• Om TransformationTools
  • DK NO SE
  • Temaer
  • Manufacturing
  • Retail
  • Utility
Søg
    • Automation
    • Big Data & Analytics
    • Cloud
    • Forandringsledelse
    • Internet of Things
    • IT-udvikling og løsninger
    • Persondata | GDPR
    • Sikkerhed
    Digitalisering af SMV'er giver store muligheder

    Digitalisering giver SMV'er større muskler

    Digitalisering giver små og mellemstore virksomheder samme konkurrencekraft som langt større konkurrenter. Se regeringens udspil og 5 gode råd.

    Big Data

    Big data? Hvad er det egentlig? Og hvor meget fylder det?

    Big data er vanskeligt at definere, men det kan kendes på fire karakteristika; high volume, high veracity, high variety og high variability.

    5G revolutionerer produktion

    Kan 5G revolutionere din produktion?

    Produktionsvirksomheder vil få hidtil uanede muligheder med 5G - den lynhurtige kommende generation af mobilnetværk, som bliver rullet ud om få år og gør industrien klar til Industri 4.0.

    Læs flere artikler om Automation
    Digitalisering af SMV'er giver store muligheder

    Digitalisering giver SMV'er større muskler

    Digitalisering giver små og mellemstore virksomheder samme konkurrencekraft som langt større konkurrenter. Se regeringens udspil og 5 gode råd.

    Bo Hjort Christensen Handelshøyskolen BI.jpg

    ERP: Standardiseret metervare eller skræddersyning?

    Skræddersyning og omfattende tilpasninger af ERP-systemet eller metervare og softwareproducenternes standardiserede opsætning? ERP-ekspert Bo Hjort Christensen giver nogle svar.

    Smart-city-Taleassistent

    Smart City: Hej bil, lad os tale sammen!

    Bosch har sat en en taleassistent bag rattet i bilerne i fremtidens Smart City for at sætte en en stopper for kaosset af knapper i kabinen.

    Læs flere artikler om Big Data & Analytics
    Digitalisering af SMV'er giver store muligheder

    Digitalisering giver SMV'er større muskler

    Digitalisering giver små og mellemstore virksomheder samme konkurrencekraft som langt større konkurrenter. Se regeringens udspil og 5 gode råd.

    Bo Hjort Christensen Handelshøyskolen BI.jpg

    ERP: Standardiseret metervare eller skræddersyning?

    Skræddersyning og omfattende tilpasninger af ERP-systemet eller metervare og softwareproducenternes standardiserede opsætning? ERP-ekspert Bo Hjort Christensen giver nogle svar.

    Microsoft Dynamics roadmap: I 2018 kommer NAV som cloud-tjeneste

    Microsoft Dynamics roadmap: I 2018 kommer NAV som cloudtjeneste

    Andreas Dolven, Microsofts direktør for forretningssystemer, fortæller om planerne for Microsoft Dynamics NAV. I 2018 kommer cloudversionen af NAV.

    Læs flere artikler om Cloud
    Anders Elbak IDC om CDO og CIO

    Alle har behov for en CDO – en digitaliseringsdirektør

    En ny stillingsbetegnelse – CDO eller digitaliseringsdirektør – er på vej ind i mange virksomheder. Hvilke kvalifikationer skal en CDO så have?

    Digitalisering af SMV'er giver store muligheder

    Digitalisering giver SMV'er større muskler

    Digitalisering giver små og mellemstore virksomheder samme konkurrencekraft som langt større konkurrenter. Se regeringens udspil og 5 gode råd.

    Bo Hjort Christensen Handelshøyskolen BI.jpg

    ERP: Standardiseret metervare eller skræddersyning?

    Skræddersyning og omfattende tilpasninger af ERP-systemet eller metervare og softwareproducenternes standardiserede opsætning? ERP-ekspert Bo Hjort Christensen giver nogle svar.

    Læs flere artikler om Forandringsledelse
    Tidligere svensk statsminister: Hvordan påvirker digitaliseringen erhvervslivet og vores hverdag?

    Disruption: Du må leve med  digitaliseringen

    Digitalisering, politik og globalisering styrer og skaber disruption for både erhvervslivet og vores hverdag.

