• Om TransformationTools
  • DK NO SE
  • Temaer
  • Manufacturing
  • Retail
  • Utility
Søg
    • Automation
    • Big Data & Analytics
    • Cloud
    • Forandringsledelse
    • Internet of Things
    • IT-udvikling og løsninger
    • Persondata | GDPR
    • Sikkerhed
    Digitalisering af SMV'er giver store muligheder

    Digitalisering giver SMV'er større muskler

    Digitalisering giver små og mellemstore virksomheder samme konkurrencekraft som langt større konkurrenter. Se regeringens udspil og 5 gode råd.

    Big Data

    Big data? Hvad er det egentlig? Og hvor meget fylder det?

    Big data er vanskeligt at definere, men det kan kendes på fire karakteristika; high volume, high veracity, high variety og high variability.

    5G revolutionerer produktion

    Kan 5G revolutionere din produktion?

    Produktionsvirksomheder vil få hidtil uanede muligheder med 5G - den lynhurtige kommende generation af mobilnetværk, som bliver rullet ud om få år og gør industrien klar til Industri 4.0.

    Læs flere artikler om Automation
    Digitalisering af SMV'er giver store muligheder

    Digitalisering giver SMV'er større muskler

    Digitalisering giver små og mellemstore virksomheder samme konkurrencekraft som langt større konkurrenter. Se regeringens udspil og 5 gode råd.

    Bo Hjort Christensen Handelshøyskolen BI.jpg

    ERP: Standardiseret metervare eller skræddersyning?

    Skræddersyning og omfattende tilpasninger af ERP-systemet eller metervare og softwareproducenternes standardiserede opsætning? ERP-ekspert Bo Hjort Christensen giver nogle svar.

    Smart-city-Taleassistent

    Smart City: Hej bil, lad os tale sammen!

    Bosch har sat en en taleassistent bag rattet i bilerne i fremtidens Smart City for at sætte en en stopper for kaosset af knapper i kabinen.

    Læs flere artikler om Big Data & Analytics
    Digitalisering af SMV'er giver store muligheder

    Digitalisering giver SMV'er større muskler

    Digitalisering giver små og mellemstore virksomheder samme konkurrencekraft som langt større konkurrenter. Se regeringens udspil og 5 gode råd.

    Bo Hjort Christensen Handelshøyskolen BI.jpg

    ERP: Standardiseret metervare eller skræddersyning?

    Skræddersyning og omfattende tilpasninger af ERP-systemet eller metervare og softwareproducenternes standardiserede opsætning? ERP-ekspert Bo Hjort Christensen giver nogle svar.

    Microsoft Dynamics roadmap: I 2018 kommer NAV som cloud-tjeneste

    Microsoft Dynamics roadmap: I 2018 kommer NAV som cloudtjeneste

    Andreas Dolven, Microsofts direktør for forretningssystemer, fortæller om planerne for Microsoft Dynamics NAV. I 2018 kommer cloudversionen af NAV.

    Læs flere artikler om Cloud
    Anders Elbak IDC om CDO og CIO

    Alle har behov for en CDO – en digitaliseringsdirektør

    En ny stillingsbetegnelse – CDO eller digitaliseringsdirektør – er på vej ind i mange virksomheder. Hvilke kvalifikationer skal en CDO så have?

    Digitalisering af SMV'er giver store muligheder

    Digitalisering giver SMV'er større muskler

    Digitalisering giver små og mellemstore virksomheder samme konkurrencekraft som langt større konkurrenter. Se regeringens udspil og 5 gode råd.

    Bo Hjort Christensen Handelshøyskolen BI.jpg

    ERP: Standardiseret metervare eller skræddersyning?

    Skræddersyning og omfattende tilpasninger af ERP-systemet eller metervare og softwareproducenternes standardiserede opsætning? ERP-ekspert Bo Hjort Christensen giver nogle svar.

