Powered by DXC Technology
  • Om TransformationTools
  • DK NO SE
  • Temaer
  • Manufacturing
  • Retail
  • Utility
Søg
    • Automation
    • Big Data & Analytics
    • Cloud
    • Forandringsledelse
    • Internet of Things
    • IT-udvikling og løsninger
    • Persondata | GDPR
    • Sikkerhed
    Blockchain

    Mangler du en strategi for blockchain? Sådan gør du

    Virksomheder overvejer mere intenst blockchain for at forbedre sikkerheden og gennemskueligheden af transaktionerne, men det kræver den rette strategi.

    Automation

    Er du usikker på automatisering? Så skal du bruge et procesudviklingsværktøj

    Mange virksomhedsledere ved ikke, hvilke processer de skal automatisere først. Det er her, at et procesudviklingsværktøj til analyse kan være din redning.

    Intelligente maskiner

    Et gyldent samarbejde: Medarbejdere + intelligente maskiner

    Intelligente teknologier giver virksomheder muligheden for at give konkurrenterne baghjul, men det kræver, at medarbejderne bliver opfordret til at samarbejde med intelligente maskiner.

    Læs flere artikler om Automation
    Intelligente maskiner

    Et gyldent samarbejde: Medarbejdere + intelligente maskiner

    Intelligente teknologier giver virksomheder muligheden for at give konkurrenterne baghjul, men det kræver, at medarbejderne bliver opfordret til at samarbejde med intelligente maskiner.

    AI

    Fremtiden for AI: Potentialet er ubegrænset

    AI er afgørende for at kunne tage de forretningsmæssige kvalitetsbeslutninger, innovation kræver. Men de fleste organisationer har endnu ikke fanget mere end en brøkdel af deres datas værdi.

    Teknologi

    Nye teknologier giver konkurrencefordele

    Hvordan kan virksomheder opnå innovation med virtuel og udvidet virkelighed? Hvilken værdi kan droner tilføje? Og hvad med kunstig intelligens? Få svarene her.

    Læs flere artikler om Big Data & Analytics
    Cloud

    Cloud er fuldt udvokset

    Cloud er blevet voksen og giver ny fleksibilitet til højtydende databehandling

    Cloud

    Cloud-alkymi forvandler data til penge

    Indfang den fulde værdi af dine data ved at udnytte skalerbarheden i skyen. Skyen er den hurtigste og mindst dyre metode til at integrere data.

    Teknologi

    Nye teknologier giver konkurrencefordele

    Hvordan kan virksomheder opnå innovation med virtuel og udvidet virkelighed? Hvilken værdi kan droner tilføje? Og hvad med kunstig intelligens? Få svarene her.

    Læs flere artikler om Cloud
    Kontra-Industriell

    Den fjerde industrielle revolution

    Den nuværende revolution er lige så omfattende som den oprindelige industrielle revolution. Hvorfor? Fordi immaterielle aktiver har erstattet fysiske aktiver.

    CIO

    CIO: Derfor er forandringsagenter dine bedste allierede

    Digitale transformationer er først og fremmest kulturelle tiltag. Derfor skal CIO's primært alliere sig med forandringsagenter.

    Cyber extortion

    Digital afpresning rykker længere ind i intimsfæren

    Kriminelle har mange nye muligheder for digital afpresning, fordi vores digitale enheder lever sammen med os. Hvordan beskytter virksomheder sig bedst?

    Læs flere artikler om Forandringsledelse
    Intelligente maskiner

    Et gyldent samarbejde: Medarbejdere + intelligente maskiner

    Intelligente teknologier giver virksomheder muligheden for at give konkurrenterne baghjul, men det kræver, at medarbejderne bliver opfordret til at samarbejde med intelligente maskiner.

    AI

    Fremtiden for AI: Potentialet er ubegrænset

    AI er afgørende for at kunne tage de forretningsmæssige kvalitetsbeslutninger, innovation kræver. Men de fleste organisationer har endnu ikke fanget mere end en brøkdel af deres datas værdi.

