• Om TransformationTools
  • DK NO SE
  • Temaer
  • Manufacturing
  • Retail
  • Utility
Søg
    • Automation
    • Big Data & Analytics
    • Cloud
    • Forandringsledelse
    • Internet of Things
    • IT-udvikling og løsninger
    • Persondata | GDPR
    • Sikkerhed
    Digitalisering af SMV'er giver store muligheder

    Digitalisering giver SMV'er større muskler

    Digitalisering giver små og mellemstore virksomheder samme konkurrencekraft som langt større konkurrenter. Se regeringens udspil og 5 gode råd.

    Big Data

    Big data? Hvad er det egentlig? Og hvor meget fylder det?

    Big data er vanskeligt at definere, men det kan kendes på fire karakteristika; high volume, high veracity, high variety og high variability.

    5G revolutionerer produktion

    Kan 5G revolutionere din produktion?

    Produktionsvirksomheder vil få hidtil uanede muligheder med 5G - den lynhurtige kommende generation af mobilnetværk, som bliver rullet ud om få år og gør industrien klar til Industri 4.0.

    Læs flere artikler om Automation
    Digitalisering af SMV'er giver store muligheder

    Digitalisering giver SMV'er større muskler

    Digitalisering giver små og mellemstore virksomheder samme konkurrencekraft som langt større konkurrenter. Se regeringens udspil og 5 gode råd.

    Bo Hjort Christensen Handelshøyskolen BI.jpg

    ERP: Standardiseret metervare eller skræddersyning?

    Skræddersyning og omfattende tilpasninger af ERP-systemet eller metervare og softwareproducenternes standardiserede opsætning? ERP-ekspert Bo Hjort Christensen giver nogle svar.

    Smart-city-Taleassistent

    Smart City: Hej bil, lad os tale sammen!

    Bosch har sat en en taleassistent bag rattet i bilerne i fremtidens Smart City for at sætte en en stopper for kaosset af knapper i kabinen.

    Læs flere artikler om Big Data & Analytics
    Digitalisering af SMV'er giver store muligheder

    Digitalisering giver SMV'er større muskler

    Digitalisering giver små og mellemstore virksomheder samme konkurrencekraft som langt større konkurrenter. Se regeringens udspil og 5 gode råd.

    Bo Hjort Christensen Handelshøyskolen BI.jpg

    ERP: Standardiseret metervare eller skræddersyning?

    Skræddersyning og omfattende tilpasninger af ERP-systemet eller metervare og softwareproducenternes standardiserede opsætning? ERP-ekspert Bo Hjort Christensen giver nogle svar.

    Microsoft Dynamics roadmap: I 2018 kommer NAV som cloud-tjeneste

    Microsoft Dynamics roadmap: I 2018 kommer NAV som cloudtjeneste

    Andreas Dolven, Microsofts direktør for forretningssystemer, fortæller om planerne for Microsoft Dynamics NAV. I 2018 kommer cloudversionen af NAV.

    Læs flere artikler om Cloud
    Anders Elbak IDC om CDO og CIO

    Alle har behov for en CDO – en digitaliseringsdirektør

    En ny stillingsbetegnelse – CDO eller digitaliseringsdirektør – er på vej ind i mange virksomheder. Hvilke kvalifikationer skal en CDO så have?

    Digitalisering af SMV'er giver store muligheder

    Digitalisering giver SMV'er større muskler

    Digitalisering giver små og mellemstore virksomheder samme konkurrencekraft som langt større konkurrenter. Se regeringens udspil og 5 gode råd.

    Bo Hjort Christensen Handelshøyskolen BI.jpg

    ERP: Standardiseret metervare eller skræddersyning?

    Skræddersyning og omfattende tilpasninger af ERP-systemet eller metervare og softwareproducenternes standardiserede opsætning? ERP-ekspert Bo Hjort Christensen giver nogle svar.

    Læs flere artikler om Forandringsledelse
    Tidligere svensk statsminister: Hvordan påvirker digitaliseringen erhvervslivet og vores hverdag?

    Disruption: Du må leve med  digitaliseringen

    Digitalisering, politik og globalisering styrer og skaber disruption for både erhvervslivet og vores hverdag.

