• Om TransformationTools
  • DK NO SE
  • Temaer
  • Manufacturing
  • Retail
  • Utility
Søg
    • Automation
    • Big Data & Analytics
    • Cloud
    • Forandringsledelse
    • Internet of Things
    • IT-udvikling og løsninger
    • Persondata | GDPR
    • Sikkerhed
    Digitalisering af SMV'er giver store muligheder

    Digitalisering giver SMV'er større muskler

    Digitalisering giver små og mellemstore virksomheder samme konkurrencekraft som langt større konkurrenter. Se regeringens udspil og 5 gode råd.

    Big Data

    Big data? Hvad er det egentlig? Og hvor meget fylder det?

    Big data er vanskeligt at definere, men det kan kendes på fire karakteristika; high volume, high veracity, high variety og high variability.

    5G revolutionerer produktion

    Kan 5G revolutionere din produktion?

    Produktionsvirksomheder vil få hidtil uanede muligheder med 5G - den lynhurtige kommende generation af mobilnetværk, som bliver rullet ud om få år og gør industrien klar til Industri 4.0.

    Læs flere artikler om Automation
    Digitalisering af SMV'er giver store muligheder

    Digitalisering giver SMV'er større muskler

    Digitalisering giver små og mellemstore virksomheder samme konkurrencekraft som langt større konkurrenter. Se regeringens udspil og 5 gode råd.

    Bo Hjort Christensen Handelshøyskolen BI.jpg

    ERP: Standardiseret metervare eller skræddersyning?

    Skræddersyning og omfattende tilpasninger af ERP-systemet eller metervare og softwareproducenternes standardiserede opsætning? ERP-ekspert Bo Hjort Christensen giver nogle svar.

    Smart-city-Taleassistent

    Smart City: Hej bil, lad os tale sammen!

    Bosch har sat en en taleassistent bag rattet i bilerne i fremtidens Smart City for at sætte en en stopper for kaosset af knapper i kabinen.

    Læs flere artikler om Big Data & Analytics
    Digitalisering af SMV'er giver store muligheder

    Digitalisering giver SMV'er større muskler

    Digitalisering giver små og mellemstore virksomheder samme konkurrencekraft som langt større konkurrenter. Se regeringens udspil og 5 gode råd.

    Bo Hjort Christensen Handelshøyskolen BI.jpg

    ERP: Standardiseret metervare eller skræddersyning?

    Skræddersyning og omfattende tilpasninger af ERP-systemet eller metervare og softwareproducenternes standardiserede opsætning? ERP-ekspert Bo Hjort Christensen giver nogle svar.

    Microsoft Dynamics roadmap: I 2018 kommer NAV som cloud-tjeneste

    Microsoft Dynamics roadmap: I 2018 kommer NAV som cloudtjeneste

    Andreas Dolven, Microsofts direktør for forretningssystemer, fortæller om planerne for Microsoft Dynamics NAV. I 2018 kommer cloudversionen af NAV.

    Læs flere artikler om Cloud
    Anders Elbak IDC om CDO og CIO

    Alle har behov for en CDO – en digitaliseringsdirektør

    En ny stillingsbetegnelse – CDO eller digitaliseringsdirektør – er på vej ind i mange virksomheder. Hvilke kvalifikationer skal en CDO så have?

    Digitalisering af SMV'er giver store muligheder

    Digitalisering giver SMV'er større muskler

    Digitalisering giver små og mellemstore virksomheder samme konkurrencekraft som langt større konkurrenter. Se regeringens udspil og 5 gode råd.

    Bo Hjort Christensen Handelshøyskolen BI.jpg

    ERP: Standardiseret metervare eller skræddersyning?

    Skræddersyning og omfattende tilpasninger af ERP-systemet eller metervare og softwareproducenternes standardiserede opsætning? ERP-ekspert Bo Hjort Christensen giver nogle svar.

    Læs flere artikler om Forandringsledelse
    Tidligere svensk statsminister: Hvordan påvirker digitaliseringen erhvervslivet og vores hverdag?

    Disruption: Du må leve med  digitaliseringen

    Digitalisering, politik og globalisering styrer og skaber disruption for både erhvervslivet og vores hverdag.

