• Om TransformationTools
  • DK NO SE
  • Temaer
  • Manufacturing
  • Retail
  • Utility
Søg
    • Automation
    • Big Data & Analytics
    • Cloud
    • Forandringsledelse
    • Internet of Things
    • IT-udvikling og løsninger
    • Persondata | GDPR
    • Sikkerhed
    Digitalisering af SMV'er giver store muligheder

    Digitalisering giver SMV'er større muskler

    Digitalisering giver små og mellemstore virksomheder samme konkurrencekraft som langt større konkurrenter. Se regeringens udspil og 5 gode råd.

    Big Data

    Big data? Hvad er det egentlig? Og hvor meget fylder det?

    Big data er vanskeligt at definere, men det kan kendes på fire karakteristika; high volume, high veracity, high variety og high variability.

    5G revolutionerer produktion

    Kan 5G revolutionere din produktion?

    Produktionsvirksomheder vil få hidtil uanede muligheder med 5G - den lynhurtige kommende generation af mobilnetværk, som bliver rullet ud om få år og gør industrien klar til Industri 4.0.

    Læs flere artikler om Automation
    Digitalisering af SMV'er giver store muligheder

    Digitalisering giver SMV'er større muskler

    Digitalisering giver små og mellemstore virksomheder samme konkurrencekraft som langt større konkurrenter. Se regeringens udspil og 5 gode råd.

    Bo Hjort Christensen Handelshøyskolen BI.jpg

    ERP: Standardiseret metervare eller skræddersyning?

    Skræddersyning og omfattende tilpasninger af ERP-systemet eller metervare og softwareproducenternes standardiserede opsætning? ERP-ekspert Bo Hjort Christensen giver nogle svar.

    Smart-city-Taleassistent

    Smart City: Hej bil, lad os tale sammen!

    Bosch har sat en en taleassistent bag rattet i bilerne i fremtidens Smart City for at sætte en en stopper for kaosset af knapper i kabinen.

    Læs flere artikler om Big Data & Analytics
    Digitalisering af SMV'er giver store muligheder

    Digitalisering giver SMV'er større muskler

    Digitalisering giver små og mellemstore virksomheder samme konkurrencekraft som langt større konkurrenter. Se regeringens udspil og 5 gode råd.

    Bo Hjort Christensen Handelshøyskolen BI.jpg

    ERP: Standardiseret metervare eller skræddersyning?

    Skræddersyning og omfattende tilpasninger af ERP-systemet eller metervare og softwareproducenternes standardiserede opsætning? ERP-ekspert Bo Hjort Christensen giver nogle svar.

    Microsoft Dynamics roadmap: I 2018 kommer NAV som cloud-tjeneste

    Microsoft Dynamics roadmap: I 2018 kommer NAV som cloudtjeneste

    Andreas Dolven, Microsofts direktør for forretningssystemer, fortæller om planerne for Microsoft Dynamics NAV. I 2018 kommer cloudversionen af NAV.

    Læs flere artikler om Cloud
    Anders Elbak IDC om CDO og CIO

    Alle har behov for en CDO – en digitaliseringsdirektør

    En ny stillingsbetegnelse – CDO eller digitaliseringsdirektør – er på vej ind i mange virksomheder. Hvilke kvalifikationer skal en CDO så have?

    Digitalisering af SMV'er giver store muligheder

    Digitalisering giver SMV'er større muskler

    Digitalisering giver små og mellemstore virksomheder samme konkurrencekraft som langt større konkurrenter. Se regeringens udspil og 5 gode råd.

    Bo Hjort Christensen Handelshøyskolen BI.jpg

    ERP: Standardiseret metervare eller skræddersyning?

    Skræddersyning og omfattende tilpasninger af ERP-systemet eller metervare og softwareproducenternes standardiserede opsætning? ERP-ekspert Bo Hjort Christensen giver nogle svar.

    Læs flere artikler om Forandringsledelse
    Tidligere svensk statsminister: Hvordan påvirker digitaliseringen erhvervslivet og vores hverdag?

    Disruption: Du må leve med  digitaliseringen

    Digitalisering, politik og globalisering styrer og skaber disruption for både erhvervslivet og vores hverdag.

