Powered by DXC Technology
  • Om TransformationTools
  • DK NO SE
  • Temaer
  • Manufacturing
  • Retail
  • Utility
Søg
    • Automation
    • Big Data & Analytics
    • Cloud
    • Forandringsledelse
    • Internet of Things
    • IT-udvikling og løsninger
    • Persondata | GDPR
    • Sikkerhed
    Blockchain

    Mangler du en strategi for blockchain? Sådan gør du

    Virksomheder overvejer mere intenst blockchain for at forbedre sikkerheden og gennemskueligheden af transaktionerne, men det kræver den rette strategi.

    Automation

    Er du usikker på automatisering? Så skal du bruge et procesudviklingsværktøj

    Mange virksomhedsledere ved ikke, hvilke processer de skal automatisere først. Det er her, at et procesudviklingsværktøj til analyse kan være din redning.

    Intelligente maskiner

    Et gyldent samarbejde: Medarbejdere + intelligente maskiner

    Intelligente teknologier giver virksomheder muligheden for at give konkurrenterne baghjul, men det kræver, at medarbejderne bliver opfordret til at samarbejde med intelligente maskiner.

    Læs flere artikler om Automation
    Intelligente maskiner

    Et gyldent samarbejde: Medarbejdere + intelligente maskiner

    Intelligente teknologier giver virksomheder muligheden for at give konkurrenterne baghjul, men det kræver, at medarbejderne bliver opfordret til at samarbejde med intelligente maskiner.

    AI

    Fremtiden for AI: Potentialet er ubegrænset

    AI er afgørende for at kunne tage de forretningsmæssige kvalitetsbeslutninger, innovation kræver. Men de fleste organisationer har endnu ikke fanget mere end en brøkdel af deres datas værdi.

    Teknologi

    Nye teknologier giver konkurrencefordele

    Hvordan kan virksomheder opnå innovation med virtuel og udvidet virkelighed? Hvilken værdi kan droner tilføje? Og hvad med kunstig intelligens? Få svarene her.

    Læs flere artikler om Big Data & Analytics
    Cloud

    Cloud er fuldt udvokset

    Cloud er blevet voksen og giver ny fleksibilitet til højtydende databehandling

    Cloud

    Cloud-alkymi forvandler data til penge

    Indfang den fulde værdi af dine data ved at udnytte skalerbarheden i skyen. Skyen er den hurtigste og mindst dyre metode til at integrere data.

    Teknologi

    Nye teknologier giver konkurrencefordele

    Hvordan kan virksomheder opnå innovation med virtuel og udvidet virkelighed? Hvilken værdi kan droner tilføje? Og hvad med kunstig intelligens? Få svarene her.

    Læs flere artikler om Cloud
    Kontra-Industriell

    Den fjerde industrielle revolution

    Den nuværende revolution er lige så omfattende som den oprindelige industrielle revolution. Hvorfor? Fordi immaterielle aktiver har erstattet fysiske aktiver.

    CIO

    CIO: Derfor er forandringsagenter dine bedste allierede

    Digitale transformationer er først og fremmest kulturelle tiltag. Derfor skal CIO's primært alliere sig med forandringsagenter.

    Cyber extortion

    Digital afpresning rykker længere ind i intimsfæren

    Kriminelle har mange nye muligheder for digital afpresning, fordi vores digitale enheder lever sammen med os. Hvordan beskytter virksomheder sig bedst?

    Læs flere artikler om Forandringsledelse
    Intelligente maskiner

    Et gyldent samarbejde: Medarbejdere + intelligente maskiner

    Intelligente teknologier giver virksomheder muligheden for at give konkurrenterne baghjul, men det kræver, at medarbejderne bliver opfordret til at samarbejde med intelligente maskiner.

    AI

    Fremtiden for AI: Potentialet er ubegrænset

    AI er afgørende for at kunne tage de forretningsmæssige kvalitetsbeslutninger, innovation kræver. Men de fleste organisationer har endnu ikke fanget mere end en brøkdel af deres datas værdi.

    Teknologi

    Nye teknologier giver konkurrencefordele

    Hvordan kan virksomheder opnå innovation med virtuel og udvidet virkelighed? Hvilken værdi kan droner tilføje? Og hvad med kunstig intelligens? Få svarene her.

