Powered by DXC Technology
  • Om TransformationTools
  • DK NO SE
  • Temaer
  • Manufacturing
  • Retail
  • Utility
Søg
    • Automation
    • Big Data & Analytics
    • Cloud
    • Forandringsledelse
    • Internet of Things
    • IT-udvikling og løsninger
    • Persondata | GDPR
    • Sikkerhed
    Blockchain

    Mangler du en strategi for blockchain? Sådan gør du

    Virksomheder overvejer mere intenst blockchain for at forbedre sikkerheden og gennemskueligheden af transaktionerne, men det kræver den rette strategi.

    Automation

    Er du usikker på automatisering? Så skal du bruge et procesudviklingsværktøj

    Mange virksomhedsledere ved ikke, hvilke processer de skal automatisere først. Det er her, at et procesudviklingsværktøj til analyse kan være din redning.

    Intelligente maskiner

    Et gyldent samarbejde: Medarbejdere + intelligente maskiner

    Intelligente teknologier giver virksomheder muligheden for at give konkurrenterne baghjul, men det kræver, at medarbejderne bliver opfordret til at samarbejde med intelligente maskiner.

    Læs flere artikler om Automation
    Intelligente maskiner

    Et gyldent samarbejde: Medarbejdere + intelligente maskiner

    Intelligente teknologier giver virksomheder muligheden for at give konkurrenterne baghjul, men det kræver, at medarbejderne bliver opfordret til at samarbejde med intelligente maskiner.

    AI

    Fremtiden for AI: Potentialet er ubegrænset

    AI er afgørende for at kunne tage de forretningsmæssige kvalitetsbeslutninger, innovation kræver. Men de fleste organisationer har endnu ikke fanget mere end en brøkdel af deres datas værdi.

    Teknologi

    Nye teknologier giver konkurrencefordele

    Hvordan kan virksomheder opnå innovation med virtuel og udvidet virkelighed? Hvilken værdi kan droner tilføje? Og hvad med kunstig intelligens? Få svarene her.

    Læs flere artikler om Big Data & Analytics
    Cloud

    Cloud er fuldt udvokset

    Cloud er blevet voksen og giver ny fleksibilitet til højtydende databehandling

    Cloud

    Cloud-alkymi forvandler data til penge

    Indfang den fulde værdi af dine data ved at udnytte skalerbarheden i skyen. Skyen er den hurtigste og mindst dyre metode til at integrere data.

    Teknologi

    Nye teknologier giver konkurrencefordele

    Hvordan kan virksomheder opnå innovation med virtuel og udvidet virkelighed? Hvilken værdi kan droner tilføje? Og hvad med kunstig intelligens? Få svarene her.

    Læs flere artikler om Cloud
    Kontra-Industriell

    Den fjerde industrielle revolution

    Den nuværende revolution er lige så omfattende som den oprindelige industrielle revolution. Hvorfor? Fordi immaterielle aktiver har erstattet fysiske aktiver.

    CIO

    CIO: Derfor er forandringsagenter dine bedste allierede

    Digitale transformationer er først og fremmest kulturelle tiltag. Derfor skal CIO's primært alliere sig med forandringsagenter.

    Cyber extortion

    Digital afpresning rykker længere ind i intimsfæren

    Kriminelle har mange nye muligheder for digital afpresning, fordi vores digitale enheder lever sammen med os. Hvordan beskytter virksomheder sig bedst?

    Læs flere artikler om Forandringsledelse
    Intelligente maskiner

    Et gyldent samarbejde: Medarbejdere + intelligente maskiner

    Intelligente teknologier giver virksomheder muligheden for at give konkurrenterne baghjul, men det kræver, at medarbejderne bliver opfordret til at samarbejde med intelligente maskiner.

    AI

    Fremtiden for AI: Potentialet er ubegrænset

    AI er afgørende for at kunne tage de forretningsmæssige kvalitetsbeslutninger, innovation kræver. Men de fleste organisationer har endnu ikke fanget mere end en brøkdel af deres datas værdi.

    Teknologi

    Nye teknologier giver konkurrencefordele

    Hvordan kan virksomheder opnå innovation med virtuel og udvidet virkelighed? Hvilken værdi kan droner tilføje? Og hvad med kunstig intelligens? Få svarene her.