    Microsoft Dynamics og Internet of Things

    Når sensorer spiller sammen med ERP

    Microsoft-direktør Andreas Dolven fortæller om, hvordan ERP-systemet Dynamics og Internet of Things (IoT) spiller sammen.

    technical debt

    Teknisk gæld: Forældet teknologi bremser hele virksomheden

    Forældet teknologi og vedligeholdelsesefterslæb bremser mange virksomheders innovation og udvikling. Se, hvordan du undgår at sakke bagud.

    Læs flere artikler om Internet of Things
    Virtual Reality Augmented Reality

    Her gør VR og AR en vigtig forskel

    Der er store gevinster at hente ved at bruge Virtual og Augmented Reality til oplæring, produktion og inspektion. Se, hvorfor VR og AR gør en forskel.

    Droner kortlægger skader i højderne

    Droner kortlægger skader i højderne

    Droner undersøger skader i højderne. Det giver billig, fyldestgørende fotodokumentation, fortæller Morten Holten Petersen fra Teknologisk Institut.

    Gol trafikstation digitalt papirløst

    Digitalt byggeprojekt brillerer: Papirløst fra start til slut

    Norges første papirløse byggeprojekt er netop blevet afsluttet. Læs om erfaringerne fra projektet her.

    Læs flere artikler om IT-udvikling og løsninger
    Mikkel Kruse

    Frygt og firmakultur bremser databåret vækst

    Datadrevne projekter bliver ofte standset af gamle vaner, opdelte systemer samt frygt for at dele data.

    TransformationTools 2018 mest læste artikler

    Top 5: Her er de mest læste artikler i 2018

    TransformationTools fejrer nytåret med at bringe en top 5 over de mest læste af vores artikler i 2018. Fik du læst dem?

    Drop budgetterne – brug forecasting i stedet

    "Budgettering er gammeldags"

    Digital transformation kræver en ny økonomimodel, hvis man vil følge sit marked og sine kunder tæt.

    Læs flere artikler om Persondata | GDPR
    5G future factory

    5G, IoT og AI skaber den perfekte teknologistorm i fabrikkerne

    5G, internetopkoblede sensorer og kunstig intelligens giver den perfekte storm, mener Telenor. Læs, hvordan Telenor tester de tre teknologier for at skabe fremtidens fabrikker og produktion.

    Patrick Waldemar, Telenor

    5G bliver fundamentet i fremtidens fabrik

    5G-nettet byder på helt nye muligheder. Telenor fører an i et europæisk forskningsprojekt, som undersøger 5G i fremtidens fabrikker. Læs om mulighederne her.

    Drop budgetterne – brug forecasting i stedet

    "Budgettering er gammeldags"

    Digital transformation kræver en ny økonomimodel, hvis man vil følge sit marked og sine kunder tæt.

    Læs flere artikler om Sikkerhed
    • Datadreven produktion
    • Digital omstilling
    • Procesoptimering
    • Robotter
    • Supply Chain Management
    Projektorienteret produktion industri

    Sensorer gør projektindustrien smartere

    Internettilkoblede sensorer gør sammen med Big Data både producenter og produkter smartere. IoT, dataindsamling og dataanalyse øger produktets værdi, hvilket løfter både top- og bundlinjen.

    Gol trafikstation digitalt papirløst

    Digitalt byggeprojekt brillerer: Papirløst fra start til slut

    Norges første papirløse byggeprojekt er netop blevet afsluttet. Læs om erfaringerne fra projektet her.

    5G future factory

    5G, IoT og AI skaber den perfekte teknologistorm i fabrikkerne

    5G, internetopkoblede sensorer og kunstig intelligens giver den perfekte storm, mener Telenor. Læs, hvordan Telenor tester de tre teknologier for at skabe fremtidens fabrikker og produktion.

    Læs flere artikler om Datadreven produktion
    Virtual Reality Augmented Reality

    Her gør VR og AR en vigtig forskel

    Der er store gevinster at hente ved at bruge Virtual og Augmented Reality til oplæring, produktion og inspektion. Se, hvorfor VR og AR gør en forskel.

