• Om TransformationTools
  • DK NO SE
  • Temaer
  • Manufacturing
  • Retail
  • Utility
Søg
    • Automation
    • Big Data & Analytics
    • Cloud
    • Forandringsledelse
    • Internet of Things
    • IT-udvikling og løsninger
    • Persondata | GDPR
    • Sikkerhed
    Digitalisering af SMV'er giver store muligheder

    Digitalisering giver SMV'er større muskler

    Digitalisering giver små og mellemstore virksomheder samme konkurrencekraft som langt større konkurrenter. Se regeringens udspil og 5 gode råd.

    Big Data

    Big data? Hvad er det egentlig? Og hvor meget fylder det?

    Big data er vanskeligt at definere, men det kan kendes på fire karakteristika; high volume, high veracity, high variety og high variability.

    5G revolutionerer produktion

    Kan 5G revolutionere din produktion?

    Produktionsvirksomheder vil få hidtil uanede muligheder med 5G - den lynhurtige kommende generation af mobilnetværk, som bliver rullet ud om få år og gør industrien klar til Industri 4.0.

    Læs flere artikler om Automation
    Digitalisering af SMV'er giver store muligheder

    Digitalisering giver SMV'er større muskler

    Digitalisering giver små og mellemstore virksomheder samme konkurrencekraft som langt større konkurrenter. Se regeringens udspil og 5 gode råd.

    Bo Hjort Christensen Handelshøyskolen BI.jpg

    ERP: Standardiseret metervare eller skræddersyning?

    Skræddersyning og omfattende tilpasninger af ERP-systemet eller metervare og softwareproducenternes standardiserede opsætning? ERP-ekspert Bo Hjort Christensen giver nogle svar.

    Smart-city-Taleassistent

    Smart City: Hej bil, lad os tale sammen!

    Bosch har sat en en taleassistent bag rattet i bilerne i fremtidens Smart City for at sætte en en stopper for kaosset af knapper i kabinen.

    Læs flere artikler om Big Data & Analytics
    Digitalisering af SMV'er giver store muligheder

    Digitalisering giver SMV'er større muskler

    Digitalisering giver små og mellemstore virksomheder samme konkurrencekraft som langt større konkurrenter. Se regeringens udspil og 5 gode råd.

    Bo Hjort Christensen Handelshøyskolen BI.jpg

    ERP: Standardiseret metervare eller skræddersyning?

    Skræddersyning og omfattende tilpasninger af ERP-systemet eller metervare og softwareproducenternes standardiserede opsætning? ERP-ekspert Bo Hjort Christensen giver nogle svar.

    Microsoft Dynamics roadmap: I 2018 kommer NAV som cloud-tjeneste

    Microsoft Dynamics roadmap: I 2018 kommer NAV som cloudtjeneste

    Andreas Dolven, Microsofts direktør for forretningssystemer, fortæller om planerne for Microsoft Dynamics NAV. I 2018 kommer cloudversionen af NAV.

    Læs flere artikler om Cloud
    Anders Elbak IDC om CDO og CIO

    Alle har behov for en CDO – en digitaliseringsdirektør

    En ny stillingsbetegnelse – CDO eller digitaliseringsdirektør – er på vej ind i mange virksomheder. Hvilke kvalifikationer skal en CDO så have?

    Digitalisering af SMV'er giver store muligheder

    Digitalisering giver SMV'er større muskler

    Digitalisering giver små og mellemstore virksomheder samme konkurrencekraft som langt større konkurrenter. Se regeringens udspil og 5 gode råd.

    Bo Hjort Christensen Handelshøyskolen BI.jpg

    ERP: Standardiseret metervare eller skræddersyning?

    Skræddersyning og omfattende tilpasninger af ERP-systemet eller metervare og softwareproducenternes standardiserede opsætning? ERP-ekspert Bo Hjort Christensen giver nogle svar.

    Læs flere artikler om Forandringsledelse
    Tidligere svensk statsminister: Hvordan påvirker digitaliseringen erhvervslivet og vores hverdag?