    Microsoft Dynamics og Internet of Things

    Når sensorer spiller sammen med ERP

    Microsoft-direktør Andreas Dolven fortæller om, hvordan ERP-systemet Dynamics og Internet of Things (IoT) spiller sammen.

    technical debt

    Teknisk gæld: Forældet teknologi bremser hele virksomheden

    Forældet teknologi og vedligeholdelsesefterslæb bremser mange virksomheders innovation og udvikling. Se, hvordan du undgår at sakke bagud.

    Læs flere artikler om Internet of Things
    Virtual Reality Augmented Reality

    Her gør VR og AR en vigtig forskel

    Der er store gevinster at hente ved at bruge Virtual og Augmented Reality til oplæring, produktion og inspektion. Se, hvorfor VR og AR gør en forskel.

    Droner kortlægger skader i højderne

    Droner kortlægger skader i højderne

    Droner undersøger skader i højderne. Det giver billig, fyldestgørende fotodokumentation, fortæller Morten Holten Petersen fra Teknologisk Institut.

    Gol trafikstation digitalt papirløst

    Digitalt byggeprojekt brillerer: Papirløst fra start til slut

    Norges første papirløse byggeprojekt er netop blevet afsluttet. Læs om erfaringerne fra projektet her.

    Læs flere artikler om IT-udvikling og løsninger
    Mikkel Kruse

    Frygt og firmakultur bremser databåret vækst

    Datadrevne projekter bliver ofte standset af gamle vaner, opdelte systemer samt frygt for at dele data.

    TransformationTools 2018 mest læste artikler

    Top 5: Her er de mest læste artikler i 2018

    TransformationTools fejrer nytåret med at bringe en top 5 over de mest læste af vores artikler i 2018. Fik du læst dem?

    Drop budgetterne – brug forecasting i stedet

    "Budgettering er gammeldags"

    Digital transformation kræver en ny økonomimodel, hvis man vil følge sit marked og sine kunder tæt.

    Læs flere artikler om Persondata | GDPR
    5G future factory

    5G, IoT og AI skaber den perfekte teknologistorm i fabrikkerne

    5G, internetopkoblede sensorer og kunstig intelligens giver den perfekte storm, mener Telenor. Læs, hvordan Telenor tester de tre teknologier for at skabe fremtidens fabrikker og produktion.

    Patrick Waldemar, Telenor

    5G bliver fundamentet i fremtidens fabrik

    5G-nettet byder på helt nye muligheder. Telenor fører an i et europæisk forskningsprojekt, som undersøger 5G i fremtidens fabrikker. Læs om mulighederne her.

    Drop budgetterne – brug forecasting i stedet

    "Budgettering er gammeldags"

    Digital transformation kræver en ny økonomimodel, hvis man vil følge sit marked og sine kunder tæt.

    Læs flere artikler om Sikkerhed
    • Datadreven produktion
    • Digital omstilling
    • Procesoptimering
    • Robotter
    • Supply Chain Management
    Projektorienteret produktion industri

    Sensorer gør projektindustrien smartere

    Internettilkoblede sensorer gør sammen med Big Data både producenter og produkter smartere. IoT, dataindsamling og dataanalyse øger produktets værdi, hvilket løfter både top- og bundlinjen.

    Gol trafikstation digitalt papirløst

    Digitalt byggeprojekt brillerer: Papirløst fra start til slut

    Norges første papirløse byggeprojekt er netop blevet afsluttet. Læs om erfaringerne fra projektet her.

    5G future factory

    5G, IoT og AI skaber den perfekte teknologistorm i fabrikkerne

    5G, internetopkoblede sensorer og kunstig intelligens giver den perfekte storm, mener Telenor. Læs, hvordan Telenor tester de tre teknologier for at skabe fremtidens fabrikker og produktion.

    Læs flere artikler om Datadreven produktion
    Virtual Reality Augmented Reality

    Her gør VR og AR en vigtig forskel

    Der er store gevinster at hente ved at bruge Virtual og Augmented Reality til oplæring, produktion og inspektion. Se, hvorfor VR og AR gør en forskel.