    Læs flere artikler om Internet of Things
    Digital produktion

    Sådan får du succes med digital produktion

    Digital produktion er svært at opnå for produktionsvirksomheder, når deres eksisterende produktionslinjer er 20 år gamle. Så hvordan griber man det an? Få svarene her.

    Kontra-Industriell

    Den fjerde industrielle revolution

    Den nuværende revolution er lige så omfattende som den oprindelige industrielle revolution. Hvorfor? Fordi immaterielle aktiver har erstattet fysiske aktiver.

    Julehandlen retail undgå nedbrud

    3 tips: Sådan undgår du katastrofen til jul

    Her er 3 tips til at redde din onlinebutik eller fysiske butik fra at gå ned under presset fra julehandlen.

    Læs flere artikler om IT-udvikling og løsninger
    Det rigtig CRM-system gør virksomheden i stand til at følge med kunderne

    Sådan giver du dine kunder service og købsoplevelser i topklasse

    The age of the customer er over os. Kunder kræver service og købsoplevelser i topklasse. CRM hjælper dig med at opnå det.

    Reduce IT Complexity - teknisk gjeld

    Teknisk gæld stopper innovation

    Teknisk gæld er gammel, forældet teknologi. Det sætter en stopper for virksomheders muligheder for innovation, hvilket reducerer konkurrenceevnen. Læs, hvordan din virksomhed kommer ud af gældsfælden.

    Læs erfaringerne fra næsten 100 GDPR-projekter

    Hard Brexit giver GDPR-problemer

    Hvis 'hard Brexit' bliver en realitet, kan man ikke længere overføre persondata til Storbritannien. Det kan få store konsekvenser for virksomheder med britisk forretning. Her får du fem råd.

    Læs flere artikler om Persondata | GDPR
    Cyber extortion

    Digital afpresning rykker længere ind i intimsfæren

    Kriminelle har mange nye muligheder for digital afpresning, fordi vores digitale enheder lever sammen med os. Hvordan beskytter virksomheder sig bedst?

    Produktion digital transformation

    Produktionsindustrien har fået en digital overhaling

    Nogle af de stærkeste effekter af digital transformation oplever man i øjeblikket i produktionsindustrien, konkluderer en undersøgelse. Hvorfor?

    Det rigtig CRM-system gør virksomheden i stand til at følge med kunderne

    Sådan giver du dine kunder service og købsoplevelser i topklasse

    The age of the customer er over os. Kunder kræver service og købsoplevelser i topklasse. CRM hjælper dig med at opnå det.

    Læs flere artikler om Sikkerhed
    • Datadreven produktion
    • Digital omstilling
    • Procesoptimering
    • Robotter
    • Supply Chain Management
    AI

    Deep reinforcement learning: Et skridt nærmere rigtig AI

    Ved hjælp af deep reinforcement learning interagerer maskiner med deres miljøer ved at bearbejde observationer og foretage handlinger uden menneskelig styring.

    Smart factory

    Den intelligente fabrik perfektionerer også kundeoplevelsen

    Produktionsvirksomheder kan opnå store gevinster, når de sammenkobler den intelligente fabrik med kundeoplevelsen.

    Smart factory

    Kan intelligente fabrikker levere en bedre kundeoplevelse?

    Intelligente fabrikker, der har fået ekstra muskler takket være Industri 4.0, kan udnytte fordelene ved opkoblede, intelligente systemer til at transformere kundeoplevelsen.

    Læs flere artikler om Datadreven produktion
    Digital produktion

    Sådan får du succes med digital produktion

    Digital produktion er svært at opnå for produktionsvirksomheder, når deres eksisterende produktionslinjer er 20 år gamle. Så hvordan griber man det an? Få svarene her.

    Smart factory

    Den intelligente fabrik perfektionerer også kundeoplevelsen

    Produktionsvirksomheder kan opnå store gevinster, når de sammenkobler den intelligente fabrik med kundeoplevelsen.

    Smart factory

    Kan intelligente fabrikker levere en bedre kundeoplevelse?

    Intelligente fabrikker, der har fået ekstra muskler takket være Industri 4.0, kan udnytte fordelene ved opkoblede, intelligente systemer til at transformere kundeoplevelsen.