    Microsoft Dynamics og Internet of Things

    Når sensorer spiller sammen med ERP

    Microsoft-direktør Andreas Dolven fortæller om, hvordan ERP-systemet Dynamics og Internet of Things (IoT) spiller sammen.

    technical debt

    Teknisk gæld: Forældet teknologi bremser hele virksomheden

    Forældet teknologi og vedligeholdelsesefterslæb bremser mange virksomheders innovation og udvikling. Se, hvordan du undgår at sakke bagud.

    Læs flere artikler om Internet of Things
    Virtual Reality Augmented Reality

    Her gør VR og AR en vigtig forskel

    Der er store gevinster at hente ved at bruge Virtual og Augmented Reality til oplæring, produktion og inspektion. Se, hvorfor VR og AR gør en forskel.

    Droner kortlægger skader i højderne

    Droner kortlægger skader i højderne

    Droner undersøger skader i højderne. Det giver billig, fyldestgørende fotodokumentation, fortæller Morten Holten Petersen fra Teknologisk Institut.

    Gol trafikstation digitalt papirløst

    Digitalt byggeprojekt brillerer: Papirløst fra start til slut

    Norges første papirløse byggeprojekt er netop blevet afsluttet. Læs om erfaringerne fra projektet her.

    Læs flere artikler om IT-udvikling og løsninger
    Mikkel Kruse

    Frygt og firmakultur bremser databåret vækst

    Datadrevne projekter bliver ofte standset af gamle vaner, opdelte systemer samt frygt for at dele data.

    TransformationTools 2018 mest læste artikler

    Top 5: Her er de mest læste artikler i 2018

    TransformationTools fejrer nytåret med at bringe en top 5 over de mest læste af vores artikler i 2018. Fik du læst dem?

    Drop budgetterne – brug forecasting i stedet

    "Budgettering er gammeldags"

    Digital transformation kræver en ny økonomimodel, hvis man vil følge sit marked og sine kunder tæt.

    Læs flere artikler om Persondata | GDPR
    5G future factory

    5G, IoT og AI skaber den perfekte teknologistorm i fabrikkerne

    5G, internetopkoblede sensorer og kunstig intelligens giver den perfekte storm, mener Telenor. Læs, hvordan Telenor tester de tre teknologier for at skabe fremtidens fabrikker og produktion.

    Patrick Waldemar, Telenor

    5G bliver fundamentet i fremtidens fabrik

    5G-nettet byder på helt nye muligheder. Telenor fører an i et europæisk forskningsprojekt, som undersøger 5G i fremtidens fabrikker. Læs om mulighederne her.

    Drop budgetterne – brug forecasting i stedet

    "Budgettering er gammeldags"

    Digital transformation kræver en ny økonomimodel, hvis man vil følge sit marked og sine kunder tæt.

    Læs flere artikler om Sikkerhed
    • Datadreven produktion
    • Digital omstilling
    • Procesoptimering
    • Robotter
    • Supply Chain Management
    Projektorienteret produktion industri

    Sensorer gør projektindustrien smartere

    Internettilkoblede sensorer gør sammen med Big Data både producenter og produkter smartere. IoT, dataindsamling og dataanalyse øger produktets værdi, hvilket løfter både top- og bundlinjen.

    Gol trafikstation digitalt papirløst

    Digitalt byggeprojekt brillerer: Papirløst fra start til slut

    Norges første papirløse byggeprojekt er netop blevet afsluttet. Læs om erfaringerne fra projektet her.

    5G future factory

    5G, IoT og AI skaber den perfekte teknologistorm i fabrikkerne

    5G, internetopkoblede sensorer og kunstig intelligens giver den perfekte storm, mener Telenor. Læs, hvordan Telenor tester de tre teknologier for at skabe fremtidens fabrikker og produktion.

    Læs flere artikler om Datadreven produktion
    Virtual Reality Augmented Reality

    Her gør VR og AR en vigtig forskel

    Der er store gevinster at hente ved at bruge Virtual og Augmented Reality til oplæring, produktion og inspektion. Se, hvorfor VR og AR gør en forskel.

    Projektorienteret produktion industri

    Sensorer gør projektindustrien smartere

    Internettilkoblede sensorer gør sammen med Big Data både producenter og produkter smartere. IoT, dataindsamling og dataanalyse øger produktets værdi, hvilket løfter både top- og bundlinjen.

    Gol trafikstation digitalt papirløst

    Digitalt byggeprojekt brillerer: Papirløst fra start til slut

    Norges første papirløse byggeprojekt er netop blevet afsluttet. Læs om erfaringerne fra projektet her.