    Microsoft Dynamics og Internet of Things

    Når sensorer spiller sammen med ERP

    Microsoft-direktør Andreas Dolven fortæller om, hvordan ERP-systemet Dynamics og Internet of Things (IoT) spiller sammen.

    technical debt

    Teknisk gæld: Forældet teknologi bremser hele virksomheden

    Forældet teknologi og vedligeholdelsesefterslæb bremser mange virksomheders innovation og udvikling. Se, hvordan du undgår at sakke bagud.

    Læs flere artikler om Internet of Things
    Droner kortlægger skader i højderne

    Droner kortlægger skader i højderne

    Droner undersøger skader i højderne. Det giver billig, fyldestgørende fotodokumentation, fortæller Morten Holten Petersen fra Teknologisk Institut.

    Gol trafikstation digitalt papirløst

    Digitalt byggeprojekt brillerer: Papirløst fra start til slut

    Norges første papirløse byggeprojekt er netop blevet afsluttet. Læs om erfaringerne fra projektet her.

    5G future factory

    5G, IoT og AI skaber den perfekte teknologistorm i fabrikkerne

    5G, internetopkoblede sensorer og kunstig intelligens giver den perfekte storm, mener Telenor. Læs, hvordan Telenor tester de tre teknologier for at skabe fremtidens fabrikker og produktion.

    Læs flere artikler om IT-udvikling og løsninger
    Mikkel Kruse

    Frygt og firmakultur bremser databåret vækst

    Datadrevne projekter bliver ofte standset af gamle vaner, opdelte systemer samt frygt for at dele data.

    TransformationTools 2018 mest læste artikler

    Top 5: Her er de mest læste artikler i 2018

    TransformationTools fejrer nytåret med at bringe en top 5 over de mest læste af vores artikler i 2018. Fik du læst dem?

    Drop budgetterne – brug forecasting i stedet

    "Budgettering er gammeldags"

    Digital transformation kræver en ny økonomimodel, hvis man vil følge sit marked og sine kunder tæt.

    Læs flere artikler om Persondata | GDPR
    5G future factory

    5G, IoT og AI skaber den perfekte teknologistorm i fabrikkerne

    5G, internetopkoblede sensorer og kunstig intelligens giver den perfekte storm, mener Telenor. Læs, hvordan Telenor tester de tre teknologier for at skabe fremtidens fabrikker og produktion.

    Patrick Waldemar, Telenor

    5G bliver fundamentet i fremtidens fabrik

    5G-nettet byder på helt nye muligheder. Telenor fører an i et europæisk forskningsprojekt, som undersøger 5G i fremtidens fabrikker. Læs om mulighederne her.

    Drop budgetterne – brug forecasting i stedet

    "Budgettering er gammeldags"

    Digital transformation kræver en ny økonomimodel, hvis man vil følge sit marked og sine kunder tæt.

    Læs flere artikler om Sikkerhed
    • Datadreven produktion
    • Digital omstilling
    • Procesoptimering
    • Robotter
    • Supply Chain Management
    Projektorienteret produktion industri

    Sensorer gør projektindustrien smartere

    Internettilkoblede sensorer gør sammen med Big Data både producenter og produkter smartere. IoT, dataindsamling og dataanalyse øger produktets værdi, hvilket løfter både top- og bundlinjen.

    Gol trafikstation digitalt papirløst

    Digitalt byggeprojekt brillerer: Papirløst fra start til slut

    Norges første papirløse byggeprojekt er netop blevet afsluttet. Læs om erfaringerne fra projektet her.

    5G future factory

    5G, IoT og AI skaber den perfekte teknologistorm i fabrikkerne

    5G, internetopkoblede sensorer og kunstig intelligens giver den perfekte storm, mener Telenor. Læs, hvordan Telenor tester de tre teknologier for at skabe fremtidens fabrikker og produktion.

    Læs flere artikler om Datadreven produktion
    Projektorienteret produktion industri

    Sensorer gør projektindustrien smartere

    Internettilkoblede sensorer gør sammen med Big Data både producenter og produkter smartere. IoT, dataindsamling og dataanalyse øger produktets værdi, hvilket løfter både top- og bundlinjen.

    Gol trafikstation digitalt papirløst

    Digitalt byggeprojekt brillerer: Papirløst fra start til slut

    Norges første papirløse byggeprojekt er netop blevet afsluttet. Læs om erfaringerne fra projektet her.

