• Om TransformationTools
  • DK NO SE
  • Temaer
  • Manufacturing
  • Retail
  • Utility
Søg
    • Automation
    • Big Data & Analytics
    • Cloud
    • Forandringsledelse
    • Internet of Things
    • IT-udvikling og løsninger
    • Persondata | GDPR
    • Sikkerhed
    Digitalisering af SMV'er giver store muligheder

    Digitalisering giver SMV'er større muskler

    Digitalisering giver små og mellemstore virksomheder samme konkurrencekraft som langt større konkurrenter. Se regeringens udspil og 5 gode råd.

    Big Data

    Big data? Hvad er det egentlig? Og hvor meget fylder det?

    Big data er vanskeligt at definere, men det kan kendes på fire karakteristika; high volume, high veracity, high variety og high variability.

    5G revolutionerer produktion

    Kan 5G revolutionere din produktion?

    Produktionsvirksomheder vil få hidtil uanede muligheder med 5G - den lynhurtige kommende generation af mobilnetværk, som bliver rullet ud om få år og gør industrien klar til Industri 4.0.

    Læs flere artikler om Automation
    Digitalisering af SMV'er giver store muligheder

    Digitalisering giver SMV'er større muskler

    Digitalisering giver små og mellemstore virksomheder samme konkurrencekraft som langt større konkurrenter. Se regeringens udspil og 5 gode råd.

    Bo Hjort Christensen Handelshøyskolen BI.jpg

    ERP: Standardiseret metervare eller skræddersyning?

    Skræddersyning og omfattende tilpasninger af ERP-systemet eller metervare og softwareproducenternes standardiserede opsætning? ERP-ekspert Bo Hjort Christensen giver nogle svar.

    Smart-city-Taleassistent

    Smart City: Hej bil, lad os tale sammen!

    Bosch har sat en en taleassistent bag rattet i bilerne i fremtidens Smart City for at sætte en en stopper for kaosset af knapper i kabinen.

    Læs flere artikler om Big Data & Analytics
    Digitalisering af SMV'er giver store muligheder

    Digitalisering giver SMV'er større muskler

    Digitalisering giver små og mellemstore virksomheder samme konkurrencekraft som langt større konkurrenter. Se regeringens udspil og 5 gode råd.

    Bo Hjort Christensen Handelshøyskolen BI.jpg

    ERP: Standardiseret metervare eller skræddersyning?

    Skræddersyning og omfattende tilpasninger af ERP-systemet eller metervare og softwareproducenternes standardiserede opsætning? ERP-ekspert Bo Hjort Christensen giver nogle svar.

    Microsoft Dynamics roadmap: I 2018 kommer NAV som cloud-tjeneste

    Microsoft Dynamics roadmap: I 2018 kommer NAV som cloudtjeneste

    Andreas Dolven, Microsofts direktør for forretningssystemer, fortæller om planerne for Microsoft Dynamics NAV. I 2018 kommer cloudversionen af NAV.

    Læs flere artikler om Cloud
    Anders Elbak IDC om CDO og CIO

    Alle har behov for en CDO – en digitaliseringsdirektør

    En ny stillingsbetegnelse – CDO eller digitaliseringsdirektør – er på vej ind i mange virksomheder. Hvilke kvalifikationer skal en CDO så have?

    Digitalisering af SMV'er giver store muligheder

    Digitalisering giver SMV'er større muskler

    Digitalisering giver små og mellemstore virksomheder samme konkurrencekraft som langt større konkurrenter. Se regeringens udspil og 5 gode råd.

    Bo Hjort Christensen Handelshøyskolen BI.jpg

    ERP: Standardiseret metervare eller skræddersyning?

    Skræddersyning og omfattende tilpasninger af ERP-systemet eller metervare og softwareproducenternes standardiserede opsætning? ERP-ekspert Bo Hjort Christensen giver nogle svar.

    Læs flere artikler om Forandringsledelse
    Tidligere svensk statsminister: Hvordan påvirker digitaliseringen erhvervslivet og vores hverdag?

    Disruption: Du må leve med  digitaliseringen

    Digitalisering, politik og globalisering styrer og skaber disruption for både erhvervslivet og vores hverdag.