    Disruption: Du må leve med  digitaliseringen

    Digitalisering, politik og globalisering styrer og skaber disruption for både erhvervslivet og vores hverdag.

    Microsoft Dynamics og Internet of Things

    Når sensorer spiller sammen med ERP

    Microsoft-direktør Andreas Dolven fortæller om, hvordan ERP-systemet Dynamics og Internet of Things (IoT) spiller sammen.

    technical debt

    Teknisk gæld: Forældet teknologi bremser hele virksomheden

    Forældet teknologi og vedligeholdelsesefterslæb bremser mange virksomheders innovation og udvikling. Se, hvordan du undgår at sakke bagud.

    Læs flere artikler om Internet of Things
    Droner kortlægger skader i højderne

    Droner kortlægger skader i højderne

    Droner undersøger skader i højderne. Det giver billig, fyldestgørende fotodokumentation, fortæller Morten Holten Petersen fra Teknologisk Institut.

    Gol trafikstation digitalt papirløst

    Digitalt byggeprojekt brillerer: Papirløst fra start til slut

    Norges første papirløse byggeprojekt er netop blevet afsluttet. Læs om erfaringerne fra projektet her.

    5G future factory

    5G, IoT og AI skaber den perfekte teknologistorm i fabrikkerne

    5G, internetopkoblede sensorer og kunstig intelligens giver den perfekte storm, mener Telenor. Læs, hvordan Telenor tester de tre teknologier for at skabe fremtidens fabrikker og produktion.

    Læs flere artikler om IT-udvikling og løsninger
    Mikkel Kruse

    Frygt og firmakultur bremser databåret vækst

    Datadrevne projekter bliver ofte standset af gamle vaner, opdelte systemer samt frygt for at dele data.

    TransformationTools 2018 mest læste artikler

    Top 5: Her er de mest læste artikler i 2018

    TransformationTools fejrer nytåret med at bringe en top 5 over de mest læste af vores artikler i 2018. Fik du læst dem?

    Drop budgetterne – brug forecasting i stedet

    "Budgettering er gammeldags"

    Digital transformation kræver en ny økonomimodel, hvis man vil følge sit marked og sine kunder tæt.

    Læs flere artikler om Persondata | GDPR
    5G future factory

    5G, IoT og AI skaber den perfekte teknologistorm i fabrikkerne

    5G, internetopkoblede sensorer og kunstig intelligens giver den perfekte storm, mener Telenor. Læs, hvordan Telenor tester de tre teknologier for at skabe fremtidens fabrikker og produktion.

    Patrick Waldemar, Telenor

    5G bliver fundamentet i fremtidens fabrik

    5G-nettet byder på helt nye muligheder. Telenor fører an i et europæisk forskningsprojekt, som undersøger 5G i fremtidens fabrikker. Læs om mulighederne her.

    Drop budgetterne – brug forecasting i stedet

    "Budgettering er gammeldags"

    Digital transformation kræver en ny økonomimodel, hvis man vil følge sit marked og sine kunder tæt.

    Læs flere artikler om Sikkerhed
    • Datadreven produktion
    • Digital omstilling
    • Procesoptimering
    • Robotter
    • Supply Chain Management
    Projektorienteret produktion industri

    Sensorer gør projektindustrien smartere

    Internettilkoblede sensorer gør sammen med Big Data både producenter og produkter smartere. IoT, dataindsamling og dataanalyse øger produktets værdi, hvilket løfter både top- og bundlinjen.

    Gol trafikstation digitalt papirløst

    Digitalt byggeprojekt brillerer: Papirløst fra start til slut

    Norges første papirløse byggeprojekt er netop blevet afsluttet. Læs om erfaringerne fra projektet her.

    5G future factory

    5G, IoT og AI skaber den perfekte teknologistorm i fabrikkerne

    5G, internetopkoblede sensorer og kunstig intelligens giver den perfekte storm, mener Telenor. Læs, hvordan Telenor tester de tre teknologier for at skabe fremtidens fabrikker og produktion.