    Læs flere artikler om Internet of Things
    Digital produktion

    Sådan får du succes med digital produktion

    Digital produktion er svært at opnå for produktionsvirksomheder, når deres eksisterende produktionslinjer er 20 år gamle. Så hvordan griber man det an? Få svarene her.

    Kontra-Industriell

    Den fjerde industrielle revolution

    Den nuværende revolution er lige så omfattende som den oprindelige industrielle revolution. Hvorfor? Fordi immaterielle aktiver har erstattet fysiske aktiver.

    Julehandlen retail undgå nedbrud

    3 tips: Sådan undgår du katastrofen til jul

    Her er 3 tips til at redde din onlinebutik eller fysiske butik fra at gå ned under presset fra julehandlen.

    Læs flere artikler om IT-udvikling og løsninger
    Det rigtig CRM-system gør virksomheden i stand til at følge med kunderne

    Sådan giver du dine kunder service og købsoplevelser i topklasse

    The age of the customer er over os. Kunder kræver service og købsoplevelser i topklasse. CRM hjælper dig med at opnå det.

    Reduce IT Complexity - teknisk gjeld

    Teknisk gæld stopper innovation

    Teknisk gæld er gammel, forældet teknologi. Det sætter en stopper for virksomheders muligheder for innovation, hvilket reducerer konkurrenceevnen. Læs, hvordan din virksomhed kommer ud af gældsfælden.

    Læs erfaringerne fra næsten 100 GDPR-projekter

    Hard Brexit giver GDPR-problemer

    Hvis 'hard Brexit' bliver en realitet, kan man ikke længere overføre persondata til Storbritannien. Det kan få store konsekvenser for virksomheder med britisk forretning. Her får du fem råd.

    Læs flere artikler om Persondata | GDPR
    Cyber extortion

    Digital afpresning rykker længere ind i intimsfæren

    Kriminelle har mange nye muligheder for digital afpresning, fordi vores digitale enheder lever sammen med os. Hvordan beskytter virksomheder sig bedst?

    Produktion digital transformation

    Produktionsindustrien har fået en digital overhaling

    Nogle af de stærkeste effekter af digital transformation oplever man i øjeblikket i produktionsindustrien, konkluderer en undersøgelse. Hvorfor?

    Det rigtig CRM-system gør virksomheden i stand til at følge med kunderne

    Sådan giver du dine kunder service og købsoplevelser i topklasse

    The age of the customer er over os. Kunder kræver service og købsoplevelser i topklasse. CRM hjælper dig med at opnå det.

    Læs flere artikler om Sikkerhed
    • Datadreven produktion
    • Digital omstilling
    • Procesoptimering
    • Robotter
    • Supply Chain Management
    AI

    Deep reinforcement learning: Et skridt nærmere rigtig AI

    Ved hjælp af deep reinforcement learning interagerer maskiner med deres miljøer ved at bearbejde observationer og foretage handlinger uden menneskelig styring.

    Smart factory

    Den intelligente fabrik perfektionerer også kundeoplevelsen

    Produktionsvirksomheder kan opnå store gevinster, når de sammenkobler den intelligente fabrik med kundeoplevelsen.

    Smart factory

    Kan intelligente fabrikker levere en bedre kundeoplevelse?

    Intelligente fabrikker, der har fået ekstra muskler takket være Industri 4.0, kan udnytte fordelene ved opkoblede, intelligente systemer til at transformere kundeoplevelsen.

    Læs flere artikler om Datadreven produktion
    Digital produktion

    Sådan får du succes med digital produktion

    Digital produktion er svært at opnå for produktionsvirksomheder, når deres eksisterende produktionslinjer er 20 år gamle. Så hvordan griber man det an? Få svarene her.

    Smart factory

    Den intelligente fabrik perfektionerer også kundeoplevelsen

    Produktionsvirksomheder kan opnå store gevinster, når de sammenkobler den intelligente fabrik med kundeoplevelsen.

    Smart factory

    Kan intelligente fabrikker levere en bedre kundeoplevelse?

    Intelligente fabrikker, der har fået ekstra muskler takket være Industri 4.0, kan udnytte fordelene ved opkoblede, intelligente systemer til at transformere kundeoplevelsen.

    Læs flere artikler om Digital omstilling
    Digital produktion

    Sådan får du succes med digital produktion

    Digital produktion er svært at opnå for produktionsvirksomheder, når deres eksisterende produktionslinjer er 20 år gamle. Så hvordan griber man det an? Få svarene her.