    Læs flere artikler om Digital omstilling
    Virtual Reality Augmented Reality

    Her gør VR og AR en vigtig forskel

    Der er store gevinster at hente ved at bruge Virtual og Augmented Reality til oplæring, produktion og inspektion. Se, hvorfor VR og AR gør en forskel.

    Projektorienteret produktion industri

    Sensorer gør projektindustrien smartere

    Internettilkoblede sensorer gør sammen med Big Data både producenter og produkter smartere. IoT, dataindsamling og dataanalyse øger produktets værdi, hvilket løfter både top- og bundlinjen.

    Danfoss Drives fremtidens fabrik industri 4.0

    Danfoss Drives bygger fremtidens fabrik

    Danfoss Drives tager udgangspunkt i Industri 4.0-teknologier, når de bygger fremtidens fabrik. Se her, hvad den indeholder.

    Læs flere artikler om Procesoptimering
    Projektorienteret produktion industri

    Sensorer gør projektindustrien smartere

    Internettilkoblede sensorer gør sammen med Big Data både producenter og produkter smartere. IoT, dataindsamling og dataanalyse øger produktets værdi, hvilket løfter både top- og bundlinjen.

    Gol trafikstation digitalt papirløst

    Digitalt byggeprojekt brillerer: Papirløst fra start til slut

    Norges første papirløse byggeprojekt er netop blevet afsluttet. Læs om erfaringerne fra projektet her.

    Danfoss Drives fremtidens fabrik industri 4.0

    Danfoss Drives bygger fremtidens fabrik

    Danfoss Drives tager udgangspunkt i Industri 4.0-teknologier, når de bygger fremtidens fabrik. Se her, hvad den indeholder.

    Læs flere artikler om Robotter
    Projektorienteret produktion industri

    Sensorer gør projektindustrien smartere

    Internettilkoblede sensorer gør sammen med Big Data både producenter og produkter smartere. IoT, dataindsamling og dataanalyse øger produktets værdi, hvilket løfter både top- og bundlinjen.

    Danfoss Drives fremtidens fabrik industri 4.0

    Danfoss Drives bygger fremtidens fabrik

    Danfoss Drives tager udgangspunkt i Industri 4.0-teknologier, når de bygger fremtidens fabrik. Se her, hvad den indeholder.

    Bente Sollid Storehaug

    Internet-guru: Sats på blockchain

    Selv om bitcoin har været i frit fald siden 2017, betaler det sig at lære teknologien bag kryptovalutaen at kende, mener internet-guru. Læs hvorfor.

    Læs flere artikler om Supply Chain Management
    • Omnichannel
    • Marketing
    • Enabling employees
    • E-commerce
    • Kundeloyalitet
    • IT-udvikling og løsninger
    • Kundeoplevelse
    • Retailtrends
    Avensia Johan Sommar Unified Commerce

    Sådan lykkes du med markedspladser og sømløse kundeoplevelser

    Hvordan lykkes man med markedspladser og sømløse kundeoplevelser? Vi har interviewet Avensias Unified Commerce-ekspert, Johan Sommar, der giver svaret her.

    Detailhandlen en god start på året

    3 råd til en god start på året for detailhandlere

    Hvordan kan detailhandlen få en god start på året? EG's ekspert hjælper dig på vej med 3 råd.

    Omnichannel unified commerce?

    Omnichannel og unified commerce: Hvad er forskellen?

    Alle taler om sømløs handel. Men hvad er forskellen egentlig mellem omnichannel og unified commerce? Du får styr på begreberne i denne artikel.

    Læs flere artikler om Omnichannel
    BabySam, digital frontløber

    Digital frontløber: Sådan blev BabySam branchens bedste

    En 360-graders digitalisering katapulterede BabySam til toppen af branchen. Detailvirksomheden har aldrig haft bedre fat i kunderne. Læs her hvorfor.

    Net-Promoter-Score

    Scor fordelene ved Net Promoter Score

    Mange virksomheder benytter Net Promoter Score, men hvilke fordele og ulemper er der egentlig ved NPS, og hvad bør du tage højde for?

    Data og personaliserede købsoplevelser er retails fremtid

    Data og personalisering af  købsoplevelser er detailbranchens fremtid

    Kunderne vil have individuelle produkter og services. Dataindsamling og de rette it-løsninger hjælper dig til at give kunderne de personlige produkter og købsoplevelser, som de efterspørger.