    Læs flere artikler om Datadreven produktion
    Projektorienteret produktion industri

    Sensorer gør projektindustrien smartere

    Internettilkoblede sensorer gør sammen med Big Data både producenter og produkter smartere. IoT, dataindsamling og dataanalyse øger produktets værdi, hvilket løfter både top- og bundlinjen.

    Gol trafikstation digitalt papirløst

    Digitalt byggeprojekt brillerer: Papirløst fra start til slut

    Norges første papirløse byggeprojekt er netop blevet afsluttet. Læs om erfaringerne fra projektet her.

    Søfartsindustrien olie blockchain

    Blockchain kan give søfartsindustrien renere olie

    Blockchain kan være søfartsindustriens redning mod forringet olie ved registrering af kvaliteten af brændstoffet ved hver transaktion.

    Læs flere artikler om Digital omstilling
    Projektorienteret produktion industri

    Sensorer gør projektindustrien smartere

    Internettilkoblede sensorer gør sammen med Big Data både producenter og produkter smartere. IoT, dataindsamling og dataanalyse øger produktets værdi, hvilket løfter både top- og bundlinjen.

    Danfoss Drives fremtidens fabrik industri 4.0

    Danfoss Drives bygger fremtidens fabrik

    Danfoss Drives tager udgangspunkt i Industri 4.0-teknologier, når de bygger fremtidens fabrik. Se her, hvad den indeholder.

    Byggebranchen interaktiv AR

    Hvordan gør man byggebranchen interaktiv?

    Augmented Reality åbner op for en masse spændende muligheder i byggebranchen. Med en tablet i hånden bliver det muligt at se hele konstruktionen digitalt.

    Læs flere artikler om Procesoptimering
    Projektorienteret produktion industri

    Sensorer gør projektindustrien smartere

    Internettilkoblede sensorer gør sammen med Big Data både producenter og produkter smartere. IoT, dataindsamling og dataanalyse øger produktets værdi, hvilket løfter både top- og bundlinjen.

    Gol trafikstation digitalt papirløst

    Digitalt byggeprojekt brillerer: Papirløst fra start til slut

    Norges første papirløse byggeprojekt er netop blevet afsluttet. Læs om erfaringerne fra projektet her.

    Danfoss Drives fremtidens fabrik industri 4.0

    Danfoss Drives bygger fremtidens fabrik

    Danfoss Drives tager udgangspunkt i Industri 4.0-teknologier, når de bygger fremtidens fabrik. Se her, hvad den indeholder.

    Læs flere artikler om Robotter
    Projektorienteret produktion industri

    Sensorer gør projektindustrien smartere

    Internettilkoblede sensorer gør sammen med Big Data både producenter og produkter smartere. IoT, dataindsamling og dataanalyse øger produktets værdi, hvilket løfter både top- og bundlinjen.

    Danfoss Drives fremtidens fabrik industri 4.0

    Danfoss Drives bygger fremtidens fabrik

    Danfoss Drives tager udgangspunkt i Industri 4.0-teknologier, når de bygger fremtidens fabrik. Se her, hvad den indeholder.

    Bente Sollid Storehaug

    Internet-guru: Sats på blockchain

    Selv om bitcoin har været i frit fald siden 2017, betaler det sig at lære teknologien bag kryptovalutaen at kende, mener internet-guru. Læs hvorfor.

    Læs flere artikler om Supply Chain Management
    • Omnichannel
    • Marketing
    • Enabling employees
    • E-commerce
    • Kundeloyalitet
    • IT-udvikling og løsninger
    • Kundeoplevelse
    • Retailtrends
    Avensia Johan Sommar Unified Commerce

    Sådan lykkes du med markedspladser og sømløse kundeoplevelser

    Hvordan lykkes man med markedspladser og sømløse kundeoplevelser? Vi har interviewet Avensias Unified Commerce-ekspert, Johan Sommar, der giver svaret her.