    Smart factory

    Den intelligente fabrik perfektionerer også kundeoplevelsen

    Produktionsvirksomheder kan opnå store gevinster, når de sammenkobler den intelligente fabrik med kundeoplevelsen.

    Smart factory

    Kan intelligente fabrikker levere en bedre kundeoplevelse?

    Intelligente fabrikker, der har fået ekstra muskler takket være Industri 4.0, kan udnytte fordelene ved opkoblede, intelligente systemer til at transformere kundeoplevelsen.

    Læs flere artikler om Procesoptimering
    Smart factory

    Den intelligente fabrik perfektionerer også kundeoplevelsen

    Produktionsvirksomheder kan opnå store gevinster, når de sammenkobler den intelligente fabrik med kundeoplevelsen.

    Smart factory

    Kan intelligente fabrikker levere en bedre kundeoplevelse?

    Intelligente fabrikker, der har fået ekstra muskler takket være Industri 4.0, kan udnytte fordelene ved opkoblede, intelligente systemer til at transformere kundeoplevelsen.

    Intelligent produktion

    Eksperter om intelligent produktion: Her er de vigtigste skridt

    To produktionseksperter understreger behovet for åbenhed og samarbejde, hvis man vil have succes med intelligent produktion.

    Læs flere artikler om Robotter
    Smart factory

    Den intelligente fabrik perfektionerer også kundeoplevelsen

    Produktionsvirksomheder kan opnå store gevinster, når de sammenkobler den intelligente fabrik med kundeoplevelsen.

    Supply chain

    Alle forbrugere får deres egen forsyningskæde

    Produkter bliver skræddersyet til forbrugernes helt specifikke behov. Det betyder, at hver eneste forbruger får deres helt egen forsyningskæde.

    Smart factory

    Kan intelligente fabrikker levere en bedre kundeoplevelse?

    Intelligente fabrikker, der har fået ekstra muskler takket være Industri 4.0, kan udnytte fordelene ved opkoblede, intelligente systemer til at transformere kundeoplevelsen.

    Læs flere artikler om Supply Chain Management
    • Omnichannel
    • Marketing
    • Enabling employees
    • E-commerce
    • Kundeloyalitet
    • IT-udvikling og løsninger
    • Kundeoplevelse
    • Retailtrends
    Retail

    Sådan bliver fremtidens detailhandel

    Hvor befinder detailhandlen sig, og hvor er den på vej hen i fremtiden? Find ud af det lige her.

    Julehandlen retail undgå nedbrud

    3 tips: Sådan undgår du katastrofen til jul

    Her er 3 tips til at redde din onlinebutik eller fysiske butik fra at gå ned under presset fra julehandlen.

    SaaS

    5 grunde: Derfor skal detailhandlere vælge SaaS

    En af de 5 grunde til at vælge SaaS er, at det giver din virksomhed mulighed for at komme hurtigt i gang med en teknologiløsning med minimale opstartsomkostninger.

    Læs flere artikler om Omnichannel
    BabySam, digital frontløber

    Digital frontløber: Sådan blev BabySam branchens bedste

    En 360-graders digitalisering katapulterede BabySam til toppen af branchen. Detailvirksomheden har aldrig haft bedre fat i kunderne. Læs her hvorfor.

    Sådan styrkes din marketing med Dynamics 365

    Sådan styrker du din marketing med Dynamics 365

    Dynamics 365 for Marketing er et effektivt værktøj, som trækker på alle virksomhedens data og giver kunderne den perfekte, personificerede kundeoplevelse.

    Net-Promoter-Score

    Scor fordelene ved Net Promoter Score

    Mange virksomheder benytter Net Promoter Score, men hvilke fordele og ulemper er der egentlig ved NPS, og hvad bør du tage højde for?

    Læs flere artikler om Marketing
    Retail

    Sådan bliver fremtidens detailhandel

    Hvor befinder detailhandlen sig, og hvor er den på vej hen i fremtiden? Find ud af det lige her.

    Julehandlen retail undgå nedbrud

    3 tips: Sådan undgår du katastrofen til jul

    Her er 3 tips til at redde din onlinebutik eller fysiske butik fra at gå ned under presset fra julehandlen.

    SaaS

    5 grunde: Derfor skal detailhandlere vælge SaaS

    En af de 5 grunde til at vælge SaaS er, at det giver din virksomhed mulighed for at komme hurtigt i gang med en teknologiløsning med minimale opstartsomkostninger.