    Søfartsindustrien olie blockchain

    Blockchain kan give søfartsindustrien renere olie

    Blockchain kan være søfartsindustriens redning mod forringet olie ved registrering af kvaliteten af brændstoffet ved hver transaktion.

    Læs flere artikler om Digital omstilling
    Projektorienteret produktion industri

    Sensorer gør projektindustrien smartere

    Internettilkoblede sensorer gør sammen med Big Data både producenter og produkter smartere. IoT, dataindsamling og dataanalyse øger produktets værdi, hvilket løfter både top- og bundlinjen.

    Danfoss Drives fremtidens fabrik industri 4.0

    Danfoss Drives bygger fremtidens fabrik

    Danfoss Drives tager udgangspunkt i Industri 4.0-teknologier, når de bygger fremtidens fabrik. Se her, hvad den indeholder.

    Byggebranchen interaktiv AR

    Hvordan gør man byggebranchen interaktiv?

    Augmented Reality åbner op for en masse spændende muligheder i byggebranchen. Med en tablet i hånden bliver det muligt at se hele konstruktionen digitalt.

    Læs flere artikler om Procesoptimering
    Projektorienteret produktion industri

    Sensorer gør projektindustrien smartere

    Internettilkoblede sensorer gør sammen med Big Data både producenter og produkter smartere. IoT, dataindsamling og dataanalyse øger produktets værdi, hvilket løfter både top- og bundlinjen.

    Gol trafikstation digitalt papirløst

    Digitalt byggeprojekt brillerer: Papirløst fra start til slut

    Norges første papirløse byggeprojekt er netop blevet afsluttet. Læs om erfaringerne fra projektet her.

    Danfoss Drives fremtidens fabrik industri 4.0

    Danfoss Drives bygger fremtidens fabrik

    Danfoss Drives tager udgangspunkt i Industri 4.0-teknologier, når de bygger fremtidens fabrik. Se her, hvad den indeholder.

    Læs flere artikler om Robotter
    Projektorienteret produktion industri

    Sensorer gør projektindustrien smartere

    Internettilkoblede sensorer gør sammen med Big Data både producenter og produkter smartere. IoT, dataindsamling og dataanalyse øger produktets værdi, hvilket løfter både top- og bundlinjen.

    Danfoss Drives fremtidens fabrik industri 4.0

    Danfoss Drives bygger fremtidens fabrik

    Danfoss Drives tager udgangspunkt i Industri 4.0-teknologier, når de bygger fremtidens fabrik. Se her, hvad den indeholder.

    Bente Sollid Storehaug

    Internet-guru: Sats på blockchain

    Selv om bitcoin har været i frit fald siden 2017, betaler det sig at lære teknologien bag kryptovalutaen at kende, mener internet-guru. Læs hvorfor.

    Læs flere artikler om Supply Chain Management
    • Omnichannel
    • Marketing
    • Enabling employees
    • E-commerce
    • Kundeloyalitet
    • IT-udvikling og løsninger
    • Kundeoplevelse
    • Retailtrends
    Avensia Johan Sommar Unified Commerce

    Sådan lykkes du med markedspladser og sømløse kundeoplevelser

    Hvordan lykkes man med markedspladser og sømløse kundeoplevelser? Vi har interviewet Avensias Unified Commerce-ekspert, Johan Sommar, der giver svaret her.

    Detailhandlen en god start på året

    3 råd til en god start på året for detailhandlere

    Hvordan kan detailhandlen få en god start på året? EG's ekspert hjælper dig på vej med 3 råd.

    Omnichannel unified commerce?

    Omnichannel og unified commerce: Hvad er forskellen?

    Alle taler om sømløs handel. Men hvad er forskellen egentlig mellem omnichannel og unified commerce? Du får styr på begreberne i denne artikel.

    Læs flere artikler om Omnichannel
    BabySam, digital frontløber

    Digital frontløber: Sådan blev BabySam branchens bedste

    En 360-graders digitalisering katapulterede BabySam til toppen af branchen. Detailvirksomheden har aldrig haft bedre fat i kunderne. Læs her hvorfor.

    Net-Promoter-Score

    Scor fordelene ved Net Promoter Score

    Mange virksomheder benytter Net Promoter Score, men hvilke fordele og ulemper er der egentlig ved NPS, og hvad bør du tage højde for?