    Læs flere artikler om Forandringsledelse
    Tidligere svensk statsminister: Hvordan påvirker digitaliseringen erhvervslivet og vores hverdag?

    Disruption: Du må leve med  digitaliseringen

    Digitalisering, politik og globalisering styrer og skaber disruption for både erhvervslivet og vores hverdag.

    Microsoft Dynamics og Internet of Things

    Når sensorer spiller sammen med ERP

    Microsoft-direktør Andreas Dolven fortæller om, hvordan ERP-systemet Dynamics og Internet of Things (IoT) spiller sammen.

    technical debt

    Teknisk gæld: Forældet teknologi bremser hele virksomheden

    Forældet teknologi og vedligeholdelsesefterslæb bremser mange virksomheders innovation og udvikling. Se, hvordan du undgår at sakke bagud.

    Læs flere artikler om Internet of Things
    Virtual Reality Augmented Reality

    Her gør VR og AR en vigtig forskel

    Der er store gevinster at hente ved at bruge Virtual og Augmented Reality til oplæring, produktion og inspektion. Se, hvorfor VR og AR gør en forskel.

    Droner kortlægger skader i højderne

    Droner kortlægger skader i højderne

    Droner undersøger skader i højderne. Det giver billig, fyldestgørende fotodokumentation, fortæller Morten Holten Petersen fra Teknologisk Institut.

    Gol trafikstation digitalt papirløst

    Digitalt byggeprojekt brillerer: Papirløst fra start til slut

    Norges første papirløse byggeprojekt er netop blevet afsluttet. Læs om erfaringerne fra projektet her.

    Læs flere artikler om IT-udvikling og løsninger
    Mikkel Kruse

    Frygt og firmakultur bremser databåret vækst

    Datadrevne projekter bliver ofte standset af gamle vaner, opdelte systemer samt frygt for at dele data.

    TransformationTools 2018 mest læste artikler

    Top 5: Her er de mest læste artikler i 2018

    TransformationTools fejrer nytåret med at bringe en top 5 over de mest læste af vores artikler i 2018. Fik du læst dem?

    Drop budgetterne – brug forecasting i stedet

    "Budgettering er gammeldags"

    Digital transformation kræver en ny økonomimodel, hvis man vil følge sit marked og sine kunder tæt.

    Læs flere artikler om Persondata | GDPR
    5G future factory

    5G, IoT og AI skaber den perfekte teknologistorm i fabrikkerne

    5G, internetopkoblede sensorer og kunstig intelligens giver den perfekte storm, mener Telenor. Læs, hvordan Telenor tester de tre teknologier for at skabe fremtidens fabrikker og produktion.

    Patrick Waldemar, Telenor

    5G bliver fundamentet i fremtidens fabrik

    5G-nettet byder på helt nye muligheder. Telenor fører an i et europæisk forskningsprojekt, som undersøger 5G i fremtidens fabrikker. Læs om mulighederne her.

    Drop budgetterne – brug forecasting i stedet

    "Budgettering er gammeldags"

    Digital transformation kræver en ny økonomimodel, hvis man vil følge sit marked og sine kunder tæt.

    Læs flere artikler om Sikkerhed
    • Datadreven produktion
    • Digital omstilling
    • Procesoptimering
    • Robotter
    • Supply Chain Management
    Projektorienteret produktion industri

    Sensorer gør projektindustrien smartere

    Internettilkoblede sensorer gør sammen med Big Data både producenter og produkter smartere. IoT, dataindsamling og dataanalyse øger produktets værdi, hvilket løfter både top- og bundlinjen.

    Gol trafikstation digitalt papirløst

    Digitalt byggeprojekt brillerer: Papirløst fra start til slut

    Norges første papirløse byggeprojekt er netop blevet afsluttet. Læs om erfaringerne fra projektet her.