    Microsoft Dynamics og Internet of Things

    Når sensorer spiller sammen med ERP

    Microsoft-direktør Andreas Dolven fortæller om, hvordan ERP-systemet Dynamics og Internet of Things (IoT) spiller sammen.

    technical debt

    Teknisk gæld: Forældet teknologi bremser hele virksomheden

    Forældet teknologi og vedligeholdelsesefterslæb bremser mange virksomheders innovation og udvikling. Se, hvordan du undgår at sakke bagud.

    Læs flere artikler om Internet of Things
    Droner kortlægger skader i højderne

    Droner kortlægger skader i højderne

    Droner undersøger skader i højderne. Det giver billig, fyldestgørende fotodokumentation, fortæller Morten Holten Petersen fra Teknologisk Institut.

    Gol trafikstation digitalt papirløst

    Digitalt byggeprojekt brillerer: Papirløst fra start til slut

    Norges første papirløse byggeprojekt er netop blevet afsluttet. Læs om erfaringerne fra projektet her.

    5G future factory

    5G, IoT og AI skaber den perfekte teknologistorm i fabrikkerne

    5G, internetopkoblede sensorer og kunstig intelligens giver den perfekte storm, mener Telenor. Læs, hvordan Telenor tester de tre teknologier for at skabe fremtidens fabrikker og produktion.

    Læs flere artikler om IT-udvikling og løsninger
    Mikkel Kruse

    Frygt og firmakultur bremser databåret vækst

    Datadrevne projekter bliver ofte standset af gamle vaner, opdelte systemer samt frygt for at dele data.

    TransformationTools 2018 mest læste artikler

    Top 5: Her er de mest læste artikler i 2018

    TransformationTools fejrer nytåret med at bringe en top 5 over de mest læste af vores artikler i 2018. Fik du læst dem?

    Drop budgetterne – brug forecasting i stedet

    "Budgettering er gammeldags"

    Digital transformation kræver en ny økonomimodel, hvis man vil følge sit marked og sine kunder tæt.

    Læs flere artikler om Persondata | GDPR
    5G future factory

    5G, IoT og AI skaber den perfekte teknologistorm i fabrikkerne

    5G, internetopkoblede sensorer og kunstig intelligens giver den perfekte storm, mener Telenor. Læs, hvordan Telenor tester de tre teknologier for at skabe fremtidens fabrikker og produktion.

    Patrick Waldemar, Telenor

    5G bliver fundamentet i fremtidens fabrik

    5G-nettet byder på helt nye muligheder. Telenor fører an i et europæisk forskningsprojekt, som undersøger 5G i fremtidens fabrikker. Læs om mulighederne her.

    Drop budgetterne – brug forecasting i stedet

    "Budgettering er gammeldags"

    Digital transformation kræver en ny økonomimodel, hvis man vil følge sit marked og sine kunder tæt.

    Læs flere artikler om Sikkerhed
    • Datadreven produktion
    • Digital omstilling
    • Procesoptimering
    • Robotter
    • Supply Chain Management
    Projektorienteret produktion industri

    Sensorer gør projektindustrien smartere

    Internettilkoblede sensorer gør sammen med Big Data både producenter og produkter smartere. IoT, dataindsamling og dataanalyse øger produktets værdi, hvilket løfter både top- og bundlinjen.

    Gol trafikstation digitalt papirløst

    Digitalt byggeprojekt brillerer: Papirløst fra start til slut

    Norges første papirløse byggeprojekt er netop blevet afsluttet. Læs om erfaringerne fra projektet her.

    5G future factory

    5G, IoT og AI skaber den perfekte teknologistorm i fabrikkerne

    5G, internetopkoblede sensorer og kunstig intelligens giver den perfekte storm, mener Telenor. Læs, hvordan Telenor tester de tre teknologier for at skabe fremtidens fabrikker og produktion.

    Læs flere artikler om Datadreven produktion
    Projektorienteret produktion industri

    Sensorer gør projektindustrien smartere

    Internettilkoblede sensorer gør sammen med Big Data både producenter og produkter smartere. IoT, dataindsamling og dataanalyse øger produktets værdi, hvilket løfter både top- og bundlinjen.