    Projektorienteret produktion industri

    Sensorer gør projektindustrien smartere

    Internettilkoblede sensorer gør sammen med Big Data både producenter og produkter smartere. IoT, dataindsamling og dataanalyse øger produktets værdi, hvilket løfter både top- og bundlinjen.

    Gol trafikstation digitalt papirløst

    Digitalt byggeprojekt brillerer: Papirløst fra start til slut

    Norges første papirløse byggeprojekt er netop blevet afsluttet. Læs om erfaringerne fra projektet her.

    Læs flere artikler om Digital omstilling
    Virtual Reality Augmented Reality

    Her gør VR og AR en vigtig forskel

    Der er store gevinster at hente ved at bruge Virtual og Augmented Reality til oplæring, produktion og inspektion. Se, hvorfor VR og AR gør en forskel.

    Projektorienteret produktion industri

    Sensorer gør projektindustrien smartere

    Internettilkoblede sensorer gør sammen med Big Data både producenter og produkter smartere. IoT, dataindsamling og dataanalyse øger produktets værdi, hvilket løfter både top- og bundlinjen.

    Danfoss Drives fremtidens fabrik industri 4.0

    Danfoss Drives bygger fremtidens fabrik

    Danfoss Drives tager udgangspunkt i Industri 4.0-teknologier, når de bygger fremtidens fabrik. Se her, hvad den indeholder.

    Læs flere artikler om Procesoptimering
    Projektorienteret produktion industri

    Sensorer gør projektindustrien smartere

    Internettilkoblede sensorer gør sammen med Big Data både producenter og produkter smartere. IoT, dataindsamling og dataanalyse øger produktets værdi, hvilket løfter både top- og bundlinjen.

    Gol trafikstation digitalt papirløst

    Digitalt byggeprojekt brillerer: Papirløst fra start til slut

    Norges første papirløse byggeprojekt er netop blevet afsluttet. Læs om erfaringerne fra projektet her.

    Danfoss Drives fremtidens fabrik industri 4.0

    Danfoss Drives bygger fremtidens fabrik

    Danfoss Drives tager udgangspunkt i Industri 4.0-teknologier, når de bygger fremtidens fabrik. Se her, hvad den indeholder.

    Læs flere artikler om Robotter
    Projektorienteret produktion industri

    Sensorer gør projektindustrien smartere

    Internettilkoblede sensorer gør sammen med Big Data både producenter og produkter smartere. IoT, dataindsamling og dataanalyse øger produktets værdi, hvilket løfter både top- og bundlinjen.

    Danfoss Drives fremtidens fabrik industri 4.0

    Danfoss Drives bygger fremtidens fabrik

    Danfoss Drives tager udgangspunkt i Industri 4.0-teknologier, når de bygger fremtidens fabrik. Se her, hvad den indeholder.

    Bente Sollid Storehaug

    Internet-guru: Sats på blockchain

    Selv om bitcoin har været i frit fald siden 2017, betaler det sig at lære teknologien bag kryptovalutaen at kende, mener internet-guru. Læs hvorfor.

    Læs flere artikler om Supply Chain Management
    • Omnichannel
    • Marketing
    • Enabling employees
    • E-commerce
    • Kundeloyalitet
    • IT-udvikling og løsninger
    • Kundeoplevelse
    • Retailtrends
    Avensia Johan Sommar Unified Commerce

    Sådan lykkes du med markedspladser og sømløse kundeoplevelser

    Hvordan lykkes man med markedspladser og sømløse kundeoplevelser? Vi har interviewet Avensias Unified Commerce-ekspert, Johan Sommar, der giver svaret her.

    Detailhandlen en god start på året

    3 råd til en god start på året for detailhandlere

    Hvordan kan detailhandlen få en god start på året? EG's ekspert hjælper dig på vej med 3 råd.

    Omnichannel unified commerce?

    Omnichannel og unified commerce: Hvad er forskellen?

    Alle taler om sømløs handel. Men hvad er forskellen egentlig mellem omnichannel og unified commerce? Du får styr på begreberne i denne artikel.