    Detailhandlen en god start på året

    3 råd til en god start på året for detailhandlere

    Hvordan kan detailhandlen få en god start på året? EG's ekspert hjælper dig på vej med 3 råd.

    Omnichannel unified commerce?

    Omnichannel og unified commerce: Hvad er forskellen?

    Alle taler om sømløs handel. Men hvad er forskellen egentlig mellem omnichannel og unified commerce? Du får styr på begreberne i denne artikel.

    Læs flere artikler om Omnichannel
    BabySam, digital frontløber

    Digital frontløber: Sådan blev BabySam branchens bedste

    En 360-graders digitalisering katapulterede BabySam til toppen af branchen. Detailvirksomheden har aldrig haft bedre fat i kunderne. Læs her hvorfor.

    Net-Promoter-Score

    Scor fordelene ved Net Promoter Score

    Mange virksomheder benytter Net Promoter Score, men hvilke fordele og ulemper er der egentlig ved NPS, og hvad bør du tage højde for?

    Data og personaliserede købsoplevelser er retails fremtid

    Data og personalisering af  købsoplevelser er detailbranchens fremtid

    Kunderne vil have individuelle produkter og services. Dataindsamling og de rette it-løsninger hjælper dig til at give kunderne de personlige produkter og købsoplevelser, som de efterspørger.

    Læs flere artikler om Marketing
    Detailhandlen en god start på året

    3 råd til en god start på året for detailhandlere

    Hvordan kan detailhandlen få en god start på året? EG's ekspert hjælper dig på vej med 3 råd.

    Digital transformation detailhandlen

    Disse 5 faktorer skaber digital transformation i detailhandlen

    Hvad skaber egentlig digital transformation i detailhandlen? EG's detailekspert Edward Bjurström fortæller om fem faktorer.

    Greens Engros

    Digitalisering gav grønthandleren vækst

    Hvordan kan digitalisering skabe vækst hos en grønthandler? Lars Green fra Greens Engros fortæller om, hvordan digitalisering giver en bedre købsoplevelse.

    Læs flere artikler om Enabling employees
    Bo Hjort Christensen

    ERP-ekspert: Få styr på webportalen

    Komplekse prisstrukturer og besværlige returneringer. Rigide ERP-systemer fungerer ikke i den digitale verden. Læs ERP-ekspert Bo Hjort Christensens råd til den moderne webportal.

    Julehandlen retail undgå nedbrud

    3 tips: Sådan undgår du katastrofen til jul

    Her er 3 tips til at redde din onlinebutik eller fysiske butik fra at gå ned under presset fra julehandlen.

    Julehandlen detailhandel

    Detaileksperten: 6 tips til julehandlen

    Julehandlen: Hvad skal detailhandlen fokusere på for at lykkes? EG's detailekspert Anders Trege deler sine bedste tips.

    Læs flere artikler om E-commerce
    Avensia Johan Sommar Unified Commerce

    Sådan lykkes du med markedspladser og sømløse kundeoplevelser

    Hvordan lykkes man med markedspladser og sømløse kundeoplevelser? Vi har interviewet Avensias Unified Commerce-ekspert, Johan Sommar, der giver svaret her.

    Julehandlen retail undgå nedbrud

    3 tips: Sådan undgår du katastrofen til jul

    Her er 3 tips til at redde din onlinebutik eller fysiske butik fra at gå ned under presset fra julehandlen.

    Julehandlen detailhandel

    Detaileksperten: 6 tips til julehandlen

    Julehandlen: Hvad skal detailhandlen fokusere på for at lykkes? EG's detailekspert Anders Trege deler sine bedste tips.

    Læs flere artikler om Kundeloyalitet
    Jani Lykke Methmann

    SMV'er har brug for digital håndsrækning

    SMV'er forløser ikke deres potentiale uden hjælp til digitaliseringen, mener Væksthus Syddanmark's direktør, Jani Lykke Methmann.