    5G future factory

    5G, IoT og AI skaber den perfekte teknologistorm i fabrikkerne

    5G, internetopkoblede sensorer og kunstig intelligens giver den perfekte storm, mener Telenor. Læs, hvordan Telenor tester de tre teknologier for at skabe fremtidens fabrikker og produktion.

    Læs flere artikler om Datadreven produktion
    Virtual Reality Augmented Reality

    Her gør VR og AR en vigtig forskel

    Der er store gevinster at hente ved at bruge Virtual og Augmented Reality til oplæring, produktion og inspektion. Se, hvorfor VR og AR gør en forskel.

    Projektorienteret produktion industri

    Sensorer gør projektindustrien smartere

    Internettilkoblede sensorer gør sammen med Big Data både producenter og produkter smartere. IoT, dataindsamling og dataanalyse øger produktets værdi, hvilket løfter både top- og bundlinjen.

    Gol trafikstation digitalt papirløst

    Digitalt byggeprojekt brillerer: Papirløst fra start til slut

    Norges første papirløse byggeprojekt er netop blevet afsluttet. Læs om erfaringerne fra projektet her.

    Læs flere artikler om Digital omstilling
    Virtual Reality Augmented Reality

    Her gør VR og AR en vigtig forskel

    Der er store gevinster at hente ved at bruge Virtual og Augmented Reality til oplæring, produktion og inspektion. Se, hvorfor VR og AR gør en forskel.

    Projektorienteret produktion industri

    Sensorer gør projektindustrien smartere

    Internettilkoblede sensorer gør sammen med Big Data både producenter og produkter smartere. IoT, dataindsamling og dataanalyse øger produktets værdi, hvilket løfter både top- og bundlinjen.

    Danfoss Drives fremtidens fabrik industri 4.0

    Danfoss Drives bygger fremtidens fabrik

    Danfoss Drives tager udgangspunkt i Industri 4.0-teknologier, når de bygger fremtidens fabrik. Se her, hvad den indeholder.

    Læs flere artikler om Procesoptimering
    Projektorienteret produktion industri

    Sensorer gør projektindustrien smartere

    Internettilkoblede sensorer gør sammen med Big Data både producenter og produkter smartere. IoT, dataindsamling og dataanalyse øger produktets værdi, hvilket løfter både top- og bundlinjen.

    Gol trafikstation digitalt papirløst

    Digitalt byggeprojekt brillerer: Papirløst fra start til slut

    Norges første papirløse byggeprojekt er netop blevet afsluttet. Læs om erfaringerne fra projektet her.

    Danfoss Drives fremtidens fabrik industri 4.0

    Danfoss Drives bygger fremtidens fabrik

    Danfoss Drives tager udgangspunkt i Industri 4.0-teknologier, når de bygger fremtidens fabrik. Se her, hvad den indeholder.

    Læs flere artikler om Robotter
    Projektorienteret produktion industri

    Sensorer gør projektindustrien smartere

    Internettilkoblede sensorer gør sammen med Big Data både producenter og produkter smartere. IoT, dataindsamling og dataanalyse øger produktets værdi, hvilket løfter både top- og bundlinjen.

    Danfoss Drives fremtidens fabrik industri 4.0

    Danfoss Drives bygger fremtidens fabrik

    Danfoss Drives tager udgangspunkt i Industri 4.0-teknologier, når de bygger fremtidens fabrik. Se her, hvad den indeholder.

    Bente Sollid Storehaug

    Internet-guru: Sats på blockchain

    Selv om bitcoin har været i frit fald siden 2017, betaler det sig at lære teknologien bag kryptovalutaen at kende, mener internet-guru. Læs hvorfor.

    Læs flere artikler om Supply Chain Management
    • Omnichannel
    • Marketing
    • Enabling employees
    • E-commerce
    • Kundeloyalitet
    • IT-udvikling og løsninger
    • Kundeoplevelse
    • Retailtrends
    Avensia Johan Sommar Unified Commerce

    Sådan lykkes du med markedspladser og sømløse kundeoplevelser

    Hvordan lykkes man med markedspladser og sømløse kundeoplevelser? Vi har interviewet Avensias Unified Commerce-ekspert, Johan Sommar, der giver svaret her.