    Læs flere artikler om Digital omstilling
    Digital produktion

    Sådan får du succes med digital produktion

    Digital produktion er svært at opnå for produktionsvirksomheder, når deres eksisterende produktionslinjer er 20 år gamle. Så hvordan griber man det an? Få svarene her.

    Smart factory

    Den intelligente fabrik perfektionerer også kundeoplevelsen

    Produktionsvirksomheder kan opnå store gevinster, når de sammenkobler den intelligente fabrik med kundeoplevelsen.

    Smart factory

    Kan intelligente fabrikker levere en bedre kundeoplevelse?

    Intelligente fabrikker, der har fået ekstra muskler takket være Industri 4.0, kan udnytte fordelene ved opkoblede, intelligente systemer til at transformere kundeoplevelsen.

    Læs flere artikler om Procesoptimering
    Smart factory

    Den intelligente fabrik perfektionerer også kundeoplevelsen

    Produktionsvirksomheder kan opnå store gevinster, når de sammenkobler den intelligente fabrik med kundeoplevelsen.

    Smart factory

    Kan intelligente fabrikker levere en bedre kundeoplevelse?

    Intelligente fabrikker, der har fået ekstra muskler takket være Industri 4.0, kan udnytte fordelene ved opkoblede, intelligente systemer til at transformere kundeoplevelsen.

    Intelligent produktion

    Eksperter om intelligent produktion: Her er de vigtigste skridt

    To produktionseksperter understreger behovet for åbenhed og samarbejde, hvis man vil have succes med intelligent produktion.

    Læs flere artikler om Robotter
    Smart factory

    Den intelligente fabrik perfektionerer også kundeoplevelsen

    Produktionsvirksomheder kan opnå store gevinster, når de sammenkobler den intelligente fabrik med kundeoplevelsen.

    Supply chain

    Alle forbrugere får deres egen forsyningskæde

    Produkter bliver skræddersyet til forbrugernes helt specifikke behov. Det betyder, at hver eneste forbruger får deres helt egen forsyningskæde.

    Smart factory

    Kan intelligente fabrikker levere en bedre kundeoplevelse?

    Intelligente fabrikker, der har fået ekstra muskler takket være Industri 4.0, kan udnytte fordelene ved opkoblede, intelligente systemer til at transformere kundeoplevelsen.

    Læs flere artikler om Supply Chain Management
    • Omnichannel
    • Marketing
    • Enabling employees
    • E-commerce
    • Kundeloyalitet
    • IT-udvikling og løsninger
    • Kundeoplevelse
    • Retailtrends
    Retail

    Sådan bliver fremtidens detailhandel

    Hvor befinder detailhandlen sig, og hvor er den på vej hen i fremtiden? Find ud af det lige her.

    Julehandlen retail undgå nedbrud

    3 tips: Sådan undgår du katastrofen til jul

    Her er 3 tips til at redde din onlinebutik eller fysiske butik fra at gå ned under presset fra julehandlen.

    SaaS

    5 grunde: Derfor skal detailhandlere vælge SaaS

    En af de 5 grunde til at vælge SaaS er, at det giver din virksomhed mulighed for at komme hurtigt i gang med en teknologiløsning med minimale opstartsomkostninger.

    Læs flere artikler om Omnichannel
    BabySam, digital frontløber

    Digital frontløber: Sådan blev BabySam branchens bedste

    En 360-graders digitalisering katapulterede BabySam til toppen af branchen. Detailvirksomheden har aldrig haft bedre fat i kunderne. Læs her hvorfor.

    Sådan styrkes din marketing med Dynamics 365

    Sådan styrker du din marketing med Dynamics 365

    Dynamics 365 for Marketing er et effektivt værktøj, som trækker på alle virksomhedens data og giver kunderne den perfekte, personificerede kundeoplevelse.

    Net-Promoter-Score

    Scor fordelene ved Net Promoter Score

    Mange virksomheder benytter Net Promoter Score, men hvilke fordele og ulemper er der egentlig ved NPS, og hvad bør du tage højde for?

    Læs flere artikler om Marketing
    Retail

    Sådan bliver fremtidens detailhandel

    Hvor befinder detailhandlen sig, og hvor er den på vej hen i fremtiden? Find ud af det lige her.