    Kunstig intelligens Danmark 2019

    Kunstig intelligens er kommet til Danmark – men hvor langt er vi egentlig?

    Hvor langt er vi med kunstig intelligens i Danmark? Hvilke teknologier bruger vi? Og hvor langt er vi i forhold til andre lande? Få svaret her.

    Mikkel Kruse

    Frygt og firmakultur bremser databåret vækst

    Datadrevne projekter bliver ofte standset af gamle vaner, opdelte systemer samt frygt for at dele data.

    Læs flere artikler om IT-udvikling og løsninger
    Adyen kinesisk nytår detailhandel

    Derfor bør den nordiske detailhandel satse på kinesisk nytår

    Asiatiske shoppinghøjtider som det kinesiske nytår og Singles Day rumler i Norden. Men hvorfor er de relevante for nordiske detailhandlere? Adyens chef for Nordeuropa fortæller alt om fordelene her.

    Avensia Johan Sommar Unified Commerce

    Sådan lykkes du med markedspladser og sømløse kundeoplevelser

    Hvordan lykkes man med markedspladser og sømløse kundeoplevelser? Vi har interviewet Avensias Unified Commerce-ekspert, Johan Sommar, der giver svaret her.

    SKI Energi 2018

    SKI Energi 2018: Hvad driver kundetilfredsheden i energibranchen?

    Er du interesseret i, hvad der kan skabe tilfredse kunder i energibranchen? Så læs interviewet med SKI-konsulent Per Grenert, og få hans bud.

    Læs flere artikler om Kundeoplevelse
    Adyen kinesisk nytår detailhandel

    Derfor bør den nordiske detailhandel satse på kinesisk nytår

    Asiatiske shoppinghøjtider som det kinesiske nytår og Singles Day rumler i Norden. Men hvorfor er de relevante for nordiske detailhandlere? Adyens chef for Nordeuropa fortæller alt om fordelene her.

    Avensia Johan Sommar Unified Commerce

    Sådan lykkes du med markedspladser og sømløse kundeoplevelser

    Hvordan lykkes man med markedspladser og sømløse kundeoplevelser? Vi har interviewet Avensias Unified Commerce-ekspert, Johan Sommar, der giver svaret her.

    Digital transformation detailhandlen

    Disse 5 faktorer skaber digital transformation i detailhandlen

    Hvad skaber egentlig digital transformation i detailhandlen? EG's detailekspert Edward Bjurström fortæller om fem faktorer.

    Læs flere artikler om Retailtrends
    • Utility som handelsvare
    • Fra måler til menneske
    • Digital Utility 3.0
    • Nordisk Innovation
    Søfartsindustrien olie blockchain

    Blockchain kan give søfartsindustrien renere olie

    Blockchain kan være søfartsindustriens redning mod forringet olie ved registrering af kvaliteten af brændstoffet ved hver transaktion.

    SKI Energi 2018

    SKI Energi 2018: Hvad driver kundetilfredsheden i energibranchen?

    Er du interesseret i, hvad der kan skabe tilfredse kunder i energibranchen? Så læs interviewet med SKI-konsulent Per Grenert, og få hans bud.

    El-kunderne er uengagerede men trofaste

    Elkunderne er uengagerede, men trofaste

    Trods liberalisering af elmarkedet forbliver elkunderne uengagerede i deres leverandør. Få de nyeste insights om elkunderne fra EPISI Rating.

    Læs flere artikler om Utility som handelsvare
    Desmi

    Efter CRM-workshop: ”Vi skal først have defineret vores salgsproces”

    Pumpeproducenten DESMI arbejder målrettet med begrebet CRM, men ønsker at få helt styr på salgsprocesser og målsætninger inden endelig implementering af en teknisk løsning.

    CRM 11 skridt

    CRM: 11 trin til at blive klar

    Mange begår elementære fejl allerede i forberedelsen af et CRM-projekt. Her får du 11 trin til at undgå dødsspiralen.

