Powered by DXC Technology
  • Om TransformationTools
  • DK NO SE
  • Temaer
  • Manufacturing
  • Retail
  • Utility
Søg
    • Automation
    • Big Data & Analytics
    • Cloud
    • Forandringsledelse
    • Internet of Things
    • IT-udvikling og løsninger
    • Persondata | GDPR
    • Sikkerhed
    Blockchain

    Mangler du en strategi for blockchain? Sådan gør du

    Virksomheder overvejer mere intenst blockchain for at forbedre sikkerheden og gennemskueligheden af transaktionerne, men det kræver den rette strategi.

    Automation

    Er du usikker på automatisering? Så skal du bruge et procesudviklingsværktøj

    Mange virksomhedsledere ved ikke, hvilke processer de skal automatisere først. Det er her, at et procesudviklingsværktøj til analyse kan være din redning.

    Intelligente maskiner

    Et gyldent samarbejde: Medarbejdere + intelligente maskiner

    Intelligente teknologier giver virksomheder muligheden for at give konkurrenterne baghjul, men det kræver, at medarbejderne bliver opfordret til at samarbejde med intelligente maskiner.

    Læs flere artikler om Automation
    Intelligente maskiner

    Et gyldent samarbejde: Medarbejdere + intelligente maskiner

    Intelligente teknologier giver virksomheder muligheden for at give konkurrenterne baghjul, men det kræver, at medarbejderne bliver opfordret til at samarbejde med intelligente maskiner.

    AI

    Fremtiden for AI: Potentialet er ubegrænset

    AI er afgørende for at kunne tage de forretningsmæssige kvalitetsbeslutninger, innovation kræver. Men de fleste organisationer har endnu ikke fanget mere end en brøkdel af deres datas værdi.

    Teknologi

    Nye teknologier giver konkurrencefordele

    Hvordan kan virksomheder opnå innovation med virtuel og udvidet virkelighed? Hvilken værdi kan droner tilføje? Og hvad med kunstig intelligens? Få svarene her.

    Læs flere artikler om Big Data & Analytics
    Cloud

    Cloud er fuldt udvokset

    Cloud er blevet voksen og giver ny fleksibilitet til højtydende databehandling

    Cloud

    Cloud-alkymi forvandler data til penge

    Indfang den fulde værdi af dine data ved at udnytte skalerbarheden i skyen. Skyen er den hurtigste og mindst dyre metode til at integrere data.

    Teknologi

    Nye teknologier giver konkurrencefordele

    Hvordan kan virksomheder opnå innovation med virtuel og udvidet virkelighed? Hvilken værdi kan droner tilføje? Og hvad med kunstig intelligens? Få svarene her.

    Læs flere artikler om Cloud
    Kontra-Industriell

    Den fjerde industrielle revolution

    Den nuværende revolution er lige så omfattende som den oprindelige industrielle revolution. Hvorfor? Fordi immaterielle aktiver har erstattet fysiske aktiver.

    CIO

    CIO: Derfor er forandringsagenter dine bedste allierede

    Digitale transformationer er først og fremmest kulturelle tiltag. Derfor skal CIO's primært alliere sig med forandringsagenter.

    Cyber extortion

    Digital afpresning rykker længere ind i intimsfæren

    Kriminelle har mange nye muligheder for digital afpresning, fordi vores digitale enheder lever sammen med os. Hvordan beskytter virksomheder sig bedst?

    Læs flere artikler om Forandringsledelse
    Intelligente maskiner

    Et gyldent samarbejde: Medarbejdere + intelligente maskiner

    Intelligente teknologier giver virksomheder muligheden for at give konkurrenterne baghjul, men det kræver, at medarbejderne bliver opfordret til at samarbejde med intelligente maskiner.

    AI

    Fremtiden for AI: Potentialet er ubegrænset

    AI er afgørende for at kunne tage de forretningsmæssige kvalitetsbeslutninger, innovation kræver. Men de fleste organisationer har endnu ikke fanget mere end en brøkdel af deres datas værdi.