    Projektorienteret produktion industri

    Sensorer gør projektindustrien smartere

    Internettilkoblede sensorer gør sammen med Big Data både producenter og produkter smartere. IoT, dataindsamling og dataanalyse øger produktets værdi, hvilket løfter både top- og bundlinjen.

    Gol trafikstation digitalt papirløst

    Digitalt byggeprojekt brillerer: Papirløst fra start til slut

    Norges første papirløse byggeprojekt er netop blevet afsluttet. Læs om erfaringerne fra projektet her.

    Læs flere artikler om Digital omstilling
    Virtual Reality Augmented Reality

    Her gør VR og AR en vigtig forskel

    Der er store gevinster at hente ved at bruge Virtual og Augmented Reality til oplæring, produktion og inspektion. Se, hvorfor VR og AR gør en forskel.

    Projektorienteret produktion industri

    Sensorer gør projektindustrien smartere

    Internettilkoblede sensorer gør sammen med Big Data både producenter og produkter smartere. IoT, dataindsamling og dataanalyse øger produktets værdi, hvilket løfter både top- og bundlinjen.

    Danfoss Drives fremtidens fabrik industri 4.0

    Danfoss Drives bygger fremtidens fabrik

    Danfoss Drives tager udgangspunkt i Industri 4.0-teknologier, når de bygger fremtidens fabrik. Se her, hvad den indeholder.

    Læs flere artikler om Procesoptimering
    Projektorienteret produktion industri

    Sensorer gør projektindustrien smartere

    Internettilkoblede sensorer gør sammen med Big Data både producenter og produkter smartere. IoT, dataindsamling og dataanalyse øger produktets værdi, hvilket løfter både top- og bundlinjen.

    Gol trafikstation digitalt papirløst

    Digitalt byggeprojekt brillerer: Papirløst fra start til slut

    Norges første papirløse byggeprojekt er netop blevet afsluttet. Læs om erfaringerne fra projektet her.

    Danfoss Drives fremtidens fabrik industri 4.0

    Danfoss Drives bygger fremtidens fabrik

    Danfoss Drives tager udgangspunkt i Industri 4.0-teknologier, når de bygger fremtidens fabrik. Se her, hvad den indeholder.

    Læs flere artikler om Robotter
    Projektorienteret produktion industri

    Sensorer gør projektindustrien smartere

    Internettilkoblede sensorer gør sammen med Big Data både producenter og produkter smartere. IoT, dataindsamling og dataanalyse øger produktets værdi, hvilket løfter både top- og bundlinjen.

    Danfoss Drives fremtidens fabrik industri 4.0

    Danfoss Drives bygger fremtidens fabrik

    Danfoss Drives tager udgangspunkt i Industri 4.0-teknologier, når de bygger fremtidens fabrik. Se her, hvad den indeholder.

    Bente Sollid Storehaug

    Internet-guru: Sats på blockchain

    Selv om bitcoin har været i frit fald siden 2017, betaler det sig at lære teknologien bag kryptovalutaen at kende, mener internet-guru. Læs hvorfor.

    Læs flere artikler om Supply Chain Management
    • Omnichannel
    • Marketing
    • Enabling employees
    • E-commerce
    • Kundeloyalitet
    • IT-udvikling og løsninger
    • Kundeoplevelse
    • Retailtrends
    Avensia Johan Sommar Unified Commerce

    Sådan lykkes du med markedspladser og sømløse kundeoplevelser

    Hvordan lykkes man med markedspladser og sømløse kundeoplevelser? Vi har interviewet Avensias Unified Commerce-ekspert, Johan Sommar, der giver svaret her.

    Detailhandlen en god start på året

    3 råd til en god start på året for detailhandlere

    Hvordan kan detailhandlen få en god start på året? EG's ekspert hjælper dig på vej med 3 råd.

    Omnichannel unified commerce?

    Omnichannel og unified commerce: Hvad er forskellen?

    Alle taler om sømløs handel. Men hvad er forskellen egentlig mellem omnichannel og unified commerce? Du får styr på begreberne i denne artikel.

    Læs flere artikler om Omnichannel
    BabySam, digital frontløber

    Digital frontløber: Sådan blev BabySam branchens bedste

    En 360-graders digitalisering katapulterede BabySam til toppen af branchen. Detailvirksomheden har aldrig haft bedre fat i kunderne. Læs her hvorfor.

