknisk gæld er, at det forhindrer virksomheden i at følge med kundernes skiftende krav og behov, fordi forældet teknologi gør det til en langsommelig proces at udvikle og bringe nye produkter og services til markedet", uddyber Morten Sælemyr.

Teknisk gæld er udbredt

I en norsk undersøgelse svarede over halvdelen af virksomhederne, at hele eller væsentlige dele af deres systemportefølje er forældet. Flere rapporterede om gamle systemer som hyppigt resulterer i fejl og problemer på grund af out-datede løsninger.

Årsagen til den tekniske gældssætning er ofte, at dengang man udviklede sit forretningssystem, blev det udviklet som en lille tilpasning for et specifikt behov og derefter lagt ind i virksomhedens overordnede system. Dermed kunne man holde udgifterne nede. Men som går stiger følgeomkostningerne, fordi alle senere opgraderinger og tilpasninger til både forretningssystemet og virksomhedens overordnede system skal tilpasse denne struktur", forklarer Morten Sælemyr.

Quickfixes skaber leverandørafhængighed

Undersøgelsen understøtter Morten Sælemyrs erfaring. Store dele af virksomhederne kæmper med ældre virksomhedskritiske systemer. Tidligere etablerede genveje og quick-fixes på presserende udfordringer og behov skaber nu store problemer.

Følgeomkostningerne af selv små tilpasninger kan være enorme

"Oveni dette betyder denne type løsninger ofte, at man samtidig gør sig afhængige af enkeltpersoner hos leverandøren og dermed reelt ikke har mulighed for at skifte teknologi-leverandør", siger Dan Vigeland, direktør i managementvirksomheden Acando, som står bag undersøgelsen.

Cloudløsningerne får gælden til at forsvinde

"Man kan løse sin udfordring på to måder: Enten ved at opgradere sine gamle systemer – eller ved at væge en cloudløsning. Men reelt set er det ikke et valg. Vælger man at opgradere sin eksisterende løsning, vil det på sigt være en langt dyrere løsning end én gang for alle at vælge at emigrere til skyen", forsætter Morten Sælemyr inden han uddyber: "Cloudtjenester gør det muligt at arbejde agilt, så man hurtigt kan teste og evt. videreudvikle nye services og produkter. Samtidig sørger leverandøren for, at kernesystemet altid er opgraderet og umuligt for 3. parter at ændre. Samtidig er tilpasninger og ekstra funktionaliteter fra dag ét tilgængelige via godkendte eksterne app´s og mikrotjenester. Fordelene ved dette er, at disse ekstratjenester udvikles via standardiserede formater, såkaldte API´er og dermed kan integreres i kernesystemet uden at sænke hverken ydelse eller hastighed", slutter Morten Sælemyr.

Symptomerne på teknisk gæld

  • Lav kodekvalitet, ufuldstændige koder og "fix me" kommentarer
  • "Spaghetti-integrationer"
  • Besynderlige parameternavne
  • Misfornøjede kunder
  • Vedligholdelsesefterslæb
  • Forældet teknologi
  • Mange ansvarlig
  • Quickfixes
  • Kompliceret kode
  • Uddøende kodesprog
  • Manglende upgrades
  • Kode som ingen tør røre
  • Afhængighed af enkeltpersoner eller leverandør

 

Læs mere om fordelene ved en cloud-løsning 

 

Hold dig opdateret ...

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få værdiskabende artikler, værktøjer og inspiration til, hvordan du forankrer den digitale transformation i din virksomhed – direkte i din indbakke.