• Om TransformationTools
  • DK NO SE
  • Temaer
  • Manufacturing
  • Retail
  • Utility
Søg
    • Automation
    • Big Data & Analytics
    • Cloud
    • Forandringsledelse
    • Internet of Things
    • IT-udvikling og løsninger
    • Persondata | GDPR
    • Sikkerhed
    Digitalisering af SMV'er giver store muligheder

    Digitalisering giver SMV'er større muskler

    Digitalisering giver små og mellemstore virksomheder samme konkurrencekraft som langt større konkurrenter. Se regeringens udspil og 5 gode råd.

    Big Data

    Big data? Hvad er det egentlig? Og hvor meget fylder det?

    Big data er vanskeligt at definere, men det kan kendes på fire karakteristika; high volume, high veracity, high variety og high variability.

    5G revolutionerer produktion

    Kan 5G revolutionere din produktion?

    Produktionsvirksomheder vil få hidtil uanede muligheder med 5G - den lynhurtige kommende generation af mobilnetværk, som bliver rullet ud om få år og gør industrien klar til Industri 4.0.

    Læs flere artikler om Automation
    Digitalisering af SMV'er giver store muligheder

    Digitalisering giver SMV'er større muskler

    Digitalisering giver små og mellemstore virksomheder samme konkurrencekraft som langt større konkurrenter. Se regeringens udspil og 5 gode råd.

    Bo Hjort Christensen Handelshøyskolen BI.jpg

    ERP: Standardiseret metervare eller skræddersyning?

    Skræddersyning og omfattende tilpasninger af ERP-systemet eller metervare og softwareproducenternes standardiserede opsætning? ERP-ekspert Bo Hjort Christensen giver nogle svar.

    Smart-city-Taleassistent

    Smart City: Hej bil, lad os tale sammen!

    Bosch har sat en en taleassistent bag rattet i bilerne i fremtidens Smart City for at sætte en en stopper for kaosset af knapper i kabinen.

    Læs flere artikler om Big Data & Analytics
    Digitalisering af SMV'er giver store muligheder

    Digitalisering giver SMV'er større muskler

    Digitalisering giver små og mellemstore virksomheder samme konkurrencekraft som langt større konkurrenter. Se regeringens udspil og 5 gode råd.

    Bo Hjort Christensen Handelshøyskolen BI.jpg

    ERP: Standardiseret metervare eller skræddersyning?

    Skræddersyning og omfattende tilpasninger af ERP-systemet eller metervare og softwareproducenternes standardiserede opsætning? ERP-ekspert Bo Hjort Christensen giver nogle svar.

    Microsoft Dynamics roadmap: I 2018 kommer NAV som cloud-tjeneste

    Microsoft Dynamics roadmap: I 2018 kommer NAV som cloudtjeneste

    Andreas Dolven, Microsofts direktør for forretningssystemer, fortæller om planerne for Microsoft Dynamics NAV. I 2018 kommer cloudversionen af NAV.

    Læs flere artikler om Cloud
    Anders Elbak IDC om CDO og CIO

    Alle har behov for en CDO – en digitaliseringsdirektør

    En ny stillingsbetegnelse – CDO eller digitaliseringsdirektør – er på vej ind i mange virksomheder. Hvilke kvalifikationer skal en CDO så have?

    Digitalisering af SMV'er giver store muligheder

    Digitalisering giver SMV'er større muskler

    Digitalisering giver små og mellemstore virksomheder samme konkurrencekraft som langt større konkurrenter. Se regeringens udspil og 5 gode råd.

    Bo Hjort Christensen Handelshøyskolen BI.jpg

    ERP: Standardiseret metervare eller skræddersyning?

    Skræddersyning og omfattende tilpasninger af ERP-systemet eller metervare og softwareproducenternes standardiserede opsætning? ERP-ekspert Bo Hjort Christensen giver nogle svar.

    Læs flere artikler om Forandringsledelse
    Tidligere svensk statsminister: Hvordan påvirker digitaliseringen erhvervslivet og vores hverdag?

    Disruption: Du må leve med  digitaliseringen

    Digitalisering, politik og globalisering styrer og skaber disruption for både erhvervslivet og vores hverdag.

