Fremtidens detailhandel: Kender du de 7 mest innovative trends?

Bedre kundeoplevelser vinder forbrugernes hjerter og loyalitet.

Fremtidens forbrugere: Hvor står du?

Fremtidens detailhandel: Hvor står du?

Trends og tendenser skifter hurtigere og hurtigere i detailbranchen. Samtidig stiger kundernes krav til købsoplevelsen konstant. Og takket være mere simple tekniske løsninger kommer der samtidig flere og flere aktører på markedet, hvilket øger presset yderligere. Derfor er det vigtigere end nogensinde at kunne agere hurtigt og fleksibelt. Fx ved at kunne etablere midlertidige butikker eller pop op-shops i forbindelse med events eller lignende.

Sådan forbedrer du kundeoplevelsen

Rapporten "Retail of the future" fra LS Retail viser, hvilken vej kunderne og konkurrenterne går. Her følger rapportens vigtigste pointer:

 

1. Mindre butikker og pop op-shops 

Mindre og/eller midlertidige butikker gør det muligt at overraske sine kunder med oplevelser og tilbud, som får dem til at føle sig som noget specielt. Store globale aktører som fx Walmart, Whole Foods og Sears åbner flere og flere mindre og små butikker.

Desuden arbejder brands som Lidl, Tesco og IKEA med pop op-shops for at kunne komme helt tæt på kunderne i forbindelse med events. Selv Tesla har arbejdet med pop op-baserede showrooms.

 

2. Købsoplevelser af mere end "bare" et køb

Fysiske butikker kan ikke konkurrere med onlinebutikkernes produktudvalg og lave priser. Derfor gælder det om at tilbyde nye, interessante og sjove købsoplevelser, som kunderne ikke kan få online.

Fremtidens detailhandel vil konkurrere mod museer, koncerter, restauranter, sportspladser og endda social media. Grænserne mellem butik, fritid og "hænge ud-sted" vil blive mere og mere flydende. Fx har Tiger åbnet "spillecafeer", hvor kunderne kan møde hinanden over et hyggeligt brætspil, den koreanske lavpriskæde Homeplus har bygget fodboldbaner oven på tre af sine varehuse, og det amerikanske varehus Macy's tilbyder morgendans i flere af sine varehuse.

 

3. Virtual Reality og Augmented Reality vinder frem

Virtual Reality (VR) er en simulering af et kunstigt, computerskabt miljø, som kunderne kan interagere med.

Augmented Reality (AR) gør det muligt at lægge virtuelle lag "oven på" den fysiske verden.

Begge teknologier er stadig så nye, at kunderne fortsat opfatter dem som usædvanlige og interessante. Dermed har detailhandlen mulighed for at give sine kunder en unik købsoplevelse. Fx via spejle, som foreslår matchende tøj, eller kampagner, der er relevante for kunderne. Eller via "inspirationskorridorer" bestående af skærme, som ved indgangen tager mål af kunden og derudfra foreslår en bestemt stil eller et interessant produkt. 

Et andet eksempel er bilmærket Fiat, som har udviklet en app, der gør det muligt for kunden at designe en interaktiv 3D-model af sin drømmebil. Ud over at være sjov at lege med for kunderne har appen også vist sig som et stærkt værktøj for forhandlerne. Med appen kan de nemlig vise kunderne alle potentielle tilvalg uden at skulle øge antallet af biler på lager.

 

4. Teknikken frem i rampelyset

Ifølge den seneste mobilitetsrapport fra Ericsson vil antallet af smartphonebrugere i 2020 være 6,1 milliarder mennesker. Smartphones og tablets vil være de primære kanaler for kommunikationen mellem brands og forbrugere – men samtidig vil vi også være koblet op på en lang række teknologier.