    Detailhandlen en god start på året

    3 råd til en god start på året for detailhandlere

    Hvordan kan detailhandlen få en god start på året? EG's ekspert hjælper dig på vej med 3 råd.

    Omnichannel unified commerce?

    Omnichannel og unified commerce: Hvad er forskellen?

    Alle taler om sømløs handel. Men hvad er forskellen egentlig mellem omnichannel og unified commerce? Du får styr på begreberne i denne artikel.

    Læs flere artikler om Omnichannel
    BabySam, digital frontløber

    Digital frontløber: Sådan blev BabySam branchens bedste

    En 360-graders digitalisering katapulterede BabySam til toppen af branchen. Detailvirksomheden har aldrig haft bedre fat i kunderne. Læs her hvorfor.

    Net-Promoter-Score

    Scor fordelene ved Net Promoter Score

    Mange virksomheder benytter Net Promoter Score, men hvilke fordele og ulemper er der egentlig ved NPS, og hvad bør du tage højde for?

    Data og personaliserede købsoplevelser er retails fremtid

    Data og personalisering af  købsoplevelser er detailbranchens fremtid

    Kunderne vil have individuelle produkter og services. Dataindsamling og de rette it-løsninger hjælper dig til at give kunderne de personlige produkter og købsoplevelser, som de efterspørger.

    Læs flere artikler om Marketing
    Detailhandlen en god start på året

    3 råd til en god start på året for detailhandlere

    Hvordan kan detailhandlen få en god start på året? EG's ekspert hjælper dig på vej med 3 råd.

    Digital transformation detailhandlen

    Disse 5 faktorer skaber digital transformation i detailhandlen

    Hvad skaber egentlig digital transformation i detailhandlen? EG's detailekspert Edward Bjurström fortæller om fem faktorer.

    Greens Engros

    Digitalisering gav grønthandleren vækst

    Hvordan kan digitalisering skabe vækst hos en grønthandler? Lars Green fra Greens Engros fortæller om, hvordan digitalisering giver en bedre købsoplevelse.

    Læs flere artikler om Enabling employees
    Bo Hjort Christensen

    ERP-ekspert: Få styr på webportalen

    Komplekse prisstrukturer og besværlige returneringer. Rigide ERP-systemer fungerer ikke i den digitale verden. Læs ERP-ekspert Bo Hjort Christensens råd til den moderne webportal.

    Julehandlen retail undgå nedbrud

    3 tips: Sådan undgår du katastrofen til jul

    Her er 3 tips til at redde din onlinebutik eller fysiske butik fra at gå ned under presset fra julehandlen.

    Julehandlen detailhandel

    Detaileksperten: 6 tips til julehandlen

    Julehandlen: Hvad skal detailhandlen fokusere på for at lykkes? EG's detailekspert Anders Trege deler sine bedste tips.

    Læs flere artikler om E-commerce
    Adyen kundeloyalitet

    Adyen: Sådan øger du kundeloyaliteten

    Har du svært ved at forbedre kundeloyaliteten? Jussi Lindberg, forretningsudviklingschef for Adyen i Nordeuropa, giver dig rådene til at vinde kundens loyalitet.

    Anna Feuk Brothers

    4 indsigter til detailhandlen: Fra skrivebordet til butiksgulvet

    Hvilke erfaringer kan en kontormedarbejder gøre sig ved at arbejde en dag i butik? Få svarene og 4 indsigter her.

    Avensia Johan Sommar Unified Commerce

    Sådan lykkes du med markedspladser og sømløse kundeoplevelser

    Hvordan lykkes man med markedspladser og sømløse kundeoplevelser? Vi har interviewet Avensias Unified Commerce-ekspert, Johan Sommar, der giver svaret her.