    Læs flere artikler om Enabling employees
    Retail

    Sådan bliver fremtidens detailhandel

    Hvor befinder detailhandlen sig, og hvor er den på vej hen i fremtiden? Find ud af det lige her.

    Julehandlen detailhandel

    Detaileksperten: 6 tips til julehandlen

    Julehandlen: Hvad skal detailhandlen fokusere på for at lykkes? Detailekspert Anders Trege deler sine bedste tips.

    Julehandlen retail undgå nedbrud

    3 tips: Sådan undgår du katastrofen til jul

    Her er 3 tips til at redde din onlinebutik eller fysiske butik fra at gå ned under presset fra julehandlen.

    Læs flere artikler om E-commerce
    Retail

    Sådan bliver fremtidens detailhandel

    Hvor befinder detailhandlen sig, og hvor er den på vej hen i fremtiden? Find ud af det lige her.

    Julehandlen detailhandel

    Detaileksperten: 6 tips til julehandlen

    Julehandlen: Hvad skal detailhandlen fokusere på for at lykkes? Detailekspert Anders Trege deler sine bedste tips.

    Julehandlen retail undgå nedbrud

    3 tips: Sådan undgår du katastrofen til jul

    Her er 3 tips til at redde din onlinebutik eller fysiske butik fra at gå ned under presset fra julehandlen.

    Læs flere artikler om Kundeloyalitet
    Retail

    Sådan bliver fremtidens detailhandel

    Hvor befinder detailhandlen sig, og hvor er den på vej hen i fremtiden? Find ud af det lige her.

    Julehandlen retail undgå nedbrud

    3 tips: Sådan undgår du katastrofen til jul

    Her er 3 tips til at redde din onlinebutik eller fysiske butik fra at gå ned under presset fra julehandlen.

    SaaS

    5 grunde: Derfor skal detailhandlere vælge SaaS

    En af de 5 grunde til at vælge SaaS er, at det giver din virksomhed mulighed for at komme hurtigt i gang med en teknologiløsning med minimale opstartsomkostninger.

    Læs flere artikler om IT-udvikling og løsninger
    Retail

    Sådan bliver fremtidens detailhandel

    Hvor befinder detailhandlen sig, og hvor er den på vej hen i fremtiden? Find ud af det lige her.

    Julehandlen detailhandel

    Detaileksperten: 6 tips til julehandlen

    Julehandlen: Hvad skal detailhandlen fokusere på for at lykkes? Detailekspert Anders Trege deler sine bedste tips.

    Julehandlen retail undgå nedbrud

    3 tips: Sådan undgår du katastrofen til jul

    Her er 3 tips til at redde din onlinebutik eller fysiske butik fra at gå ned under presset fra julehandlen.

    Læs flere artikler om Kundeoplevelse
    Retail

    Sådan bliver fremtidens detailhandel

    Hvor befinder detailhandlen sig, og hvor er den på vej hen i fremtiden? Find ud af det lige her.

    Julehandlen detailhandel

    Detaileksperten: 6 tips til julehandlen

    Julehandlen: Hvad skal detailhandlen fokusere på for at lykkes? Detailekspert Anders Trege deler sine bedste tips.

    Julehandlen retail undgå nedbrud

    3 tips: Sådan undgår du katastrofen til jul

    Her er 3 tips til at redde din onlinebutik eller fysiske butik fra at gå ned under presset fra julehandlen.

    Læs flere artikler om Retailtrends
    • Utility som handelsvare
    • Fra måler til menneske
    • Digital Utility 3.0
    • Nordisk Innovation
    Uniper CIO digital strategi

    Global energivirksomhed med skyhøje ambitioner

    Uniper er en af verdens yngste energivirksomheder. Men det forhindrer dem ikke i at være yderst ambitiøse, når det drejer sig om deres digitale strategi.

    Microsoft Dynamics 365 CRM styrker pipeline

    Verdo får en ensartet pipeline med Microsoft Dynamics 365 CRM

    Verdo fik en ensartet og gennemskuelig pipeline på tværs af alle divisioner med Microsoft Dynamics 365 CRM. Se hvordan her.

    Har I dødsdømt jeres CRM-projekt fra start

    Har I dødsdømt jeres CRM-projekt fra start?