    Teknologi

    Nye teknologier giver konkurrencefordele

    Hvordan kan virksomheder opnå innovation med virtuel og udvidet virkelighed? Hvilken værdi kan droner tilføje? Og hvad med kunstig intelligens? Få svarene her.

    Læs flere artikler om Internet of Things
    Digital produktion

    Sådan får du succes med digital produktion

    Digital produktion er svært at opnå for produktionsvirksomheder, når deres eksisterende produktionslinjer er 20 år gamle. Så hvordan griber man det an? Få svarene her.

    Kontra-Industriell

    Den fjerde industrielle revolution

    Den nuværende revolution er lige så omfattende som den oprindelige industrielle revolution. Hvorfor? Fordi immaterielle aktiver har erstattet fysiske aktiver.

    Julehandlen retail undgå nedbrud

    3 tips: Sådan undgår du katastrofen til jul

    Her er 3 tips til at redde din onlinebutik eller fysiske butik fra at gå ned under presset fra julehandlen.

    Læs flere artikler om IT-udvikling og løsninger
    Det rigtig CRM-system gør virksomheden i stand til at følge med kunderne

    Sådan giver du dine kunder service og købsoplevelser i topklasse

    The age of the customer er over os. Kunder kræver service og købsoplevelser i topklasse. CRM hjælper dig med at opnå det.

    Reduce IT Complexity - teknisk gjeld

    Teknisk gæld stopper innovation

    Teknisk gæld er gammel, forældet teknologi. Det sætter en stopper for virksomheders muligheder for innovation, hvilket reducerer konkurrenceevnen. Læs, hvordan din virksomhed kommer ud af gældsfælden.

    Læs erfaringerne fra næsten 100 GDPR-projekter

    Hard Brexit giver GDPR-problemer

    Hvis 'hard Brexit' bliver en realitet, kan man ikke længere overføre persondata til Storbritannien. Det kan få store konsekvenser for virksomheder med britisk forretning. Her får du fem råd.

    Læs flere artikler om Persondata | GDPR
    Cyber extortion

    Digital afpresning rykker længere ind i intimsfæren

    Kriminelle har mange nye muligheder for digital afpresning, fordi vores digitale enheder lever sammen med os. Hvordan beskytter virksomheder sig bedst?

    Produktion digital transformation

    Produktionsindustrien har fået en digital overhaling

    Nogle af de stærkeste effekter af digital transformation oplever man i øjeblikket i produktionsindustrien, konkluderer en undersøgelse. Hvorfor?

    Det rigtig CRM-system gør virksomheden i stand til at følge med kunderne

    Sådan giver du dine kunder service og købsoplevelser i topklasse

    The age of the customer er over os. Kunder kræver service og købsoplevelser i topklasse. CRM hjælper dig med at opnå det.

    Læs flere artikler om Sikkerhed
    • Datadreven produktion
    • Digital omstilling
    • Procesoptimering
    • Robotter
    • Supply Chain Management
    AI

    Deep reinforcement learning: Et skridt nærmere rigtig AI

    Ved hjælp af deep reinforcement learning interagerer maskiner med deres miljøer ved at bearbejde observationer og foretage handlinger uden menneskelig styring.

    Smart factory

    Den intelligente fabrik perfektionerer også kundeoplevelsen

    Produktionsvirksomheder kan opnå store gevinster, når de sammenkobler den intelligente fabrik med kundeoplevelsen.

    Smart factory

    Kan intelligente fabrikker levere en bedre kundeoplevelse?

    Intelligente fabrikker, der har fået ekstra muskler takket være Industri 4.0, kan udnytte fordelene ved opkoblede, intelligente systemer til at transformere kundeoplevelsen.