    Læs flere artikler om Omnichannel
    BabySam, digital frontløber

    Digital frontløber: Sådan blev BabySam branchens bedste

    En 360-graders digitalisering katapulterede BabySam til toppen af branchen. Detailvirksomheden har aldrig haft bedre fat i kunderne. Læs her hvorfor.

    Net-Promoter-Score

    Scor fordelene ved Net Promoter Score

    Mange virksomheder benytter Net Promoter Score, men hvilke fordele og ulemper er der egentlig ved NPS, og hvad bør du tage højde for?

    Data og personaliserede købsoplevelser er retails fremtid

    Data og personalisering af  købsoplevelser er detailbranchens fremtid

    Kunderne vil have individuelle produkter og services. Dataindsamling og de rette it-løsninger hjælper dig til at give kunderne de personlige produkter og købsoplevelser, som de efterspørger.

    Læs flere artikler om Marketing
    Detailhandlen en god start på året

    3 råd til en god start på året for detailhandlere

    Hvordan kan detailhandlen få en god start på året? EG's ekspert hjælper dig på vej med 3 råd.

    Digital transformation detailhandlen

    Disse 5 faktorer skaber digital transformation i detailhandlen

    Hvad skaber egentlig digital transformation i detailhandlen? EG's detailekspert Edward Bjurström fortæller om fem faktorer.

    Greens Engros

    Digitalisering gav grønthandleren vækst

    Hvordan kan digitalisering skabe vækst hos en grønthandler? Lars Green fra Greens Engros fortæller om, hvordan digitalisering giver en bedre købsoplevelse.

    Læs flere artikler om Enabling employees
    Bo Hjort Christensen

    ERP-ekspert: Få styr på webportalen

    Komplekse prisstrukturer og besværlige returneringer. Rigide ERP-systemer fungerer ikke i den digitale verden. Læs ERP-ekspert Bo Hjort Christensens råd til den moderne webportal.

    Julehandlen retail undgå nedbrud

    3 tips: Sådan undgår du katastrofen til jul

    Her er 3 tips til at redde din onlinebutik eller fysiske butik fra at gå ned under presset fra julehandlen.

    Julehandlen detailhandel

    Detaileksperten: 6 tips til julehandlen

    Julehandlen: Hvad skal detailhandlen fokusere på for at lykkes? EG's detailekspert Anders Trege deler sine bedste tips.

    Læs flere artikler om E-commerce
    Adyen kundeloyalitet

    Adyen: Sådan øger du kundeloyaliteten

    Har du svært ved at forbedre kundeloyaliteten? Jussi Lindberg, forretningsudviklingschef for Adyen i Nordeuropa, giver dig rådene til at vinde kundens loyalitet.

    Anna Feuk Brothers

    4 indsigter til detailhandlen: Fra skrivebordet til butiksgulvet

    Hvilke erfaringer kan en kontormedarbejder gøre sig ved at arbejde en dag i butik? Få svarene og 4 indsigter her.

    Avensia Johan Sommar Unified Commerce

    Sådan lykkes du med markedspladser og sømløse kundeoplevelser

    Hvordan lykkes man med markedspladser og sømløse kundeoplevelser? Vi har interviewet Avensias Unified Commerce-ekspert, Johan Sommar, der giver svaret her.

    Læs flere artikler om Kundeloyalitet
    Jani Lykke Methmann

    SMV'er har brug for digital håndsrækning

    SMV'er forløser ikke deres potentiale uden hjælp til digitaliseringen, mener Væksthus Syddanmark's direktør, Jani Lykke Methmann.

    Kunstig intelligens Danmark 2019

    Kunstig intelligens er kommet til Danmark – men hvor langt er vi egentlig?

    Hvor langt er vi med kunstig intelligens i Danmark? Hvilke teknologier bruger vi? Og hvor langt er vi i forhold til andre lande? Få svaret her.

    Mikkel Kruse

    Frygt og firmakultur bremser databåret vækst

    Datadrevne projekter bliver ofte standset af gamle vaner, opdelte systemer samt frygt for at dele data.