    Manglende ledelsesinvolvering i CRM-projekter fører til halvhjertet implementering og dermed lavt udbytte i alt for mange danske virksomheder. Er jeres CRM-projekt havnet i dødsspiralen?

    Læs flere artikler om Utility som handelsvare
    Har I dødsdømt jeres CRM-projekt fra start

    Har I dødsdømt jeres CRM-projekt fra start?

    Manglende ledelsesinvolvering i CRM-projekter fører til halvhjertet implementering og dermed lavt udbytte i alt for mange danske virksomheder. Er jeres CRM-projekt havnet i dødsspiralen?

    Desmi

    Efter CRM-workshop: ”Vi skal først have defineret vores salgsproces”

    Pumpeproducenten DESMI arbejder målrettet med begrebet CRM, men ønsker at få helt styr på salgsprocesser og målsætninger inden endelig implementering af en teknisk løsning.

    CRM 11 skridt

    CRM: 11 trin til at blive klar

    Mange begår elementære fejl allerede i forberedelsen af et CRM-projekt. Her får du 11 trin til at undgå dødsspiralen.

    Læs flere artikler om Fra måler til menneske
    Uniper CIO digital strategi

    Global energivirksomhed med skyhøje ambitioner

    Uniper er en af verdens yngste energivirksomheder. Men det forhindrer dem ikke i at være yderst ambitiøse, når det drejer sig om deres digitale strategi.

    Machine learning

    Machine learning skal give elnetselskaber ny viden

    Et dansk forskningsprojekt med machine learning skal hjælpe elnetselskaberne med at driftssikre de små transformatorstationer.

    De 7 vigtigste digitale trends for produktionsvirksomheder

    Digitaliseringen spreder sig også til produktionsvirksomheder. Her får du syv aktuelle digitale trends, som du skal forholde dig til fremover.

    Læs flere artikler om Digital Utility 3.0
    Machine learning

    Machine learning skal give elnetselskaber ny viden

    Et dansk forskningsprojekt med machine learning skal hjælpe elnetselskaberne med at driftssikre de små transformatorstationer.

    DataHub i Norden

    Nordiske DataHub'er kan styrke elmarkedet

    DataHub: Sverige skal have en DataHub, hvor elnetselskaber og elhandelsselskaber kan udveksle data om kunder og deres elforbrug, og de drager nytte af danske erfaringer.

    Blockchain-elindustri

    Blockchain giver nye muligheder i el-industrien

    Blockchain skal gøre det lettere for el-industrien at leve op til FN's klimamål med hjælp fra Verdensbanken. Læs, hvilket dansk firma der er i front.

    Læs flere artikler om Nordisk Innovation
    • Temaer
      • Automation
      • Big Data & Analytics
      • Cloud
      • Forandringsledelse
      • Internet of Things
      • IT-udvikling og løsninger
      • Persondata | GDPR
      • Sikkerhed
    • Manufacturing
      • Datadreven produktion
      • Digital omstilling
      • Procesoptimering
      • Robotter
      • Supply Chain Management
    • Retail
      • Omnichannel
      • Marketing
      • Enabling employees
      • E-commerce
      • Kundeloyalitet
      • IT-udvikling og løsninger
      • Kundeoplevelse
      • Retailtrends
    • Utility
      • Utility som handelsvare
      • Fra måler til menneske
      • Digital Utility 3.0
      • Nordisk Innovation
      • Om TransformationTools
      • DK NO SE
      • TransformationTools - inspiration til digital transformation
      • Professionalisering af indkøb skaber skarpere kundefokus
      • 02. december 2016
      • Forandringsledelse
      • Supply Chain Management
      • Supply Chain Management
      • Procesoptimering

      Professionalisering af indkøb skaber skarpere kundefokus

      Professionalisering af indkøb skaber skarpere kundefokus

      Professionalisering af indkøb skaber skarpere kundefokus
      Poul Breil-Hansen, chefredaktør SCM & Logistik og ejer af Merkur Kommunikation Poul Breil-Hansen
      Om Poul Breil-Hansen

      Poul Breil-Hansen er selvstændig kommunikationsrådgiver og erhvervsjournalist i Merkur Kommunikation. Han har mange års erfaring med at rådgive b2b-virksomheder og har specialviden om komplekse erhvervsemner som supply chain management, process excellence, strategi, innovation, it etc. Han har i mange år fungeret som redaktør af specialmagasinet SCM & Logistik (www.scm.dk), er medforfatter til tre bøger "Sourcing" (2010), "Relationer skaber resultater" (2012) samt ”Den stærke værdikæde – sådan skaber du konkurrencekraft” (2016) og har bistået en række andre bogprojekter.