    Gol trafikstation digitalt papirløst

    Digitalt byggeprojekt brillerer: Papirløst fra start til slut

    Norges første papirløse byggeprojekt er netop blevet afsluttet. Læs om erfaringerne fra projektet her.

    Søfartsindustrien olie blockchain

    Blockchain kan give søfartsindustrien renere olie

    Blockchain kan være søfartsindustriens redning mod forringet olie ved registrering af kvaliteten af brændstoffet ved hver transaktion.

    Læs flere artikler om Digital omstilling
    Projektorienteret produktion industri

    Sensorer gør projektindustrien smartere

    Internettilkoblede sensorer gør sammen med Big Data både producenter og produkter smartere. IoT, dataindsamling og dataanalyse øger produktets værdi, hvilket løfter både top- og bundlinjen.

    Danfoss Drives fremtidens fabrik industri 4.0

    Danfoss Drives bygger fremtidens fabrik

    Danfoss Drives tager udgangspunkt i Industri 4.0-teknologier, når de bygger fremtidens fabrik. Se her, hvad den indeholder.

    Byggebranchen interaktiv AR

    Hvordan gør man byggebranchen interaktiv?

    Augmented Reality åbner op for en masse spændende muligheder i byggebranchen. Med en tablet i hånden bliver det muligt at se hele konstruktionen digitalt.

    Læs flere artikler om Procesoptimering
    Projektorienteret produktion industri

    Sensorer gør projektindustrien smartere

    Internettilkoblede sensorer gør sammen med Big Data både producenter og produkter smartere. IoT, dataindsamling og dataanalyse øger produktets værdi, hvilket løfter både top- og bundlinjen.

    Gol trafikstation digitalt papirløst

    Digitalt byggeprojekt brillerer: Papirløst fra start til slut

    Norges første papirløse byggeprojekt er netop blevet afsluttet. Læs om erfaringerne fra projektet her.

    Danfoss Drives fremtidens fabrik industri 4.0

    Danfoss Drives bygger fremtidens fabrik

    Danfoss Drives tager udgangspunkt i Industri 4.0-teknologier, når de bygger fremtidens fabrik. Se her, hvad den indeholder.

    Læs flere artikler om Robotter
    Projektorienteret produktion industri

    Sensorer gør projektindustrien smartere

    Internettilkoblede sensorer gør sammen med Big Data både producenter og produkter smartere. IoT, dataindsamling og dataanalyse øger produktets værdi, hvilket løfter både top- og bundlinjen.

    Danfoss Drives fremtidens fabrik industri 4.0

    Danfoss Drives bygger fremtidens fabrik

    Danfoss Drives tager udgangspunkt i Industri 4.0-teknologier, når de bygger fremtidens fabrik. Se her, hvad den indeholder.

    Bente Sollid Storehaug

    Internet-guru: Sats på blockchain

    Selv om bitcoin har været i frit fald siden 2017, betaler det sig at lære teknologien bag kryptovalutaen at kende, mener internet-guru. Læs hvorfor.

    Læs flere artikler om Supply Chain Management
    • Omnichannel
    • Marketing
    • Enabling employees
    • E-commerce
    • Kundeloyalitet
    • IT-udvikling og løsninger
    • Kundeoplevelse
    • Retailtrends
    Avensia Johan Sommar Unified Commerce

    Sådan lykkes du med markedspladser og sømløse kundeoplevelser

    Hvordan lykkes man med markedspladser og sømløse kundeoplevelser? Vi har interviewet Avensias Unified Commerce-ekspert, Johan Sommar, der giver svaret her.

    Detailhandlen en god start på året

    3 råd til en god start på året for detailhandlere

    Hvordan kan detailhandlen få en god start på året? EG's ekspert hjælper dig på vej med 3 råd.

    Omnichannel unified commerce?

    Omnichannel og unified commerce: Hvad er forskellen?

    Alle taler om sømløs handel. Men hvad er forskellen egentlig mellem omnichannel og unified commerce? Du får styr på begreberne i denne artikel.

    Læs flere artikler om Omnichannel
    BabySam, digital frontløber

    Digital frontløber: Sådan blev BabySam branchens bedste

    En 360-graders digitalisering katapulterede BabySam til toppen af branchen. Detailvirksomheden har aldrig haft bedre fat i kunderne. Læs her hvorfor.