    Net-Promoter-Score

    Scor fordelene ved Net Promoter Score

    Mange virksomheder benytter Net Promoter Score, men hvilke fordele og ulemper er der egentlig ved NPS, og hvad bør du tage højde for?

    Data og personaliserede købsoplevelser er retails fremtid

    Data og personalisering af  købsoplevelser er detailbranchens fremtid

    Kunderne vil have individuelle produkter og services. Dataindsamling og de rette it-løsninger hjælper dig til at give kunderne de personlige produkter og købsoplevelser, som de efterspørger.

    Læs flere artikler om Marketing
    Detailhandlen en god start på året

    3 råd til en god start på året for detailhandlere

    Hvordan kan detailhandlen få en god start på året? EG's ekspert hjælper dig på vej med 3 råd.

    Digital transformation detailhandlen

    Disse 5 faktorer skaber digital transformation i detailhandlen

    Hvad skaber egentlig digital transformation i detailhandlen? EG's detailekspert Edward Bjurström fortæller om fem faktorer.

    Greens Engros

    Digitalisering gav grønthandleren vækst

    Hvordan kan digitalisering skabe vækst hos en grønthandler? Lars Green fra Greens Engros fortæller om, hvordan digitalisering giver en bedre købsoplevelse.

    Læs flere artikler om Enabling employees
    Bo Hjort Christensen

    ERP-ekspert: Få styr på webportalen

    Komplekse prisstrukturer og besværlige returneringer. Rigide ERP-systemer fungerer ikke i den digitale verden. Læs ERP-ekspert Bo Hjort Christensens råd til den moderne webportal.

    Julehandlen retail undgå nedbrud

    3 tips: Sådan undgår du katastrofen til jul

    Her er 3 tips til at redde din onlinebutik eller fysiske butik fra at gå ned under presset fra julehandlen.

    Julehandlen detailhandel

    Detaileksperten: 6 tips til julehandlen

    Julehandlen: Hvad skal detailhandlen fokusere på for at lykkes? EG's detailekspert Anders Trege deler sine bedste tips.

    Læs flere artikler om E-commerce
    Anna Feuk Brothers

    4 indsigter til detailhandlen: Fra skrivebordet til butiksgulvet

    Hvilke erfaringer kan en kontormedarbejder gøre sig ved at arbejde en dag i butik? Få svarene og 4 indsigter her.

    Avensia Johan Sommar Unified Commerce

    Sådan lykkes du med markedspladser og sømløse kundeoplevelser

    Hvordan lykkes man med markedspladser og sømløse kundeoplevelser? Vi har interviewet Avensias Unified Commerce-ekspert, Johan Sommar, der giver svaret her.

    Julehandlen retail undgå nedbrud

    3 tips: Sådan undgår du katastrofen til jul

    Her er 3 tips til at redde din onlinebutik eller fysiske butik fra at gå ned under presset fra julehandlen.

    Læs flere artikler om Kundeloyalitet
    Jani Lykke Methmann

    SMV'er har brug for digital håndsrækning

    SMV'er forløser ikke deres potentiale uden hjælp til digitaliseringen, mener Væksthus Syddanmark's direktør, Jani Lykke Methmann.

    Kunstig intelligens Danmark 2019

    Kunstig intelligens er kommet til Danmark – men hvor langt er vi egentlig?

    Hvor langt er vi med kunstig intelligens i Danmark? Hvilke teknologier bruger vi? Og hvor langt er vi i forhold til andre lande? Få svaret her.

    Mikkel Kruse

    Frygt og firmakultur bremser databåret vækst

    Datadrevne projekter bliver ofte standset af gamle vaner, opdelte systemer samt frygt for at dele data.

    Læs flere artikler om IT-udvikling og løsninger
    Anna Feuk Brothers

    4 indsigter til detailhandlen: Fra skrivebordet til butiksgulvet

    Hvilke erfaringer kan en kontormedarbejder gøre sig ved at arbejde en dag i butik? Få svarene og 4 indsigter her.