    Læs flere artikler om IT-udvikling og løsninger
    Adyen kundeloyalitet

    Adyen: Sådan øger du kundeloyaliteten

    Har du svært ved at forbedre kundeloyaliteten? Jussi Lindberg, forretningsudviklingschef for Adyen i Nordeuropa, giver dig rådene til at vinde kundens loyalitet.

    Anna Feuk Brothers

    4 indsigter til detailhandlen: Fra skrivebordet til butiksgulvet

    Hvilke erfaringer kan en kontormedarbejder gøre sig ved at arbejde en dag i butik? Få svarene og 4 indsigter her.

    Adyen kinesisk nytår detailhandel

    Derfor bør den nordiske detailhandel satse på kinesisk nytår

    Asiatiske shoppinghøjtider som det kinesiske nytår og Singles Day rumler i Norden. Men hvorfor er de relevante for nordiske detailhandlere? Adyens chef for Nordeuropa fortæller alt om fordelene her.

    Læs flere artikler om Kundeoplevelse
    Adyen kinesisk nytår detailhandel

    Derfor bør den nordiske detailhandel satse på kinesisk nytår

    Asiatiske shoppinghøjtider som det kinesiske nytår og Singles Day rumler i Norden. Men hvorfor er de relevante for nordiske detailhandlere? Adyens chef for Nordeuropa fortæller alt om fordelene her.

    Avensia Johan Sommar Unified Commerce

    Sådan lykkes du med markedspladser og sømløse kundeoplevelser

    Hvordan lykkes man med markedspladser og sømløse kundeoplevelser? Vi har interviewet Avensias Unified Commerce-ekspert, Johan Sommar, der giver svaret her.

    Digital transformation detailhandlen

    Disse 5 faktorer skaber digital transformation i detailhandlen

    Hvad skaber egentlig digital transformation i detailhandlen? EG's detailekspert Edward Bjurström fortæller om fem faktorer.

    Læs flere artikler om Retailtrends
    • Utility som handelsvare
    • Fra måler til menneske
    • Digital Utility 3.0
    • Nordisk Innovation
    Søfartsindustrien olie blockchain

    Blockchain kan give søfartsindustrien renere olie

    Blockchain kan være søfartsindustriens redning mod forringet olie ved registrering af kvaliteten af brændstoffet ved hver transaktion.

    SKI Energi 2018

    SKI Energi 2018: Hvad driver kundetilfredsheden i energibranchen?

    Er du interesseret i, hvad der kan skabe tilfredse kunder i energibranchen? Så læs interviewet med SKI-konsulent Per Grenert, og få hans bud.

    El-kunderne er uengagerede men trofaste

    Elkunderne er uengagerede, men trofaste

    Trods liberalisering af elmarkedet forbliver elkunderne uengagerede i deres leverandør. Få de nyeste insights om elkunderne fra EPISI Rating.

    Læs flere artikler om Utility som handelsvare
    Desmi

    Efter CRM-workshop: ”Vi skal først have defineret vores salgsproces”

    Pumpeproducenten DESMI arbejder målrettet med begrebet CRM, men ønsker at få helt styr på salgsprocesser og målsætninger inden endelig implementering af en teknisk løsning.

    CRM 11 skridt

    CRM: 11 trin til at blive klar

    Mange begår elementære fejl allerede i forberedelsen af et CRM-projekt. Her får du 11 trin til at undgå dødsspiralen.

    Thomas Ritter

    Data for Business: Mange datadrevne løsninger er ren idioti!

    DataForBusiness Summit 2018 besvarede spørgsmålet "Er dine nye datadrevne løsninger relevante?" gennem en stresstest på fire simple spørgsmål. Se dem her.

    Læs flere artikler om Fra måler til menneske
    Machine learning

    Machine learning skal give elnetselskaber ny viden

    Et dansk forskningsprojekt med machine learning skal hjælpe elnetselskaberne med at driftssikre de små transformatorstationer.

    De 7 vigtigste digitale trends for produktionsvirksomheder

    Digitaliseringen spreder sig også til produktionsvirksomheder. Her får du syv aktuelle digitale trends, som du skal forholde dig til fremover.

    Thomas Ritter

    Data for Business: Mange datadrevne løsninger er ren idioti!