    Teknologi

    Nye teknologier giver konkurrencefordele

    Hvordan kan virksomheder opnå innovation med virtuel og udvidet virkelighed? Hvilken værdi kan droner tilføje? Og hvad med kunstig intelligens? Få svarene her.

    Læs flere artikler om Internet of Things
    Digital produktion

    Sådan får du succes med digital produktion

    Digital produktion er svært at opnå for produktionsvirksomheder, når deres eksisterende produktionslinjer er 20 år gamle. Så hvordan griber man det an? Få svarene her.

    Kontra-Industriell

    Den fjerde industrielle revolution

    Den nuværende revolution er lige så omfattende som den oprindelige industrielle revolution. Hvorfor? Fordi immaterielle aktiver har erstattet fysiske aktiver.

    Julehandlen retail undgå nedbrud

    3 tips: Sådan undgår du katastrofen til jul

    Her er 3 tips til at redde din onlinebutik eller fysiske butik fra at gå ned under presset fra julehandlen.

    Læs flere artikler om IT-udvikling og løsninger
    Det rigtig CRM-system gør virksomheden i stand til at følge med kunderne

    Sådan giver du dine kunder service og købsoplevelser i topklasse

    The age of the customer er over os. Kunder kræver service og købsoplevelser i topklasse. CRM hjælper dig med at opnå det.

    Reduce IT Complexity - teknisk gjeld

    Teknisk gæld stopper innovation

    Teknisk gæld er gammel, forældet teknologi. Det sætter en stopper for virksomheders muligheder for innovation, hvilket reducerer konkurrenceevnen. Læs, hvordan din virksomhed kommer ud af gældsfælden.

    Læs erfaringerne fra næsten 100 GDPR-projekter

    Hard Brexit giver GDPR-problemer

    Hvis 'hard Brexit' bliver en realitet, kan man ikke længere overføre persondata til Storbritannien. Det kan få store konsekvenser for virksomheder med britisk forretning. Her får du fem råd.

    Læs flere artikler om Persondata | GDPR
    Cyber extortion

    Digital afpresning rykker længere ind i intimsfæren

    Kriminelle har mange nye muligheder for digital afpresning, fordi vores digitale enheder lever sammen med os. Hvordan beskytter virksomheder sig bedst?

    Produktion digital transformation

    Produktionsindustrien har fået en digital overhaling

    Nogle af de stærkeste effekter af digital transformation oplever man i øjeblikket i produktionsindustrien, konkluderer en undersøgelse. Hvorfor?

    Det rigtig CRM-system gør virksomheden i stand til at følge med kunderne

    Sådan giver du dine kunder service og købsoplevelser i topklasse

    The age of the customer er over os. Kunder kræver service og købsoplevelser i topklasse. CRM hjælper dig med at opnå det.

    Læs flere artikler om Sikkerhed
    • Datadreven produktion
    • Digital omstilling
    • Procesoptimering
    • Robotter
    • Supply Chain Management
    AI

    Deep reinforcement learning: Et skridt nærmere rigtig AI

    Ved hjælp af deep reinforcement learning interagerer maskiner med deres miljøer ved at bearbejde observationer og foretage handlinger uden menneskelig styring.

    Smart factory

    Den intelligente fabrik perfektionerer også kundeoplevelsen

    Produktionsvirksomheder kan opnå store gevinster, når de sammenkobler den intelligente fabrik med kundeoplevelsen.

    Smart factory

    Kan intelligente fabrikker levere en bedre kundeoplevelse?

    Intelligente fabrikker, der har fået ekstra muskler takket være Industri 4.0, kan udnytte fordelene ved opkoblede, intelligente systemer til at transformere kundeoplevelsen.

    Læs flere artikler om Datadreven produktion
    Digital produktion

    Sådan får du succes med digital produktion

    Digital produktion er svært at opnå for produktionsvirksomheder, når deres eksisterende produktionslinjer er 20 år gamle. Så hvordan griber man det an? Få svarene her.

    Smart factory

    Den intelligente fabrik perfektionerer også kundeoplevelsen

    Produktionsvirksomheder kan opnå store gevinster, når de sammenkobler den intelligente fabrik med kundeoplevelsen.