    Læs flere artikler om Marketing
    Detailhandlen en god start på året

    3 råd til en god start på året for detailhandlere

    Hvordan kan detailhandlen få en god start på året? EG's ekspert hjælper dig på vej med 3 råd.

    Digital transformation detailhandlen

    Disse 5 faktorer skaber digital transformation i detailhandlen

    Hvad skaber egentlig digital transformation i detailhandlen? EG's detailekspert Edward Bjurström fortæller om fem faktorer.

    Greens Engros

    Digitalisering gav grønthandleren vækst

    Hvordan kan digitalisering skabe vækst hos en grønthandler? Lars Green fra Greens Engros fortæller om, hvordan digitalisering giver en bedre købsoplevelse.

    Læs flere artikler om Enabling employees
    Bo Hjort Christensen

    ERP-ekspert: Få styr på webportalen

    Komplekse prisstrukturer og besværlige returneringer. Rigide ERP-systemer fungerer ikke i den digitale verden. Læs ERP-ekspert Bo Hjort Christensens råd til den moderne webportal.

    Julehandlen retail undgå nedbrud

    3 tips: Sådan undgår du katastrofen til jul

    Her er 3 tips til at redde din onlinebutik eller fysiske butik fra at gå ned under presset fra julehandlen.

    Julehandlen detailhandel

    Detaileksperten: 6 tips til julehandlen

    Julehandlen: Hvad skal detailhandlen fokusere på for at lykkes? EG's detailekspert Anders Trege deler sine bedste tips.

    Læs flere artikler om E-commerce
    Anna Feuk Brothers

    4 indsigter til detailhandlen: Fra skrivebordet til butiksgulvet

    Hvilke erfaringer kan en kontormedarbejder gøre sig ved at arbejde en dag i butik? Få svarene og 4 indsigter her.

    Avensia Johan Sommar Unified Commerce

    Sådan lykkes du med markedspladser og sømløse kundeoplevelser

    Hvordan lykkes man med markedspladser og sømløse kundeoplevelser? Vi har interviewet Avensias Unified Commerce-ekspert, Johan Sommar, der giver svaret her.

    Julehandlen retail undgå nedbrud

    3 tips: Sådan undgår du katastrofen til jul

    Her er 3 tips til at redde din onlinebutik eller fysiske butik fra at gå ned under presset fra julehandlen.

    Læs flere artikler om Kundeloyalitet
    Jani Lykke Methmann

    SMV'er har brug for digital håndsrækning

    SMV'er forløser ikke deres potentiale uden hjælp til digitaliseringen, mener Væksthus Syddanmark's direktør, Jani Lykke Methmann.

    Kunstig intelligens Danmark 2019

    Kunstig intelligens er kommet til Danmark – men hvor langt er vi egentlig?

    Hvor langt er vi med kunstig intelligens i Danmark? Hvilke teknologier bruger vi? Og hvor langt er vi i forhold til andre lande? Få svaret her.

    Mikkel Kruse

    Frygt og firmakultur bremser databåret vækst

    Datadrevne projekter bliver ofte standset af gamle vaner, opdelte systemer samt frygt for at dele data.

    Læs flere artikler om IT-udvikling og løsninger
    Anna Feuk Brothers

    4 indsigter til detailhandlen: Fra skrivebordet til butiksgulvet

    Hvilke erfaringer kan en kontormedarbejder gøre sig ved at arbejde en dag i butik? Få svarene og 4 indsigter her.

    Adyen kinesisk nytår detailhandel

    Derfor bør den nordiske detailhandel satse på kinesisk nytår

    Asiatiske shoppinghøjtider som det kinesiske nytår og Singles Day rumler i Norden. Men hvorfor er de relevante for nordiske detailhandlere? Adyens chef for Nordeuropa fortæller alt om fordelene her.

    Avensia Johan Sommar Unified Commerce

    Sådan lykkes du med markedspladser og sømløse kundeoplevelser

    Hvordan lykkes man med markedspladser og sømløse kundeoplevelser? Vi har interviewet Avensias Unified Commerce-ekspert, Johan Sommar, der giver svaret her.

    Læs flere artikler om Kundeoplevelse
    Adyen kinesisk nytår detailhandel

    Derfor bør den nordiske detailhandel satse på kinesisk nytår

    Asiatiske shoppinghøjtider som det kinesiske nytår og Singles Day rumler i Norden. Men hvorfor er de relevante for nordiske detailhandlere? Adyens chef for Nordeuropa fortæller alt om fordelene her.