    Læs flere artikler om Kundeloyalitet
    Jani Lykke Methmann

    SMV'er har brug for digital håndsrækning

    SMV'er forløser ikke deres potentiale uden hjælp til digitaliseringen, mener Væksthus Syddanmark's direktør, Jani Lykke Methmann.

    Kunstig intelligens Danmark 2019

    Kunstig intelligens er kommet til Danmark – men hvor langt er vi egentlig?

    Hvor langt er vi med kunstig intelligens i Danmark? Hvilke teknologier bruger vi? Og hvor langt er vi i forhold til andre lande? Få svaret her.

    Mikkel Kruse

    Frygt og firmakultur bremser databåret vækst

    Datadrevne projekter bliver ofte standset af gamle vaner, opdelte systemer samt frygt for at dele data.

    Læs flere artikler om IT-udvikling og løsninger
    Adyen kundeloyalitet

    Adyen: Sådan øger du kundeloyaliteten

    Har du svært ved at forbedre kundeloyaliteten? Jussi Lindberg, forretningsudviklingschef for Adyen i Nordeuropa, giver dig rådene til at vinde kundens loyalitet.

    Anna Feuk Brothers

    4 indsigter til detailhandlen: Fra skrivebordet til butiksgulvet

    Hvilke erfaringer kan en kontormedarbejder gøre sig ved at arbejde en dag i butik? Få svarene og 4 indsigter her.

    Adyen kinesisk nytår detailhandel

    Derfor bør den nordiske detailhandel satse på kinesisk nytår

    Asiatiske shoppinghøjtider som det kinesiske nytår og Singles Day rumler i Norden. Men hvorfor er de relevante for nordiske detailhandlere? Adyens chef for Nordeuropa fortæller alt om fordelene her.

    Læs flere artikler om Kundeoplevelse
    Adyen kinesisk nytår detailhandel

    Derfor bør den nordiske detailhandel satse på kinesisk nytår

    Asiatiske shoppinghøjtider som det kinesiske nytår og Singles Day rumler i Norden. Men hvorfor er de relevante for nordiske detailhandlere? Adyens chef for Nordeuropa fortæller alt om fordelene her.

    Avensia Johan Sommar Unified Commerce

    Sådan lykkes du med markedspladser og sømløse kundeoplevelser

    Hvordan lykkes man med markedspladser og sømløse kundeoplevelser? Vi har interviewet Avensias Unified Commerce-ekspert, Johan Sommar, der giver svaret her.

    Digital transformation detailhandlen

    Disse 5 faktorer skaber digital transformation i detailhandlen

    Hvad skaber egentlig digital transformation i detailhandlen? EG's detailekspert Edward Bjurström fortæller om fem faktorer.

    Læs flere artikler om Retailtrends
    • Utility som handelsvare
    • Fra måler til menneske
    • Digital Utility 3.0
    • Nordisk Innovation
    Søfartsindustrien olie blockchain

    Blockchain kan give søfartsindustrien renere olie

    Blockchain kan være søfartsindustriens redning mod forringet olie ved registrering af kvaliteten af brændstoffet ved hver transaktion.

    SKI Energi 2018

    SKI Energi 2018: Hvad driver kundetilfredsheden i energibranchen?

    Er du interesseret i, hvad der kan skabe tilfredse kunder i energibranchen? Så læs interviewet med SKI-konsulent Per Grenert, og få hans bud.

    El-kunderne er uengagerede men trofaste

    Elkunderne er uengagerede, men trofaste

    Trods liberalisering af elmarkedet forbliver elkunderne uengagerede i deres leverandør. Få de nyeste insights om elkunderne fra EPISI Rating.

    Læs flere artikler om Utility som handelsvare
    Desmi

    Efter CRM-workshop: ”Vi skal først have defineret vores salgsproces”

    Pumpeproducenten DESMI arbejder målrettet med begrebet CRM, men ønsker at få helt styr på salgsprocesser og målsætninger inden endelig implementering af en teknisk løsning.