    DataForBusiness Summit 2018 besvarede spørgsmålet "Er dine nye datadrevne løsninger relevante?" gennem en stresstest på fire simple spørgsmål. Se dem her.

    Læs flere artikler om Digital Utility 3.0
    Machine learning

    Machine learning skal give elnetselskaber ny viden

    Et dansk forskningsprojekt med machine learning skal hjælpe elnetselskaberne med at driftssikre de små transformatorstationer.

    DataHub i Norden

    Nordiske DataHub'er kan styrke elmarkedet

    DataHub: Sverige skal have en DataHub, hvor elnetselskaber og elhandelsselskaber kan udveksle data om kunder og deres elforbrug, og de drager nytte af danske erfaringer.

    Blockchain-elindustri

    Blockchain giver nye muligheder i el-industrien

    Blockchain skal gøre det lettere for el-industrien at leve op til FN's klimamål med hjælp fra Verdensbanken. Læs, hvilket dansk firma der er i front.

    Læs flere artikler om Nordisk Innovation
    • Temaer
      • Automation
      • Big Data & Analytics
      • Cloud
      • Forandringsledelse
      • Internet of Things
      • IT-udvikling og løsninger
      • Persondata | GDPR
      • Sikkerhed
    • Manufacturing
      • Datadreven produktion
      • Digital omstilling
      • Procesoptimering
      • Robotter
      • Supply Chain Management
    • Retail
      • Omnichannel
      • Marketing
      • Enabling employees
      • E-commerce
      • Kundeloyalitet
      • IT-udvikling og løsninger
      • Kundeoplevelse
      • Retailtrends
    • Utility
      • Utility som handelsvare
      • Fra måler til menneske
      • Digital Utility 3.0
      • Nordisk Innovation
      • Om TransformationTools
      • DK NO SE
      • TransformationTools - inspiration til digital transformation
      • Disse 11 skridt forbereder virksomheden på CRM
      • 23. november 2016
      • Salg
      • Planlægning
      • CRM
      • Forandringsledelse
      • IT-udvikling og løsninger
      • Procesoptimering
      • Digital omstilling
      • Fra måler til menneske
      • Enabling employees
      • IT-udvikling og løsninger

      Disse 11 skridt forbereder virksomheden på CRM

      Strategi, forankring og prioritering er kodeordene, når et CRM-projekt skal løftes fra idefasen og ind i virksomhedens virkelighed, men mange begår elementære fejl i forberedelsen. Se her, hvordan I styrer jeres CRM fri af ”dødsspiralen”.

      Disse 11 skridt forbereder virksomheden på CRM
      Author Michael Weis
      Om Michael Weis

      Michel Weis startede karrieren som it-konsulent hos Lego. Siden har arbejdet centreret sig om begavede kundestrategier: Data, Business Intelligence og Customer Relationship Management. Michael har erfaring fra it-partnere og via 5 år hos Microsoft som CRM Specialist. I dag er Michael Skandinavisk ansvarlig for realisering af kundeværdi ved CRM-projekter hos EG, hvor hans erfaring med integration af marketing, salg og service i CRM-vision og -implementering kommer til nytte.

      Kontakt og følg Michael Weis

      Udvalgte artikler

      Har I dødsdømt jeres CRM-projekt fra start?

      Af: Michael Weis

      Har I dødsdømt jeres CRM-projekt fra start

      Sådan skaber du nytteværdi med CRM

      Af: Michael Weis

      Soltoft

      CRM: 11 trin til at blive klar

      Af: Michael Weis

      CRM 11 skridt

      Se alle artikler af Michael Weis

      Det er nemt både at forklare og forstå fordelene ved effektiv håndtering af virksomhedens kundeforhold. Derfor arbejder en meget stor del af de danske virksomheder da også med CRM – Customer Relationship Management – i jagten på at skabe øget kundeloyalitet, bedre serviceoplevelse og selvfølgelig muligheden for mersalg.

      Men alt for ofte udebliver (en stor del af) værdiskabelsen, når virksomheden investerer i CRM-systemer, og i langt størstedelen af tilfældene skyldes det grundlæggende undladelser i arbejdet med at forberede organisationen på den nyskabende, databaserede tilgang til salg og planlægning, som CRM er, når det fungerer.