    Julehandlen retail undgå nedbrud

    3 tips: Sådan undgår du katastrofen til jul

    Her er 3 tips til at redde din onlinebutik eller fysiske butik fra at gå ned under presset fra julehandlen.

    SaaS

    5 grunde: Derfor skal detailhandlere vælge SaaS

    En af de 5 grunde til at vælge SaaS er, at det giver din virksomhed mulighed for at komme hurtigt i gang med en teknologiløsning med minimale opstartsomkostninger.

    Læs flere artikler om Enabling employees
    Retail

    Sådan bliver fremtidens detailhandel

    Hvor befinder detailhandlen sig, og hvor er den på vej hen i fremtiden? Find ud af det lige her.

    Julehandlen detailhandel

    Detaileksperten: 6 tips til julehandlen

    Julehandlen: Hvad skal detailhandlen fokusere på for at lykkes? Detailekspert Anders Trege deler sine bedste tips.

    Julehandlen retail undgå nedbrud

    3 tips: Sådan undgår du katastrofen til jul

    Her er 3 tips til at redde din onlinebutik eller fysiske butik fra at gå ned under presset fra julehandlen.

    Læs flere artikler om E-commerce
    Retail

    Sådan bliver fremtidens detailhandel

    Hvor befinder detailhandlen sig, og hvor er den på vej hen i fremtiden? Find ud af det lige her.

    Julehandlen detailhandel

    Detaileksperten: 6 tips til julehandlen

    Julehandlen: Hvad skal detailhandlen fokusere på for at lykkes? Detailekspert Anders Trege deler sine bedste tips.

    Julehandlen retail undgå nedbrud

    3 tips: Sådan undgår du katastrofen til jul

    Her er 3 tips til at redde din onlinebutik eller fysiske butik fra at gå ned under presset fra julehandlen.

    Læs flere artikler om Kundeloyalitet
    Retail

    Sådan bliver fremtidens detailhandel

    Hvor befinder detailhandlen sig, og hvor er den på vej hen i fremtiden? Find ud af det lige her.

    Julehandlen retail undgå nedbrud

    3 tips: Sådan undgår du katastrofen til jul

    Her er 3 tips til at redde din onlinebutik eller fysiske butik fra at gå ned under presset fra julehandlen.

    SaaS

    5 grunde: Derfor skal detailhandlere vælge SaaS

    En af de 5 grunde til at vælge SaaS er, at det giver din virksomhed mulighed for at komme hurtigt i gang med en teknologiløsning med minimale opstartsomkostninger.

    Læs flere artikler om IT-udvikling og løsninger
    Retail

    Sådan bliver fremtidens detailhandel

    Hvor befinder detailhandlen sig, og hvor er den på vej hen i fremtiden? Find ud af det lige her.

    Julehandlen detailhandel

    Detaileksperten: 6 tips til julehandlen

    Julehandlen: Hvad skal detailhandlen fokusere på for at lykkes? Detailekspert Anders Trege deler sine bedste tips.

    Julehandlen retail undgå nedbrud

    3 tips: Sådan undgår du katastrofen til jul

    Her er 3 tips til at redde din onlinebutik eller fysiske butik fra at gå ned under presset fra julehandlen.

    Læs flere artikler om Kundeoplevelse
    Retail

    Sådan bliver fremtidens detailhandel

    Hvor befinder detailhandlen sig, og hvor er den på vej hen i fremtiden? Find ud af det lige her.

    Julehandlen detailhandel

    Detaileksperten: 6 tips til julehandlen

    Julehandlen: Hvad skal detailhandlen fokusere på for at lykkes? Detailekspert Anders Trege deler sine bedste tips.

    Julehandlen retail undgå nedbrud

    3 tips: Sådan undgår du katastrofen til jul

    Her er 3 tips til at redde din onlinebutik eller fysiske butik fra at gå ned under presset fra julehandlen.

    Læs flere artikler om Retailtrends
    • Utility som handelsvare
    • Fra måler til menneske
    • Digital Utility 3.0
    • Nordisk Innovation
    Uniper CIO digital strategi

    Global energivirksomhed med skyhøje ambitioner

    Uniper er en af verdens yngste energivirksomheder. Men det forhindrer dem ikke i at være yderst ambitiøse, når det drejer sig om deres digitale strategi.