    Data og personaliserede købsoplevelser er retails fremtid

    Data og personalisering af  købsoplevelser er detailbranchens fremtid

    Kunderne vil have individuelle produkter og services. Dataindsamling og de rette it-løsninger hjælper dig til at give kunderne de personlige produkter og købsoplevelser, som de efterspørger.

    Læs flere artikler om Marketing
    Detailhandlen en god start på året

    3 råd til en god start på året for detailhandlere

    Hvordan kan detailhandlen få en god start på året? EG's ekspert hjælper dig på vej med 3 råd.

    Digital transformation detailhandlen

    Disse 5 faktorer skaber digital transformation i detailhandlen

    Hvad skaber egentlig digital transformation i detailhandlen? EG's detailekspert Edward Bjurström fortæller om fem faktorer.

    Greens Engros

    Digitalisering gav grønthandleren vækst

    Hvordan kan digitalisering skabe vækst hos en grønthandler? Lars Green fra Greens Engros fortæller om, hvordan digitalisering giver en bedre købsoplevelse.

    Læs flere artikler om Enabling employees
    Bo Hjort Christensen

    ERP-ekspert: Få styr på webportalen

    Komplekse prisstrukturer og besværlige returneringer. Rigide ERP-systemer fungerer ikke i den digitale verden. Læs ERP-ekspert Bo Hjort Christensens råd til den moderne webportal.

    Julehandlen retail undgå nedbrud

    3 tips: Sådan undgår du katastrofen til jul

    Her er 3 tips til at redde din onlinebutik eller fysiske butik fra at gå ned under presset fra julehandlen.

    Julehandlen detailhandel

    Detaileksperten: 6 tips til julehandlen

    Julehandlen: Hvad skal detailhandlen fokusere på for at lykkes? EG's detailekspert Anders Trege deler sine bedste tips.

    Læs flere artikler om E-commerce
    Avensia Johan Sommar Unified Commerce

    Sådan lykkes du med markedspladser og sømløse kundeoplevelser

    Hvordan lykkes man med markedspladser og sømløse kundeoplevelser? Vi har interviewet Avensias Unified Commerce-ekspert, Johan Sommar, der giver svaret her.

    Julehandlen retail undgå nedbrud

    3 tips: Sådan undgår du katastrofen til jul

    Her er 3 tips til at redde din onlinebutik eller fysiske butik fra at gå ned under presset fra julehandlen.

    Julehandlen detailhandel

    Detaileksperten: 6 tips til julehandlen

    Julehandlen: Hvad skal detailhandlen fokusere på for at lykkes? EG's detailekspert Anders Trege deler sine bedste tips.

    Læs flere artikler om Kundeloyalitet
    Jani Lykke Methmann

    SMV'er har brug for digital håndsrækning

    SMV'er forløser ikke deres potentiale uden hjælp til digitaliseringen, mener Væksthus Syddanmark's direktør, Jani Lykke Methmann.

    Kunstig intelligens Danmark 2019

    Kunstig intelligens er kommet til Danmark – men hvor langt er vi egentlig?

    Hvor langt er vi med kunstig intelligens i Danmark? Hvilke teknologier bruger vi? Og hvor langt er vi i forhold til andre lande? Få svaret her.

    Mikkel Kruse

    Frygt og firmakultur bremser databåret vækst

    Datadrevne projekter bliver ofte standset af gamle vaner, opdelte systemer samt frygt for at dele data.

    Læs flere artikler om IT-udvikling og løsninger
    Adyen kinesisk nytår detailhandel

    Derfor bør den nordiske detailhandel satse på kinesisk nytår

    Asiatiske shoppinghøjtider som det kinesiske nytår og Singles Day rumler i Norden. Men hvorfor er de relevante for nordiske detailhandlere? Adyens chef for Nordeuropa fortæller alt om fordelene her.

    Avensia Johan Sommar Unified Commerce

    Sådan lykkes du med markedspladser og sømløse kundeoplevelser

    Hvordan lykkes man med markedspladser og sømløse kundeoplevelser? Vi har interviewet Avensias Unified Commerce-ekspert, Johan Sommar, der giver svaret her.

    SKI Energi 2018

    SKI Energi 2018: Hvad driver kundetilfredsheden i energibranchen?

    Er du interesseret i, hvad der kan skabe tilfredse kunder i energibranchen? Så læs interviewet med SKI-konsulent Per Grenert, og få hans bud.