    Thomas Ritter

    Data for Business: Mange datadrevne løsninger er ren idioti!

    DataForBusiness Summit 2018 besvarede spørgsmålet "Er dine nye datadrevne løsninger relevante?" gennem en stresstest på fire simple spørgsmål. Se dem her.

    Læs flere artikler om Fra måler til menneske
    Machine learning

    Machine learning skal give elnetselskaber ny viden

    Et dansk forskningsprojekt med machine learning skal hjælpe elnetselskaberne med at driftssikre de små transformatorstationer.

    Produktionsindustri 7 trends

    De 7 vigtigste digitale trends for produktionsvirksomheder

    Digitaliseringen spreder sig også til produktionsvirksomheder. Her får du syv aktuelle digitale trends, som du skal forholde dig til fremover.

    Thomas Ritter

    Data for Business: Mange datadrevne løsninger er ren idioti!

    DataForBusiness Summit 2018 besvarede spørgsmålet "Er dine nye datadrevne løsninger relevante?" gennem en stresstest på fire simple spørgsmål. Se dem her.

    Læs flere artikler om Digital Utility 3.0
    Machine learning

    Machine learning skal give elnetselskaber ny viden

    Et dansk forskningsprojekt med machine learning skal hjælpe elnetselskaberne med at driftssikre de små transformatorstationer.

    DataHub i Norden

    Nordiske DataHub'er kan styrke elmarkedet

    DataHub: Sverige skal have en DataHub, hvor elnetselskaber og elhandelsselskaber kan udveksle data om kunder og deres elforbrug, og de drager nytte af danske erfaringer.

    Blockchain-elindustri

    Blockchain giver nye muligheder i el-industrien

    Blockchain skal gøre det lettere for el-industrien at leve op til FN's klimamål med hjælp fra Verdensbanken. Læs, hvilket dansk firma der er i front.

    Læs flere artikler om Nordisk Innovation
    • Temaer
      • Automation
      • Big Data & Analytics
      • Cloud
      • Forandringsledelse
      • Internet of Things
      • IT-udvikling og løsninger
      • Persondata | GDPR
      • Sikkerhed
    • Manufacturing
      • Datadreven produktion
      • Digital omstilling
      • Procesoptimering
      • Robotter
      • Supply Chain Management
    • Retail
      • Omnichannel
      • Marketing
      • Enabling employees
      • E-commerce
      • Kundeloyalitet
      • IT-udvikling og løsninger
      • Kundeoplevelse
      • Retailtrends
    • Utility
      • Utility som handelsvare
      • Fra måler til menneske
      • Digital Utility 3.0
      • Nordisk Innovation
      • Om TransformationTools
      • DK NO SE
      • TransformationTools - inspiration til digital transformation
      • Dataetik - den nye konkurrencefordel
      • 10. maj 2017
      • Digitalisering
      • Digitaliseringsleder
      • Beslutningstager
      • IT-sikkerhed
      • Big Data & Analytics
      • Sikkerhed
      • Datadreven produktion
      • Digital omstilling
      • Omnichannel
      • Enabling employees
      • E-commerce
      • Kundeloyalitet
      • IT-udvikling og løsninger
      • Cloud

      Dataetik - den nye konkurrencefordel

      Adgang til og behandling af persondata har indflydelse på vores selvbestemmelse, balancen i vores demokratier, samt frihed til at handle på egne vegne og i egen interesse. Derfor er det afgørende, at beslutningstagere sætter spørgsmålet om dataetik højt på dagsordenen - både i den interne dialog og i dialogen med deres teknologileverandører.

      Dataetik

      Persondata kan identificere det enkelte menneske på lokation, identitet og sociale forhold, forbrugs- og handlingsmønstre, ønsker, behov, interesser

      Gry og Pernille - eget foto Gry Hasselbalch og Pernille Tranberg
      Om Gry Hasselbalch og Pernille Tranberg

      Gry Hasselbalch,  dataetisk rådgiver
      Medstifter af tænkhandletanken Dataethics.eu.