    Adyen kinesisk nytår detailhandel

    Derfor bør den nordiske detailhandel satse på kinesisk nytår

    Asiatiske shoppinghøjtider som det kinesiske nytår og Singles Day rumler i Norden. Men hvorfor er de relevante for nordiske detailhandlere? Adyens chef for Nordeuropa fortæller alt om fordelene her.

    Avensia Johan Sommar Unified Commerce

    Sådan lykkes du med markedspladser og sømløse kundeoplevelser

    Hvordan lykkes man med markedspladser og sømløse kundeoplevelser? Vi har interviewet Avensias Unified Commerce-ekspert, Johan Sommar, der giver svaret her.

    Læs flere artikler om Kundeoplevelse
    Adyen kinesisk nytår detailhandel

    Derfor bør den nordiske detailhandel satse på kinesisk nytår

    Asiatiske shoppinghøjtider som det kinesiske nytår og Singles Day rumler i Norden. Men hvorfor er de relevante for nordiske detailhandlere? Adyens chef for Nordeuropa fortæller alt om fordelene her.

    Avensia Johan Sommar Unified Commerce

    Sådan lykkes du med markedspladser og sømløse kundeoplevelser

    Hvordan lykkes man med markedspladser og sømløse kundeoplevelser? Vi har interviewet Avensias Unified Commerce-ekspert, Johan Sommar, der giver svaret her.

    Digital transformation detailhandlen

    Disse 5 faktorer skaber digital transformation i detailhandlen

    Hvad skaber egentlig digital transformation i detailhandlen? EG's detailekspert Edward Bjurström fortæller om fem faktorer.

    Læs flere artikler om Retailtrends
    • Utility som handelsvare
    • Fra måler til menneske
    • Digital Utility 3.0
    • Nordisk Innovation
    Søfartsindustrien olie blockchain

    Blockchain kan give søfartsindustrien renere olie

    Blockchain kan være søfartsindustriens redning mod forringet olie ved registrering af kvaliteten af brændstoffet ved hver transaktion.

    SKI Energi 2018

    SKI Energi 2018: Hvad driver kundetilfredsheden i energibranchen?

    Er du interesseret i, hvad der kan skabe tilfredse kunder i energibranchen? Så læs interviewet med SKI-konsulent Per Grenert, og få hans bud.

    El-kunderne er uengagerede men trofaste

    Elkunderne er uengagerede, men trofaste

    Trods liberalisering af elmarkedet forbliver elkunderne uengagerede i deres leverandør. Få de nyeste insights om elkunderne fra EPISI Rating.

    Læs flere artikler om Utility som handelsvare
    Desmi

    Efter CRM-workshop: ”Vi skal først have defineret vores salgsproces”

    Pumpeproducenten DESMI arbejder målrettet med begrebet CRM, men ønsker at få helt styr på salgsprocesser og målsætninger inden endelig implementering af en teknisk løsning.

    CRM 11 skridt

    CRM: 11 trin til at blive klar

    Mange begår elementære fejl allerede i forberedelsen af et CRM-projekt. Her får du 11 trin til at undgå dødsspiralen.

    Thomas Ritter

    Data for Business: Mange datadrevne løsninger er ren idioti!

    DataForBusiness Summit 2018 besvarede spørgsmålet "Er dine nye datadrevne løsninger relevante?" gennem en stresstest på fire simple spørgsmål. Se dem her.

    Læs flere artikler om Fra måler til menneske
    Machine learning

    Machine learning skal give elnetselskaber ny viden

    Et dansk forskningsprojekt med machine learning skal hjælpe elnetselskaberne med at driftssikre de små transformatorstationer.

    De 7 vigtigste digitale trends for produktionsvirksomheder

    Digitaliseringen spreder sig også til produktionsvirksomheder. Her får du syv aktuelle digitale trends, som du skal forholde dig til fremover.

    Thomas Ritter

    Data for Business: Mange datadrevne løsninger er ren idioti!

    DataForBusiness Summit 2018 besvarede spørgsmålet "Er dine nye datadrevne løsninger relevante?" gennem en stresstest på fire simple spørgsmål. Se dem her.

    Læs flere artikler om Digital Utility 3.0
    Machine learning

    Machine learning skal give elnetselskaber ny viden

    Et dansk forskningsprojekt med machine learning skal hjælpe elnetselskaberne med at driftssikre de små transformatorstationer.

