
Microsoft Dynamics 365 giver helt nye forretningsfordele og -muligheder via sømløs integration mellem ERP og CRM. Foto: Getty
Frit dataflow mellem ERP og CRM giver helt nye forretningsfordele og -muligheder
Microsoft Dynamics 365 giver helt nye forretningsfordele og -muligheder via sømløs integration mellem ERP og CRM. Foto: Getty
Leif Håvar Kvande er redaktør for TransformationTools.no. Tidligere har han blant annet jobbet i nesten ti år som journalist i og redaktør for Finansavisens IT-seksjon, som IT-konsulent i Atea og som journalist og redaktør i flere blader og magasiner.
Til daglig er Leif Håvar kommunikasjonsdirektør i EG Norge.
Kontakt og følg Leif Håvar Kvande
Kan CRM-løsninger overleve som selvstændige systemer? "Nej," mener Microsoft. Derfor er Dynamics 365 CRM tæt integreret med ERP, så data og information kan strømme frit mellem, hvad der indtil nu har været separate systemsiloer. Læs om alle de forretningsmæssige fordele, denne integration giver.
Da Microsoft lancerede Dynamics 365 cloudplatformen, afviklede Microsoft mere eller mindre tanken om det fritstående, monolitiske CRM-system, som man har kendt i årtier. Samtidig har det aldrig været vigtigere for virksomhederne at have kontrol og overblik over deres kunder.
Et paradoks?
Ikke ifølge Andreas Dolven, direktør for Microsofts forretningsapplikationer i Norge.
"Vi nedbryder den kunstige sondring mellem ERP og CRM. Det gør vi, fordi vi ønsker at data strømmer frit på tværs af forretningsenhederne. Det er ikke kun finansiering, produktion eller logistik, der kræver data fra ERP-systemet. Dataene er relevante for absolut alle i virksomheden", siger Andreas Dolven.
"I dagens erhvervsklima er det alfa og omega at have løbende indsigt i virksomhedens drift og fremtidsudsigter. Mange taler om vigtigheden af kundedata, men data er ikke noget værd i sig selv. Data får først værdi, når de gøres til fakta og indsigter, der kan bruges som grundlag for handlinger eller beslutninger", siger Dolven og fortsætter:
"Derfor er det afgørende at vælge en platform, der fungerer sømløst sammen med andre teknologier. Dette vil gøre det endnu nemmere både at sikre god dækning af nye kundedata og for at automatisere gentagne opgaver."
Det er afgørende at vælge en platform, som fungerer sømløst med andre teknologier.Andreas Dolven, direktør for Microsofts forretningsapplikationer i Norge
Fordi Microsofts produktivitetsværktøjer har defineret standarden i mange år, har Microsoft en klar fordel i forhold til at levere sømløs integration. Men endnu vigtigere har softwaregiganten imponeret hele branchen med sin forbedrede evne til at se frem og integrere avanceret teknologi i sine nye løsninger:
"Udnyttelsen af de nye teknologier er driver nummer ét for udviklingen af Microsofts produkter og services. Og det er tydeligt for os, at kunderne er glade for denne prioritering. Alle de store virksomheder søger at høste de nye muligheder, som machine learning, Internet of Things, kunstig intelligens og big data tilbyder. Og de har brug for en moderne platform, der tilbyder dem både stabilitet, fleksibilitet og fri bevægelse for data", slutter Andreas Dolven.
"Helt fra indførelsen af de første CRM-systemer har man kunnet diskutere, om CRM i virkeligheden var et system, som ledelsen brugte til at overvåge medarbejderne i salgsafdelingen. Hvordan så den enkelte sælgers pipeline og salgsforecast ud, kunne man stole på medarbejdernes data og var ledelsen tilfreds?
Nu kan systemerne i stedet foreslå alternativer til medarbejdernes måder at forbedre deres performance på – baseret på virksomhedens egne data, herunder muligheden for at inddrage data fra sociale medier via den sømløse integration med Analytics. På den måde bliver CRM i stedet for et ledelsesmæssigt styringsværktøj og et værdsat arbejdsredskab for medarbejderne.
CRM som gulerod i stedet for pisk sikrer, at det bliver brugt af alle og hver dag.
Denne ændring fra CRM – som gulerod i stedet for pisk – er i høj grad også med til at sikre, at systemet bliver brugt af alle i hverdagen", siger Andreas Dolven, inden han afslutter med en vigtig pointe i forhold til ledelsen: "For at få det fulde udbytte af Dynamics 365-muligheder for dataudveksling og analytics skal man som ledelse også være villig til at ændre sine egne arbejdsmetoder og tilgange."
Se, hvordan Microsoft og LinkedIn nedbryder medarbejdernes modstand mod nye arbejdsgange
Stort set ingen virksomheder efterspørger on premises-løsninger længere – alle vil have en cloudløsning. Mange virksomheder og kunder fokuserer på de lavere omkostninger og de fleksible muligheder for at skalere som de største fordele, men Andreas Dolven ser andre og endnu større muligheder:
"En cloudløsning er lettere at skalere end en on premises-løsning. Det er især en fordel for små og mellemstore virksomheder, som har brug for et forretningssystem, og som kan følge den ofte hastige udvikling og ekspansion.
De virkelig store forretningsmæssige fordele er muligheden for at konsolidere data fra alle datakilder på toppen af sin ERP.
Men de virkelig store forretningsmæssige fordele og værdier findes i muligheden for at konsolidere data fra alle virksomhedens datakilder på toppen af sin ERP. Det giver helt nye muligheder for input til optimering af kundeoplevelser, produktionsstyring, udvikling af nye produkter og services – alt sammen ud fra beslutninger truffet på baggrund af konkrete data i stedet for mavefornemmelser."
Læs også: Træf bedre datadrevne beslutninger
"Tidligere var det helt almindeligt at oprette en lang liste med specifikationer over de funktionaliteter, som man ønskede - ikke mindst for CRM-løsninger og andre forretningskritiske systemer – og derefter holde listen op mod de egenskaber, som forskellige leverandørers produkter kunne tilbyde. Men det er slut nu, for nu udvikler platforme og forretningsapplikationer sig konstant. Derfor vælger kunderne i stedet en platform ud fra deres opfattelse af leverandøren. Her kigger kunderne især på leverandørernes langsigtede platformsstrategier, deres mindset og evnen til at levere.
Det, kunderne dybest set køber, er innovationshastighed og evnen til at overholde en køreplan.
Kunderne ved, at leverandørens evne til at skabe og implementere ny funktionalitet i løsningen i de kommende måneder og år er lige så vigtig, som den løsning de bliver tilbud lige nu. Det kunderne dybest set køber, er innovationshastighed og evnen til at overholde en køreplan", slutter Andreas Dolven, direktør for Microsofts forretningsapplikationer i Norge.
Sådan fik sælgerne i Tysse mere tid til kunderne
Få en gratis demo af Microsoft Dynamics 365
Hent guiden: Sådan vælger du den rette ERP-leverandør
Læs også: Analyseinstituttet Gartner: Sådan ser fremtidens ERP ud
Få værdiskabende artikler, værktøjer og inspiration til, hvordan du forankrer den digitale transformation i din virksomhed – direkte i din indbakke.
Få værdiskabende artikler, værktøjer og inspiration - direkte i din indbakke. Vi udsender én gang om ugen. Læs vilkår. Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.