    Smart factory

    Kan intelligente fabrikker levere en bedre kundeoplevelse?

    Intelligente fabrikker, der har fået ekstra muskler takket være Industri 4.0, kan udnytte fordelene ved opkoblede, intelligente systemer til at transformere kundeoplevelsen.

    Læs flere artikler om Digital omstilling
    Digital produktion

    Sådan får du succes med digital produktion

    Digital produktion er svært at opnå for produktionsvirksomheder, når deres eksisterende produktionslinjer er 20 år gamle. Så hvordan griber man det an? Få svarene her.

    Smart factory

    Den intelligente fabrik perfektionerer også kundeoplevelsen

    Produktionsvirksomheder kan opnå store gevinster, når de sammenkobler den intelligente fabrik med kundeoplevelsen.

    Smart factory

    Kan intelligente fabrikker levere en bedre kundeoplevelse?

    Intelligente fabrikker, der har fået ekstra muskler takket være Industri 4.0, kan udnytte fordelene ved opkoblede, intelligente systemer til at transformere kundeoplevelsen.

    Læs flere artikler om Procesoptimering
    Smart factory

    Den intelligente fabrik perfektionerer også kundeoplevelsen

    Produktionsvirksomheder kan opnå store gevinster, når de sammenkobler den intelligente fabrik med kundeoplevelsen.

    Smart factory

    Kan intelligente fabrikker levere en bedre kundeoplevelse?

    Intelligente fabrikker, der har fået ekstra muskler takket være Industri 4.0, kan udnytte fordelene ved opkoblede, intelligente systemer til at transformere kundeoplevelsen.

    Intelligent produktion

    Eksperter om intelligent produktion: Her er de vigtigste skridt

    To produktionseksperter understreger behovet for åbenhed og samarbejde, hvis man vil have succes med intelligent produktion.

    Læs flere artikler om Robotter
    Smart factory

    Den intelligente fabrik perfektionerer også kundeoplevelsen

    Produktionsvirksomheder kan opnå store gevinster, når de sammenkobler den intelligente fabrik med kundeoplevelsen.

    Supply chain

    Alle forbrugere får deres egen forsyningskæde

    Produkter bliver skræddersyet til forbrugernes helt specifikke behov. Det betyder, at hver eneste forbruger får deres helt egen forsyningskæde.

    Smart factory

    Kan intelligente fabrikker levere en bedre kundeoplevelse?

    Intelligente fabrikker, der har fået ekstra muskler takket være Industri 4.0, kan udnytte fordelene ved opkoblede, intelligente systemer til at transformere kundeoplevelsen.

    Læs flere artikler om Supply Chain Management
    • Omnichannel
    • Marketing
    • Enabling employees
    • E-commerce
    • Kundeloyalitet
    • IT-udvikling og løsninger
    • Kundeoplevelse
    • Retailtrends
    Retail

    Sådan bliver fremtidens detailhandel

    Hvor befinder detailhandlen sig, og hvor er den på vej hen i fremtiden? Find ud af det lige her.

    Julehandlen retail undgå nedbrud

    3 tips: Sådan undgår du katastrofen til jul

    Her er 3 tips til at redde din onlinebutik eller fysiske butik fra at gå ned under presset fra julehandlen.

    SaaS

    5 grunde: Derfor skal detailhandlere vælge SaaS

    En af de 5 grunde til at vælge SaaS er, at det giver din virksomhed mulighed for at komme hurtigt i gang med en teknologiløsning med minimale opstartsomkostninger.

    Læs flere artikler om Omnichannel
    BabySam, digital frontløber

    Digital frontløber: Sådan blev BabySam branchens bedste

    En 360-graders digitalisering katapulterede BabySam til toppen af branchen. Detailvirksomheden har aldrig haft bedre fat i kunderne. Læs her hvorfor.

    Sådan styrkes din marketing med Dynamics 365

    Sådan styrker du din marketing med Dynamics 365

    Dynamics 365 for Marketing er et effektivt værktøj, som trækker på alle virksomhedens data og giver kunderne den perfekte, personificerede kundeoplevelse.