    DataHub i Norden

    Nordiske DataHub'er kan styrke elmarkedet

    DataHub: Sverige skal have en DataHub, hvor elnetselskaber og elhandelsselskaber kan udveksle data om kunder og deres elforbrug, og de drager nytte af danske erfaringer.

    Blockchain-elindustri

    Blockchain giver nye muligheder i el-industrien

    Blockchain skal gøre det lettere for el-industrien at leve op til FN's klimamål med hjælp fra Verdensbanken. Læs, hvilket dansk firma der er i front.

    Læs flere artikler om Nordisk Innovation
    • Temaer
      • Automation
      • Big Data & Analytics
      • Cloud
      • Forandringsledelse
      • Internet of Things
      • IT-udvikling og løsninger
      • Persondata | GDPR
      • Sikkerhed
    • Manufacturing
      • Datadreven produktion
      • Digital omstilling
      • Procesoptimering
      • Robotter
      • Supply Chain Management
    • Retail
      • Omnichannel
      • Marketing
      • Enabling employees
      • E-commerce
      • Kundeloyalitet
      • IT-udvikling og løsninger
      • Kundeoplevelse
      • Retailtrends
    • Utility
      • Utility som handelsvare
      • Fra måler til menneske
      • Digital Utility 3.0
      • Nordisk Innovation
      • Om TransformationTools
      • DK NO SE
      • TransformationTools - inspiration til digital transformation
      • Microsoft: Sådan kan innovativ teknologi optimere kundeoplevelsen
      • 13. august 2018
      • Kundeloyalitet
      • Kundeoplevelse
      • Retailtrends

      Microsoft: Sådan kan innovativ teknologi optimere kundeoplevelsen

      Kundeoplevelsesguiden del 3

      Kundeoplevelse kundeloyalitet

      Innovativ teknologi kan hjælpe din virksomhed med at forbedre kundeoplevelsen og øge kundeloyaliteten. Foto: Colourbox

      Hanna Engström Hanna Engström
      Om Hanna Engström

      Hanna Engström är redaktör för TransformationTools. Hon bevakar IT-utvecklingen inom verksamheter och har ett stort intresse för retail. Kontakta Hanna för nyhetstips och redaktionella samarbeten.

      Hanna arbetar också som Marketing & Communications Specialist på EG Sverige.

      Kontakt og følg Hanna Engström

      • Email: haeng@eg.se

      Udvalgte artikler

      De 4 vigtigste trends fra verdens største retailmesse

      Af: Hanna Engström

      NY

      Omnichannel-værktøjerne er endelig ved at indhente visionen

      Af: Hanna Engström

      Omnichannel handler om at skabe den rette købsoplevelse, fortæller Johan Hallgårde, Senior Omnichannel Advisor hos Avensia

      Flere og flere betalinger bliver mobile – kan dit POS-system håndtere det?

      Af: Hanna Engström

      Payment

      Se alle artikler af Hanna Engström

      Hvordan kan innovativ teknologi forbedre kundeoplevelsen og øge kundeloyaliteten i butikken? Vi har interviewet Linda Pimmeshofer, direktør for Business Development hos Microsoft, i den tredje artikel i serien Kundeoplevelsesguiden. 

      Der tales meget om de teknologiske muligheder inden for detailhandlen. Med hjælp fra innovative teknologier som Augmented Reality (AR), Virtual Reality (VR), Internet of Things (IoT) og Mixed Reality (MR) er det muligt at forbedre kundeoplevelsen og øge kundeloyaliteten. 

      Den nye teknologi skaber unikke personificerede kundeoplevelser. De giver kunden mulighed for fx at prøve tøjet ved hjælp af en avatar. Det er endda også muligt at skabe en digital rutevejledning i butikken for at finde den hurtigste vej til produktet, kunden leder efter. Men det er fortsat få detailhandlere, der gør brug af disse muligheder.  

      "Meget af det, som findes ude i butikkerne, skaber ikke en forbedret kundeoplevelse. I stedet bidrager nutidens teknologi ofte til selvbetjening og dermed et lavere serviceniveau. Det giver dog en øget effektivitet. Vi ser også, at digitale kiosker dukker op i butikkerne, men helt uden at tænke på omnichannel. Kioskerne er ofte separate installationer, som hverken er kloge og/eller personlige. Ofte er det en e-handelsside, man bruger, som ikke understøtter kundens købsrejse," indleder Linda Pimmeshofer, direktør for Business Development hos Microsoft.