      Kontakt og følg Poul Breil-Hansen

      • Email: pbh@merkur-kommunikation.dk

      Udvalgte artikler

      Sådan sælger du supply chain management til topledelsen

      Af: Poul Breil-Hansen

      Sådan sælger du supply chain management til topledelsen

      COOP og Widex leverer varen og skaber taletid for SCM

      Af: Poul Breil-Hansen

      COOP og Widex leverer varen og skaber taletid for SCM

      Tre trin til at få værdikæden på agendaen

      Af: Poul Breil-Hansen

      Tre trin til at få værdikæden på agendaen

      Se alle artikler af Poul Breil-Hansen

      Det lyder måske som en selvmodsigelse. Men den er god nok. Wrist Ship Supply styrker kundefokus i værdikæden ved at styrke indkøbsarbejdet. Virksomheden har siden 2011 arbejdet ihærdigt på at professionalisere indkøbet og har indført såkaldt category management. Det har blandt andet skabt en mere kundefokuseret værdikæde, fordi salg og indkøb arbejder meget tættere sammen, og fordi category managers bliver placeret i de regionale kontorer rundt om i verden tæt på kunderne. Virksomheden har 32 lokationer i 18 lande.

      ”Det sidste sker fordi, vi ønsker endnu mere dialog mellem indkøb og salg og med kunderne. Vores sortiment skal hele tiden udvikle sig, så det afspejler vores kunders behov og ønsker, og det sker bedst ved, at der er tæt kontakt mellem kunder, salg og indkøb. Så vores category managers skal fysisk sidde ude hos sælgerne og have tæt daglig kontaktflade med kundeservice og kunderne. Category management skal ikke udelukkende foregå på de bonede gulve i hovedkvarterets højborg”, fortæller Lars Bomholt, der er CPO (Corporate Procurement Officer) i Wrist Ship Supply. Han blev ansat i 2012 og har siden stået i spidsen for arbejdet med at udvikle category management.

      Category managerens opgave er at holde styr på et afgrænset landskab af leverandører, varer og faglig samt markedsmæssig udvikling inden for dette felt. Hvordan skal varesortimentet udvikles inden for en kategori? Dukker der nye produkter, services eller leverandører op? Hvor skal en given leverandør placeres på modenhedstrappen? Hvor mange leverandører skal jeg have? Hvordan kan jeg ændre en given leverandørs placering på modenhedstrappen? Hvilke forskellige tilgange og forhandlingstyper skal der til over for hvilke leverandører? Hvordan skal jeg forhandle, pleje og nurse en given leverandørrelation?

      Indkøb lærer af salg

      Salgsafdelinger har generelt været dygtige til at udvikle key account management, hvor en key account manager plejer og dyrker en kunderelation på en professionel og struktureret måde. Key account management er et fint spejlbillede af idéen med category management. Der er dog ingen tvivl om, at den professionelle udvikling af salgsarbejdet er en del foran udviklingen af indkøbsfunktionen. Der har simpelthen alle dage været mere opmærksomhed på omsætning og markedsudvikling end omkostninger og leverandørudvikling i en virksomhed, hvilket der ikke er nogen forretningsmæssig fornuftig begrundelse for. Konsekvensen er, at indkøbsfunktionen er et relativt uudviklet og uopdyrket område, hvor der – hvilket har været påpeget i en strøm af artikler, bøger og konferenceindlæg de sidste 10-20 år – er store potentialer at hente. Indkøbsorganisationerne står svagt i virksomhedernes interne magthierarki, hvor salgs- og produktionsafdelingerne typisk har langt mere indflydelse og anerkendelse.

      Leverandørens indflydelse på forretningen

      Men sådan er det ikke hos Wrist Ship Supply. Vi er vant til at tænke ”customer is king”. I Wrist Ship Supply har de udvidet det til, at leverandører også får stor indflydelse på at styrke forretningen.