    Microsoft Dynamics 365 CRM styrker pipeline

    Verdo får en ensartet pipeline med Microsoft Dynamics 365 CRM

    Verdo fik en ensartet og gennemskuelig pipeline på tværs af alle divisioner med Microsoft Dynamics 365 CRM. Se hvordan her.

    Har I dødsdømt jeres CRM-projekt fra start

    Har I dødsdømt jeres CRM-projekt fra start?

    Manglende ledelsesinvolvering i CRM-projekter fører til halvhjertet implementering og dermed lavt udbytte i alt for mange danske virksomheder. Er jeres CRM-projekt havnet i dødsspiralen?

    Læs flere artikler om Utility som handelsvare
    Har I dødsdømt jeres CRM-projekt fra start

    Har I dødsdømt jeres CRM-projekt fra start?

    Manglende ledelsesinvolvering i CRM-projekter fører til halvhjertet implementering og dermed lavt udbytte i alt for mange danske virksomheder. Er jeres CRM-projekt havnet i dødsspiralen?

    Desmi

    Efter CRM-workshop: ”Vi skal først have defineret vores salgsproces”

    Pumpeproducenten DESMI arbejder målrettet med begrebet CRM, men ønsker at få helt styr på salgsprocesser og målsætninger inden endelig implementering af en teknisk løsning.

    CRM 11 skridt

    CRM: 11 trin til at blive klar

    Mange begår elementære fejl allerede i forberedelsen af et CRM-projekt. Her får du 11 trin til at undgå dødsspiralen.

    Læs flere artikler om Fra måler til menneske
    Uniper CIO digital strategi

    Global energivirksomhed med skyhøje ambitioner

    Uniper er en af verdens yngste energivirksomheder. Men det forhindrer dem ikke i at være yderst ambitiøse, når det drejer sig om deres digitale strategi.

    Machine learning

    Machine learning skal give elnetselskaber ny viden

    Et dansk forskningsprojekt med machine learning skal hjælpe elnetselskaberne med at driftssikre de små transformatorstationer.

    De 7 vigtigste digitale trends for produktionsvirksomheder

    Digitaliseringen spreder sig også til produktionsvirksomheder. Her får du syv aktuelle digitale trends, som du skal forholde dig til fremover.

    Læs flere artikler om Digital Utility 3.0
    Machine learning

    Machine learning skal give elnetselskaber ny viden

    Et dansk forskningsprojekt med machine learning skal hjælpe elnetselskaberne med at driftssikre de små transformatorstationer.

    DataHub i Norden

    Nordiske DataHub'er kan styrke elmarkedet

    DataHub: Sverige skal have en DataHub, hvor elnetselskaber og elhandelsselskaber kan udveksle data om kunder og deres elforbrug, og de drager nytte af danske erfaringer.

    Blockchain-elindustri

    Blockchain giver nye muligheder i el-industrien

    Blockchain skal gøre det lettere for el-industrien at leve op til FN's klimamål med hjælp fra Verdensbanken. Læs, hvilket dansk firma der er i front.

    Læs flere artikler om Nordisk Innovation
    • Temaer
      • Automation
      • Big Data & Analytics
      • Cloud
      • Forandringsledelse
      • Internet of Things
      • IT-udvikling og løsninger
      • Persondata | GDPR
      • Sikkerhed
    • Manufacturing
      • Datadreven produktion
      • Digital omstilling
      • Procesoptimering
      • Robotter
      • Supply Chain Management
    • Retail
      • Omnichannel
      • Marketing
      • Enabling employees
      • E-commerce
      • Kundeloyalitet
      • IT-udvikling og løsninger
      • Kundeoplevelse
      • Retailtrends
    • Utility
      • Utility som handelsvare
      • Fra måler til menneske
      • Digital Utility 3.0
      • Nordisk Innovation
      • Om TransformationTools
      • DK NO SE
      • TransformationTools - inspiration til digital transformation
      • Servitization fra produkter til services
      • 01. juni 2018
      • Big Data & Analytics
      • Forandringsledelse
      • IT-udvikling og løsninger
      • Supply Chain Management
      • Datadreven produktion
      • Digital omstilling
      • Internet of Things

      Servitization – fra produkter til services

      England køber togdrift som en service.