    Læs flere artikler om Datadreven produktion
    Digital produktion

    Sådan får du succes med digital produktion

    Digital produktion er svært at opnå for produktionsvirksomheder, når deres eksisterende produktionslinjer er 20 år gamle. Så hvordan griber man det an? Få svarene her.

    Smart factory

    Den intelligente fabrik perfektionerer også kundeoplevelsen

    Produktionsvirksomheder kan opnå store gevinster, når de sammenkobler den intelligente fabrik med kundeoplevelsen.

    Smart factory

    Kan intelligente fabrikker levere en bedre kundeoplevelse?

    Intelligente fabrikker, der har fået ekstra muskler takket være Industri 4.0, kan udnytte fordelene ved opkoblede, intelligente systemer til at transformere kundeoplevelsen.

    Læs flere artikler om Digital omstilling
    Digital produktion

    Sådan får du succes med digital produktion

    Digital produktion er svært at opnå for produktionsvirksomheder, når deres eksisterende produktionslinjer er 20 år gamle. Så hvordan griber man det an? Få svarene her.

    Smart factory

    Den intelligente fabrik perfektionerer også kundeoplevelsen

    Produktionsvirksomheder kan opnå store gevinster, når de sammenkobler den intelligente fabrik med kundeoplevelsen.

    Smart factory

    Kan intelligente fabrikker levere en bedre kundeoplevelse?

    Intelligente fabrikker, der har fået ekstra muskler takket være Industri 4.0, kan udnytte fordelene ved opkoblede, intelligente systemer til at transformere kundeoplevelsen.

    Læs flere artikler om Procesoptimering
    Smart factory

    Den intelligente fabrik perfektionerer også kundeoplevelsen

    Produktionsvirksomheder kan opnå store gevinster, når de sammenkobler den intelligente fabrik med kundeoplevelsen.

    Smart factory

    Kan intelligente fabrikker levere en bedre kundeoplevelse?

    Intelligente fabrikker, der har fået ekstra muskler takket være Industri 4.0, kan udnytte fordelene ved opkoblede, intelligente systemer til at transformere kundeoplevelsen.

    Intelligent produktion

    Eksperter om intelligent produktion: Her er de vigtigste skridt

    To produktionseksperter understreger behovet for åbenhed og samarbejde, hvis man vil have succes med intelligent produktion.

    Læs flere artikler om Robotter
    Smart factory

    Den intelligente fabrik perfektionerer også kundeoplevelsen

    Produktionsvirksomheder kan opnå store gevinster, når de sammenkobler den intelligente fabrik med kundeoplevelsen.

    Supply chain

    Alle forbrugere får deres egen forsyningskæde

    Produkter bliver skræddersyet til forbrugernes helt specifikke behov. Det betyder, at hver eneste forbruger får deres helt egen forsyningskæde.

    Smart factory

    Kan intelligente fabrikker levere en bedre kundeoplevelse?

    Intelligente fabrikker, der har fået ekstra muskler takket være Industri 4.0, kan udnytte fordelene ved opkoblede, intelligente systemer til at transformere kundeoplevelsen.

    Læs flere artikler om Supply Chain Management
    • Omnichannel
    • Marketing
    • Enabling employees
    • E-commerce
    • Kundeloyalitet
    • IT-udvikling og løsninger
    • Kundeoplevelse
    • Retailtrends
    Retail

    Sådan bliver fremtidens detailhandel

    Hvor befinder detailhandlen sig, og hvor er den på vej hen i fremtiden? Find ud af det lige her.

    Julehandlen retail undgå nedbrud

    3 tips: Sådan undgår du katastrofen til jul

    Her er 3 tips til at redde din onlinebutik eller fysiske butik fra at gå ned under presset fra julehandlen.

    SaaS

    5 grunde: Derfor skal detailhandlere vælge SaaS

    En af de 5 grunde til at vælge SaaS er, at det giver din virksomhed mulighed for at komme hurtigt i gang med en teknologiløsning med minimale opstartsomkostninger.