    Læs flere artikler om Kundeoplevelse
    Adyen kinesisk nytår detailhandel

    Derfor bør den nordiske detailhandel satse på kinesisk nytår

    Asiatiske shoppinghøjtider som det kinesiske nytår og Singles Day rumler i Norden. Men hvorfor er de relevante for nordiske detailhandlere? Adyens chef for Nordeuropa fortæller alt om fordelene her.

    Avensia Johan Sommar Unified Commerce

    Sådan lykkes du med markedspladser og sømløse kundeoplevelser

    Hvordan lykkes man med markedspladser og sømløse kundeoplevelser? Vi har interviewet Avensias Unified Commerce-ekspert, Johan Sommar, der giver svaret her.

    Digital transformation detailhandlen

    Disse 5 faktorer skaber digital transformation i detailhandlen

    Hvad skaber egentlig digital transformation i detailhandlen? EG's detailekspert Edward Bjurström fortæller om fem faktorer.

    Læs flere artikler om Retailtrends
    • Utility som handelsvare
    • Fra måler til menneske
    • Digital Utility 3.0
    • Nordisk Innovation
    Søfartsindustrien olie blockchain

    Blockchain kan give søfartsindustrien renere olie

    Blockchain kan være søfartsindustriens redning mod forringet olie ved registrering af kvaliteten af brændstoffet ved hver transaktion.

    SKI Energi 2018

    SKI Energi 2018: Hvad driver kundetilfredsheden i energibranchen?

    Er du interesseret i, hvad der kan skabe tilfredse kunder i energibranchen? Så læs interviewet med SKI-konsulent Per Grenert, og få hans bud.

    El-kunderne er uengagerede men trofaste

    Elkunderne er uengagerede, men trofaste

    Trods liberalisering af elmarkedet forbliver elkunderne uengagerede i deres leverandør. Få de nyeste insights om elkunderne fra EPISI Rating.

    Læs flere artikler om Utility som handelsvare
    Desmi

    Efter CRM-workshop: ”Vi skal først have defineret vores salgsproces”

    Pumpeproducenten DESMI arbejder målrettet med begrebet CRM, men ønsker at få helt styr på salgsprocesser og målsætninger inden endelig implementering af en teknisk løsning.

    CRM 11 skridt

    CRM: 11 trin til at blive klar

    Mange begår elementære fejl allerede i forberedelsen af et CRM-projekt. Her får du 11 trin til at undgå dødsspiralen.

    Thomas Ritter

    Data for Business: Mange datadrevne løsninger er ren idioti!

    DataForBusiness Summit 2018 besvarede spørgsmålet "Er dine nye datadrevne løsninger relevante?" gennem en stresstest på fire simple spørgsmål. Se dem her.

    Læs flere artikler om Fra måler til menneske
    Machine learning

    Machine learning skal give elnetselskaber ny viden

    Et dansk forskningsprojekt med machine learning skal hjælpe elnetselskaberne med at driftssikre de små transformatorstationer.

    Produktionsindustri 7 trends

    De 7 vigtigste digitale trends for produktionsvirksomheder

    Digitaliseringen spreder sig også til produktionsvirksomheder. Her får du syv aktuelle digitale trends, som du skal forholde dig til fremover.

    Thomas Ritter

    Data for Business: Mange datadrevne løsninger er ren idioti!

    DataForBusiness Summit 2018 besvarede spørgsmålet "Er dine nye datadrevne løsninger relevante?" gennem en stresstest på fire simple spørgsmål. Se dem her.

    Læs flere artikler om Digital Utility 3.0
    Machine learning

    Machine learning skal give elnetselskaber ny viden

    Et dansk forskningsprojekt med machine learning skal hjælpe elnetselskaberne med at driftssikre de små transformatorstationer.

    DataHub i Norden

    Nordiske DataHub'er kan styrke elmarkedet

    DataHub: Sverige skal have en DataHub, hvor elnetselskaber og elhandelsselskaber kan udveksle data om kunder og deres elforbrug, og de drager nytte af danske erfaringer.

    Blockchain-elindustri

    Blockchain giver nye muligheder i el-industrien

    Blockchain skal gøre det lettere for el-industrien at leve op til FN's klimamål med hjælp fra Verdensbanken. Læs, hvilket dansk firma der er i front.