      Stigende forventninger stiller nye krav 

      I dag søger kunderne efter viden, enkelhed, hjælp og inspiration, når de handler. Teknologien skal gøre det muligt at levere det uventede, som bidrager til en øget kundeloyalitet. Retaileksperten opfordrer derfor til at arbejde mere med personificering og smart teknologi, men uden at blive alt for påtrængende. 

      "Vi ønsker at føle os udvalgte, men ikke udpegede – især her i Norden. Derfor er det vigtigt at finde ud af, hvor modne dine kunder er, hvad de har takket ja til, og hvordan deres engagement i fx kundeklubben er," siger Linda Pimmeshofer. 

      "Den smarteste teknologi er ofte den, der ikke er synlig på overfladen. Det kan være en besked om, hvilke støvsugerposer der passer til din model, når du står ved butikshylden. Timing er utrolig vigtig. Her har mange marketingafdelinger et arbejde forude med at nå kunden på det rigtige tidspunkt. Upersonlige masseforsendelser virker ikke længere," tilføjer retaileksperten.  

      Læs kundeoplevelsesguiden del 1 her

      Dagens kunder søger viden, enkelhed, hjælp og inspiration Linda Pimmeshofer, direktør for Business Development, Microsoft

      Kunden skal være i fokus 

      Linda Pimmeshofer mener, at det gælder om at fokusere på, hvad kunderne vil have, og hvordan man kan understøtte deres behov på bedste vis. Derudover er det også vigtigt for detailhandlere at se på kundegrupperne, de allerede har. 

      "Visse kunder vil gøre alt selv, mens andre gerne vil have hjælp. Når en butik er tilsluttet, bliver det lettere at imødekomme kundernes behov, fordi du ved, hvem de er, og hvad de normalt køber. Hvis man skal opnå det, er det vigtigt at give butikspersonalet de rigtige værktøjer for at gøre dette," siger Linda Pimmeshofer. 

      Sådan arbejder Dressmann med kundeoplevelsen 

      4 trin mod en konkurrencedygtig kundeoplevelse

      1. Se butikken som en del af kundens købsrejse

      Vi ser, at butikkerne lukker ned, og omkostningerne slår varemærkerne ihjel. Samtidig siger Alibabas Joe Tsai, at det aldrig har været lettere at overleve i branchen. Det gælder om at bruge de teknologiske muligheder, der er til rådighed. Man bør tænke på selve butikskonceptet og tilbyde kunderne, hvad de vil have i butikken: viden og inspiration på en enkel og problemfri måde. 

      Det er også på tide at fjerne voldgraven mellem web og fysisk butik. Hvis man gør det, kan man bedre støtte kunden i købsrejsen, hjælpe med at finde varerne på indkøbslisten eller anbefale produkter, der kan have interesse for dem. 

      "Vi ser butikker og indkøbscentre, der genopbygger og gentænker deres koncepter med udgangspunkt i at forbedre kundeoplevelsen. Det er noget, jeg tror, vi kommer til at se endnu mere af," siger Linda Pimmeshofer. 

      "For at lykkes, kræver det en omni-kundeoplevelse, hvor kundens identitet holder hele købsrejsen sammen. En moderne POS-platform med analytics, der kan vise kunderens købshistorik og giver mulighed for personlig service af kunden. Men fremfor alt er det nødvendigt med CRM og analyse," tilføjer retaileksperten.   

      Sådan undgår du "ikke på lager"

      2. Vær mere personlig og relevant 

      For at skabe en konkurrencedygtig kundeoplevelse, er det vigtigt at have samlet informationerne om kunderne ét sted, der altid er tilgængeligt. Det er også vigtigt at have en løsning, der sporer kundens historie både i købs- og søgeadfærd, der også forbinder både forbrugere og butikker. En kundeapp, der skaber værdi, er en god mulighed for at binde den fysiske og digitale verden sammen. Appen kan også parres med dit POS-system. 