    Læs flere artikler om Omnichannel
    BabySam, digital frontløber

    Digital frontløber: Sådan blev BabySam branchens bedste

    En 360-graders digitalisering katapulterede BabySam til toppen af branchen. Detailvirksomheden har aldrig haft bedre fat i kunderne. Læs her hvorfor.

    Sådan styrkes din marketing med Dynamics 365

    Sådan styrker du din marketing med Dynamics 365

    Dynamics 365 for Marketing er et effektivt værktøj, som trækker på alle virksomhedens data og giver kunderne den perfekte, personificerede kundeoplevelse.

    Net-Promoter-Score

    Scor fordelene ved Net Promoter Score

    Mange virksomheder benytter Net Promoter Score, men hvilke fordele og ulemper er der egentlig ved NPS, og hvad bør du tage højde for?

    Læs flere artikler om Marketing
    Retail

    Sådan bliver fremtidens detailhandel

    Hvor befinder detailhandlen sig, og hvor er den på vej hen i fremtiden? Find ud af det lige her.

    Julehandlen retail undgå nedbrud

    3 tips: Sådan undgår du katastrofen til jul

    Her er 3 tips til at redde din onlinebutik eller fysiske butik fra at gå ned under presset fra julehandlen.

    SaaS

    5 grunde: Derfor skal detailhandlere vælge SaaS

    En af de 5 grunde til at vælge SaaS er, at det giver din virksomhed mulighed for at komme hurtigt i gang med en teknologiløsning med minimale opstartsomkostninger.

    Læs flere artikler om Enabling employees
    Retail

    Sådan bliver fremtidens detailhandel

    Hvor befinder detailhandlen sig, og hvor er den på vej hen i fremtiden? Find ud af det lige her.

    Julehandlen detailhandel

    Detaileksperten: 6 tips til julehandlen

    Julehandlen: Hvad skal detailhandlen fokusere på for at lykkes? Detailekspert Anders Trege deler sine bedste tips.

    Julehandlen retail undgå nedbrud

    3 tips: Sådan undgår du katastrofen til jul

    Her er 3 tips til at redde din onlinebutik eller fysiske butik fra at gå ned under presset fra julehandlen.

    Læs flere artikler om E-commerce
    Retail

    Sådan bliver fremtidens detailhandel

    Hvor befinder detailhandlen sig, og hvor er den på vej hen i fremtiden? Find ud af det lige her.

    Julehandlen detailhandel

    Detaileksperten: 6 tips til julehandlen

    Julehandlen: Hvad skal detailhandlen fokusere på for at lykkes? Detailekspert Anders Trege deler sine bedste tips.

    Julehandlen retail undgå nedbrud

    3 tips: Sådan undgår du katastrofen til jul

    Her er 3 tips til at redde din onlinebutik eller fysiske butik fra at gå ned under presset fra julehandlen.

    Læs flere artikler om Kundeloyalitet
    Retail

    Sådan bliver fremtidens detailhandel

    Hvor befinder detailhandlen sig, og hvor er den på vej hen i fremtiden? Find ud af det lige her.

    Julehandlen retail undgå nedbrud

    3 tips: Sådan undgår du katastrofen til jul

    Her er 3 tips til at redde din onlinebutik eller fysiske butik fra at gå ned under presset fra julehandlen.

    SaaS

    5 grunde: Derfor skal detailhandlere vælge SaaS

    En af de 5 grunde til at vælge SaaS er, at det giver din virksomhed mulighed for at komme hurtigt i gang med en teknologiløsning med minimale opstartsomkostninger.

    Læs flere artikler om IT-udvikling og løsninger
    Retail

    Sådan bliver fremtidens detailhandel

    Hvor befinder detailhandlen sig, og hvor er den på vej hen i fremtiden? Find ud af det lige her.