    Net-Promoter-Score

    Scor fordelene ved Net Promoter Score

    Mange virksomheder benytter Net Promoter Score, men hvilke fordele og ulemper er der egentlig ved NPS, og hvad bør du tage højde for?

    Læs flere artikler om Marketing
    Retail

    Sådan bliver fremtidens detailhandel

    Hvor befinder detailhandlen sig, og hvor er den på vej hen i fremtiden? Find ud af det lige her.

    Julehandlen retail undgå nedbrud

    3 tips: Sådan undgår du katastrofen til jul

    Her er 3 tips til at redde din onlinebutik eller fysiske butik fra at gå ned under presset fra julehandlen.

    SaaS

    5 grunde: Derfor skal detailhandlere vælge SaaS

    En af de 5 grunde til at vælge SaaS er, at det giver din virksomhed mulighed for at komme hurtigt i gang med en teknologiløsning med minimale opstartsomkostninger.

    Læs flere artikler om Enabling employees
    Retail

    Sådan bliver fremtidens detailhandel

    Hvor befinder detailhandlen sig, og hvor er den på vej hen i fremtiden? Find ud af det lige her.

    Julehandlen detailhandel

    Detaileksperten: 6 tips til julehandlen

    Julehandlen: Hvad skal detailhandlen fokusere på for at lykkes? Detailekspert Anders Trege deler sine bedste tips.

    Julehandlen retail undgå nedbrud

    3 tips: Sådan undgår du katastrofen til jul

    Her er 3 tips til at redde din onlinebutik eller fysiske butik fra at gå ned under presset fra julehandlen.

    Læs flere artikler om E-commerce
    Retail

    Sådan bliver fremtidens detailhandel

    Hvor befinder detailhandlen sig, og hvor er den på vej hen i fremtiden? Find ud af det lige her.

    Julehandlen detailhandel

    Detaileksperten: 6 tips til julehandlen

    Julehandlen: Hvad skal detailhandlen fokusere på for at lykkes? Detailekspert Anders Trege deler sine bedste tips.

    Julehandlen retail undgå nedbrud

    3 tips: Sådan undgår du katastrofen til jul

    Her er 3 tips til at redde din onlinebutik eller fysiske butik fra at gå ned under presset fra julehandlen.

    Læs flere artikler om Kundeloyalitet
    Retail

    Sådan bliver fremtidens detailhandel

    Hvor befinder detailhandlen sig, og hvor er den på vej hen i fremtiden? Find ud af det lige her.

    Julehandlen retail undgå nedbrud

    3 tips: Sådan undgår du katastrofen til jul

    Her er 3 tips til at redde din onlinebutik eller fysiske butik fra at gå ned under presset fra julehandlen.

    SaaS

    5 grunde: Derfor skal detailhandlere vælge SaaS

    En af de 5 grunde til at vælge SaaS er, at det giver din virksomhed mulighed for at komme hurtigt i gang med en teknologiløsning med minimale opstartsomkostninger.

    Læs flere artikler om IT-udvikling og løsninger
    Retail

    Sådan bliver fremtidens detailhandel

    Hvor befinder detailhandlen sig, og hvor er den på vej hen i fremtiden? Find ud af det lige her.

    Julehandlen detailhandel

    Detaileksperten: 6 tips til julehandlen

    Julehandlen: Hvad skal detailhandlen fokusere på for at lykkes? Detailekspert Anders Trege deler sine bedste tips.

    Julehandlen retail undgå nedbrud

    3 tips: Sådan undgår du katastrofen til jul

    Her er 3 tips til at redde din onlinebutik eller fysiske butik fra at gå ned under presset fra julehandlen.

    Læs flere artikler om Kundeoplevelse
    Retail

    Sådan bliver fremtidens detailhandel

    Hvor befinder detailhandlen sig, og hvor er den på vej hen i fremtiden? Find ud af det lige her.

    Julehandlen detailhandel

    Detaileksperten: 6 tips til julehandlen

    Julehandlen: Hvad skal detailhandlen fokusere på for at lykkes? Detailekspert Anders Trege deler sine bedste tips.