    Avensia Johan Sommar Unified Commerce

    Sådan lykkes du med markedspladser og sømløse kundeoplevelser

    Hvordan lykkes man med markedspladser og sømløse kundeoplevelser? Vi har interviewet Avensias Unified Commerce-ekspert, Johan Sommar, der giver svaret her.

    Digital transformation detailhandlen

    Disse 5 faktorer skaber digital transformation i detailhandlen

    Hvad skaber egentlig digital transformation i detailhandlen? EG's detailekspert Edward Bjurström fortæller om fem faktorer.

    Læs flere artikler om Retailtrends
    • Utility som handelsvare
    • Fra måler til menneske
    • Digital Utility 3.0
    • Nordisk Innovation
    Søfartsindustrien olie blockchain

    Blockchain kan give søfartsindustrien renere olie

    Blockchain kan være søfartsindustriens redning mod forringet olie ved registrering af kvaliteten af brændstoffet ved hver transaktion.

    SKI Energi 2018

    SKI Energi 2018: Hvad driver kundetilfredsheden i energibranchen?

    Er du interesseret i, hvad der kan skabe tilfredse kunder i energibranchen? Så læs interviewet med SKI-konsulent Per Grenert, og få hans bud.

    El-kunderne er uengagerede men trofaste

    Elkunderne er uengagerede, men trofaste

    Trods liberalisering af elmarkedet forbliver elkunderne uengagerede i deres leverandør. Få de nyeste insights om elkunderne fra EPISI Rating.

    Læs flere artikler om Utility som handelsvare
    Desmi

    Efter CRM-workshop: ”Vi skal først have defineret vores salgsproces”

    Pumpeproducenten DESMI arbejder målrettet med begrebet CRM, men ønsker at få helt styr på salgsprocesser og målsætninger inden endelig implementering af en teknisk løsning.

    CRM 11 skridt

    CRM: 11 trin til at blive klar

    Mange begår elementære fejl allerede i forberedelsen af et CRM-projekt. Her får du 11 trin til at undgå dødsspiralen.

    Thomas Ritter

    Data for Business: Mange datadrevne løsninger er ren idioti!

    DataForBusiness Summit 2018 besvarede spørgsmålet "Er dine nye datadrevne løsninger relevante?" gennem en stresstest på fire simple spørgsmål. Se dem her.

    Læs flere artikler om Fra måler til menneske
    Machine learning

    Machine learning skal give elnetselskaber ny viden

    Et dansk forskningsprojekt med machine learning skal hjælpe elnetselskaberne med at driftssikre de små transformatorstationer.

    De 7 vigtigste digitale trends for produktionsvirksomheder

    Digitaliseringen spreder sig også til produktionsvirksomheder. Her får du syv aktuelle digitale trends, som du skal forholde dig til fremover.

    Thomas Ritter

    Data for Business: Mange datadrevne løsninger er ren idioti!

    DataForBusiness Summit 2018 besvarede spørgsmålet "Er dine nye datadrevne løsninger relevante?" gennem en stresstest på fire simple spørgsmål. Se dem her.

    Læs flere artikler om Digital Utility 3.0
    Machine learning

    Machine learning skal give elnetselskaber ny viden

    Et dansk forskningsprojekt med machine learning skal hjælpe elnetselskaberne med at driftssikre de små transformatorstationer.

    DataHub i Norden

    Nordiske DataHub'er kan styrke elmarkedet

    DataHub: Sverige skal have en DataHub, hvor elnetselskaber og elhandelsselskaber kan udveksle data om kunder og deres elforbrug, og de drager nytte af danske erfaringer.

    Blockchain-elindustri

    Blockchain giver nye muligheder i el-industrien

    Blockchain skal gøre det lettere for el-industrien at leve op til FN's klimamål med hjælp fra Verdensbanken. Læs, hvilket dansk firma der er i front.