Fx findes der allerede i dag tøj, som kan oplade mobiltelefonen, og kontaktlinser med indbygget kamera. Desuden bliver kunstig intelligens mere og mere udbredt, fx foreslår Netflix og Amazon film og produkter ud fra tidligere valg, ekspedienter kan suppleres med virtuelle salgsassistenter, der kan give personaliserede tilbud, og på nettet bliver chatbots mere og mere avancerede i forhold til support og kundeinformation.

 

5. Bevidste forbrugere

Forbrugerne bliver mere og mere kritiske over for virksomhedernes holdninger og metoder. Fremtidens forbrugere ønsker at gøre en forskel gennem deres forbrug. Value for money og kvalitet er stadig vigtige parametre, men alt andet lige foretrækker forbrugerne – især millenials – brands og produkter, som deler deres holdninger.

Mad skal være sund og skånsom over for planeten, og det at leje vinder frem. Fx har Rent the Runway stor succes med at udleje tøj og accessories fra kendte designere og brands.

 

6. Omgående tilfredsstillelse

De utålmodige forbrugeres krav om omgående tilfredsstillelse påvirker også detailhandlen. Når vi ser et produkt eller en service på fx social media, vil vi kunne købe med det samme og få leveret dagen efter. Samtidig bliver social media en stærkere og stærkere driver for forbrug. Det er her, kunderne møder annoncer, læser omtaler og anmeldelser og påvirker hinanden.

Sidst, men ikke mindst, fokuserer kunderne i højere grad også på bekvemmelighed. Vi vil ikke længere vente en uge på et produkt, og når vi shopper på nettet, skal alt – fra bestilling og betaling til evt. support – være en intuitiv og skræddersyet oplevelse. I forlængelse af dette behov er det interessant at se, at faste forudbestillinger på fx (lotto)spil, skønhedsprodukter og endda medicin vinder frem igen.

 

7. Data bliver vigtigere

Efterhånden som Internet of Things bliver en større og større del af vores hverdag, får detailhandlen flere og flere muligheder for at indsamle data og viden om forbrugernes daglige gøremål og forbrugsmønstre.

Amazons succes bygger i høj grad på deres evne til systematisk at indsamle data fra alle kontaktpunkter, fx kundeanmeldelser, produktsøgninger, interaktionsmønstre og meget mere. Kombineret med evnen til at systematisere data og til hurtigt at udvikle nye services eller funktionaliteter skaber Amazon bedre kundeoplevelser.

I fremtiden vil den personlige tilpasning i højere grad bygge på såkaldte "implicitte data", dvs. information, som ikke kommer direkte fra interaktionen med brandet, men snarere på baggrund af forbrugernes generelle forbrug og online søgemønstre.

 

Tilpasningsevne er lige så vigtig som størrelse

På fremtidens detailmarked er det ikke nødvendigvis den stærkeste spiller, der vinder. Evnen til at tilpasse sig bliver mindst lige så vigtig som størrelse i kampen for at overleve. Virksomheder og brands skal være i stand til at lytte til kunderne og derudfra skabe de services og produkter, som vil gøre en forskel for forbrugernes købsoplevelse.

Virksomhederne skal være i stand til at lytte til forbrugerne

For at kunne gøre dette er evnen til at indsamle og fortolke data i høj kvalitet afgørende. Men kun hvis man også formår at reagere hurtigt i forhold til produktudvikling og tilpasning af købsoplevelsen. Kunderne skal have personlige og lette købsoplevelser i et spændende miljø, hvor de har lyst til at tilbringe deres tid, fordi de føler sig godt tilpas og underholdt.

Hvordan opfatter dine kunder købsoplevelsen hos din virksomhed?

Her kan du læse mere om, hvad retailbranchen gør for at følge med forbrugerne

Kilde: LS Retail 

 

Hold dig opdateret ...

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få værdiskabende artikler, værktøjer og inspiration til, hvordan du forankrer den digitale transformation i din virksomhed – direkte i din indbakke.

 

Annonce
Annonce