    Julehandlen retail undgå nedbrud

    3 tips: Sådan undgår du katastrofen til jul

    Her er 3 tips til at redde din onlinebutik eller fysiske butik fra at gå ned under presset fra julehandlen.

    Læs flere artikler om Retailtrends
    • Utility som handelsvare
    • Fra måler til menneske
    • Digital Utility 3.0
    • Nordisk Innovation
    Uniper CIO digital strategi

    Global energivirksomhed med skyhøje ambitioner

    Uniper er en af verdens yngste energivirksomheder. Men det forhindrer dem ikke i at være yderst ambitiøse, når det drejer sig om deres digitale strategi.

    Microsoft Dynamics 365 CRM styrker pipeline

    Verdo får en ensartet pipeline med Microsoft Dynamics 365 CRM

    Verdo fik en ensartet og gennemskuelig pipeline på tværs af alle divisioner med Microsoft Dynamics 365 CRM. Se hvordan her.

    Har I dødsdømt jeres CRM-projekt fra start

    Har I dødsdømt jeres CRM-projekt fra start?

    Manglende ledelsesinvolvering i CRM-projekter fører til halvhjertet implementering og dermed lavt udbytte i alt for mange danske virksomheder. Er jeres CRM-projekt havnet i dødsspiralen?

    Læs flere artikler om Utility som handelsvare
    Har I dødsdømt jeres CRM-projekt fra start

    Har I dødsdømt jeres CRM-projekt fra start?

    Manglende ledelsesinvolvering i CRM-projekter fører til halvhjertet implementering og dermed lavt udbytte i alt for mange danske virksomheder. Er jeres CRM-projekt havnet i dødsspiralen?

    Desmi

    Efter CRM-workshop: ”Vi skal først have defineret vores salgsproces”

    Pumpeproducenten DESMI arbejder målrettet med begrebet CRM, men ønsker at få helt styr på salgsprocesser og målsætninger inden endelig implementering af en teknisk løsning.

    CRM 11 skridt

    CRM: 11 trin til at blive klar

    Mange begår elementære fejl allerede i forberedelsen af et CRM-projekt. Her får du 11 trin til at undgå dødsspiralen.

    Læs flere artikler om Fra måler til menneske
    Uniper CIO digital strategi

    Global energivirksomhed med skyhøje ambitioner

    Uniper er en af verdens yngste energivirksomheder. Men det forhindrer dem ikke i at være yderst ambitiøse, når det drejer sig om deres digitale strategi.

    Machine learning

    Machine learning skal give elnetselskaber ny viden

    Et dansk forskningsprojekt med machine learning skal hjælpe elnetselskaberne med at driftssikre de små transformatorstationer.

    De 7 vigtigste digitale trends for produktionsvirksomheder

    Digitaliseringen spreder sig også til produktionsvirksomheder. Her får du syv aktuelle digitale trends, som du skal forholde dig til fremover.

    Læs flere artikler om Digital Utility 3.0
    Machine learning

    Machine learning skal give elnetselskaber ny viden

    Et dansk forskningsprojekt med machine learning skal hjælpe elnetselskaberne med at driftssikre de små transformatorstationer.

    DataHub i Norden

    Nordiske DataHub'er kan styrke elmarkedet

    DataHub: Sverige skal have en DataHub, hvor elnetselskaber og elhandelsselskaber kan udveksle data om kunder og deres elforbrug, og de drager nytte af danske erfaringer.

    Blockchain-elindustri

    Blockchain giver nye muligheder i el-industrien

    Blockchain skal gøre det lettere for el-industrien at leve op til FN's klimamål med hjælp fra Verdensbanken. Læs, hvilket dansk firma der er i front.