    Microsoft Dynamics og Internet of Things

    Når sensorer spiller sammen med ERP

    Microsoft-direktør Andreas Dolven fortæller om, hvordan ERP-systemet Dynamics og Internet of Things (IoT) spiller sammen.

    technical debt

    Teknisk gæld: Forældet teknologi bremser hele virksomheden

    Forældet teknologi og vedligeholdelsesefterslæb bremser mange virksomheders innovation og udvikling. Se, hvordan du undgår at sakke bagud.

    Læs flere artikler om Internet of Things
    Virtual Reality Augmented Reality

    Her gør VR og AR en vigtig forskel

    Der er store gevinster at hente ved at bruge Virtual og Augmented Reality til oplæring, produktion og inspektion. Se, hvorfor VR og AR gør en forskel.

    Droner kortlægger skader i højderne

    Droner kortlægger skader i højderne

    Droner undersøger skader i højderne. Det giver billig, fyldestgørende fotodokumentation, fortæller Morten Holten Petersen fra Teknologisk Institut.

    Gol trafikstation digitalt papirløst

    Digitalt byggeprojekt brillerer: Papirløst fra start til slut

    Norges første papirløse byggeprojekt er netop blevet afsluttet. Læs om erfaringerne fra projektet her.

    Læs flere artikler om IT-udvikling og løsninger
    Mikkel Kruse

    Frygt og firmakultur bremser databåret vækst

    Datadrevne projekter bliver ofte standset af gamle vaner, opdelte systemer samt frygt for at dele data.

    TransformationTools 2018 mest læste artikler

    Top 5: Her er de mest læste artikler i 2018

    TransformationTools fejrer nytåret med at bringe en top 5 over de mest læste af vores artikler i 2018. Fik du læst dem?

    Drop budgetterne – brug forecasting i stedet

    "Budgettering er gammeldags"

    Digital transformation kræver en ny økonomimodel, hvis man vil følge sit marked og sine kunder tæt.

    Læs flere artikler om Persondata | GDPR
    5G future factory

    5G, IoT og AI skaber den perfekte teknologistorm i fabrikkerne

    5G, internetopkoblede sensorer og kunstig intelligens giver den perfekte storm, mener Telenor. Læs, hvordan Telenor tester de tre teknologier for at skabe fremtidens fabrikker og produktion.

    Patrick Waldemar, Telenor

    5G bliver fundamentet i fremtidens fabrik

    5G-nettet byder på helt nye muligheder. Telenor fører an i et europæisk forskningsprojekt, som undersøger 5G i fremtidens fabrikker. Læs om mulighederne her.

    Drop budgetterne – brug forecasting i stedet

    "Budgettering er gammeldags"

    Digital transformation kræver en ny økonomimodel, hvis man vil følge sit marked og sine kunder tæt.

    Læs flere artikler om Sikkerhed
    • Datadreven produktion
    • Digital omstilling
    • Procesoptimering
    • Robotter
    • Supply Chain Management
    Projektorienteret produktion industri

    Sensorer gør projektindustrien smartere

    Internettilkoblede sensorer gør sammen med Big Data både producenter og produkter smartere. IoT, dataindsamling og dataanalyse øger produktets værdi, hvilket løfter både top- og bundlinjen.

    Gol trafikstation digitalt papirløst

    Digitalt byggeprojekt brillerer: Papirløst fra start til slut

    Norges første papirløse byggeprojekt er netop blevet afsluttet. Læs om erfaringerne fra projektet her.

    5G future factory

    5G, IoT og AI skaber den perfekte teknologistorm i fabrikkerne

    5G, internetopkoblede sensorer og kunstig intelligens giver den perfekte storm, mener Telenor. Læs, hvordan Telenor tester de tre teknologier for at skabe fremtidens fabrikker og produktion.

    Læs flere artikler om Datadreven produktion
    Virtual Reality Augmented Reality

    Her gør VR og AR en vigtig forskel

    Der er store gevinster at hente ved at bruge Virtual og Augmented Reality til oplæring, produktion og inspektion. Se, hvorfor VR og AR gør en forskel.