    Julehandlen detailhandel

    Detaileksperten: 6 tips til julehandlen

    Julehandlen: Hvad skal detailhandlen fokusere på for at lykkes? Detailekspert Anders Trege deler sine bedste tips.

    Julehandlen retail undgå nedbrud

    3 tips: Sådan undgår du katastrofen til jul

    Her er 3 tips til at redde din onlinebutik eller fysiske butik fra at gå ned under presset fra julehandlen.

    Læs flere artikler om Kundeoplevelse
    Retail

    Sådan bliver fremtidens detailhandel

    Hvor befinder detailhandlen sig, og hvor er den på vej hen i fremtiden? Find ud af det lige her.

    Julehandlen detailhandel

    Detaileksperten: 6 tips til julehandlen

    Julehandlen: Hvad skal detailhandlen fokusere på for at lykkes? Detailekspert Anders Trege deler sine bedste tips.

    Julehandlen retail undgå nedbrud

    3 tips: Sådan undgår du katastrofen til jul

    Her er 3 tips til at redde din onlinebutik eller fysiske butik fra at gå ned under presset fra julehandlen.

    Læs flere artikler om Retailtrends
    • Utility som handelsvare
    • Fra måler til menneske
    • Digital Utility 3.0
    • Nordisk Innovation
    Uniper CIO digital strategi

    Global energivirksomhed med skyhøje ambitioner

    Uniper er en af verdens yngste energivirksomheder. Men det forhindrer dem ikke i at være yderst ambitiøse, når det drejer sig om deres digitale strategi.

    Microsoft Dynamics 365 CRM styrker pipeline

    Verdo får en ensartet pipeline med Microsoft Dynamics 365 CRM

    Verdo fik en ensartet og gennemskuelig pipeline på tværs af alle divisioner med Microsoft Dynamics 365 CRM. Se hvordan her.

    Har I dødsdømt jeres CRM-projekt fra start

    Har I dødsdømt jeres CRM-projekt fra start?

    Manglende ledelsesinvolvering i CRM-projekter fører til halvhjertet implementering og dermed lavt udbytte i alt for mange danske virksomheder. Er jeres CRM-projekt havnet i dødsspiralen?

    Læs flere artikler om Utility som handelsvare
    Har I dødsdømt jeres CRM-projekt fra start

    Har I dødsdømt jeres CRM-projekt fra start?

    Manglende ledelsesinvolvering i CRM-projekter fører til halvhjertet implementering og dermed lavt udbytte i alt for mange danske virksomheder. Er jeres CRM-projekt havnet i dødsspiralen?

    Desmi

    Efter CRM-workshop: ”Vi skal først have defineret vores salgsproces”

    Pumpeproducenten DESMI arbejder målrettet med begrebet CRM, men ønsker at få helt styr på salgsprocesser og målsætninger inden endelig implementering af en teknisk løsning.

    CRM 11 skridt

    CRM: 11 trin til at blive klar

    Mange begår elementære fejl allerede i forberedelsen af et CRM-projekt. Her får du 11 trin til at undgå dødsspiralen.

    Læs flere artikler om Fra måler til menneske
    Uniper CIO digital strategi

    Global energivirksomhed med skyhøje ambitioner

    Uniper er en af verdens yngste energivirksomheder. Men det forhindrer dem ikke i at være yderst ambitiøse, når det drejer sig om deres digitale strategi.

    Machine learning

    Machine learning skal give elnetselskaber ny viden

    Et dansk forskningsprojekt med machine learning skal hjælpe elnetselskaberne med at driftssikre de små transformatorstationer.

    De 7 vigtigste digitale trends for produktionsvirksomheder

    Digitaliseringen spreder sig også til produktionsvirksomheder. Her får du syv aktuelle digitale trends, som du skal forholde dig til fremover.

    Læs flere artikler om Digital Utility 3.0
    Machine learning

    Machine learning skal give elnetselskaber ny viden

    Et dansk forskningsprojekt med machine learning skal hjælpe elnetselskaberne med at driftssikre de små transformatorstationer.