    Læs flere artikler om Nordisk Innovation
    • Temaer
      • Automation
      • Big Data & Analytics
      • Cloud
      • Forandringsledelse
      • Internet of Things
      • IT-udvikling og løsninger
      • Persondata | GDPR
      • Sikkerhed
    • Manufacturing
      • Datadreven produktion
      • Digital omstilling
      • Procesoptimering
      • Robotter
      • Supply Chain Management
    • Retail
      • Omnichannel
      • Marketing
      • Enabling employees
      • E-commerce
      • Kundeloyalitet
      • IT-udvikling og løsninger
      • Kundeoplevelse
      • Retailtrends
    • Utility
      • Utility som handelsvare
      • Fra måler til menneske
      • Digital Utility 3.0
      • Nordisk Innovation
      • Om TransformationTools
      • DK NO SE
      • TransformationTools - inspiration til digital transformation
      • Dataetik-MatematikFessor tager etisk ansvar for børns data
      • 23. februar 2018
      • Dataetik

      Dataetik: MatematikFessor tager etisk ansvar for børns data

      Det danske firma EduLab har udarbejdet et datakundeløfte i form af et sæt dataetiske retningslinjer og en forståelig privatlivspolitik, hvor de fortæller, hvad de gør og ikke gør med data. En dataetisk rollemodel, som de fleste tjenester målrettet børn og mange andre kunne lære af.

      Dataetik-kundedataløfte-Edulab

      Selvom EduLab er overbeviste om, at dataetik er en god forretning, er der også situationer, hvor kommercielle mål ramler ind i dataetikken.

      Pernille Tranberg Pernille Tranberg
      Om Pernille Tranberg

      Pernille Tranberg, dataetisk rådgiver
      Medstifter af tænkhandletanken Dataethics.eu

      Medforfatter af bogen Dataetik - den nye konkurrencefordel (2016), Fake It (2012) og andre. Tidligere journalist på Politiken, chefredaktør på Tænk og rådgiver i Berlingske Media. I dag holder hun foredrag om datatidsalderen og digitalt selvforsvar for individer og om dataetik for virksomheder, som hun også rådgiver i at håndtere data på en ansvarlig måde. 
      Hun brænder for, at Norden - og Europa - ændrer den digitale infrastruktur, hvor det er mennesket i centrum og i kontrol over egne data.

      Hjemmeside: dataethicsconsulting.com

      dataethicsconsulting.com

      Kontakt og følg Pernille Tranberg

      • Email: MAIL@DIGITAL-IDENTITET.DK

      Udvalgte artikler

      Forsikringsselskabers dataovervågning kræver bedre oplysning og etik

      Af: Pernille Tranberg

      Forsikring og dataetik

      Måske skal alt ikke digitaliseres

      Af: Pernille Tranberg

      Lille barn i en vugge.

      Politiet satser på privacy med ny platform

      Af: Pernille Tranberg

      Politibil

      Se alle artikler af Pernille Tranberg

      Dataetik: “Som ledende markedsudbyder af en digital matematikportal til skoleverdenen har EduLab et etisk ansvar. Det ansvar tager vi ikke alene på os, vi tager det alvorligt.”

      Sådan skriver den danske virksomhed EduLab, hvis mission er at gøre verdens børn bedre til matematik, på deres hjemmeside. 

      Og når man møder dem i deres ydmyge lokaler skråt over for Vanløse Station, hvor de sidder møvet sammen på grund af vokseværk, er der ingen tvivl om, at ønsket om at behandle børns dataetisk ansvarligt er mere end dybfølt.

      - Vi laver uddannelse. Det handler også om dannelse. Og det handler om at opføre sig ordentligt. Vi vil gerne passe på data og opføre os ordentligt, og det kan så også være en fordel for vores forretning, siger stifter og direktør Kasper Holst Hansen.

      Han er sikker på, at dataetisk adfærd bliver et konkurrenceparameter.

      - Men kun kortvarigt. For det bliver hurtigt det normale. De af vores konkurrenter, der ikke kan garantere dataetik, får dødsstødet, mener han. 

      Dataetik skal beskytte børn

      80.000 danske børn logger dagligt ind på portalen matematikfessor.dk for at lave øvelser og lektier i matematik. 

      Lærere og forældre kan følge med i børnenes udvikling i matematiske kompetencer. Også i Norge og Sverige og meget snart Holland bliver børn venner med Fessor.

      EduLab sælger private abonnementer til forældre og abonnementer til skoler. Forældrene taster selv den nødvendige data ind og giver samtykke til, at deres børn bruger platformen. 