    Projektorienteret produktion industri

    Sensorer gør projektindustrien smartere

    Internettilkoblede sensorer gør sammen med Big Data både producenter og produkter smartere. IoT, dataindsamling og dataanalyse øger produktets værdi, hvilket løfter både top- og bundlinjen.

    Gol trafikstation digitalt papirløst

    Digitalt byggeprojekt brillerer: Papirløst fra start til slut

    Norges første papirløse byggeprojekt er netop blevet afsluttet. Læs om erfaringerne fra projektet her.

    Læs flere artikler om Digital omstilling
    Virtual Reality Augmented Reality

    Her gør VR og AR en vigtig forskel

    Der er store gevinster at hente ved at bruge Virtual og Augmented Reality til oplæring, produktion og inspektion. Se, hvorfor VR og AR gør en forskel.

    Projektorienteret produktion industri

    Sensorer gør projektindustrien smartere

    Internettilkoblede sensorer gør sammen med Big Data både producenter og produkter smartere. IoT, dataindsamling og dataanalyse øger produktets værdi, hvilket løfter både top- og bundlinjen.

    Danfoss Drives fremtidens fabrik industri 4.0

    Danfoss Drives bygger fremtidens fabrik

    Danfoss Drives tager udgangspunkt i Industri 4.0-teknologier, når de bygger fremtidens fabrik. Se her, hvad den indeholder.

    Læs flere artikler om Procesoptimering
    Projektorienteret produktion industri

    Sensorer gør projektindustrien smartere

    Internettilkoblede sensorer gør sammen med Big Data både producenter og produkter smartere. IoT, dataindsamling og dataanalyse øger produktets værdi, hvilket løfter både top- og bundlinjen.

    Gol trafikstation digitalt papirløst

    Digitalt byggeprojekt brillerer: Papirløst fra start til slut

    Norges første papirløse byggeprojekt er netop blevet afsluttet. Læs om erfaringerne fra projektet her.

    Danfoss Drives fremtidens fabrik industri 4.0

    Danfoss Drives bygger fremtidens fabrik

    Danfoss Drives tager udgangspunkt i Industri 4.0-teknologier, når de bygger fremtidens fabrik. Se her, hvad den indeholder.

    Læs flere artikler om Robotter
    Projektorienteret produktion industri

    Sensorer gør projektindustrien smartere

    Internettilkoblede sensorer gør sammen med Big Data både producenter og produkter smartere. IoT, dataindsamling og dataanalyse øger produktets værdi, hvilket løfter både top- og bundlinjen.

    Danfoss Drives fremtidens fabrik industri 4.0

    Danfoss Drives bygger fremtidens fabrik

    Danfoss Drives tager udgangspunkt i Industri 4.0-teknologier, når de bygger fremtidens fabrik. Se her, hvad den indeholder.

    Bente Sollid Storehaug

    Internet-guru: Sats på blockchain

    Selv om bitcoin har været i frit fald siden 2017, betaler det sig at lære teknologien bag kryptovalutaen at kende, mener internet-guru. Læs hvorfor.

    Læs flere artikler om Supply Chain Management
    • Omnichannel
    • Marketing
    • Enabling employees
    • E-commerce
    • Kundeloyalitet
    • IT-udvikling og løsninger
    • Kundeoplevelse
    • Retailtrends
    Avensia Johan Sommar Unified Commerce

    Sådan lykkes du med markedspladser og sømløse kundeoplevelser

    Hvordan lykkes man med markedspladser og sømløse kundeoplevelser? Vi har interviewet Avensias Unified Commerce-ekspert, Johan Sommar, der giver svaret her.

    Detailhandlen en god start på året

    3 råd til en god start på året for detailhandlere

    Hvordan kan detailhandlen få en god start på året? EG's ekspert hjælper dig på vej med 3 råd.

    Omnichannel unified commerce?

    Omnichannel og unified commerce: Hvad er forskellen?

    Alle taler om sømløs handel. Men hvad er forskellen egentlig mellem omnichannel og unified commerce? Du får styr på begreberne i denne artikel.

    Læs flere artikler om Omnichannel
    BabySam, digital frontløber

    Digital frontløber: Sådan blev BabySam branchens bedste

    En 360-graders digitalisering katapulterede BabySam til toppen af branchen. Detailvirksomheden har aldrig haft bedre fat i kunderne. Læs her hvorfor.