    Net-Promoter-Score

    Scor fordelene ved Net Promoter Score

    Mange virksomheder benytter Net Promoter Score, men hvilke fordele og ulemper er der egentlig ved NPS, og hvad bør du tage højde for?

    Data og personaliserede købsoplevelser er retails fremtid

    Data og personalisering af  købsoplevelser er detailbranchens fremtid

    Kunderne vil have individuelle produkter og services. Dataindsamling og de rette it-løsninger hjælper dig til at give kunderne de personlige produkter og købsoplevelser, som de efterspørger.

    Læs flere artikler om Marketing
    Detailhandlen en god start på året

    3 råd til en god start på året for detailhandlere

    Hvordan kan detailhandlen få en god start på året? EG's ekspert hjælper dig på vej med 3 råd.

    Digital transformation detailhandlen

    Disse 5 faktorer skaber digital transformation i detailhandlen

    Hvad skaber egentlig digital transformation i detailhandlen? EG's detailekspert Edward Bjurström fortæller om fem faktorer.

    Greens Engros

    Digitalisering gav grønthandleren vækst

    Hvordan kan digitalisering skabe vækst hos en grønthandler? Lars Green fra Greens Engros fortæller om, hvordan digitalisering giver en bedre købsoplevelse.

    Læs flere artikler om Enabling employees
    Bo Hjort Christensen

    ERP-ekspert: Få styr på webportalen

    Komplekse prisstrukturer og besværlige returneringer. Rigide ERP-systemer fungerer ikke i den digitale verden. Læs ERP-ekspert Bo Hjort Christensens råd til den moderne webportal.

    Julehandlen retail undgå nedbrud

    3 tips: Sådan undgår du katastrofen til jul

    Her er 3 tips til at redde din onlinebutik eller fysiske butik fra at gå ned under presset fra julehandlen.

    Julehandlen detailhandel

    Detaileksperten: 6 tips til julehandlen

    Julehandlen: Hvad skal detailhandlen fokusere på for at lykkes? EG's detailekspert Anders Trege deler sine bedste tips.

    Læs flere artikler om E-commerce
    Avensia Johan Sommar Unified Commerce

    Sådan lykkes du med markedspladser og sømløse kundeoplevelser

    Hvordan lykkes man med markedspladser og sømløse kundeoplevelser? Vi har interviewet Avensias Unified Commerce-ekspert, Johan Sommar, der giver svaret her.

    Julehandlen retail undgå nedbrud

    3 tips: Sådan undgår du katastrofen til jul

    Her er 3 tips til at redde din onlinebutik eller fysiske butik fra at gå ned under presset fra julehandlen.

    Julehandlen detailhandel

    Detaileksperten: 6 tips til julehandlen

    Julehandlen: Hvad skal detailhandlen fokusere på for at lykkes? EG's detailekspert Anders Trege deler sine bedste tips.

    Læs flere artikler om Kundeloyalitet
    Jani Lykke Methmann

    SMV'er har brug for digital håndsrækning

    SMV'er forløser ikke deres potentiale uden hjælp til digitaliseringen, mener Væksthus Syddanmark's direktør, Jani Lykke Methmann.

    Kunstig intelligens Danmark 2019

    Kunstig intelligens er kommet til Danmark – men hvor langt er vi egentlig?

    Hvor langt er vi med kunstig intelligens i Danmark? Hvilke teknologier bruger vi? Og hvor langt er vi i forhold til andre lande? Få svaret her.

    Mikkel Kruse

    Frygt og firmakultur bremser databåret vækst

    Datadrevne projekter bliver ofte standset af gamle vaner, opdelte systemer samt frygt for at dele data.

    Læs flere artikler om IT-udvikling og løsninger
    Adyen kinesisk nytår detailhandel

    Derfor bør den nordiske detailhandel satse på kinesisk nytår

    Asiatiske shoppinghøjtider som det kinesiske nytår og Singles Day rumler i Norden. Men hvorfor er de relevante for nordiske detailhandlere? Adyens chef for Nordeuropa fortæller alt om fordelene her.