      Servitization fra produkter til services

      Servitization bliver stadig vigtigere for producenter på tværs af brancher og sektorer. I dag køber England sin togdrift ved en servitization-aftale med Hitachi. Foto: Hitachi

      Leif Håvar Kvande Leif Håvar Kvande
      Om Leif Håvar Kvande

      Leif Håvar Kvande er redaktør for TransformationTools.no. Tidligere har han blant annet jobbet i nesten ti år som journalist i og redaktør for Finansavisens IT-seksjon, som IT-konsulent i Atea og som journalist og redaktør i flere blader og magasiner.

      Til daglig er Leif Håvar kommunikasjonsdirektør i EG Norge.  

      Kontakt og følg Leif Håvar Kvande

      • Email: lehkv@eg.no

      Udvalgte artikler

      Det betyder GDPR

      Af: Leif Håvar Kvande

      GDPR Personal Data Protection ERP

      ERP-ekspert: Slik velger du riktig teknologipartner

      Af: Leif Håvar Kvande

      Alle har behov for en CDO – en digitaliseringsdirektør

      Af: Leif Håvar Kvande

      Anders Elbak IDC om CDO og CIO

      Se alle artikler af Leif Håvar Kvande

      Servitization øger både omsætningen og lønsomheden. Se, hvordan Hitachi og Rolls-Royce gør.

      Servitization er en trend, der spreder sig på tværs af brancher og sektorer, især i den vestlige verden. Begrebet dækker over overgangen fra "kun" at producere produkterne til at levere dem som en service.

      Der findes en lang række mere eller mindre kendte eksempler på dette. En af verdens største servitization-aftaler er Hitachis kæmpeaftale om at levere "tog som en service" til det britiske transportministerium.

      Aftalen til en værdi på omkring 60 milliarder dollar dækker, at Transportministeriet vil erstatte de 40 år gamle dieseltog InterCity 125 og InterCity 225 med det elektriske højhastighedstog Hitachi Class 800. Normalt ville Transportministeriet købe eller leje deres nye tog. Men ingen af delene er tilfældet her.

      I stedet har de engelske transportmyndigheder købt en transportservice fra aftalte steder på aftalte tidspunkter. Og som en del af aftalen sikrer Hitachi, at togene kommer og går fra de aftalte steder og til de aftalte tidspunkter, samtidig med at Hitachi er ansvarlige for uddannelse, vedligeholdelse og service samt jernbaneinfrastrukturen. 

      "Hitachi tager en stor økonomisk risiko," sagde Hu Yoshida, global teknologileder i Hitachi, på sin blog. 

      Hitachi tager en stor økonomisk risiko

      Transportministeriet køber ikke tog – det køber en transportløsning

      Ved at købe transportløsninger fremfor togsæt og jernbaner ændrer den engelske stat kapitalintensive investeringer i infrastruktur til lavere og mere forudsigelige driftsomkostninger - fra capex til opex, i finansielle termer.

      Togproduktion er en særdeles kapitalintensiv branche, som konstant er under pres. Traditionelt set kommer branchens lønsomhed via effektiv udvikling, produktion samt vedligeholdelse og service. Men nu kommer Hitachi til England med en helt ny forretningsmodel.

      "Hitachi er overbevist om, at vi kan levere "tog som en service" på rentabel vis ved omfattende brug af big data og dataanalyse. Blandt andet fordi togene er udstyret med en række sensorer, der giver mulighed for overvågning, analyse, kontrol og vedligeholdelse i realtid," skriver Yoshida. Hvilket han i øvrigt også forventer vil føre til færre aflysninger og flere tog til tiden.

      Datadrevet forretning

      "Ændringen i Hitachi er drevet af dataanalyse og big data samt en meget tættere integration mellem virksomhedens afdelinger. De sidste 15 år har vi været kendt som en virksomhed, der producerer udstyr til datalagring.

      Hardware vil altid være nødvendigt, men du vil ikke kun sælge hardware eller produkter. Kunderne vil have løsninger fra A til Z – også når det gælder stater og infrastrukturløsninger" siger Bob Plumridge, som er Chief Technology Officer for Hitachi, EMEA region i The Inquirer.