      ”Den værdi, vi som handelsselskab tilfører kunderne, afhænger i høj grad af, at vi har de rette varer og de bedste leverandører ombord. Når vi arbejder professionelt og strategisk med vores indkøb, så kan vi også i højere grad tiltrække de bedste leverandører. Vi har oplevet de seneste år, at store og førende leverandører som Nestlé, Unilever og Procter & Gamble ringer til os, fordi de kan se, at vi er en attraktiv kunde”, fortæller Lars Bomholt og supplerer:

      ”Vi er attraktive, fordi vi er vokset så meget og derved har stor volumen. Men vi er også attraktive, fordi vi er en professionel kunde, der er nemme at samarbejde med. Det kommer både vores kunder og vores forretningsudvikling til gode”.

      Det kræver stamdata, talent og træning

      Succes med category management kræver mange ting, men tre af de væsentligste forudsætninger er ifølge Lars Bomholt: Datadisciplin, rette talent og træning af både indkøbsafdelingen og andre funktioner i værdikæden.

      ”Styr på stamdata er utrolig vigtigt. Man kan ikke overvurdere, hvor vigtigt det er at have ét globalt varenummersæt, som alle arbejder efter. Og at alle stamdata altid er opdaterede og korrekte”, fortæller han.

      Virksomheden implementerer i øjeblikket Microsoft AX 2012 som nyt ERP-system, og har i den forbindelse valgt at samle stamdatastyringen i den dedikerede stamdataløsning Master Data Services. ”Tidligere blev stamdataene styret af hundredvis af medarbejdere. Fremover bliver de styret af otte medarbejdere i et separat system, så vi holder det adskilt fra transaktionsflowet i ERP”.

      Succes med category management kræver også det rette talent. ”Category management kræver en anden profil end den klassiske indkøber. En category manager skal stadig være skarp til finansielle dataanalyser, håndtering af empiri og de hårde forhandlinger om pris og vilkår. Men han eller hun skal også være god til relationer, kommunikation og til at skabe tillid”, fortæller Lars Bomholt.

      Den udfordring løser Wrist Ship Supply ved i samarbejde med virksomhedens eksterne kompetencepartner MarketXchange at træne udvalgte medarbejdere og så supplere med rekruttering af nye folk med erfaring fra andre virksomheder og brancher.

      ”Vi gennemfører fx i november 2016 et kursus for 14 medarbejdere på vores kontor i Houston, hvor de bliver indført i, hvordan category management gavner Wrist Ship Supply’s kunder og forretning”.

      Fakta om Wrist Ship Supply

      Wrist Ship Supply er verdens største indenfor sit segment, der består i at forsyne skibe og boreplatforme m.m. med varer og forsyninger, altså at fungere som et slags shared servicecenter for sine kunder. Virksomheden er ejet af kapitalfonden Altor, har været gennem en solid vækst de sidste få år og omsætter for ca. 4 milliarder DKK. Virksomheden har 32 kontorer fordelt på 18 lande og beskæftiger cirka 1300 medarbejdere.

      Hent Wrist Ship Supplys Sourcing & Procurement Excellence model, der viser hovedelementer og struktur i den professionelle tilgang.

      • Del

      Udnyt de digitale forretningsmuligheder

      Tilmeld dig vores nyheder fra DXC Technology, og få strategisk inspiration og konkrete forslag til, hvordan din virksomhed bedst udnytter de digitale muligheder - direkte i din indbakke.


      Hos DXC har vi spændende tilbud og nyheder om vores produkter, løsninger og tjenester, som vi vil orientere dig om via e-mail. Vi bruger dine oplysninger til at forudsige, hvad du måske er interesseret i. Vi behandler dine data med respekt, og du kan læse om vores databehandling på vores side om privatlivspolitik.

       

      Når du giver tilsagn om DXC databehandling, giver du samtidig DXC muligheden for at markedsføre skræddersyet indhold til dig. Databehandling giver DXC mulighed for at anvende dine oplysninger til at levere det mest relevante indhold og oplevelser på websites. Denne tilladelse kan trækkes tilbage når som helst. For flere oplysninger om, hvordan information bruges, se DXC's privatlivspolitik.

      Persondata er guld værd
      Andre læser også
      Hurtigere fra R&D til volumenproduktion

      Hurtigere fra R&D til volumenproduktion

      For at være innovativ skal man turde begå fejl

      "For at være innovativ skal man turde begå fejl"

      Digital transformation er en kamp om organisatorisk parathed

      Digital transformation er en kamp om organisatorisk parathed

      Dynamics 365 for marketing
      TransformationTools C/O DXC Technology
      Retortvej 8, 2500 København
      +45 3614 4000
      Persondatapolitik