    Avensia Johan Sommar Unified Commerce

    Sådan lykkes du med markedspladser og sømløse kundeoplevelser

    Hvordan lykkes man med markedspladser og sømløse kundeoplevelser? Vi har interviewet Avensias Unified Commerce-ekspert, Johan Sommar, der giver svaret her.

    SKI Energi 2018

    SKI Energi 2018: Hvad driver kundetilfredsheden i energibranchen?

    Er du interesseret i, hvad der kan skabe tilfredse kunder i energibranchen? Så læs interviewet med SKI-konsulent Per Grenert, og få hans bud.

    Læs flere artikler om Kundeoplevelse
    Adyen kinesisk nytår detailhandel

    Derfor bør den nordiske detailhandel satse på kinesisk nytår

    Asiatiske shoppinghøjtider som det kinesiske nytår og Singles Day rumler i Norden. Men hvorfor er de relevante for nordiske detailhandlere? Adyens chef for Nordeuropa fortæller alt om fordelene her.

    Avensia Johan Sommar Unified Commerce

    Sådan lykkes du med markedspladser og sømløse kundeoplevelser

    Hvordan lykkes man med markedspladser og sømløse kundeoplevelser? Vi har interviewet Avensias Unified Commerce-ekspert, Johan Sommar, der giver svaret her.

    Digital transformation detailhandlen

    Disse 5 faktorer skaber digital transformation i detailhandlen

    Hvad skaber egentlig digital transformation i detailhandlen? EG's detailekspert Edward Bjurström fortæller om fem faktorer.

    Læs flere artikler om Retailtrends
    • Utility som handelsvare
    • Fra måler til menneske
    • Digital Utility 3.0
    • Nordisk Innovation
    Søfartsindustrien olie blockchain

    Blockchain kan give søfartsindustrien renere olie

    Blockchain kan være søfartsindustriens redning mod forringet olie ved registrering af kvaliteten af brændstoffet ved hver transaktion.

    SKI Energi 2018

    SKI Energi 2018: Hvad driver kundetilfredsheden i energibranchen?

    Er du interesseret i, hvad der kan skabe tilfredse kunder i energibranchen? Så læs interviewet med SKI-konsulent Per Grenert, og få hans bud.

    El-kunderne er uengagerede men trofaste

    Elkunderne er uengagerede, men trofaste

    Trods liberalisering af elmarkedet forbliver elkunderne uengagerede i deres leverandør. Få de nyeste insights om elkunderne fra EPISI Rating.

    Læs flere artikler om Utility som handelsvare
    Desmi

    Efter CRM-workshop: ”Vi skal først have defineret vores salgsproces”

    Pumpeproducenten DESMI arbejder målrettet med begrebet CRM, men ønsker at få helt styr på salgsprocesser og målsætninger inden endelig implementering af en teknisk løsning.

    CRM 11 skridt

    CRM: 11 trin til at blive klar

    Mange begår elementære fejl allerede i forberedelsen af et CRM-projekt. Her får du 11 trin til at undgå dødsspiralen.

    Thomas Ritter

    Data for Business: Mange datadrevne løsninger er ren idioti!

    DataForBusiness Summit 2018 besvarede spørgsmålet "Er dine nye datadrevne løsninger relevante?" gennem en stresstest på fire simple spørgsmål. Se dem her.

    Læs flere artikler om Fra måler til menneske
    Machine learning

    Machine learning skal give elnetselskaber ny viden

    Et dansk forskningsprojekt med machine learning skal hjælpe elnetselskaberne med at driftssikre de små transformatorstationer.

    Produktionsindustri 7 trends

    De 7 vigtigste digitale trends for produktionsvirksomheder

    Digitaliseringen spreder sig også til produktionsvirksomheder. Her får du syv aktuelle digitale trends, som du skal forholde dig til fremover.

    Thomas Ritter

    Data for Business: Mange datadrevne løsninger er ren idioti!

    DataForBusiness Summit 2018 besvarede spørgsmålet "Er dine nye datadrevne løsninger relevante?" gennem en stresstest på fire simple spørgsmål. Se dem her.