    Net-Promoter-Score

    Scor fordelene ved Net Promoter Score

    Mange virksomheder benytter Net Promoter Score, men hvilke fordele og ulemper er der egentlig ved NPS, og hvad bør du tage højde for?

    Data og personaliserede købsoplevelser er retails fremtid

    Data og personalisering af  købsoplevelser er detailbranchens fremtid

    Kunderne vil have individuelle produkter og services. Dataindsamling og de rette it-løsninger hjælper dig til at give kunderne de personlige produkter og købsoplevelser, som de efterspørger.

    Læs flere artikler om Marketing
    Detailhandlen en god start på året

    3 råd til en god start på året for detailhandlere

    Hvordan kan detailhandlen få en god start på året? EG's ekspert hjælper dig på vej med 3 råd.

    Digital transformation detailhandlen

    Disse 5 faktorer skaber digital transformation i detailhandlen

    Hvad skaber egentlig digital transformation i detailhandlen? EG's detailekspert Edward Bjurström fortæller om fem faktorer.

    Greens Engros

    Digitalisering gav grønthandleren vækst

    Hvordan kan digitalisering skabe vækst hos en grønthandler? Lars Green fra Greens Engros fortæller om, hvordan digitalisering giver en bedre købsoplevelse.

    Læs flere artikler om Enabling employees
    Bo Hjort Christensen

    ERP-ekspert: Få styr på webportalen

    Komplekse prisstrukturer og besværlige returneringer. Rigide ERP-systemer fungerer ikke i den digitale verden. Læs ERP-ekspert Bo Hjort Christensens råd til den moderne webportal.

    Julehandlen retail undgå nedbrud

    3 tips: Sådan undgår du katastrofen til jul

    Her er 3 tips til at redde din onlinebutik eller fysiske butik fra at gå ned under presset fra julehandlen.

    Julehandlen detailhandel

    Detaileksperten: 6 tips til julehandlen

    Julehandlen: Hvad skal detailhandlen fokusere på for at lykkes? EG's detailekspert Anders Trege deler sine bedste tips.

    Læs flere artikler om E-commerce
    Anna Feuk Brothers

    4 indsigter til detailhandlen: Fra skrivebordet til butiksgulvet

    Hvilke erfaringer kan en kontormedarbejder gøre sig ved at arbejde en dag i butik? Få svarene og 4 indsigter her.

    Avensia Johan Sommar Unified Commerce

    Sådan lykkes du med markedspladser og sømløse kundeoplevelser

    Hvordan lykkes man med markedspladser og sømløse kundeoplevelser? Vi har interviewet Avensias Unified Commerce-ekspert, Johan Sommar, der giver svaret her.

    Julehandlen retail undgå nedbrud

    3 tips: Sådan undgår du katastrofen til jul

    Her er 3 tips til at redde din onlinebutik eller fysiske butik fra at gå ned under presset fra julehandlen.

    Læs flere artikler om Kundeloyalitet
    Jani Lykke Methmann

    SMV'er har brug for digital håndsrækning

    SMV'er forløser ikke deres potentiale uden hjælp til digitaliseringen, mener Væksthus Syddanmark's direktør, Jani Lykke Methmann.

    Kunstig intelligens Danmark 2019

    Kunstig intelligens er kommet til Danmark – men hvor langt er vi egentlig?

    Hvor langt er vi med kunstig intelligens i Danmark? Hvilke teknologier bruger vi? Og hvor langt er vi i forhold til andre lande? Få svaret her.

    Mikkel Kruse

    Frygt og firmakultur bremser databåret vækst

    Datadrevne projekter bliver ofte standset af gamle vaner, opdelte systemer samt frygt for at dele data.

    Læs flere artikler om IT-udvikling og løsninger
    Anna Feuk Brothers

    4 indsigter til detailhandlen: Fra skrivebordet til butiksgulvet

    Hvilke erfaringer kan en kontormedarbejder gøre sig ved at arbejde en dag i butik? Få svarene og 4 indsigter her.