      Når det gælder skoler, får EduLab almindelige data som navn, klasse, skole og lærer fra STIL, Styrelsen for IT og Læring. Og så genererer de selv en masse data i form af besvarelser, som de analyserer, så forældre og lærere kan følge progressionen i børnenes matematikfærdigheder.

      Børnene har også adgang til data, men ikke til alt, fx får de ikke at vide, at de befinder sig på 3. klasses niveau, hvis de går i 6. klasse. Det får kun lærerne, så de ved, hvor de kan sætte ind over for den enkelte elev. For nogle år siden havde EduLab også et skolegårdsagtigt spil – Drengene mod pigerne – på platformens forside. Men det har de skrottet.

      - Jeg blev ringet op af en kvindelig matematikforsker, der kritiserede det. Hun sagde, at det var hårdt nok i forvejen at være kvinde inden for matematikken. Så vi fjernede det. Det gik op for os, at vi har et herrestort ansvar, og hvor meget vi kan påvirke, siger Kasper Holst Hansen.

      Ifølge EduLabs it-chef Lotte Ludvigsen har virksomheden ikke brug for data som øjenfarve, højde, sprog eller køn. De ser på adfærden og progressionen i kompetencerne. I det hele taget arbejder de på at få så lidt data ind som muligt – dataminimering, som er et af EU-dataforordningens principper.

      De bruger ikke CPR-numrene, som de får med pakken fra STIL. Og de arbejder med at få skrevet de data ud af pakken, som de ikke har brug for, men får af historiske årsager, fx køn. De har ikke tredjepart-cookies på deres portal, som børnene bruger, og heller ikke SoMe-plug-ins, som så mange andre websites begår sig i. Det er for at forhindre deling af børns data med tredjeparter. EduLab sælger heller ikke data til tredjepart og har nogle klare databehandleraftaler med deres underleverandører. Google Analytics bruges kun på deres almindelige websites i markedsføringsøjemed. 

      Penge vs. dataetik

      Selvom EduLab er overbeviste om, at dataetik er en god forretning, er der også situationer, hvor kommercielle mål ramler ind i dataetikken. For eksempel havde de en heftig diskussion om, hvorvidt de skulle bruge Facebooks retargetting-værktøj, så Facebook-brugere, der har besøgt EduLabs hjemmeside, vil møde annoncer for EduLab på Facebook.

      - Det kommercielle og det etiske står nogle gange over for hinanden, siger Lotte Ludvigsen. 

      - Vi havde en etisk diskussion om det og vil nu teste Facebooks retargetting målrettet lærere. Vi satte aldersgrænsen til 25, så vi er sikre på, at vi ikke rammer børn og unge på Facebook. Så det tester vi af og ser, om det kan give noget.

      Ifølge Lotte Ludvigsen er EduLab endnu ikke i hus med fuldt ud at leve op til GDPR. Fx med at få beskrevet alle deres processer og kontroller. 

      Det med dataetikken er allerede en konkurrencefordel for EduLab på deres eksportmarkeder. I Sverige er det bare noget, deres samarbejdspartner tager for givet. Og da EduLab for nylig indgik en aftale i Holland, var der ingen tvivl om at deres dataetiske retningslinjer havde stor betydning.

      - Det er bare fedt at opføre sig ordentligt, siger Kasper Holst Hansen. 