    Læs flere artikler om Digital Utility 3.0
    Machine learning

    Machine learning skal give elnetselskaber ny viden

    Et dansk forskningsprojekt med machine learning skal hjælpe elnetselskaberne med at driftssikre de små transformatorstationer.

    DataHub i Norden

    Nordiske DataHub'er kan styrke elmarkedet

    DataHub: Sverige skal have en DataHub, hvor elnetselskaber og elhandelsselskaber kan udveksle data om kunder og deres elforbrug, og de drager nytte af danske erfaringer.

    Blockchain-elindustri

    Blockchain giver nye muligheder i el-industrien

    Blockchain skal gøre det lettere for el-industrien at leve op til FN's klimamål med hjælp fra Verdensbanken. Læs, hvilket dansk firma der er i front.

    Læs flere artikler om Nordisk Innovation
    • Temaer
      • Automation
      • Big Data & Analytics
      • Cloud
      • Forandringsledelse
      • Internet of Things
      • IT-udvikling og løsninger
      • Persondata | GDPR
      • Sikkerhed
    • Manufacturing
      • Datadreven produktion
      • Digital omstilling
      • Procesoptimering
      • Robotter
      • Supply Chain Management
    • Retail
      • Omnichannel
      • Marketing
      • Enabling employees
      • E-commerce
      • Kundeloyalitet
      • IT-udvikling og løsninger
      • Kundeoplevelse
      • Retailtrends
    • Utility
      • Utility som handelsvare
      • Fra måler til menneske
      • Digital Utility 3.0
      • Nordisk Innovation
      • Om TransformationTools
      • DK NO SE
      • TransformationTools - inspiration til digital transformation
      • Data og personalisering giver retail flere kunder
      • 02. januar 2018
      • Marketing
      • CEO
      • Big Data & Analytics
      • Omnichannel
      • Marketing
      • IT-udvikling og løsninger
      • Kundeoplevelse

      Data og personalisering af  købsoplevelser er detailbranchens fremtid

      Systematiseret indsamling af data og de rette it-løsninger giver bedre kundeoplevelser – og mere salg.

      Data og personaliserede købsoplevelser er retails fremtid

      Med dataindsamling og -analyse kan du give dine kunder den personlige købsoplevelse, som de forventer. FOTO: Gettyimages.

      Leif Håvar Kvande Leif Håvar Kvande
      Om Leif Håvar Kvande

      Leif Håvar Kvande er redaktør for TransformationTools.no. Tidligere har han blant annet jobbet i nesten ti år som journalist i og redaktør for Finansavisens IT-seksjon, som IT-konsulent i Atea og som journalist og redaktør i flere blader og magasiner.

      Til daglig er Leif Håvar kommunikasjonsdirektør i EG Norge.  

      Kontakt og følg Leif Håvar Kvande

      • Email: lehkv@eg.no

      Udvalgte artikler

      Nordmænd vil spare 20 procent på byggerier inden 2020 ved at digitalisere

      Af: Leif Håvar Kvande

      Byggeplads

      Norge vil reducere prisen på offentligt byggeri med 20 procent inden 2020

      Af: Leif Håvar Kvande

      Billigere offentligt byggeri

      Det betyder GDPR

      Af: Leif Håvar Kvande

      GDPR Personal Data Protection ERP

      Se alle artikler af Leif Håvar Kvande

      Kunderne vil have individuelle varer og skræddersyede services. Dataindsamling og de rette it-løsninger hjælper dig til at give kunderne de personlige produkter og skræddersyede købsoplevelser, som de efterspørger. 

      Ser man på tidens it-trends, handler de om individualisering. 3D-print gør det fx muligt at designe og skabe sine egne unikke produkter med et minimalt tidsforbrug, og wearables, som fx smartwatches, google glasses osv., tilpasser sig brugerens krop og behov.

      På samme måde er personlige produkter også en megatrend. Men det er ikke kun produkterne, som skal være personlige. Kunderne forventer også, at selve købsoplevelsen er skræddersyet til deres forventninger og behov.

      Individualisering tager tid

      Individualisering kræver store forandringer og tilpasninger for retailbranchen. Problemet er, at man ikke fra den ene dag til den anden kan bestemme sig for, at nu vil man fokusere på individualiserede produkter og services. For før man kan gøre det, skal der indsamles, analyseres og vurderes store mængder kundedata. Derefter skal der lægges en effektiv strategi, og den rette teknologi skal implementeres.