    Læs flere artikler om Nordisk Innovation
    • Temaer
      • Automation
      • Big Data & Analytics
      • Cloud
      • Forandringsledelse
      • Internet of Things
      • IT-udvikling og løsninger
      • Persondata | GDPR
      • Sikkerhed
    • Manufacturing
      • Datadreven produktion
      • Digital omstilling
      • Procesoptimering
      • Robotter
      • Supply Chain Management
    • Retail
      • Omnichannel
      • Marketing
      • Enabling employees
      • E-commerce
      • Kundeloyalitet
      • IT-udvikling og løsninger
      • Kundeoplevelse
      • Retailtrends
    • Utility
      • Utility som handelsvare
      • Fra måler til menneske
      • Digital Utility 3.0
      • Nordisk Innovation
      • Om TransformationTools
      • DK NO SE
      • TransformationTools - inspiration til digital transformation
      • 2019
      • Sådan lykkes du med markedspladser og sømløse kundeoplevelser
      • 01. februar 2019
      • Omnichannel
      • Kundeloyalitet
      • Kundeoplevelse
      • Retailtrends

      Sådan lykkes du med markedspladser og sømløse kundeoplevelser

      Avensias ekspert på Unified Commerce giver svarene her

      Avensia Johan Sommar Unified Commerce

      Få 3 råd til at lykkes med markedspladser og sømløse kundeoplevelser fra Avensias ekspert i Unified Commerce, Johan Sommar. Foto: Avensia og Colourbox

      Hanna Engström Hanna Engström
      Om Hanna Engström

      Hanna Engström är redaktör för TransformationTools. Hon bevakar IT-utvecklingen inom verksamheter och har ett stort intresse för retail. Kontakta Hanna för nyhetstips och redaktionella samarbeten.

      Hanna arbetar också som Marketing & Communications Specialist på EG Sverige.

      Kontakt og følg Hanna Engström

      • Email: haeng@eg.se

      Udvalgte artikler

      De 4 vigtigste trends fra verdens største retailmesse

      Af: Hanna Engström

      NY

      Omnichannel-værktøjerne er endelig ved at indhente visionen

      Af: Hanna Engström

      Omnichannel handler om at skabe den rette købsoplevelse, fortæller Johan Hallgårde, Senior Omnichannel Advisor hos Avensia

      Flere og flere betalinger bliver mobile – kan dit POS-system håndtere det?

      Af: Hanna Engström

      Payment

      Se alle artikler af Hanna Engström

      Sømløs handel er vigtigere end nogensinde. Men hvordan påvirker markedspladsernes indtog det nordiske marked? Vi har interviewet Johan Sommar, der er ekspert i Unified Commerce og seniorrådgiver i digital handel hos Avensia.

      De fleste forbrugere forventer i dag en sømløs kundeoplevelse, men mange detailhandlere arbejder fortsat på at tilbyde det. Og nu kommer der endnu en salgskanal i spil, man skal tage stilling til: markedspladser.

      Disse fordele og ulemper skal du kende til

      Markedspladser indebærer mange fordele. Det bliver enklere for detailhandlere at nå ud til nye kundegrupper, da landegrænserne åbner op. Mange markedspladser fungerer som en søgemaskine og bliver for mange kunder en naturlig del af købsrejsen.

      Der er dog også ulemper. Man skal nemlig være opmærksom på, at den konstante krig på pris og betaling af provision kan føre til lavere profit for dig ved at sælge på markedspladserne. Men hvis kunderne foretrækker at købe dine produkter via en markedsplads, kan det være kontraproduktivt at kæmpe imod. Det gælder om at styre sortimentet hen til de rigtige salgskanaler.

      "Markedspladserne er en realitet, som alle detailhandlere skal forholde sig til. Hvis du ikke er med her, er der en risiko for, at du ikke befinder dig, hvor dine kunder er," siger Johan Sommar.

      Johan Sommar, Avensia

      Johan Sommar er strategisk rådgiver hos Avensia.

      Han rådgiver særligt om, hvordan detailhandlere agerer, når kundernes adfærd ændrer sig.

      Johan er civiløkonom med fokus på detailhandel og forbrugeradfærd.

      Han har arbejdet med detailhandel, siden han var 16 år.


      Avensias ekspert giver sine bedste råd til detailhandlere, som vil arbejde sømløst, men endnu mangler at etablere sig på markedspladser.