    Adyen kinesisk nytår detailhandel

    Derfor bør den nordiske detailhandel satse på kinesisk nytår

    Asiatiske shoppinghøjtider som det kinesiske nytår og Singles Day rumler i Norden. Men hvorfor er de relevante for nordiske detailhandlere? Adyens chef for Nordeuropa fortæller alt om fordelene her.

    Avensia Johan Sommar Unified Commerce

    Sådan lykkes du med markedspladser og sømløse kundeoplevelser

    Hvordan lykkes man med markedspladser og sømløse kundeoplevelser? Vi har interviewet Avensias Unified Commerce-ekspert, Johan Sommar, der giver svaret her.

    Læs flere artikler om Kundeoplevelse
    Adyen kinesisk nytår detailhandel

    Derfor bør den nordiske detailhandel satse på kinesisk nytår

    Asiatiske shoppinghøjtider som det kinesiske nytår og Singles Day rumler i Norden. Men hvorfor er de relevante for nordiske detailhandlere? Adyens chef for Nordeuropa fortæller alt om fordelene her.

    Avensia Johan Sommar Unified Commerce

    Sådan lykkes du med markedspladser og sømløse kundeoplevelser

    Hvordan lykkes man med markedspladser og sømløse kundeoplevelser? Vi har interviewet Avensias Unified Commerce-ekspert, Johan Sommar, der giver svaret her.

    Digital transformation detailhandlen

    Disse 5 faktorer skaber digital transformation i detailhandlen

    Hvad skaber egentlig digital transformation i detailhandlen? EG's detailekspert Edward Bjurström fortæller om fem faktorer.

    Læs flere artikler om Retailtrends
    • Utility som handelsvare
    • Fra måler til menneske
    • Digital Utility 3.0
    • Nordisk Innovation
    Søfartsindustrien olie blockchain

    Blockchain kan give søfartsindustrien renere olie

    Blockchain kan være søfartsindustriens redning mod forringet olie ved registrering af kvaliteten af brændstoffet ved hver transaktion.

    SKI Energi 2018

    SKI Energi 2018: Hvad driver kundetilfredsheden i energibranchen?

    Er du interesseret i, hvad der kan skabe tilfredse kunder i energibranchen? Så læs interviewet med SKI-konsulent Per Grenert, og få hans bud.

    El-kunderne er uengagerede men trofaste

    Elkunderne er uengagerede, men trofaste

    Trods liberalisering af elmarkedet forbliver elkunderne uengagerede i deres leverandør. Få de nyeste insights om elkunderne fra EPISI Rating.

    Læs flere artikler om Utility som handelsvare
    Desmi

    Efter CRM-workshop: ”Vi skal først have defineret vores salgsproces”

    Pumpeproducenten DESMI arbejder målrettet med begrebet CRM, men ønsker at få helt styr på salgsprocesser og målsætninger inden endelig implementering af en teknisk løsning.

    CRM 11 skridt

    CRM: 11 trin til at blive klar

    Mange begår elementære fejl allerede i forberedelsen af et CRM-projekt. Her får du 11 trin til at undgå dødsspiralen.

    Thomas Ritter

    Data for Business: Mange datadrevne løsninger er ren idioti!

    DataForBusiness Summit 2018 besvarede spørgsmålet "Er dine nye datadrevne løsninger relevante?" gennem en stresstest på fire simple spørgsmål. Se dem her.

    Læs flere artikler om Fra måler til menneske
    Machine learning

    Machine learning skal give elnetselskaber ny viden

    Et dansk forskningsprojekt med machine learning skal hjælpe elnetselskaberne med at driftssikre de små transformatorstationer.

    De 7 vigtigste digitale trends for produktionsvirksomheder

    Digitaliseringen spreder sig også til produktionsvirksomheder. Her får du syv aktuelle digitale trends, som du skal forholde dig til fremover.

    Thomas Ritter

    Data for Business: Mange datadrevne løsninger er ren idioti!

    DataForBusiness Summit 2018 besvarede spørgsmålet "Er dine nye datadrevne løsninger relevante?" gennem en stresstest på fire simple spørgsmål. Se dem her.

    Læs flere artikler om Digital Utility 3.0
    Machine learning

    Machine learning skal give elnetselskaber ny viden

    Et dansk forskningsprojekt med machine learning skal hjælpe elnetselskaberne med at driftssikre de små transformatorstationer.