      Du kan aldrig få for megen information – mere er helt klart bedre. Jo mere data man indsamler, desto mere personaliseret kundeoplevelse kan man give. Werner Vogels, it-direktør i Amazon.

      Amazon er blandt de absolut førende inden for personaliserede købsoplevelser skabt via systematiseret dataindsamling. Det understreges af David Selinger, som er ekspert i personligt indhold og adm. direktør i det verdenskendte big data-firma RichRelevance: "I 2004 brugte Amazon data og information mere effektivt og intelligent, end de fleste butikker og kæder gør i dag."

      Kunderne vil gerne dele data

      Den gode nyhed er, at det er relativt let at indsamle data, fordi forbrugerne er vant til og gerne deler personlig information med butikker og brands.

      • En global undersøgelse foretaget af Microsoft viste, at 40 procent af forbrugerne gerne vil have, at butikker og brands indsamler og analyserer deres data for at give dem en bedre købsoplevelse.
      • En undersøgelse foretaget af eMarketer viser, at over halvdelen af kunderne køber mere fra butikker, som er i stand til at foreslå produkter baseret på kundernes net- og købshistorik.
      • Ifølge en rapport fra BlueHornet forventer 75 % af de handlende at få personlig e-mail baseret på deres webhistorik og netkøb fra de online-butikker, som de handler hos.


      Data er først noget værd, når de bruges korrekt

      En af de største udfordringer er at koble kundernes profiler med data fra forskellige kilder. I den virkelige verden er alle forbrugere aktive på mange medier og kanaler. Så følger og indsamler du kun data fra én kanal, får du ikke nok info til at kunne give dine kunder en personaliseret oplevelse. Sender du fx dine kunder e-mails med forslag til tøj i samme størrelse som det tøj, de netop har købt i din webbutik, tager dit budskab og dit tilbud ikke spor hensyn til kundens smag og stil. Denne info er du nødt til at få andetsteds fra, ellers rammer du ikke blot forbi kunden, men fremstår også uinteresseret i deres behov. Og det er skidt!

      Omnichannel-dataindsamling er vejen til kundens hjerte

      Stort set alle succesrige kæder og brands arbejder med integrerede forretningssystemer, som kobler alle salgskanaler og data sammen. Dermed kan de se alt salg og alle kundedata og -adfærd i realtid, uanset om kunderne kommer via POS, webshoppen eller en app. Denne omnichannel-indsigt i kundernes mønstre og behov giver store fordele. Fx bruger kosmetikkæden Lush real-time kundedata og salgsstatistikker til at optimere deres vareplacering og butikkernes planogram. Lush-medarbejderne i butikkerne ændrer jævnligt placeringen af udvalgte varer baseret på salgsdata for de enkelte butikker. Blandt andet ud fra kundedata om, hvilke produkter der ofte sælges sammen.

      Husk købshistorikken, når du laver dine målgrupper

      Når du har etableret en oversigt over kundernes profil og delt kunderne op i målgrupper i forhold til produktkategorier, alder, køn, indkomst osv., så husk også at få købshistorikken med. Så undgår du at sende budskaber og tilbud om low-end-produkter ud til big spenders – og vice versa.

      Se det store billede

      Hvornår handler dine kunder typisk? Hvilke produkter er tilgængelige i de lokale butikker, hvornår har butikken åbent, kan man evt. levere gratis til kunden – og bor kunden overhovedet i området, eller er han eller hun flyttet? Alle disse kontekstuelle faktorer er vigtige for at kunne levere en meningsfuld og værdiskabende købsoplevelse for din kunde. Er din kunde lige flyttet fra et område med skov og strand til en storby, eller har kunden fået barn, er der gode chancer for, at kunden har brug for en anden type produkter og services fremover.

      Teknologien er din – og dine kunders – ven

      Heldigvis findes der kraftfulde it-løsninger, som både kan indsamle og systematisere dine data og komme med fornuftige forslag til, hvad du bør gøre. Et eksempel er Microsofts Machine Learning Studio, som blev introduceret på conneXion af Microsofts tekniske direktør Luis Cabrera.