      Medforfatter til bogen Dataetik - den nye konkurrencefordel (2016). Har forfattet artikler, undersøgelser og rapporter om udfordringer og etik i big data samfundet, f.eks. Forbrugerrådets 2016 rapport Digital Tryghed.

      Hun arbejder med global internetpolitik, dataetik og menneskerettigheder - tidligere gennem 10 år i Medierådet og EU netværket Insafe – i dag bl.a. som etikekspert på EU Kommissionen's Horizon2020 program og Forskningsråd (ERC) samt IEEEs AI og Etik initativer. 
      LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/gryhasselbalch
      Twitter: @mediamocracy
      Hjemmeside: www.gryhasselbalch.com

      Pernille Tranberg, dataetisk rådgiver
      Medstifter af tænkhandletanken Dataethics.eu

      Medforfatter af bogen Dataetik - den nye konkurrencefordel (2016), Fake It (2012) og andre. Tidligere journalist på Politiken, chefredaktør på Tænk og rådgiver i Berlingske Media. I dag holder hun foredrag om datatidsalderen og digitalt selvforsvar for individer og om dataetik for virksomheder, som hun også rådgiver i at håndtere data på en ansvarlig måde.
      Hun brænder for, at Norden - og Europa - ændrer den digitale infrastruktur, hvor det er mennesket i centrum og i kontrol over egne data.

      LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/pernilletranberg/
      Twitter: @PernilleT
      Hjemmeside: dataethicsconsulting.com

      dataethicsconsulting.com

      Kontakt og følg Gry Hasselbalch og Pernille Tranberg

      • Email: info@dataethics.eu

      Udvalgte artikler

      Etiske søgemaskiner i fremmarch

      Af: Gry Hasselbalch og Pernille Tranberg

      Dataetik_12_Colourbox

      Intelligent agent med Privacy by Design

      Af: Gry Hasselbalch og Pernille Tranberg

      Dataetik1 - Foto Colorbox

      Cookies med måde i Sorø Kommune

      Af: Gry Hasselbalch og Pernille Tranberg

      Dataeik3- Foto Colorbox

      Se alle artikler af Gry Hasselbalch og Pernille Tranberg

      Udveksling, indsamling og bearbejdning af data er i dag den mest succesrige digitale forretningsmodel. En model, man også kunne kalde tracking-by-default, det vil sige, hvor tracking sker som udgangspunkt, hvor brugeren selv skal vælge det fra, hvis overhovedet muligt. Modellen er baseret på en sofistikeret tracking af kunder online for at skabe profiler af dem med det formål at forstå deres adfærd, behov og ønsker.

      Datalæk, hacking, overvågningsskandaler og ikke mindst de sociale mediebrugeres digitale tømmermænd har imidlertid kickstartet en bevægelse, som vi kun har set toppen af. Vi ser et paradigmeskifte, hvor privacy, det vil sige individets ret til at kontrollere egne data, bliver en forudsætning for forretningsudvikling. De mest visionære virksomheder knytter allerede an til denne bevægelse med fokus på en bæredygtig brug af data.

      En dataetisk bevidsthed har samme funktion som miljøbevidsthed havde det i 1980'erne. Dataetik er ikke kun afgørende for en virksomheds langsigtede overlevelse, men også essentiel for klodens ve og vel. I 1980'erne var miljøet først og fremmest Greenpeace, babysæler og klistermærker med smilende sole. I dag er miljøet ikke bare et aktivistemne, men også noget forbrugerne og investorerne efterspørger, et lovkrav, et marked og et konkurrenceparameter. Vi kan affaldssortere, købe økologisk, køre i elbil. Der findes masser af green tech. Det samme er i gang med at ske med privacy og dataetik, og vi begynder at se et spirende marked for privacy tech.