    DataHub i Norden

    Nordiske DataHub'er kan styrke elmarkedet

    DataHub: Sverige skal have en DataHub, hvor elnetselskaber og elhandelsselskaber kan udveksle data om kunder og deres elforbrug, og de drager nytte af danske erfaringer.

    Blockchain-elindustri

    Blockchain giver nye muligheder i el-industrien

    Blockchain skal gøre det lettere for el-industrien at leve op til FN's klimamål med hjælp fra Verdensbanken. Læs, hvilket dansk firma der er i front.

    Læs flere artikler om Nordisk Innovation
    • Temaer
      • Automation
      • Big Data & Analytics
      • Cloud
      • Forandringsledelse
      • Internet of Things
      • IT-udvikling og løsninger
      • Persondata | GDPR
      • Sikkerhed
    • Manufacturing
      • Datadreven produktion
      • Digital omstilling
      • Procesoptimering
      • Robotter
      • Supply Chain Management
    • Retail
      • Omnichannel
      • Marketing
      • Enabling employees
      • E-commerce
      • Kundeloyalitet
      • IT-udvikling og løsninger
      • Kundeoplevelse
      • Retailtrends
    • Utility
      • Utility som handelsvare
      • Fra måler til menneske
      • Digital Utility 3.0
      • Nordisk Innovation
      • Om TransformationTools
      • DK NO SE
      • TransformationTools - inspiration til digital transformation
      • Hvad er fordelene ved microservices
      • 22. juni 2017
      • Digitalisering
      • Fagekspert
      • Digitaliseringsleder
      • Beslutningstager
      • Big Data & Analytics
      • Forandringsledelse
      • IT-udvikling og løsninger
      • Datadreven produktion
      • Procesoptimering
      • Digital omstilling
      • IT-udvikling og løsninger
      • Cloud

      Hvad er fordelene ved microservices?

      Med en microservice-arkitektur kan man starte med at flytte en enkelt microservice over på den nye teknologi og se, om de forventede fordele ved teknologien viser sig at holde i praksis, inden man ruller den ud til andre microservices.

      Microservice1 - Katrine Dyreborg Strauch
      Kenneth Lange Kenneth Lange
      Om Kenneth Lange

      Kenneth Lange arbejder som Engeneering Manager for TIA Technologies, det vil sige, at han arbejder med arkitektur og udvikling af kerneteknologien i et enterprisesystem til forsikringsvirksomheder.

      På det organisatorisk niveau har han blandt været med til at indføre arbejde i agile teams, DevOps og god praksis. På det teknologiske niveau har han deltaget i arbejdet med at modernisere arkitekturen med REST APIs, cloud computing, microservices, og en større teknologisk opgradering.

      Læs mere om TIA Technologies

      Kontakt og følg Kenneth Lange

      Udvalgte artikler

      Hvad er fordelene ved microservices?

      Af: Kenneth Lange

      Microservice1 - Katrine Dyreborg Strauch

      Har du brugt dine microservices i dag?

      Af: Kenneth Lange

      Microservice1 - Katrine Dyreborg Strauch

      Se alle artikler af Kenneth Lange

      Hvorfor har så mange førende virksomheder et godt øje til microservices?

      Jeg vil forsøge at besvare spørgsmålet ved at fortælle om nogle af de kæmpestore fordele, som disse virksomheder har ved at bruge microservices.

      Fordel nr. 1: Markant reduceret time-to-market
      Sequoia Capital fortæller, at virksomheder som Airbnb, Dropbox og Twitter har nedbragt deres time-to-market for nye funktioner med hele 75 %, efter at de gik over til microservices.

      Disse topvirksomheder fra Silicon Valley var allerede verdensmestre i udvikling, inden de gik over til microservices, så hvordan kunne de alligevel nedbringe deres time-to-market så markant?