    CRM 11 skridt

    CRM: 11 trin til at blive klar

    Mange begår elementære fejl allerede i forberedelsen af et CRM-projekt. Her får du 11 trin til at undgå dødsspiralen.

    Thomas Ritter

    Data for Business: Mange datadrevne løsninger er ren idioti!

    DataForBusiness Summit 2018 besvarede spørgsmålet "Er dine nye datadrevne løsninger relevante?" gennem en stresstest på fire simple spørgsmål. Se dem her.

    Læs flere artikler om Fra måler til menneske
    Machine learning

    Machine learning skal give elnetselskaber ny viden

    Et dansk forskningsprojekt med machine learning skal hjælpe elnetselskaberne med at driftssikre de små transformatorstationer.

    De 7 vigtigste digitale trends for produktionsvirksomheder

    Digitaliseringen spreder sig også til produktionsvirksomheder. Her får du syv aktuelle digitale trends, som du skal forholde dig til fremover.

    Thomas Ritter

    Data for Business: Mange datadrevne løsninger er ren idioti!

    DataForBusiness Summit 2018 besvarede spørgsmålet "Er dine nye datadrevne løsninger relevante?" gennem en stresstest på fire simple spørgsmål. Se dem her.

    Læs flere artikler om Digital Utility 3.0
    Machine learning

    Machine learning skal give elnetselskaber ny viden

    Et dansk forskningsprojekt med machine learning skal hjælpe elnetselskaberne med at driftssikre de små transformatorstationer.

    DataHub i Norden

    Nordiske DataHub'er kan styrke elmarkedet

    DataHub: Sverige skal have en DataHub, hvor elnetselskaber og elhandelsselskaber kan udveksle data om kunder og deres elforbrug, og de drager nytte af danske erfaringer.

    Blockchain-elindustri

    Blockchain giver nye muligheder i el-industrien

    Blockchain skal gøre det lettere for el-industrien at leve op til FN's klimamål med hjælp fra Verdensbanken. Læs, hvilket dansk firma der er i front.

    Læs flere artikler om Nordisk Innovation
    • Temaer
      • Automation
      • Big Data & Analytics
      • Cloud
      • Forandringsledelse
      • Internet of Things
      • IT-udvikling og løsninger
      • Persondata | GDPR
      • Sikkerhed
    • Manufacturing
      • Datadreven produktion
      • Digital omstilling
      • Procesoptimering
      • Robotter
      • Supply Chain Management
    • Retail
      • Omnichannel
      • Marketing
      • Enabling employees
      • E-commerce
      • Kundeloyalitet
      • IT-udvikling og løsninger
      • Kundeoplevelse
      • Retailtrends
    • Utility
      • Utility som handelsvare
      • Fra måler til menneske
      • Digital Utility 3.0
      • Nordisk Innovation
      • Om TransformationTools
      • DK NO SE
      • TransformationTools - inspiration til digital transformation
      • Apples dataetiske forretningspraksis- og kultur
      • 14. juni 2017
      • Digitalisering
      • IT-sikkerhed
      • Big Data
      • Big Data & Analytics
      • Forandringsledelse
      • IT-udvikling og løsninger
      • Sikkerhed
      • Datadreven produktion
      • Digital omstilling
      • Omnichannel
      • Marketing
      • Kundeloyalitet
      • Cloud

      Apples dataetiske forretningspraksis- og kultur

      Et af de bedste eksempler på en virksomhed, der har skabt sig et brand, som rimer på privacy, er Apple.

      Dataetik - Foto charlz-gutierrez-de-pineres

      Apple's privacy branding er ikke kun markedsføring. Deres budskaber hænger tæt sammen med en dataetisk forretningskultur.