      Dataetik handler om mere end at overholde databeskyttelseslovgivningen. Det handler om også at følge ånden og visionerne i loven. Om ærlig og klar gennemsigtighed i datahåndteringen. Om udvikling af privacy-bevidste produkter og strukturer. Om kort sagt at behandle andres data, som man selv ønsker ens egne – eller ens børns – data behandlet. Om ikke kun at gøre det, man skal jvf lovgivningen, men også det, man bør.

      En rapport, The Internet of Things: Mapping The Value Beyond the Hype fra McKinsey (2015), viser, at det største vækstpotentiale ligger i data, der ikke knytter sig til mennesker for eksempel vejrdata, trafikdata og produktdata, der kan effektivisere produktion, logistik, distribution og service.

      Ofte bliver disse data mere værd, når de knyttes til mennesker, og det er også persondata, som vores bog ‘Dataetik - den nye konkurrencefordel’ handler om. Persondata kan identificere det enkelte menneske på lokation, identitet og sociale forhold, forbrugs- og handlingsmønstre, ønsker, behov, interesser.

      Blandt virksomheder skyldes den store interesse for persondata især de mange muligheder for direkte markedsføring, prissætning og personalisering af tjenester. Inden for det offentlige ses brugen af persondata som en måde at effektivisere tjenester, højne brugervenlighed og udføre kontrol. Persondata er også det område, som får mest opmærksomhed, når man taler om big data-æraens allerstørste udfordringer og implikationer. For adgang til og behandling af persondata har indflydelse på vores selvbestemmelse, balancen i vores demokratier samt frihed til at handle på egne vegne og i egen interesse.

      Forbrugerne eller borgerne er bekymrede over, at de ikke har kontrol over egne data (deres digitale privatliv). Og de er begyndt at handle på denne bekymring med adblockers, krypterede tjenester, falske data og protester. Europæiske stater er blevet enige om en ny databeskyttelsesforordning, der ansporer til udviklingen af en privacy by default infrastruktur – at alt er privat som udgangspunkt. 

      Læs mere om dataetik i bogen Dataetik - den nye konkurrencefordel, med over 50 cases på virksomheder og organisationer, der i en eller anden udstrækning arbejder med dataetik.

      • Del
      Persondata er guld værd

      EU-GDPR

      Hvorfor:
      EU's persondataforordning (GDPR) har til formål at sikre borgere, slutkunder og brugeres data blandt andet for at forebygge cyberkriminalitet – men også for at regulere virksomheders kommercielle udnyttelse af persondata.

      Hvordan:
      EU-GDPR indeholder regler om, hvornår og hvordan personoplysninger kan og må behandles, hvilke pligter man har som dataansvarlig og databehandlere, og hvordan man skal dokumentere sin brug af persondata. Fx:

      • Krav om løbende risikovurdering og compliance
      • Mulighed for myndighedsinspektion
      • Krav om rapportering inden for 72 timer efter et datalæk
      • Mulighed for at udstede bøder på op til 20 millioner euro eller fire procent af den dataansvarlige virksomheds globale omsætning.

      Målet er at styrke tilliden til udbydere af services og produkter, som i større eller mindre grad bygger på indsamling af personlige data, som i mange tilfælde vil have en digital komponent.

      Reglerne handler altså ikke om industrispionage eller tyveri af produktinformationer eller intellektuelle rettigheder.

      Hvornår:

      • EU-GDPR blev aftalt i december 2015
      • Trådte formelt i kraft i maj 2016
      • Det nye regelsæt får virkning fra maj 2018
      Andre læser også
      Skyskolen del 1

      Cloudskolen del 1: Tre gode grunde til at gå i skyen for detailhandlere

      Fallgroparna du ska undvika i ditt lojalitetsprogram

      5 fejl der ødelægger dit loyalitetsprogram

      Når teoretikere laver vejledninger får praktikeren ofte problemer - som at skulle have 3 arme.

      Ingeniøren med de tre arme - organisering er vejen til effektiv vidensdeling

      Omnichannel guide
      TransformationTools C/O EG A/S
      Lautrupvang 24, 2750 Ballerup
      +45 7013 2211
      Persondatapolitik