    DataHub i Norden

    Nordiske DataHub'er kan styrke elmarkedet

    DataHub: Sverige skal have en DataHub, hvor elnetselskaber og elhandelsselskaber kan udveksle data om kunder og deres elforbrug, og de drager nytte af danske erfaringer.

    Blockchain-elindustri

    Blockchain giver nye muligheder i el-industrien

    Blockchain skal gøre det lettere for el-industrien at leve op til FN's klimamål med hjælp fra Verdensbanken. Læs, hvilket dansk firma der er i front.

    Læs flere artikler om Nordisk Innovation
    • Temaer
      • Automation
      • Big Data & Analytics
      • Cloud
      • Forandringsledelse
      • Internet of Things
      • IT-udvikling og løsninger
      • Persondata | GDPR
      • Sikkerhed
    • Manufacturing
      • Datadreven produktion
      • Digital omstilling
      • Procesoptimering
      • Robotter
      • Supply Chain Management
    • Retail
      • Omnichannel
      • Marketing
      • Enabling employees
      • E-commerce
      • Kundeloyalitet
      • IT-udvikling og løsninger
      • Kundeoplevelse
      • Retailtrends
    • Utility
      • Utility som handelsvare
      • Fra måler til menneske
      • Digital Utility 3.0
      • Nordisk Innovation
      • Om TransformationTools
      • DK NO SE
      • TransformationTools - inspiration til digital transformation
      • RFID-teknologi: Modebranchen og de nye stregkoder matcher
      • 09. oktober 2017
      • IT-udvikling og løsninger
      • Procesoptimering
      • Digital omstilling
      • Omnichannel
      • IT-udvikling og løsninger
      • Retailtrends

      Sådan matcher RFID-teknologien modebranchen

      De første erfaringer med RFID-teknologi peger på markante gevinster og besparelser gennem hele forsyningskæden inden for mange industrier. Der er ingen tvivl om, at RFID-teknologien også passer godt ind i modebranchens produktcyklus, hvor den forventes at sætte nye standarder for lagerstyring og ikke mindst trendforecasting og omnichannel-salg. RFID-teknologien, som består i, at man indarbejder en lille id-chip i varerne, har været tilgængelig længe, og måske er tiden endelig inde til, at modebranchen herhjemme producerer sine varer med RFID-tags.

      RFID-teknologi: Modebranchen og de nye stregkoder matcher

      RFID-teknologien passer godt ind i modebranchens produktcyklus. Foto: EG og GS1 Denmark

      Stefan Timmermann Stefan Timmermann
      Om Stefan Timmermann

      Stefan Timmermann har mange års erfaring inden for it og telekommunikation, hvor han især har beskæftiget sig med kommunikation og markedsføring samt rådgivning og analyser til både det offentlige og private virksomheder.

      Stefan skriver for transformationtools.dk og arbejder til daglig hos EG. Her har han ansvaret for PR og kommunikation i EG's division for Business Ready Solutions, som tilbyder færdige it-systemer i skyen til specifikke brancher – eksempelvis håndværkere, advokater og læger.

      Kontakt og følg Stefan Timmermann

      • Email: steti@eg.dk

      Udvalgte artikler

      Chatbots bygger bro mellem forbrugeren og din butik

      Af: Stefan Timmermann

      Ditte Wolff-Jacobsen er ekspert i chatbots

      Se alle artikler af Stefan Timmermann

      Det er et spørgsmål om tid, før RFID-teknologien afløser de stregkoder, der sidder på vores varer i dag. Supermarkedskæden Walmart i USA har eksempelvis for længst forlangt, at varer fra de største leverandører skal være forsynet med RFID-tags. Et RFID-tag kan aflæses elektronisk og lynhurtigt med radiobølger, og i modsætning til stregkoden kan mange koder aflæses på én gang uden visuel kontakt. Og så indeholder et RFID-tag en unik kode for hvert enkelt produkt og ikke blot for en enkelt produkttype.