      En af de vigtigste egenskaber ved microservices er, at de kan udrulles enkeltvis. Det betyder, at i stedet for at samle alle moduler i en stor release kan man have en separat udrulning for de enkelte moduler og lave mange små releases.

      Illustration af backlog-princip

      I illustrationen herover ses to grupper af opgaver (til to moduler i en forsikringsapplikation) med funktioner af forskellig størrelse.

      I en monolitisk applikation samler man de to grupper af opgaver og laver en stor release til sidst. Det betyder, at alle de små funktioner i gruppen af anmeldelsesopgaver ikke bliver frigivet, før den store funktion i gruppen af policeopgaver er færdigudviklet.

      I en microservice-arkitektur er de to moduler derimod uafhængige af hinanden, så man ikke behøver at samle dem i én release. I stedet kan man udrulle en ny version af et modul, så snart en funktion i opgavegruppen er færdig, og dermed kan brugerne få glæde af funktionen meget før.

      Fordel nr. 2: Udnyt fordelene ved cloud-computing
      IDC Research vurderer, at regningen for systemnedetid når op på $ 1.000.000 pr. time for en virksomhed i Fortune 1000-indekset, og jeg vil gætte på, at den vil blive ved at vokse, eftersom virksomhederne fortsætter deres digitalisering.

      Selvom et system ikke teknisk set er nede, men bare svarer langsomt på grund af en enorm belastning, viser undersøgelser, at en responstid på mere end 10 sekunder har samme virkning på brugerne som et system, der er gået ned – de fleste brugere har for længst givet op.

      Heldigvis kan man gøre sit system både robust og skalerbart ved at kombinere microservices og cloud-computing.

      For eksempel vil man i en forsikringsapplikation se en pludselig stigning i aktiviteten i forsikringsanmeldelsesmodulet efter en kraftig storm, fordi mange kunder skal anmelde skader. Hvis det værste skulle ske, får den ekstra belastning anmeldelsesmodulet til at gå ned, og da det kører på den samme server som resten af applikationen, tager det alle de andre moduler med i faldet.

      I en microservice-arkitektur kan microservicen til anmeldelser køre på sin egen server, hvilket gør, at hvis den går ned, tager den ikke resten af systemet med i faldet. Det betyder, at selvom microservicen til anmeldelser er gået ned, kan man fortsat sælge nye forsikringspolicer, fordi microservicen til policer stadig kører.

      Man kan også benytte sig af autoskalering i skyen for at gøre microservicen til anmeldelser i stand til at håndtere ekstreme belastningssituationer, idet der automatisk vil blive tilføjet flere servere, efterhånden som belastningen øges. Når så belastningen af systemet er normal igen, fjerner autoskalingen automatisk de ekstra servere. 

      Denne lette adgang til ekstra datakraft er den sande styrke ved cloud-computing. I sin tid gjorde cloud-computing det faktisk muligt for Instagram, en iværksættervirksomhed startet af tre personer, at gå fra 0 til 100.000.000 brugere på under to år uden nævneværdig nedetid på grund af problemer med skalerbarheden.

      Fordel nr. 3: Indførelse af it med lav risiko
      Hvis man i en monolitisk arkitektur ønsker at flytte over på en NoSQL-database som eksempelvis MongoDB, er man sandsynligvis nødt til at starte et risikobetonet it-migreringsprojekt, hvor alt flyttes til den nye database.

      I en microservice-arkitektur er der tydelige API'er mellem de enkelte microservices, og det er underordnet for en microservice, hvad de andre microservices gør inde bag deres API'er – det er blot en detalje ved implementeringen.

      Det betyder, at man med en microservice-arkitektur kan starte med at flytte en enkelt microservice over på den nye teknologi - uden at skulle ændre nogle af de andre microservices - og se, om de forventede fordele ved teknologien viser sig at holde i praksis, inden man ruller den ud til andre microservices.