      Læs mere: Dette betyder Amazons etablering i Norden

      3 råd til nordiske detailhandlere

      1. Få styr på strukturen

      At gå fra en traditionel detailhandel til en moderne kræver en velfungerende struktur. Det går ikke at lave en hurtig løsning, når du ændrer på strukturen. Det er en helt ny måde at drive forretning på, der kræver meget, og som påvirker alt lige fra systemer og arbejdsprocesser til virksomhedskulturen.

      "Det gælder for detailhandlere i dag om at have et setup, der er gearet til moderne handel. Kunderne tager for givet, at man har et brugervenligt website, der også kan tilgås fra mobil. Det er også vigtigt med korrekte og liveopdaterede lagerstatusser, personificerede tilbud og levering som kunden ønsker det. Uden dette bliver det svært at integrere markedspladserne i det sømløse setup," siger Johan Sommar.

      2. Gå forretningsmodellen igennem

      Markedspladser kan ses som en trussel eller en mulighed. Hvis du ser det som førstnævnte, kan der opstå problemer. Derfor skal du gennemgå din forretningsmodel, mener eksperten:

      "For mange retailere handler det om at styrke de fordele, man har i forhold til markedspladser som Amazon. Som detailhandler skal man præcisere merværdien. Hvad kan du tilbyde, som Amazon ikke kan? Det handler ofte om service og kundeoplevelse. For mange er den store udfordring at finde noget, man er bedre til end Amazon. Især hvis du ikke tilhører dem, hvis sortiment er unikt," siger Johan Sommar.

      Læs mere: Gør dig klar til Amazon – læs hele rapporten her

      3. Test på livet løs

      Du skal have den langsigtede strategi på plads sammen med et glasklart billede af, hvordan du vil drive din virksomhed. Det kræver, at du stiller dig selv disse spørgsmål:

      Hvilke kunder har jeg? Hvordan tilgodeser jeg deres behov på bedste vis? Hvad er egentlig den rigtige måde at gøre det på ud fra min virksomhed, og det jeg tilbyder? Hvad er mulighederne? Hvordan håndterer jeg truslerne?

      Når du har svarene på spørgsmålene, bliver det lettere at prioritere, hvad der skal gøres. Men samtidig er det afgørende, at du stadig tør teste og udfordre gamle sandheder, når nye muligheder opstår. Måske fungerer det godt at sælge dele af dit sortiment på markedspladser, mens nogle produkter passer bedre i dine egne kanaler, hvor du har mulighed for at opbygge en anden type forhold.

      "Detailhandlere skal overveje markedspladser på samme måde som mange varemærker håndterer forhandlere. Du skal have en strategi for, hvem der kan sælge hvad og hvorfor. Derudover kan markedspladser give dig indsigt i nye kundegrupper igennem øget adgang til data. Det kan åbne op for nye kundegrupper og geografiske områder," siger Johan Sommar.

      Han afslutter med at understrege vigtigheden af at se det unikke i hver enkelt markedsplads:

      "Når det gælder markedspladser, tænker man ofte på Amazon, men i dag findes der mange forskellige niche-markedspladser, som når ud til forskellige typer af kunder og tilfredsstiller forskellige kundebehov. Visse markedspladser kan være helt perfekte til din virksomhed, mens andre kan være skadelige for dit varemærke. Derfor gælder det om at have en strategi for hver enkelt markedsplads med tydelige begrundelser for, hvorfor du vælger, som du gør," slutter Johan Sommar.

      Læs mere: Disse 5 faktorer skaber digital transformation i detailhandlen

      Download gratis guide: Løft din kundeoplevelse til næste niveau

      • Del

      Udnyt de digitale forretningsmuligheder

      Tilmeld dig vores nyhedsbrev, og få strategisk inspiration og konkrete forslag til, hvordan din virksomhed bedst udnytter de digitale muligheder.


      Vi udsender én gang om ugen. Du kan til enhver tid afmelde dig. Læs vilkår
      Fremtidens detail
      Andre læser også
      Detailhandlen en god start på året

      3 råd til en god start på året for detailhandlere

      Managed Services Retail detailhandlen

      6 fordele med Managed Services i detailhandlen

      Omnichannel unified commerce?

      Omnichannel og unified commerce: Hvad er forskellen?

      Omnichannel guide
      TransformationTools C/O EG A/S
      Lautrupvang 24, 2750 Ballerup
      +45 7013 2211
      Persondatapolitik