      Baseret på konkrete erfaringer fra både fejlslagne og ikke mindst succesfulde CRM-projekter i både danske og internationale virksomheder har vi nedenfor identificeret 11 skridt, som enhver organisation bør gennemgå i forbindelse med CRM-implementering – og gerne inden, der for alvor trykkes ”start”.

       

      1) Sæt det rigtige hold – og få topledelsen til bordet

      Meget ofte er CRM primært forankret i it-afdelingen, men selv om it naturligt er en afgørende del af processen, resulterer det ofte i fastlåste situationer. Ud over en CRM-administrator og en projektleder er det derfor afgørende at inddrage dels en repræsentant fra topledelsen, dels nøgleledere og nøglebrugere fra de afdelinger, der skal få det hele til at lykkes.

      Vær ekstra opmærksom på, at salg er en integreret del af virksomhedens samlede, interne værdikæde. Derfor skal deltagere, der sidder "før og efter" salg, gerne være repræsenteret.

       

      2) Tænk stort fra start – og sæt klare mål

      Når holdet er på plads, skal strategien også være det. Her starter arbejdet med en overordnet vision: Hvorfor skal I have et CRM-system, hvad skal det levere, og hvordan måler I, om det præsterer?

      Det er de tre helt grundlæggende spørgsmål, der skal være afklaret. Etabler en ambitiøs vision for projektet – men med en klar og gerne faseopdelt strategi for at nå slutmålet.

      Husk her, at målsætning er en iterativ proces. Du havde jo egentlig allerede et mål, da du satte holdet. Ellers havde du jo næppe kaldt folk sammen? Nu skal du genbesøge dine mål, diskutere dem med holdet – og tage kritisk stilling til, om det stadig er det rigtige hold. Er der nye mål på bordet, som kræver nye projektdeltagere?

       

      3) Afdæk jeres salgsproces

      Frem med flipover og sprittusch. Det kan virke overflødigt for erfarne sælgere, men at få processen ned på papir hjælper med at udpege, hvor der er brug for forbedringer. Når det står klart, hvad der reelt skaber salget, er det muligt at identificere, hvilke data organisationen har behov for.

      Det lyder banalt, men det virker: Husk lige at tage billeder af det materiale, I laver, så det kan deles med de involverede i projektet, som ikke var til stede på mødet. Og så I efterfølgende kan dokumentere, hvorfor hvilke beslutninger er blevet truffet.

       

      4) Planlæg med klare prioriteter

      De færreste har gode erfaringer med at forsøge at implementere CRM i hele organisationen og med alle funktioner på én gang. Udpeg i stedet de vigtigste områder – gerne i form af funktioner, der giver hurtig gevinst – og start med dem, men uden at tabe slutmålet af syne.

      Husk, at prioritet handler om tilvalg og fravalg. Husk, at det kræver omhyggelighed at kommunikere til de ansvarlige for områder, som måske i første omgang er nedprioriteret. Husk at sikre, at de funktionsområder, som er opprioriteret, også har afsat ressourcer til at arbejde med projektet og holde fokus på de handlinger, der er identificeret i projektplanen.

       

      5) Hvilke data skal dit system rapportere?

      Udform en klar plan for, hvilke informationer I har behov for at kunne trække ud af jeres CRM-system. Først herefter giver det mening at tilpasse systemet rent teknisk til virksomhedens – og afdelingernes – individuelle behov.

      Husk at interessere dig for, hvilke tilbagevendende rapporter forskellige afdelinger har brug for. Undersøg muligheden for at automatisere rapporter. Husk, at der er forskel på, om man ofte bruger systemet (så kan man overskue mere) eller kun en gang imellem skal se på aggregerede data (så skal man have mere færdige resultater).

       

      6) Identificer jeres datakilder

      Undersøg og afdæk, hvor den data, der er nødvendig at importere til dit CRM-system, findes i dag. Hvordan sikrer I, at data flyttes og fremover lagres korrekt i CRM? Samtidig skal det besluttes, om det giver mening (om det kan betale sig) at overflytte historiske data, og hvor langt tilbage i tiden disse skal gå.