       Microservices

       Hvis der opstår en showstopper (fx pga. NoSQLs begrænsede understøttelse af ad hoc-forespørgsler eller revisionsproblemer med en database, der ikke er ACID-kompatibel), kan man – med stil, og uden at det koster karrieren – rulle microservicen tilbage og bruge en relationsdatabase.

      Eftersom der er så mange lovende, men uprøvede, teknologier (eksempelvis kommunikationsgrænseflader, robotter og machine learning) er det en stor fordel at kunne afprøve dem i et realistisk setup, men med forholdsvis lav risiko, inden man satser hele butikken på dem.

      Fordel nr. 4: Skab nye indtægtskilder med API'er
      Når en virksomhed skifter til microservices, følger der automatisk API'er med, fordi microservices bruger API'er til at tale sammen. Man kan tage en delmængde af disse API'er og give tredjepartsudviklere adgang til dem via en API-gateway.

      Da LinkedIn eksempelvis gik over til microservices, greb de chancen og gjorde et offentligt API tilgængeligt. Det populære kinesiske sociale netværk WeChat besluttede at bruge dette API til at integrere til LinkedIn, og på den måde blev der skruet op for LinkedIns eksponering på det lukrative kinesiske marked.

      Men API'er bruges ikke kun på sociale netværk.

      Da Amazon valgte at gøre deres interne it-infrastruktur tilgængelig via et offentligt API (Amazon Web Services), skabte de ved et tilfælde en ny indtægtskilde, der genererede milliarder, og de endte med at dominere markedet for cloud-computing foran konkurrenter som Microsoft og Google.

      Inden for virksomhedssoftware kan Harvard Business Review endda fortælle, at online-CRM-systemet Salesforce.com henter halvdelen af sin omsætning fra API'er. 

      Selvom det er de offentlige API'er, der får mest opmærksomhed, er det faktiske de private API'er mellem samarbejdspartnere (fx et forsikringsselskab og en nystartet forsikringssoftwarevirksomhed), der skaber den største omsætning i API-økonomien.

      Det var så mit bud på de fire største fordele ved microservices. Jeg håber, at mit indlæg har givet jer en fornemmelse af, hvorfor så mange virksomheder er positive over for microservice-arkitekturen.

      • Del

      Udnyt de digitale forretningsmuligheder

      Tilmeld dig vores nyheder fra DXC Technology, og få strategisk inspiration og konkrete forslag til, hvordan din virksomhed bedst udnytter de digitale muligheder - direkte i din indbakke.


      Hos DXC har vi spændende tilbud og nyheder om vores produkter, løsninger og tjenester, som vi vil orientere dig om via e-mail. Vi bruger dine oplysninger til at forudsige, hvad du måske er interesseret i. Vi behandler dine data med respekt, og du kan læse om vores databehandling på vores side om privatlivspolitik.

       

      Når du giver tilsagn om DXC databehandling, giver du samtidig DXC muligheden for at markedsføre skræddersyet indhold til dig. Databehandling giver DXC mulighed for at anvende dine oplysninger til at levere det mest relevante indhold og oplevelser på websites. Denne tilladelse kan trækkes tilbage når som helst. For flere oplysninger om, hvordan information bruges, se DXC's privatlivspolitik.

      ERP Technology value matrix 2017
      Andre læser også
      Brugervenlighed er digitaliseringens oversete hemmelighed

      Brugervenlighed er digitaliseringens oversete hemmelighed

      Augmented reality er stadig et stykke fra at blive en realitet i mange virksomheder.

      Hypet augmented reality-teknologi møder uventet problem i produktionsvirksomheder

      Har I dødsdømt jeres CRM-projekt fra start

      Har I dødsdømt jeres CRM-projekt fra start?

      Dynamics 365 for marketing
      TransformationTools C/O DXC Technology
      Retortvej 8, 2500 København
      +45 3614 4000
      Persondatapolitik