      "Man glemmer ofte, at kunderne har deres smartphones med i butikken. Men en kundeapp, der skaber værdi, er den bedste måde at nå ud til kunderne på. Start med at se, hvordan du kan gøre det til en "shopping følgesvend". Mobiltelefonen kan hjælpe med at scanne varer, fylde indkøbsvognen, få produktinformation og ringe efter hjælp," siger Linda Pimmeshofer. 

      Ved at digitalisere den fysiske købsrejse kan man samle data ind og lære kundens behov og adfærd endnu bedre at kende.   

      Rapport: Fremtidens detailhandel 

      3. Arbejd på tværs af afdelinger 

      Organisationen skal arbejde anderledes end tidligere, hvis man skal lykkes med at forbedre kundeoplevelsen. Marketing, salg, it og kundeoplevelse skal arbejde sammen for at kunne transformere de traditionelle tanker. Retaileksperten understreger vigtigheden af at starte transformationen ud fra kundens perspektiv – ikke ud fra teknologiens: 

      "Smart teknik indebærer en helt ny måde at shoppe og kommunikere på. Det virker ikke længere at arbejde i siloer. Start med at se på din forretningsidé, vision og brand. Overvej, om du vil blive opfattet ens i den fysiske og digitale verden," siger Linda Pimmeshofer. 

      Optimer kundeoplevelsen

      4. Optimer dine processer 

      Digitaliseringen af kundeoplevelsen giver dig masser af viden om dine kunder. Det giver dig mulighed for at styre næsten alle processer. I dag fokuserer mange detailhandlere på at arbejde med automatisering af virksomhedens processer. Men i stedet mener Linda Pimmeshofer, at man bør gøre processerne smartere ved hjælp af indsigt. 

      Optimerede og smarte processer kan bidrage til en reduktion af lagerbeholdningen og mere træfsikre produkter. Du kan også undgå returvarer, out of stock og åbning af butikker på de forkerte steder. 

      "Detailhandel skal gå fra automatisering til digitalisering. Bedre viden fører til optimerede processer, hvilket igen bidrager til forbedret kundeoplevelse og øget omsætning. Du bør ikke løbe hurtigere, men i stedet fokusere på at gøre de rigtige ting. Det sker ved at gå fra at være databevidst til at være datadrevet. Alle processer skal udspringe fra den viden om kunderne, man kan udtrække fra data," siger Linda Pimmeshofer. 

      Retaileksperten forudser, at den fremtidige butik vil være sømløs med fokus på inspiration. Identiteten og købsrejsen bliver forenet. Derudover er e-handels- og detailvirksomheder i stigende grad involveret i social handel. Antallet af kanaler stiger hele tiden – derfor er det vigtigt at samle dem sammen. Er du klar til at møde fremtidens forbrugere?  

      Læs også: CEM: Stærk konkurrencekraft med unikke kundeoplevelser

      Læs også: Få en oversigt over EG's løsninger for detailhandlen 

      Læs også: Sådan lykkes du med omnichannel 

      • Del

      Hold dig opdateret ...

      Tilmeld dig vores nyhedsbrev

      Få værdiskabende artikler, værktøjer og inspiration til, hvordan du forankrer den digitale transformation i din virksomhed – direkte i din indbakke.

       

      Tilmeld dig her:

      Omnichannel guide
      digitalisering
      Styrk kunderelationerne med Dynamics 365 CRM
      Fremtidens detail
      Andre læser også
      Kundeoplevelse omnichannel detail

      Kundeoplevelsesguide del 1: Disse krav skal detailhandlere leve op til

      Kundeoplevelsesguide 2: Dressmann skaber optimal kundeoplevelse via tre trin

      Kundeoplevelsesguide 2: Dressmann skaber optimal kundeoplevelse via tre trin

      Fem fordele for detailbranchen ved en cloud-loesning

      I detailbranchen kan en branchetilpasset cloudløsning være vejen til at holde på den troløse forbruger

      Churn Whitepaper: Sådan fastholder du dine kunder
      Microsoft rapport_out-of-stock
      TransformationTools C/O EG A/S
      Lautrupvang 24, 2750 Ballerup
      +45 7013 2211
      Persondatapolitik