      Et RFID-tag rummer altså ikke alene informationer om et par jeans i størrelse 32/34 i en bestemt model og farve fra et bestemt mærke, men også om det unikke par jeans, det sidder på. Resultatet bliver en lagerstyring, der er strammere, end modebranchen nogensinde har set, og en perlerække af kommercielle fordele. Og den nemme aflæsning af koderne betyder, at detailhandlen i teorien kan opgøre lageret hver dag – endda automatiseret.

       

      Krav fra markedets største vil kickstarte RFID i Norden

      Undersøgelser viser, at indførelsen af RFID-teknologien forbedrer lagernøjagtigheden fra 67 procent til op mod 100 procent og reducerer svind med op til 50 procent. RFID-teknologien optimerer markant på alle forretningsparametre: onlinesalg, svind, omsætning, kundetilfredshed mv. Samtidig estimeres det, at en lagerstatus med RFID-tags kan gennemføres med 12.000 produkter i timen, mens samme tal med traditionelle stregkoder ligger på 800-1.000 i timen.

      Tallene præsenteres af nonprofit-medlemsorganisationen GS1, der står for de globale standarder for den traditionelle stregkode og RFID-tags, og analysen bygger på en amerikansk undersøgelse fra 2016. Med de resultater kan det undre, at udbredelsen af RFID-teknologien ikke løber hurtigere og allerede er implementeret i skandinaviske modevirksomheder.

      "Jeg tror, at ulempen på de nordiske markeder har været, at vi endnu ikke har haft lokale eksempler på RFID-teknologien, men så snart vi får de første succeser fra nærområdet, kommer det til at gå hurtigt. Og når de store spillere som fx Zalando og Amazon muligvis inden længe vil kræve RFID-tags fra samtlige leverandører, gælder det om at have sit produktionsapparat klar og gerne oppe at køre," siger Mads Kibsgaard, der er Supply Chain Specialist hos GS1 Denmark.

      Sammen med Dansk Mode & Textil var GS1 Denmark inviteret som indlægsholder på en inspirationsdag på et it-brugergruppemøde for modebranchen i sidste uge.

       

      Stor investering – endnu større gevinst i vente

      En af de modevirksomheder, der er langt i overvejelserne om at indføre RFID, er Axelsen & Sön i Skanderborg. Firmaet producerer lædervarer – fra naturens hånd et unikt produkt, der pr. definition bør være mærket med unikke koder. For Axelsen & Söns ejer Gert Axelsen ligger der dog langt flere og økonomiske argumenter til grund for at implementere RFID og "source tagge" varerne allerede i produktionen.

      "Det er en stor investering at omlægge produktionen til RFID-tagging, men prisen på scannere og det nødvendige udstyr har nu nået et niveau, hvor vi kan tjene det hjem inden for rimelig tid. Og vi forventer store besparelser. Vi har konsignationslagre hos en af vores største kunder, og vores varer bliver solgt fra 100 forskellige lokationer. Med den nye teknologi vil de mange optællinger blive optimeret, og vi vil i princippet kunne få en daglig lagerstatus. Den form for lagernøjagtighed er guld værd i vores branche," siger Gert Axelsen fra Axelsen & Sön.

      Gert Axelsen fremhæver optælling og svind som de to områder, han forventer at få den største øjeblikkelige besparelse på, og som hver især vil holde investeringen i RFID-teknologien hjemme efter blot få måneder.

      "Når vi modtager varer fra vores leverandører, kan vi med RFID-teknologien tælle dem op på få sekunder uden at åbne kartonen. Varernes unikke koder vil udelukke dobbeltscanning, så menneskelige fejl er udelukket. Det er lige så effektivt, når vi distribuerer videre til de øvrige varelagre, så svind og dermed årsagen til svind blive opdaget lynhurtigt," siger Gert Axelsen fra Axelsen & Sön.

      Gert Axelsen har kun en enkelt sten i skoen: tyverialarmen. Mange kunder kræver i dag, at varerne leveres med alarmsikring. Det er vigtigt, at tyverialarmen bliver integreret i RFID-tagget og fungerer sammen med de nuværende alarmsystemer, så der kommer mest muligt ud af investeringen.