      Gry og Pernille - eget foto Gry Hasselbalch og Pernille Tranberg
      Om Gry Hasselbalch og Pernille Tranberg

      Gry Hasselbalch,  dataetisk rådgiver
      Medstifter af tænkhandletanken Dataethics.eu.

      Medforfatter til bogen Dataetik - den nye konkurrencefordel (2016). Har forfattet artikler, undersøgelser og rapporter om udfordringer og etik i big data samfundet, f.eks. Forbrugerrådets 2016 rapport Digital Tryghed.

      Hun arbejder med global internetpolitik, dataetik og menneskerettigheder - tidligere gennem 10 år i Medierådet og EU netværket Insafe – i dag bl.a. som etikekspert på EU Kommissionen's Horizon2020 program og Forskningsråd (ERC) samt IEEEs AI og Etik initativer. 
      LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/gryhasselbalch
      Twitter: @mediamocracy
      Hjemmeside: www.gryhasselbalch.com

      Pernille Tranberg, dataetisk rådgiver
      Medstifter af tænkhandletanken Dataethics.eu

      Medforfatter af bogen Dataetik - den nye konkurrencefordel (2016), Fake It (2012) og andre. Tidligere journalist på Politiken, chefredaktør på Tænk og rådgiver i Berlingske Media. I dag holder hun foredrag om datatidsalderen og digitalt selvforsvar for individer og om dataetik for virksomheder, som hun også rådgiver i at håndtere data på en ansvarlig måde.
      Hun brænder for, at Norden - og Europa - ændrer den digitale infrastruktur, hvor det er mennesket i centrum og i kontrol over egne data.

      LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/pernilletranberg/
      Twitter: @PernilleT
      Hjemmeside: dataethicsconsulting.com

      dataethicsconsulting.com

      Kontakt og følg Gry Hasselbalch og Pernille Tranberg

      • Email: info@dataethics.eu

      Udvalgte artikler

      Etiske søgemaskiner i fremmarch

      Af: Gry Hasselbalch og Pernille Tranberg

      Dataetik_12_Colourbox

      Intelligent agent med Privacy by Design

      Af: Gry Hasselbalch og Pernille Tranberg

      Dataetik1 - Foto Colorbox

      Cookies med måde i Sorø Kommune

      Af: Gry Hasselbalch og Pernille Tranberg

      Dataeik3- Foto Colorbox

      Se alle artikler af Gry Hasselbalch og Pernille Tranberg

      En række virksomheder markedsfører sig på deres tilgang til kunders data og privatliv og differentierer sig dermed fra de multinationale datagiganter.

      Et af de bedste eksempler på en virksomhed, der har skabt sig et brand, som rimer på privacy, er Apple. En af verdens rigeste virksomheder har et særligt godt argument for at skille sig ud som en privacy-bevidst tech-virksomhed. Dens forretningsmodel bygger nemlig på at sælge fysiske produkter, hardware, og ikke på at kapitalisere på data ved at sælge adgang til deres kunder til tredjeparter som fx markedsføringsvirksomheder.

      Apple er samtidig kendt for et notorisk fokus på privacy internt i selve virksomhedens organisation, hvor et hold af privacy-eksperter er involveret i alle processer og har direkte adgang til Tim Cook.

      Apple har det, man kan kalde en dataetisk forretningskultur
      Apple's øverste chef Tim Cook holdt sig ikke tilbage. Som hovedtaler til en middag i Washington DC i midten af 2015 gav han sine største konkurrenter en ordentlig opsang.

      "Vores privatliv bliver angrebet fra alle sider", sagde han.

      "Silicon Valleys største virksomheder har bygget deres succes ved at lokke persondata ud af deres kunder. De opsluger alt, hvad de kan om os og kapitaliserer på den viden. Det synes vi er forkert. Det er ikke sådan en virksomhed Apple ønsker at være."

      Cooks ord var tydeligvis henvendt til Google, Facebook og andre datadrevne forretningsmodeller, som leverer ‘gratis’ services, men hvor kunderne betaler en ukendt pris med deres data. 