    Læs flere artikler om Nordisk Innovation
    • Temaer
      • Automation
      • Big Data & Analytics
      • Cloud
      • Forandringsledelse
      • Internet of Things
      • IT-udvikling og løsninger
      • Persondata | GDPR
      • Sikkerhed
    • Manufacturing
      • Datadreven produktion
      • Digital omstilling
      • Procesoptimering
      • Robotter
      • Supply Chain Management
    • Retail
      • Omnichannel
      • Marketing
      • Enabling employees
      • E-commerce
      • Kundeloyalitet
      • IT-udvikling og løsninger
      • Kundeoplevelse
      • Retailtrends
    • Utility
      • Utility som handelsvare
      • Fra måler til menneske
      • Digital Utility 3.0
      • Nordisk Innovation
      • Om TransformationTools
      • DK NO SE
      • TransformationTools - inspiration til digital transformation
      • Kundetilfredshed blandt danske elforbrugere vokser, men …
      • 02. januar 2018
      • Utility som handelsvare
      • Fra måler til menneske

      Kundetilfredsheden blandt danske elforbrugere vokser, men …

      Danske elforbrugere bliver mere og mere tilfredse, men kundetilfredsheden ligger stadig under både Norge og Finland.

      Elforbrugere - kundetilfredshed-elsekstor

      Den danske elbranche er præget af langvarige kunderelationer og lav mobilitet blandt elforbrugere, og dermed er der stor sandsynlighed for, at kunden forbliver kunde hos sit elselskab. Det påvirker kundetilfredsheden hos danske elforbrugere. Kilde: EPSI Rating, "El-sektoren 2017", Foto: Colourbox

      Per Roholt Per Roholt
      Om Per Roholt

      Siden jeg afsluttede min uddannelse som journalist fra Danmarks Journalisthøjskole i 1986, har jeg erhvervet mig en bred erfaring med forretningsudvikling, kommunikation og marketing samt organisation og ledelse på både strategisk og operationelt niveau i privat og offentligt regi.

      Ud over tjansen som redaktør for TransformationTools.dk og SamfundsDesign.dk er jeg Communication Manager i EG Citizen Solutions. Det betyder, at jeg indgår i arbejdet med planlægning og eksekvering af virksomhedens kommunikations- og marketingstrategi på det offentlige område.

      Som redaktør er jeg altid på udkig efter spændende, vedkommende og relevante historier om den digitale transformation af dansk og skandinavisk erhvervsliv.

      Kontakt og følg Per Roholt

      • Email: peroh@eg.dk

      Udvalgte artikler

      Cloud: Hvorfor er du bange for skyen?

      Af: Per Roholt

      Ole Kjeldsen

      Smart City: Hej bil, lad os tale sammen!

      Af: Per Roholt

      Smart-city-Taleassistent

      ComputerWorld: Varme kan blive gratis i Danmark

      Af: Per Roholt

      Gratis overskudsvarme

      Se alle artikler af Per Roholt

      Elforbrugere: De danske elkunder er mere tilfredse med deres elleverandør i år, end de var sidste år. Det samme gør sig gældende i alle de nordiske lande, hvor Finland og Norge igen i år har mere tilfredse elforbrugere end Danmark, mens Sverige ligger på et markant lavere niveau.

      Træge kunder

      Ifølge EPSI Rating, der står bag analysen El-sektoren 2017, er den danske elbranche præget af langvarige kunderelationer og lav mobilitet, hv der er stor sandsynlighed for, at kunden forbliver kunde hos sit elselskab.

      Mere end hver anden kunde har fx været kunde hos det samme selskab i over 10 år. Kun omkring 5 % af de danske elkunder forventer at skifte selskab det næste år. Branchen kendetegnes af lavt kundeengagement, hvor under halvdelen af kunderne har taget et aktivt valg om at blive kunde hos netop deres elselskab. 

      Kun omkring 15 % af de danske elkunder forholder sig aktivt til deres elaftale ved enten at genforhandle priser eller skifte leverandør.

      - Generelt er man som kunde ikke så engageret i sin elleverandør. Man tager det for givet, at energi bare er noget, der fungerer. For mange er der heller ikke så mange penge at spare. Majoriteten af kunderne tager ikke et aktivt valg vedrørende deres elleverandør – det sker primært ved flytning. Det er stadig relativt nyt for kunderne, at man kan "shoppe rundt" og vælge en anden leverandør. Kunderne har desuden også tidligere oplevet det svært at skifte leverandør, siger manager Helene Söderberg, EPSI Rating Danmark, der mener, at selskaberne bør gøre mere ud af at fortælle, at det er let at skifte leverandør:

      - Selskaberne bør også sikre, at de har det rette produkttilbud til de forskellige målgrupper, så kunderne oplever energi som mere interessant og dermed et produkt, der engagerer kunderne.

