Common Data Service: Det er blevet lettere for CIO’en at sige ja

En fælles datamodel, Common Data Service, giver CIO'en nye muligheder

To kolleger, der taler sammen.

I dag kan CIO'en lave overraskende meget selv på kort tid, som direkte understøtter og opfylder behov ude i virksomheden. Også ting, der tidligere krævede specialiseret konsulentbistand. Foto: iStock

En lang række nye værktøjer og teknologier binder virksomhedens data og processer sammen i hidtil uset grad. Det gør det nemmere at arbejde proaktivt med sine data – og at stille nye services til rådighed for forretningen.

IT-chefen hedder ikke længere IT-chef og bruger heller ikke længere al sin tid på at skrue på hardware og vogte den sparsomme, kostbare serverplads. I dag er titlen CIO, og opgaven er at være den, der sikrer at teknologien er katalysator for at gøre virksomheden mere effektiv, smartere og mere konkurrencedygtig. Groft sagt, i hvert fald.

Men stadig vælger langt de fleste virksomheder helst velkendte løsningsmodeller og gør slet ikke i tilstrækkelig grad brug af alle de data, der ligger rundt omkring i organisationen. Flere undersøgelser har endda dokumenteret, at danske virksomheder ikke er nær så langt som deres konkurrenter i nabolandene, når det kommer til at anvende data systematisk til at styrke f.eks. transparens, drift, vækst og salg.

 

En vej væk fra de tunge og dyre projekter

Samtidig lader mange organisationer sig begrænse af traditionelle forestillinger om, at alle ændringer i de IT-baserede værktøjer er risikable, tidskrævende og – ikke mindst – rasende kostbare, fordi man altid skal hyre ekstern bistand.

”Det forstår jeg selvfølgelig godt, for det er ikke længe siden, at enhver ændring i de primære IT-systemer tog måneder eller år og skulle planlægges minutiøst. Men det skygger i nogen grad for, at der i dag er værktøjer, som gør dig i stand til at anskue og genanvende data i langt videre mål. Du kan også trække centrale funktioner ud som apps, så medarbejderne kan tage værktøjerne overalt. Og det er hverken svært eller dyrt,” siger Jannik Bausager, Group program manager hos Microsoft Danmark med ansvar for bl.a. Dynamics 365 Finance and Operations, Business edition.

 

Én fælles datamodel – mange nye muligheder

Der er flere måder at gribe udfordringen an på, men fundamentet under Microsofts bud på, hvordan man gør data levende, hedder CDS. Det står for Common Data Service og er en applikationsplatform, der benyttes på tværs af bl.a. Microsoft platformene Office 365, Flow, PowerApps og Dynamics 365 samt med rige integrationsmuligheder til 3. partsprodukter.

”CDS samler dine data, gør det nemt at dele informationer mellem dine applikationer og giver brugerne umiddelbar adgang til informationer fra samtlige virksomhedens datakilder. Så det er grundlaget for at kunne samle rigtig megen indsigt og funktionalitet,” forklarer Jannik Bausager.

 

Lad data flyde frit mellem systemerne

På den måde kan man ikke blot udvælge, analysere og anskue data om fx finans, lager, salg eller produktion i Power BI – som også nemt kan integreres til alle mulige eksterne datakilder og eksempelvis benchmarke sin virksomhed løbende mod tendenser hos konkurrenterne. Power BI kan også selv foreslå nye dashboards baseret på outliers i datasæt. Hvilket er praktisk, hvis man gerne vil gøres opmærksom på tendenser indenfor f.eks. salg eller produktion uden selv at skulle lede aktivt efter dem først.

Man kan også trække på præcis de samme muligheder og grafer direkte i Dynamics 365 som i Power BI, fordi de to værktøjer deler datakilder og spiller umiddelbart sammen.

 

Giv forretningen en ny app på en time

”Noget helt andet er mobility og muligheden for at genanvende funktioner og data på tværs. Lad os sige, at du holder møde med lagerchefen, som er træt af at medarbejderne skal ind på pc’en for at få overblik over salget, så de kan disponere hyldeplads til dagen eller ugen efter. Så går du ind i PowerApps, trækker de pågældende funktioner og data ud og placerer dem i en app og udgiver derefter appen internt til medarbejdernes smartphones. Det tager en times tid for en superbruger,” siger Jannik Bausager.

”Jeg ved godt, at det lyder som fremtidsmusik og mange vil indvende, at så nemt er IT aldrig. Men det er det faktisk. I dag kan du som CIO eller superbruger lave overraskende meget selv på meget kort tid, som direkte understøtter centrale forretningsprocesser og opfylder behov ude i virksomheden. Også ting, der tidligere krævede specialiseret udvikler- eller konsulentbistand. Også selv om du hverken kan JavaScript eller C#,” tilføjer han.

 

Sæt strøm til alle processerne

Et tredje og – i dansk sammenhæng – endnu ikke helt så velkendt eksempel på dén udvikling, er Microsoft Flow. Det er en platform, der reelt fungerer som en slags altomfattende ”makromaskine”, som gør det nemt at tegne processer og workflows i et diagram og stykke dem sammen, så de automatiseres.

”Her er et hav af skabeloner, som dækker en lang række standardprocesser – samt connectors til alle mulige værktøjer, både fra Microsoft og 3. partsleverandører. Så mange opgaver kan løses ud af boksen. Men ellers fungerer Flow efter den helt klassiske IF/THEN-metode, så du også kan skræddersy dine egne processer. Herunder oprette automatiserede arbejdsgange mellem apps og services, implementere alarmer og adviseringer, håndtere journalisering og godkendelse m.m. Det fungerer inde i traditionelle it-systemer, men kan også sættes til at lytte på alt muligt andet. Det er ret smart, hvis du f.eks. skal sætte IT-drevne sagsbehandlingsprocesser i system eller vil begynde at arbejde med Internet of Things,” forklarer Jannik Bausager.

 

Storstilet projekt viser vej til den datadrevne virksomhed

Igen er fællesnævneren, at CIO’en hurtigere, nemmere og billigere kan stille nye muligheder til rådighed for forretningen uden at skulle bruge alt for mange kræfter på at sætte omfattende projekter i søen. Ligeledes skal man ikke holde sig tilbage med at foreslå forbedringer af arbejdsgange eller processer, for i mange tilfælde kræver de ikke særlig meget at implementere.

”Det er kort sagt ved at blive nemmere at være en CIO af den slags, der hellere siger ”ja” end ”nej”. Og som selv går ud til forretningen med gode ideer,” siger Jannik Bausager.

Vil du vide mere om, hvor klar din virksomhed er til at udvide anvendelsen af jeres data og hvor du med fordel kan sætte ind, så er projektet DataForBusiness et godt sted at starte. Projektet drives af

Dansk Industri, CBS, Alexandra Instituttet og en række IT-virksomheder – blandt andet IBM og EG. Det løber over 12 måneder og går ud på at stille virksomhederne en lang række spørgsmål om dataanvendelse.

Besparelserne lægges ind i et værktøj, som giver virksomhederne indsigt i eget datapotentiale, benchmarker mere end 500 deltagervirksomheder anonymt mod hinanden og giver nem adgang til handleplaner og rådgivere, der kan hjælpe videre med næste trin.

Læs meget mere om DataForBusiness på www.DataForBusiness.org