      Højt at flyve

      Et andet eksempel er Rolls-Royce, som er gået bort fra at sælge jetmotorer og nu i stedet tilbyder at levere "timer i luften" via sin servitization-model TotalCare. Med TotalCare betaler luftfartsselskaber ikke længere for køb eller leje af jetmotorer, men i stedet for et aftalt antal timer i luften.

      Rolls-Royces opgave bliver derfor at sikre, at deres jetmotorer konstant er i stand til at levere den ønskede ydelse, blandt andet ved at nedsætte antallet af reparationer og udskiftninger samt udgifterne til reservedele. Ellers ryger økonomien for Rolls-Royce.

      Rolls-Royce har også siden indførelsen af TotalCare fordoblet den gennemsnitlige levetid for motorerne og reduceret nedetiden. Det har Rolls-Royce blandt andet gjort ved hjælp af sensorer, Internet of Things, dataindsamling og dataanalyse. 

      Otte gode grunde til at servitization vokser

      1. Globalisering - konkurrence fra lavprislande
      2. Ønske fra kunderne - de ønsker at reducere risikoen og nye kontrakter
      3. Mulighed for "evige" aftaler - giver totalbillede af økonomien og leverancen for hele ydelsens levetid
      4. Ejerskab vs. brug - betaling til brug i stedet for ejerskab er mere rentabelt for kunder/brugere
      5. Internet of Things - sensorer gør, at vedligeholdelse kan forudsiges og gøres mere økonomisk
      6. Big data og dataanalyse - smart og indsigtsfuld brug af store mængder data reducerer udgifter
      7. Geopolitik - eksportkontrol og modstridende regioner
      8. Ressourcepres – servitization hjælper til at optimere ift. energipriser, CO2-fodaftryk, genanvendelsesdesign

      Kilde: Driving Competitiveness Through Servitization.

      Servitization som konkurrencefordel

      Viktor Avlonitis, Thomas Frandsen, Juliana Hsuan og Christer Karlsson fra Copenhagen Business School (CBS) har undersøgt, hvorfor servitization-trenden vender i rapporten "Driving Competitiveness Through Servitization". Her fremhæves blandet andet ønsket om at knytte kunderne tættere til sig samt højere krav fra kunderne og pris pres på produkter/ydelser.

      Tre resultater fra rapporten

      1. Indtægter relateret til servitization stiger med 5-10 procent årligt.
      2. 71 procent af globale producenter bruger servitization til at differentiere sig fra sine konkurrenter.
      3. 82 procent af europæiske producenter lægger vægt på at tilbyde services relateret til sine produkter.

      "Servitization er en særdeles vigtig konkurrencemæssig fordel. I sin mest avancerede form er servitization en forretningsmodel, der binder produkter og services sammen til én levering", konkluderer rapporten blandt andet.

      Se hele rapporten her.

      Læs også: Hvor står du i forhold til den digitale revolution?

      Læs mere om Internet of Things

      • Del

      Udnyt de digitale forretningsmuligheder

      Tilmeld dig vores nyheder fra DXC Technology, og få strategisk inspiration og konkrete forslag til, hvordan din virksomhed bedst udnytter de digitale muligheder - direkte i din indbakke.


      Hos DXC har vi spændende tilbud og nyheder om vores produkter, løsninger og tjenester, som vi vil orientere dig om via e-mail. Vi bruger dine oplysninger til at forudsige, hvad du måske er interesseret i. Vi behandler dine data med respekt, og du kan læse om vores databehandling på vores side om privatlivspolitik.

       

      Når du giver tilsagn om DXC databehandling, giver du samtidig DXC muligheden for at markedsføre skræddersyet indhold til dig. Databehandling giver DXC mulighed for at anvende dine oplysninger til at levere det mest relevante indhold og oplevelser på websites. Denne tilladelse kan trækkes tilbage når som helst. For flere oplysninger om, hvordan information bruges, se DXC's privatlivspolitik.

      Dynamics 365 for marketing
      Andre læser også
      Intelligent produktion

      Sådan overkommer du udfordringerne ved intelligent produktion

      Edge computing

      Edge Computing kommer til at transformere produktionsvirksomheder

      Intelligent produktion

      Eksperter om intelligent produktion: Her er de vigtigste skridt

      Persondata er guld værd
      TransformationTools C/O DXC Technology
      Retortvej 8, 2500 København
      +45 3614 4000
      Persondatapolitik