       

      Forbedret købsoplevelse

      Hos Dansk Mode & Textil fortæller digital rådgiver Jakob Simmelkjær, at der allerede findes mange smarte løsninger til varesikring med RFID-tags, og at der løbende bliver udviklet nye løsninger. RFID-teknologien bidrager desuden med, at butikkerne med det samme får et overblik over, præcis hvilke varer der evt. er blevet stjålet, hvis kassesystem og tyverisikring kobles sammen. Desuden kan RFID-tags retningsbestemmes og aflæse, om varen fx er på vej ind i prøverummet eller ud af butikken.

      "I det hele taget understøtter RFID-teknologien detailhandlen på helt nye måder. Det er en langt højere motivation for butikkens ansatte, når de kan stole på, at lageret stemmer, hvis de anbefaler en vare til kunden. Samtidig kan medarbejderen støtte sig til data og se, hvilke størrelser kunden har med i prøverummet og give sine anbefalinger ud fra et større udvalg af data, siger Jakob Simmelkjær fra Dansk Mode & Textil.

      Jakob Simmelkjær fortæller, at RFID-teknologien giver mulighed for real-time lagerstatus og dermed understøtter omnichannel-salg par excellence og eksempelvis gør det nemmere for butikker med sideløbende onlinesalg at have de rigtige varer på det rigtige tidspunkt samt muliggør click and collect, hvor kunden køber online og henter i den fysiske butik.

       

      Implementering i mindre bidder

      RFID-teknologien i modebranchen ligner således historien om hønen og ægget, hvor det er uklart, om kunderne eller leverandørerne tager de første skridt, så det er uklart, hvornår udbredelsen i Norden for alvor tager fart. Det er dog den gængse opfattelse, at RFID bliver mærkningsstandarden på det globale marked, så tiden er måske inde. It-leverandøren EG, som lagde lokaler til it-brugergruppemødet for modebranchen, ser integrationen til branchens ERP-system som ukompliceret.

      "Jeg anbefaler, at vores kunder spiser elefanten i små bidder og måske først gør sig nogle erfaringer i et mindre pilotprojekt. I første omgang kan man fokusere på optællingen og bygge en businesscase ud fra det. Der er ingen herhjemme, der endnu har set omfanget af de optimeringer, man kan forvente sig ved at omlægge hele produktionen, men jeg tror på, at der er positive overraskelser i hele værdikæden. Lige nu taler vi om fordele, vi ikke kender endnu, i fx dokumentation og kvalitetssikring," siger Thomas Eg Kristensen, der er functional architect hos EG Variant.

       

      Fakta om RFID-teknologien

      • RFID (radiofrekvensidentifikation) er en trådløs teknologi, og en RFID-tag kan aflæses uden visuel kontakt.
      • Den læsbare afstand er 2-3 meter og helt op til 100 meter afhængigt af typen.
      • RFID-tags kræver ingen strømforsyning og kan eksempelvis sys ind i tøjets vaskemærke.
      • Teknologien er allerede vidt udbredt i Danmark på bl.a. biblioteker og i Storebæltsforbindelsens BroBizz. 
      • Del

      Hold dig opdateret ...

      Tilmeld dig vores nyhedsbrev

      Få værdiskabende artikler, værktøjer og inspiration til, hvordan du forankrer den digitale transformation i din virksomhed – direkte i din indbakke.

       

      Tilmeld dig her:

      EG Variant til fashion
      fremtidens motebransje
      Artikel

      Google: 6 trends, som vil påvirke fremtidens modebranche

      Personlig tilpasning og inspiration bliver hele tiden vigtigere for fremtidens forbruger. Det sagde Michael Haswell fra Google på en konference arrangeret af Dansk Mode og Textil....

      • Omnichannel
      • Marketing
      • Kundeloyalitet
      • Kundeoplevelse
      • Retailtrends
      EG Variant til fashion
      Andre læser også
      B4D 123

      IBM Danmark: Millioner at hente for virksomhederne i egne data

      fremtidens motebransje

      Google: 6 trends, som vil påvirke fremtidens modebranche

      Cloudskolen

      Cloudskolen del 3: Sådan forbedrer du kundeloyaliteten ved hjælp af skyen

      Undgå høj lagerbinding og tomme hylder.
      TransformationTools C/O EG A/S
      Lautrupvang 24, 2750 Ballerup
      +45 7013 2211
      Persondatapolitik