      EduLabs dataetiske retningslinjer

      • Vi forholder os kritisk til, at alle data skal tjene det formål at gøre skolebørn bedre til matematik.
      • Vi sælger under ingen omstændigheder personlige oplysninger til tredjepart.
      • Vi deler kun data med vores sparringspartnere i det omfang, det er sikkert og relevant.
      • Vi arbejder sammen med forskningsverdenen, der dog kun får data fra os i anonymiseret form. Alle aktive forskere underskriver en ”non-disclosure agreement” – dvs. at de skriver under på ikke at misbruge den fortrolige viden, de får adgang til.
      • Vi ønsker at skabe transparens omkring vores data – hvad vi gør med dem, hvor længe vi gemmer dem, og hvem der har adgang til dem, inkl. at oplyse vores brugere om, hvilke rettigheder og muligheder de har.
      • Personer under 25 år modtager ikke reklame fra os – dette gælder for alle vores websites, idet vi vil sikre, at børn og unge ikke bliver udsat for reklame. 
      • Din data er i sikkerhed hos os – vi behandler din data med stor omhu og sørger for, at du trygt kan navigere rundt på vores websites.
      • Vi har dataansvars- og databehandleraftaler – dette er for at sikre din data bedst muligt.
      • Udvidet sikkerhed, når du er logget ind på MatematikFessor.dk
      • Der er ingen reklame – dette for at sikre, at din færd på MatematikFessor.dk kun er i undervisningsøjemed.
      • Vi lægger ikke reklamer på vores portal – hverken for egne eller andres produkter. Lærere får dog via portalens digitale lærerværelse information om nye tiltag og egne produkter i det omfang, det er relevant for deres undervisning.
      • Vi bruger ikke SoMe-plugins på MatematikFessor – dette for at sikre, at de sociale medier ikke kan få adgang til portalens data.

       EduLabs privatlivspolitik

      • Del

      Udnyt de digitale forretningsmuligheder

      Tilmeld dig vores nyheder fra DXC Technology, og få strategisk inspiration og konkrete forslag til, hvordan din virksomhed bedst udnytter de digitale muligheder - direkte i din indbakke.


      Hos DXC har vi spændende tilbud og nyheder om vores produkter, løsninger og tjenester, som vi vil orientere dig om via e-mail. Vi bruger dine oplysninger til at forudsige, hvad du måske er interesseret i. Vi behandler dine data med respekt, og du kan læse om vores databehandling på vores side om privatlivspolitik.

       

      Når du giver tilsagn om DXC databehandling, giver du samtidig DXC muligheden for at markedsføre skræddersyet indhold til dig. Databehandling giver DXC mulighed for at anvende dine oplysninger til at levere det mest relevante indhold og oplevelser på websites. Denne tilladelse kan trækkes tilbage når som helst. For flere oplysninger om, hvordan information bruges, se DXC's privatlivspolitik.

      Ann_foto_Den der hvisker
      SecurityByDesign - Colorbox
      Artikel

      Databeskyttelse gennem design og standardindstillinger

      Kommunens it-leverandør skal tænke persondatabeskyttelse ind i hele processen, lige fra design til implementering hos kunden....

      • Kommune
      • Region
      • Digitalisering
      • Digitaliseringsleder
      • Stat
      • IT-sikkerhed
      • Dataetik
      ERP Technology value matrix 2017
      Barn på nettet med far
      Artikel

      Digitale tjenester for børn fraskriver sig etisk ansvar

      Digitale tjenester, som ved, de har mange unge børn, fraskriver sig systematisk etisk ansvar blot ved at skrive, at man skal være 13 år for at bruge tjenesten....

      • Børn & Unge
      • Digitalisering
      • Dataetik
      Dataetik_legetøj
      Artikel

      Det gode legetøj er privacy-by-default

      Inden for det sidste år har en række skrækhistorier om internetforbundet legetøj med mikrofoner ramt nyhedsstrømmen....

      • Digitalisering
      • Digitaliseringsleder
      • Beslutningstager
      • IT-sikkerhed
      • Big Data
      • Dataetik
      Lille barn i en vugge.
      Artikel

      Måske skal alt ikke digitaliseres

      Skal produkter til babyer og børn og kunstige organer digitaliseres og være online i fremtiden? Eller er der områder, som bare ikke skal digitaliseres?...

      • Børn & Unge
      • Borgerinvolverende digitalisering
      • Dataetik
      Andre læser også
      Cloud-cloudcomputing-skyen

      Cloud: Sådan får du dine data med dig

      Cloud-Sikkerhed-Skyen

      Cloud kan godt være en sikker sky

      Dataetik-kundedataløfte-Edulab

      Dataetik: MatematikFessor tager etisk ansvar for børns data

      Persondata er guld værd
      TransformationTools C/O DXC Technology
      Retortvej 8, 2500 København
      +45 3614 4000
      Persondatapolitik