      Den digitale udvikling giver små virksomheder de samme muligheder som de store giganter.

      Her er det muligt for også mindre virksomheder at uploade alle deres data til Microsofts cloudløsning, som derefter gør det muligt at køre diverse tilpassede dataanalyseprogrammer, alt efter hvad man ønsker at vide. Fx kundernes situation, hvad de vil efterspørge fremover, hvorfor de agerer, som de gør, og hvordan man giver dem de individualiserede tilbud, som de efterspørger. For bare at nævne en række få eksempler.

      Denne type løsninger kaldes ofte Advanced Analytics.

      Brug dine data med omtanke

      Individualisering og personaliserede købsoplevelser er godt for både kunder og virksomhed – til et vist punkt.

      Forestil dig, at du på en udlandsrejse går ind i en skobutik. I det øjeblik du træder ind ad døren, siger ekspedienten "Velkommen hr. Hansen, havde De en god rejse?" Hvordan ville du reagere? Ville du blive imponeret og tænke "Sikke dog en utrolig service"? Eller ville du tænke "Hvordan pokker ved de, hvad jeg hedder, og hvor jeg kommer fra?"

      Eksemplet er absolut realistisk. Det kræver blot, at kunden har hentet kædens app til sin telefon og givet tilladelse til, at kæden får adgang til telefonens gps-data. Men selvom kunden har hentet appen og givet tilladelsen, vil de fleste nok finde en så personlig hilsen grænseoverskridende. Det er med andre ord ikke alle data, som man bør anvende så konkret og direkte – kunderne forventer personaliserede produkter og købsoplevelser. Men som kæde og brand kan man også være for påtrængende – det er en vigtig pointe at huske.  

      Aktuel viden og inspiration fra detailbranchen

      Data For Business skaber vækst og omsætning 

      Inspiration og tendenser fra NRF retail BIG show - verdens største retail-messe 

      • Del

      Hold dig opdateret ...

      Tilmeld dig vores nyhedsbrev

      Få værdiskabende artikler, værktøjer og inspiration til, hvordan du forankrer den digitale transformation i din virksomhed – direkte i din indbakke.

       

      Tilmeld dig her:

      Fremtidens detail
      Fremtidens forbrugere: Hvor står du?
      Artikel

      Fremtidens detailhandel: Kender du de 7 mest innovative trends?

      Fremtidens detailhandel bliver påvirket af 7 innovative trends. Se, om din virksomhed er klar til at møde de stigende krav til kundeoplevelsen....

      • Omnichannel
      • Kundeoplevelse
      • Retailtrends
      Fremtidens detail
      Sådan vælger du business intelligenceløsning
      Andre læser også
      Fremtidens forbrugere: Hvor står du?

      Fremtidens detailhandel: Kender du de 7 mest innovative trends?

      Energimålere_Foto Siine Fiig

      Energiledelse: Coop sætter skarpt lys på energiforbruget

      Hvor står du i forhold til den digitale revolution?

      Hvor står du i forhold til den digitale revolution?

      Overvejer du Dynamics 365
      Alex Nielsen digitalisering av Herning Folkeblad
      Artikel

      Digitale drivere sætter effektivt din kurs mod det blå ocean

      En digital vinderstrategi kræver mere end blot justeringer. Du skal være klar til en omfattende, strategisk digitalisering og måske ændre din forretningsmodel....

      • Forandringsledelse
      • E-commerce
      • Kundeloyalitet
      Hvor står du i forhold til den digitale revolution?
      Artikel

      Hvor står du i forhold til den digitale revolution?

      Er du klar til at møde de udfordringer og muligheder, den digitale revolution giver? Mærsk bruger Blockchain, og ISS bruger Internet of Things? Læs om udfordringer og muligheder her....

      • IT-udvikling og løsninger
      • Digital omstilling
      • Kundeloyalitet
      • Kundeoplevelse
      Hvor mange indsigter går du glip af, fordi du ikke kan gennemskue data?
      Sådan vælger du business intelligenceløsning
      TransformationTools C/O EG A/S
      Lautrupvang 24, 2750 Ballerup
      +45 7013 2211
      Persondatapolitik