      Hvordan er Apples praksis dataetisk?
      Apple's privacy branding er ikke kun markedsføring. Deres budskaber hænger tæt sammen med en dataetisk forretningskultur.

      Apples Senior Director af Global Privacy, Jane Horvath beskrev denne i begyndelsen af 2017:

      • Dataetik handler for Apple om at forstå, hvad der er ‘rigtigt’ og hvad der er ‘forkert’ set med deres kunders øjne. De betragter den data, som deres kunder deler på deres platforme, som kundernes, ikke Apples.
      • Den dataetiske tilgang er drevet helt fra topledelsen og er også understøttet som en værdi blandt medarbejderne.
      • Privacy er strategisk og med vilje en del af deres produkters design. Det sker f.eks. ved at der i alle deres produktteams også er en privacy ekspert, der involveres helt fra starten af alle processer.
      • Apple tror på, at den teknologi, de udvikler, skal give individer kontrol over den måde deres data indsamles, bruges og deles på.
      • De steder, det er muligt, indsamles slet ikke data. Det vil sige, data kan behandles direkte på deres kunders enheder.
      • Når der er behov for server-behandling af data som f.eks. med SIRI, News, Spotlight og Maps, indsamles data anonymt uden at kunne identificeres.

      Se Jane Horvath fortælle om Apples dataetiske tilgang her.

      Hvad kan europæiske virksomheder gøre?
      I dag oplever mange borgere, at de mangler overblik og kontrol over de data, de fodrer online-tjenester med. Det handler om personlige data som navn og adresse, sygdomme og lidelser, behov og drømme, om vores familie og vennenetværk, vores bevægmønstre og vaner data, der danner vores digitale identitet. Derfor vokser skepsissen og bekymringen. Specielt efter afsløringerne i 2013 af den amerikanske efterretningstjeneste NSAs indsamling og overvågning af data fra større amerikanske internetvirksomheder er det begyndt at gå op for forbrugerne, at web 2.0. ikke kun er big data, det er også big brother.

      De europæiske virksomheder og organisationer har et godt argument for at følge amerikanske Apples eksempel. Mange private og offentlige virksomheder efterlever i forvejen den europæiske lovgivning, som er noget skrappere end den amerikanske. Samtidig har mange en grundlæggende respekt for privacy og lagrer ofte data på europæisk grund uden for NSAs rækkevidde. Mange vil derfor kunne gøre Apples dataetiske forretningskultur efter.

      En dataetisk tilgang skaber tillid og tryghed blandt ens kunder. Hvis en virksomhed har en dataetisk tilgang, så bør den fortælle sine kunder det klart og tydeligt. Fx tror 8 ud af 10, at alle virksomheder sælger data videre til 3. part. Det gør de færreste. Men tag intet for givet og fortæl kunderne det. Hav en klar og tydelig privatlivspolitik, der fortæller, hvad virksomhede gør og ikke gør med data, hvordan data bruges, beskyttes og skaber værdi for brugerne og virksomheden selv. Erhvervsstyrelsens privacykompasset.dk kan være et først skridt. 

      • Del
      Hvornår går jeres projekter i rødt?
      Andre læser også
      Skyskolen del 1

      Cloudskolen del 1: Tre gode grunde til at gå i skyen for detailhandlere

      Fallgroparna du ska undvika i ditt lojalitetsprogram

      5 fejl der ødelægger dit loyalitetsprogram

      Når teoretikere laver vejledninger får praktikeren ofte problemer - som at skulle have 3 arme.

      Ingeniøren med de tre arme - organisering er vejen til effektiv vidensdeling

      Hvor mange indsigter går du glip af, fordi du ikke kan gennemskue data?
      TransformationTools C/O EG A/S
      Lautrupvang 24, 2750 Ballerup
      +45 7013 2211
      Persondatapolitik