      Hvis dit CRM-projekt ses som en del af virksomhedens samlede aktiviteter over for markedet, hvori fx marketing automation kunne indgå, skal du også se på, om der flyder data fra CRM-systemet "tilbage" til andre systemer.

       

      7) Hold det enkelt!

      Når du ved, hvilke data der er nødvendige, hvilke datakilder der skal høstes, og hvilke informationer der skal rapporteres, kan systemet rent teknisk tilpasses. Det er nemt – og fristende – at medtage en masse potentielt værdifulde funktioner, men det er sjældent en fordel at gøre sit CRM-system mere kompliceret end absolut nødvendigt. Det er naturligvis indlysende. Ingen er ude efter kompleksitet for kompleksitetens skyld. Så det, vi mener, er: Vær klog. Prioriter i første omgang kun det, som du er sikker på vil skabe værdi, og som du med sikkerhed ved, hvad hvem skal bruge til. Når det virker (og det tager tid), kan du begynde at improvisere.

       

      8) Hvem har brug for adgang?

      Hvordan skal CRM spille ind i organisationen, og hvem skal tildeles adgang? Identificer de enkelte brugerroller, og lav evt. et klassisk organisationsdiagram: Hvem skal vide hvad og hvornår? Overvej fordelene ved at dele data direkte mellem afdelinger: Hvordan deles disse data i dag, og hvilke udfordringer kan være forbundet med at ændre processen.

       

      9) Overvej integration med andre systemer

      Hvordan håndteres kunde-, ordre- og salgsoplysninger i dag, og giver det mening at integrere andre it-systemer med jeres CRM? Har I allerede systemer i skyen? Har I bestemte teknologier, som det vil være en fordel, at det er nemt at integrere med?

       

      10) Risikovurdering

      Når visionen for virksomhedens CRM-arbejde er ved at være på plads, er det tid til en grundig vurdering af, hvad der truer realiseringen. Her er der primært tre kategorier, det giver mening at kigge på: Det it-tekniske, processer for indtastning af data og de medarbejdere, som systemet i sidste ende skal gøre mere effektive.

      Særligt de to sidstnævnte er "trusler", som mange undervurderer.

      Læg en strategi, der sikrer brugervenligt design af systemet, klare krav til indtastning og lagring af nødvendige data samt ikke mindst en plan for at motivere brugerne.

       

      11)  Planlæg jeres brugeradoption

      Uanset hvor veldesignet og teknisk velfungerende virksomhedens CRM-system er, fejler det, hvis medarbejderne ikke finder anledning til at bruge det. For hvis systemet ikke fodres med de rigtige informationer, går det helt enkelt ud over datakvaliteten, og i CRM er datakvalitet nøgleordet!

      Gennemfør workshops – gerne tidligt i forløbet – hvor brugerne kan bidrage med erfaringer og ideer. Kommuniker klart – og med topledelsens mellemkomst – hvad målene med CRM er, og overvej evt. belønningssystemer for effektiv anvendelse af CRM-genererede data.

      Nu undrer du dig måske. Hvorfor står der ikke noget om en businesscase? Taler alle dygtige konsulenter ikke altid om en businesscase? Jo. Eller … det burde de.  Men emnet businesscase beskæftiger vi os med mange andre steder – og vi vender tilbage med en anden artikel om, hvordan du laver en businesscase på dit CRM-projekt. 

      • Del
      Styrk kunderelationerne med Dynamics 365 CRM
      Andre læser også
      Har I dødsdømt jeres CRM-projekt fra start

      Har I dødsdømt jeres CRM-projekt fra start?

      Hurtigere fra R&D til volumenproduktion

      Hurtigere fra R&D til volumenproduktion

      For at være innovativ skal man turde begå fejl

      "For at være innovativ skal man turde begå fejl"

      11 skridt der forbereder virksomheder på CRM
      TransformationTools C/O EG A/S
      Lautrupvang 24, 2750 Ballerup
      +45 7013 2211
      Persondatapolitik