      Årsager til øget kundetilfredshed

      Stigningen i kundetilfredsheden kan blandt andet spores til forbedringer af branchens image, hvor kunderne oplever et højere samfundsansvar fra elselskaberne. 

      Kunderne oplever i dag elregningen som mere overskuelig og lettere at forstå. De oplever i højere grad, at de har en elaftale, som passer dem. Det giver i år kunderne en højere oplevelse af værdi for pengene.

      En af de ændringer i markedet, som kan få betydning for den fremtidige kundetilfredshed, er den danske model for fleksafregning, som implementeres i de kommende år:

      - Det burde give mere tilfredse kunder. Vi kan jo allerede nu se, at de forbrugere, som følger deres elforbrug, er mere tilfredse, og kunder, som har større forståelse for og engagement vedrørende deres produkt, er mere tilfredse kunder, siger manager Helene Söderberg, EPSI Rating Danmark.

      Energi Fyn stadig på toppen

      Energi Fyn har igen i 2017 Danmarks mest tilfredse kunder på privatmarkedet. De er tæt fulgt af SE. De selskaber, som får høje ratings af deres kunder, har et stærkt brand blandt deres kunder og en højere service, og de tilfører mere værdi for pengene.

      Undersøgelsen viser også, at der er et tæt løb mellem flertallet af selskaber, men der er også en stor afstand mellem top og bund.

      De selskaber, der har forbedret sig mest siden sidste års undersøgelse, er SE og Ørsted.

      Fælles for de to virksomheder er ifølge EPSI Rating, at kunderne i højere grad synes, de har en elaftale, som passer dem, og hvor regningen er forståelig. Ørsted har specielt forbedret sit image vedrørende samfundsansvar.

      Ewii får stadigvæk en lav score, og afstanden til de andre selskaber er blevet større. De udmærker sig specielt med en lav score på service i forhold til de andre aktører.

      Om undersøgelsen

      Undersøgelsen El-sektoren 2017 er udarbejdet af analysebureauet EPSI Rating, der har analyseret kundetilfredsheden i den nordiske energibranche siden 2004.

      Undersøgelsen af energibranchen udføres hvert år i oktober. EPSI Rating indtager en helt uafhængig position, og den overordnede kundetilfredshed publiceres offentligt.

       Undersøgelserne inden for energi giver blandt andet svar på:

      • Hvilke faktorer, der er de allervigtigste for at have tilfredse energikunder.
      • Hvordan kontaktgraden påvirker kunderelationen.

      Læs hele EPSIs rapport

      • Del

      Hold dig opdateret ...

      Tilmeld dig vores nyhedsbrev

      Få værdiskabende artikler, værktøjer og inspiration til, hvordan du forankrer den digitale transformation i din virksomhed – direkte i din indbakke.

       

      Tilmeld dig her:

      Gratis overskudsvarme
      Artikel

      Samfundssind og miljøbevidsthed giver tilfredse energikunder

      Svensk årsrapport dokumenterer, at samfundssind og miljøbevidsthed er kendetegn for de energiselskaber, som har de mest tilfredse energikunder....

      • Utility som handelsvare
      erp løsninger har nedetid
      Andre læser også
      Energikundens förväntningar

      Lever du op til forventningerne hos den digitale energikunde?

      Solpaneler på taget

      De nye solkæmpers forretningssmodeller

      Brains

      Forening giver forsyningsselskaber baghjul

      Business Care demo
      GDPR - sådan påvirkes energiselskaberne
      Artikel

      Öresundskraft: Bliv klar til GDPR med seks tiltag

      GDPR, EU's persondataforordning, er en af årets største udfordring for de svenske energiselskaber, som skal have styr på persondata i tide....

      • Sikkerhed
      • Digital Utility 3.0
      • Persondata | GDPR
      Digital strategi
      Solpaneler på taget
      Artikel

      De nye solkæmpers forretningssmodeller

      Efter en træg start påvirket af usikker lovgivning og manglende produktion, titter nye forretningsmodeller for salg solenergi frem i Sverige...

      • Utility som handelsvare
      Glade solbønder
      Artikel

      Flere og flere svenskere bliver solbønder

      Solenergi er et voksende marked i Sverige, hvor 8.000 husstande i dag kan dække op mod en tredjedel af deres energibehov med solens stråler....

      • Utility som handelsvare
      • Fra måler til menneske
      TransformationTools C/O EG A/S
      Lautrupvang 24, 2750 Ballerup
      +45 7013 2211
      Persondatapolitik